Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lutego 2004 r.
w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 581)

(2004/200/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pod koniec roku 1999 i na początku roku 2000, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo, powiadomiły pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję epidemii wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów w ich krajach oraz o środkach podjętych w celu jego zwalczania.

(2) Decyzją Komisji 2003/64/WE(2), Państwa Członkowskie zostały tymczasowo zobowiązane do podjęcia środków przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino. Decyzję tę przestano stosować z dniem 31 stycznia 2004 r.

(3) Wirus mozaiki pepino nie jest obecnie wymieniony w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże wstępna analiza zagrożenia szkodnikiem przeprowadzona przez kilka Państw Członkowskich, oparta o dostępne informacje naukowe pokazała, że wirus mozaiki pepino i jego niszczące skutki mogą mieć duże znaczenie dla zdrowia roślin w odniesieniu do Wspólnoty, w szczególności dla chronionej produkcji pomidora. Prace naukowe prowadzone nad wirusem mozaiki pepino nie dostarczyły ciągle wystarczającego wyjaśnienia w celu dokonania przeglądu tej wstępnej analizy zagrożenia szkodnikiem, pomimo iż udostępniono więcej informacji, w szczególności w zakresie szkód powodowanych przez wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów przeznaczonych do sadzenia.

(4) Zatem, skoro decyzja 2003/64/WE wygasła, konieczne jest zapewnienie tymczasowych środków zwalczania wirusa mozaiki pepino.

(5) W wyniku oficjalnych badań przeprowadzonych na podstawie deczyji 2003/64/WE, oraz w oparciu o ostatnie informacje na temat szkody wyrządzonej przez wirus mozaiki pepino, rola nasienia pomidora jako znaczącego źródła zakażenia została potwierdzona.

(6) Środki wymienione w niniejszej decyzji należy stosować do wprowadzania lub rozprzestrzeniania się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino, inspekcji nasion pomidorów pochodzących z państw trzecich oraz obrotu nasionami pomidorów. Powinny także obejmować więcej ogólnej kontroli na obecność wirusa mozaiki pepino w Państwach Członkowskich.

(7) Właściwe jest, aby wyniki takich działań były stale oceniane, a potencjalne następne środki były rozważane w świetle wyników tej oceny. Kolejne działania powinny także uwzględniać zapewniane informacje oraz opinie naukowe dostarczane przez Państwa Członkowskie.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie do Wspólnoty i obrót we Wspólnocie nasionami pomidorów, Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw., skażonych przez wirus mozaiki pepino jest zakazane.

Artykuł  2

Nasiona pomidorów pochodzących z państw trzecich mogą być jedynie przywożone do Wspólnoty, jeżeli spełniają warunek ustanowiony w pkt 1 Załącznika. Będą poddawane inspekcji oraz badaniom w stosownych przypadkach, przy wjeździe do Wspólnoty na obecność wirusa mozaiki pepino, zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE, mutatis mutandis.

Artykuł  3
1.
Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być przedmiotem obrotu we Wspólnocie tylko wtedy, jeżeli spełniają warunki ustanowione w pkt 2 Załącznika.
2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania w odniesnieu do obrotu nasionami przeznaczonymi dla konsumentów końcowych niezajmujących się zawodowo produkcją roślinną, pod warunkiem że opakowanie zbiorcze nasion lub inne wksazówki jasno pokazują, że są one przeznaczone do sprzedaży dla takiego konsumenta.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie prowadzą oficjalne badania w pomieszczeniach, w których odbywa się produkjca roślin i owoców pomidora, na obecność wirusa mozaiki pepino.

Bez uszczerbku dla odpowiednio art. 16 ust. 2 oraz art. 13c ust. 8 dyrektywy 2000/29/WE, wyniki badań przewidziane w akapicie pierwszym oraz wyniki inspekcji i badań przewidziane w art. 2 zostaną przekazane Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim do dnia 30 listopada 2004 r.

Artykuł  5

Komisja zbada stosowanie niniejszej decyzji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 2003/116/WE (Dz.U. L 321 z 6.12.2003, str. 36).

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.2003, str. 15.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ustanowione w art. 2 i 3

1. Nasionom pomidora, pochodzącym z państw trzecich, towarzyszy świadectwo fitosanitarne określone w art. 13 ust. 1 pkt ii) dyrektywy 2000/29/WE, stwierdzające, że zostały one uzyskane za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

2. Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być tylko przedmiotem obrotu we Wspólnocie, jeżeli uzyskano je za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.64.43

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino
Data aktu: 27/02/2004
Data ogłoszenia: 02/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/03/2004