Rozporządzenie 378/2004 w sprawie procedur zmiany Podręcznika Sirene

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 378/2004
z dnia 19 lutego 2004 r.
w sprawie procedur zmiany Podręcznika Sirene

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,

uwzględniając inicjatywę Republiki Greckiej(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System Informacyjny Schengen, (zwany dalej "SIS"), ustanowiony na mocy postanowień tytułu IV Konwencji wykonawczej z 1990 r. do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (zwanej dalej "Konwencją z Schengen")(3), stanowi zasadnicze narzędzie stosowania postanowień dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej.

(2) Na podstawie przepisów art. 92 Konwencji z Schengen krajowe moduły Państw Członkowskich nie mogą wymieniać danych SIS bezpośrednio między sobą; mogą one jedynie wymieniać dane przez jednostkę centralną w Strasburgu. Jednakże w odniesieniu do niektórych informacji dodatkowych wymaganych do prawidłowego wykonania niektórych postanowień Konwencji z Schengen, właściwe jest, aby były one wymieniane dwustronnie lub wielostronnie. Takie informacje dodatkowe są niezbędne w szczególności w odniesieniu do działań wymaganych na podstawie art. 25, 39, 46, art. 95-100, art. 102 ust. 3, art. 104 ust. 3, art. 106, 107, 109 i 110 Konwencji z Schengen. Wymiana tych informacji dodatkowych jest dokonywana przez biura Sirene każdego Państwa Członkowskiego.

(3) Podręcznik Sirene jest zestawem wskazówek dla podmiotów w biurach Sirene każdego z Państw Członkowskich. Wskazówki te określają szczegółowo reguły i procedury dwustronnej lub wielostronnej wymiany takich informacji dodatkowych.

(4) Należy zapewnić jednolitość Podręcznika Sirene. Techniczny dorobek Schengen powinien mieć tutaj zastosowanie.

(5) Zmiany w części 1 Podręcznika Sirene na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny ograniczać się do odzwierciedlenia mającej zastosowanie wersji postanowień Konwencji z Schengen.

(6) Niezbędne jest ustanowienie procedury zmiany Podręcznika Sirene zgodnie z stosownymi postanowieniami różnych Traktatów.

(7) Podstawa prawna wymagana do umożliwienia przyszłych zmian Podręcznika Sirene obejmuje dwa odrębne instrumenty: niniejsze rozporządzenie wydane na podstawie art. 66 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz decyzję Rady 2004/201/WSiSW z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie procedur zmiany Podręcznika Sirene(4) wydaną na podstawie art. 30 ust. 1 lit. a) i b), art. 31 lit. a) i b) oraz art. 34 ust. 2 lit. c) Traktatu o Unii Europejskiej. Wynika to z tego, że, jak określono w art. 92 Konwencji z Schengen, SIS umożliwia organom wyznaczonym przez Państwa Członkowskie, przy pomocy zautomatyzowanej procedury wyszukiwania, dostęp do wpisów dotyczących osób i majątku w celach kontroli granicznej oraz innych kontroli policyjnych i celnych prowadzonych w ramach danego kraju zgodnie z prawem krajowym oraz, w celach wydawania wiz, dokumentów pobytowych i wykonywania przepisów prawnych o cudzoziemcach w kontekście stosowania postanowień dorobku Schengen odnoszących się do przepływu osób. Wymiana informacji dodatkowych wymaganych do wykonania postanowień Konwencji z Schengen określonych w akapicie drugim, dokonywana przez biura Sirene każdego Państwa Członkowskiego, również służy tym celom, jak również ogólnie pomocy przy współpracy policyjnej.

(8) Fakt, że wymagana podstawa prawna obejmuje dwa odrębne instrumenty nie narusza zasady, że SIS stanowi i powinien stanowić nadal jedyny, zintegrowany system informacyjny oraz że biura Sirene powinny nadal wykonywać swoje zadania w zintegrowany sposób.

(9) Należy dokonać uzgodnień pozwalających na udział przedstawicieli Islandii i Norwegii w pracach komitetów wspierających Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych. Takie uzgodnienia były rozważane w wymianie listów między Wspólnotą a Islandią i Norwegią(5), załączoną do umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej a Republiką Islandii i Królestwem Norwegii dotyczącej wspomnianego włączenia tych państw w wykonywanie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(6).

(10) Niniejsze rozporządzenie oraz udział Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w jego przyjęciu oraz stosowaniu pozostają bez uszczerbku dla uzgodnień dotyczących częściowego udziału Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w dorobku Schengen określonego przez Radę odpowiednio w decyzji 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącej wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(7) oraz decyzji 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen(8).

(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i w związku z tym nie jest nim związana, ani nie podlega jego stosowaniu. Biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie rozbudowuje dorobek Schengen na podstawie postanowień Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską tytuł IV część trzecia, zgodnie z art. 5 wspomnianego Protokołu, Dania, w okresie sześciu miesięcy po przyjęciu przez Radę niniejszego rozporządzenia, podejmie decyzję, czy wykonana niniejsze rozporządzenie w ramach własnego prawa krajowego.

(12) Niniejsze rozporządzenie stanowi dokument rozbudowujący dorobek Schengen lub w inny sposób związany z tym dorobkiem w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu Przystąpienia.

(13) Środki niezbędne w celu wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Podręcznik Sirene obejmuje zestaw wskazówek dla podmiotów w biurach Sirene każdego z Państw Członkowskich. Wskazówki te określają reguły i procedury dwustronnej lub wielostronnej wymiany informacji dodatkowych, które są wymagane do prawidłowego wykonania niektórych postanowień Konwencji z Schengen, włączonych w ramy Unii Europejskiej.

Artykuł  2
1.
Wstęp, część 1 i część 2, wstęp do części 3 oraz część 3 ppkt 3.1.3, 3.1.5, 3.1.6, 3.1.8, 3.1.9 i 3.1.10, wstęp do części 4 oraz część 4 ppkt 4.3, 4.3.1, 4.3.3, 4.5.1, 4.6, 4.8, 4.9 i 4.10, wstęp do części 5 oraz część 5 ppkt 5.1.1, 5.1.2.2, 5.2 i 5.3, oraz załączniki 1, 2 i 3, załącznik 4 tabele 3 i 4, załącznik 5 wstęp i formularze C, E, G, I, J, K, L, M, N i O oraz załącznik 6 do Podręcznika Sirene zostają zmienione przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 3 ust. 2.
2.
Wskazówki dodatkowe, łącznie z innymi załącznikami, mogą również być wprowadzone do Podręcznika Sirene zgodnie z procedurą określoną w art. 3 ust. 2. W przypadku załącznika 5 zmiany takie mogą w szczególności obejmować tworzenie dodatkowych formularzy, gdy okażą się one niezbędne.
Artykuł  3
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na dwa miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w Państwach Członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lutego 2004 r.

W imieniu Rady
M. McDOWELL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 82 z 5.4.2003, str. 21.

(2) Opinia wydana dnia 23 września 2003 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 239 z 22.9.2000, str. 19.

(4) Patrz: str. 45 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(5) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 53.

(6) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 36.

(7) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43.

(8) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 20.

(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.64.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 378/2004 w sprawie procedur zmiany Podręcznika Sirene
Data aktu: 19/02/2004
Data ogłoszenia: 02/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/03/2004