uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 94,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 90/435/EWG(3) wprowadziła wspólne zasady w odniesieniu do płatności z tytułu dywidend i innych form podziału zysku, które powinny być neutralne z punktu widzenia konkurencyjności.
(2) Celem dyrektywy 90/435/EWG jest zwolnienie dywidend i innych form podziału zysku, wypłacanych przez spółki zależne na rzecz ich spółek dominujących, od podatków potrącanych u źródła dochodu i wyeliminowanie podwójnego opodatkowania takiego dochodu na poziomie spółki dominującej.
(3) Doświadczenia uzyskane przy wdrażaniu dyrektywy 90/435/EWG pokazały, że dyrektywa mogłaby zostać poprawiona pod różnym względem a korzystne działanie wspólnych reguł z roku 1990 mogłoby zostać rozszerzone.
(4) art. 2 dyrektywy 90/435/EWG definiuje spółki objęte jej zakresem podmiotowym. Załącznik zawiera wykaz spółek, do których ma zastosowanie dyrektywa. Niektóre formy spółek nie są zawarte w wykazie załącznika, mimo że dla celów podatkowych mają stałą siedzibę w Państwie Członkowskim i podlegają tam podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Zakres stosowania dyrektywy 90/435/EWG powinien więc być rozszerzony na inne jednostki, które mogą prowadzić transgraniczną działalność gospodarczą we Wspólnocie i spełniają wszystkie warunki ustanowione w tej dyrektywie.
(5) 1 Dnia 8 października 2001 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej (SE)(4) i dyrektywę 2001/86/WE uzupełniającą statut spółki europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników(5). Podobnie, dnia 22 lipca 2003 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1435/2003 w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE)(6) i dyrektywę 2003/72/WE uzupełniającą statut spółdzielni europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników(7). Ponieważ SE ma formę spółki akcyjnej i ponieważ SCE jest spółdzielnią, obydwie są podobne w swojej naturze do innych form spółek już objętych dyrektywą 90/435/EWG, SE i SCE powinny zostać dodane do wykazu przedstawionego w Załączniku do dyrektywy 90/435/EWG.
(6) Nowe jednostki, które mają być włączone do wykazu są płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w Państwach Członkowskich ich siedziby, ale niektóre z nich, na podstawie ich prawnej charakterystyki, są uważane przez inne Państwa Członkowskie jako przejrzyste dla celów podatkowych. Państwa Członkowskie, które na tej podstawie traktują płatników podatku dochodowego od osób prawnych nie posiadających siedziby na ich terytorium jako fiskalnie przejrzystych, powinny przyznać odpowiednie ułatwienia podatkowe w odniesieniu do dochodów, które tworzą część podstawy opodatkowania spółki dominującej.
(7) Aby rozszerzyć korzyści wynikające z dyrektywy 90/435/EWG, minimalny próg udziałów przypadających jednej spółce, aby mogła być uważana jako spółka dominująca, i drugiej, aby mogłaby być uważana jako spółka zależna, powinien być stopniowo obniżany z 25 % do 10 %.
(8) Wypłata zysków podzielonych i ich odbiór przez stały zakład spółki dominującej powinny prowadzić do takiego samego traktowania jakie jest stosowane pomiędzy spółką zależną a dominującą. To powinno również dotyczyć przypadku, gdy spółka dominująca i jej spółka zależna mają siedzibę w tym samym Państwie Członkowskim, a stały zakład położony jest w innym Państwie Członkowskim. Z drugiej strony okazuje się, że w sytuacjach gdy stały zakład i spółka zależna położone są w tym samym Państwie Członkowskim, mogą być traktowane na podstawie krajowego ustawodawstwa danego Państwa Członkowskiego, bez uszczerbku dla stosowania zasad Traktatu.
(9) W odniesieniu do traktowania stałych zakładów Państwa Członkowskie mogą potrzebować określenia warunków i instrumentów prawnych w celu ochrony krajowych dochodów podatkowych i zapobieżenia obchodzenia prawa krajowego, zgodnie z zasadami Traktatu i uwzględniając reguły podatkowe uznawane na poziomie międzynarodowym.
(10) Jeżeli grupy przedsiębiorstw są zorganizowane w formie łańcucha spółek i zyski są wypłacane poprzez taki łańcuch spółek zależnych na rzecz spółki dominującej, podwójne opodatkowanie powinno zostać wyeliminowane albo poprzez zwolnienie, albo zaliczenie podatku. W przypadku zaliczenia podatku, spółka dominująca powinna być uprawniona do potrącenia wszystkich podatków zapłaconych przez jakąkolwiek spółkę zależną zorganizowaną w łańcuchu, pod warunkiem że wymagania przedstawione w dyrektywie 90/435/EWG są spełnione.
(11) Przepisy przejściowe nie mają dłużej zastosowania i dlatego powinny zostać skreślone.
(12) W związku z tym dyrektywa 90/435/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
A. MATTEOLI | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana 16 grudnia 2003 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana 29 października 2003 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona przez Akt Przystąpienia z roku 1994.
(4) Dz.U. L 294 z 10.11.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 294 z 10.11.2001, str. 22.
(6) Dz.U. L 207 z 18.8.2003, str. 1.
(7) Dz.U. L 207 z 18.8.2003, str. 25.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.7.41 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/123/WE zmieniająca dyrektywę 90/435/EWG w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich |
Data aktu: | 22/12/2003 |
Data ogłoszenia: | 13/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/02/2004 |