uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 747/2001 z dnia 9 kwietnia 2001 r. ustanawiające zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi oraz ilościami referencyjnymi w odniesieniu do produktów kwalifikujących się do preferencji na podstawie umów z niektórymi krajami śródziemnomorskimi oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1981/94 oraz (WE) nr 934/95(1), w szczególności art. 5 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 22 grudnia 2003 r. zawarto porozumienie w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską i Królestwem Maroka dotyczące wzajemnych środków liberalizacyjnych oraz zastąpienia protokołów 1 i 3 do Układu o stowarzyszeniu między WE a Marokiem. Nowe porozumienie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r., z wyłączeniem artykułów 2, 4 i 5 nowego protokołu rolnego 1, dalej zwanego "nowym protokołem 1", w sprawie uzgodnień stosowanych w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty produktów rolnych pochodzących z Maroka. Artykuły te stosuje się od dnia 1 października 2003 r. w stosunku do koncesji na pomidory.
(2) Nowy protokół 1 przewiduje nowe koncesje taryfowe oraz zmiany w istniejących koncesjach ustanowionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 747/2001, z których część obejmuje wspólnotowe kontyngenty taryfowe i ilości referencyjne.
(3) Dla niektórych produktów rolnych, dla których istniejące koncesje taryfowe stosuje się w ramach ilości referencyjnych, nowy protokół 1 przewiduje wyłączenie z opłat celnych w ramach kontyngentów taryfowych lub wyłączenie z opłat celnych dla ilości nielimitowanych.
(4) Aby wprowadzić w życie ulgi taryfowe przewidziane w nowym protokole 1, rozporządzenie (WE) nr 747/2001 musi zostać zmienione.
(5) W celu obliczenia kontyngentów taryfowych w pierwszym roku stosowania należy zapewnić, iż z wyjątkiem pomidorów objętych kodem CN 0702 00 00, tam gdzie okres obowiązywania kontyngentu zaczyna się przed datą wejścia w życie nowej umowy, rozmiary kontyngentów taryfowych będą zmniejszone proporcjonalnie do tej części okresu, który upłynął do owej daty.
(6) W celu ułatwienia zarządzania niektórymi istniejącymi kontyngentami taryfowymi przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 747/2001 ilości przywożone w ramach tych kontyngentów powinny być brane pod uwagę przy obciążaniu kontyngentów taryfowych otwartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 747/2001 zmienionym niniejszym rozporządzeniem.
(7) Nowe porozumienie stanowi, że kontyngenty taryfowe na świeże lub chłodzone pomidory mają być stosowane od dnia 1 października 2003 r. Ilości, które zostały wprowadzone do swobodnego obrotu we Wspólnocie od dnia 1 października 2003 r. dzięki istniejącym kontyngentom taryfowym na świeże lub chłodzone pomidory na mocy rozporządzenia (WE) nr 747/2001, powinny być brane pod uwagę przy obciążaniu kontyngentów taryfowych otwartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 747/2001 zmienionym niniejszym rozporządzeniem.
(8) W ramach nowego protokołu 1 rozmiar dodatkowego kontyngentu taryfowego na świeże i chłodzone pomidory stosowanego od dnia 1 listopada do dnia 31 maja jest w każdym roku uzależniona od ogólnej ilości pomidorów pochodzących z Maroka wprowadzonych do swobodnego obrotu we Wspólnocie w okresie poprzedzającym od dnia 1 października do dnia 31 maja. W związku z tym przed dniem 1 listopada każdego roku Komisja powinna dokonywać przeglądu ilości wprowadzonej do swobodnego obrotu w poprzedzającym okresie od dnia 1 października do dnia 31 maja oraz przyjąć przepisy wprowadzające wszelkie niezbędne dostosowania wielkości dodatkowych kontyngentów taryfowych.
(9) W odniesieniu do kontyngentów taryfowych na świeże lub chłodzone pomidory należy zapewnić zgodnie z nowym protokołem 1, żeby w trakcie każdego sezonu przywozowego od dnia 1 października do dnia 31 maja niewykorzystane ilości miesięcznych kontyngentów taryfowych mogły być przeniesione na dwie ściśle określone daty do dodatkowego kontyngentu taryfowego stosowanego w tym sezonie importowym.
(10) Zgodnie z nowym protokołem 1 rozmiary kontyngentów taryfowych na niektóre produkty powinny zostać zwiększone od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 1 stycznia 2007 r. o cztery roczne i równe raty, z których każda odpowiada 3 % tych ilości.
(11) Ponieważ przepisy niniejszego rozporządzenia powinno się stosować od dnia stosowania nowego porozumienia, stosowne jest, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie możliwie jak najszybciej.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 109 z 19.04.2001, str. 2. Rozporządzenie zmienione i uzupełnione rozporządzeniem (WE) 209/2003 (Dz.U. L 28 z 4.2.2003, str. 30).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.6.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 37/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 747/2003 w zakresie wspólnotowych kontyngentów taryfowych oraz ilości referencyjnych dla niektórych produktów rolnych pochodzących z Maroka |
Data aktu: | 09/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 10/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/01/2004, 01/10/2003, 01/11/2003, 01/01/2004 |