Rozporządzenie 363/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 363/2004
z dnia 25 lutego 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa(1), w szczególności jego art. 1 ust. 1 litera a) punkt iv),

po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 68/2001(3) przewiduje specjalne warunki w odniesieniu do pomocy przyznanej małym i średnim przedsiębiorstwa. Definicja małych i średnich przedsiębiorstw w rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 jest tą, użytą w zaleceniu Komisji 96/280/WE z dnia 3 kwietnia 1996 r. dotyczącym definicji małych i średnich przedsiębiorstw(4). Zalecenie to zostało zastąpione zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji drobnych, małych i średnich przedsiębiorstw(5) z mocą od 1 stycznia 2005 r. W interesie pewności prawnej, definicja użyta w rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 powinna być taka sama, jak ta użyta w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(6).

(2) Doświadczenie pokazuje, że pożądanym jest posiadanie ujednoliconego i uproszczonego systemu sprawozdawczego rocznych sprawozdań przyjmowanych na podstawie art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(7). Dlatego szczególne przepisy dotyczące sprawozdawczości ustanowione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 68/2001 powinny mieć wyłącznie zastosowanie do czasu przyjęcia ogólnego systemu sprawozdawczego.

(3) Niezbędne jest ustanowienie przepisów dotyczących oceny zgodności ze wspólnym rynkiem każdej pomocy szkoleniowej przyznanej bez wcześniejszego upoważnienia Komisji przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 68/2001.

(4) Dlatego, rozporządzenie (WE) nr 68/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy we wszystkich sektorach, włączając działania związane z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami wymienionymi w załączniku I do Traktatu, z wyłączeniem pomocy objętej zakresem rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002(*).

______

(*) Dz.U. L 205 z 2.8.2002, str. 1.";

2. w art. 2 lit. b) i c) otrzymuje brzmienie:

"b) »małe i średnie przedsiębiorstwa« oznacza przedsiębiorstwa zdefiniowane w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001(*);

c) »duże przedsiębiorstwa« oznacza przedsiębiorstwa, nie objęte definicją małych i średnich przedsiębiorstw;

______

(*) Dz.U. L 10 z 13.1.2002, str. 33.";

3. w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwa Członkowskie sporządzają roczne sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wykonawczymi dotyczącymi formy i treści rocznych sprawozdań ustanowionych na mocy art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(*).

Do czasu wejścia w życie takich przepisów, Państwa Członkowskie sporządzają roczne sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego rozporządzenia dla każdego roku kalendarzowego lub jego części, w których stosuje się niniejsze rozporządzenie, w formie określonej w załączniku III, także w formie skomputeryzowanej. Państwa Członkowskie przekazują to sprawozdanie Komisji najpóźniej trzy miesiące po upływie okresu, którego to sprawozdanie dotyczy.

______

(*) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1."

4. Dodaje się art. 7a:

"Artykuł 7a

Przepisy przejściowe

Systemy pomocy wprowadzone w życie przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz pomoc przyznana na mocy takich systemów, w przypadku braku upoważnienia Komisji oraz naruszenia wymogu notyfikacji z art. 88 ust. 3 Traktatu, są zgodne ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 Traktatu oraz podlegają zwolnieniu, gdy spełniają warunki ustanowione w art. 3 ust. 2 lit. a) i art. 3 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Pomoc indywidualna poza systemem, przyznana przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w przypadku braku upoważnienia Komisji oraz naruszenia wymogu notyfikacji z art. 88 ust. 3 Traktatu, jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 Traktatu oraz podlega zwolnieniu, gdy spełnia warunki niniejszego rozporządzenia, z wyłączeniem wymogu art. 3 ust. 1 dotyczącego zawarcia nawiązania do niniejszego rozporządzenia.

Każda pomoc, która nie spełnia tych warunków podlega ocenie Komisji zgodnie z odpowiednimi ramami, wytycznymi, komunikatami i obwieszczeniami."

5. Skreśla się załącznik I.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, str. 1.

(2) Dz.U. C 190 z 12.8.2003, str. 2.

(3) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 20.

(4) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.

(5) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, str. 36.

(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 33.

(7) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1, Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.63.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 363/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej
Data aktu: 25/02/2004
Data ogłoszenia: 28/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/03/2004