Wspólne stanowisko 2004/133/WPZiB w sprawie środków ograniczających skierowanych przeciwko ekstremistom z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM) i uchylające wspólne stanowisko 2001/542/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2004/133/WPZiB
z dnia 10 lutego 2004 r.
w sprawie środków ograniczających skierowanych przeciwko ekstremistom z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM) i uchylające wspólne stanowisko 2001/542/WPZiB *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada stale podkreśla swoje zobowiązanie ustabilizowania i normalizacji sytuacji w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (FYROM), oparte na pełnym wykonaniu umowy ramowej.

(2) Zobowiązanie to Rada zademonstrowała intensywnym zaangażowaniem Wysokiego Przedstawiciela/Sekretarza Generalnego, powoływaniem kolejnych specjalnych przedstawicieli UE oraz przeprowadzeniem operacji przegrupowywania "Concordia" oraz "Proxima".

(3) Pomimo ogólnej poprawy sytuacji niektóre jednostki nadal wspierają lub biorą udział w działaniach z użyciem przemocy, naruszających podstawowe zasady umowy ramowej, jakimi są stabilność, integralność terytorialna oraz jednolity i wieloetniczny charakter FYROM i/lub osłabiają oraz blokują rzeczywiste wykonanie umowy niedemokratycznymi działaniami.

(4) Dlatego właściwe jest wprowadzenie środków naprowadzających, w formie ograniczenia dostępu na terytorium Państw Członkowskich, skierowanych w wyżej wspomniane jednostki, w tym jednostki zamieszkujące poza FYROM.

(5) Środki te nie powinny stanowić ograniczenia wolności wyrażania opinii oraz wolności wypowiedzi.

(6) Wspólne stanowisko Rady 2001/542/WPZiB z dnia 16 lipca 2001 r. dotyczące zakazu wydawania wiz ekstremistom w FYROM(1) powinno zostać uchylone,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki, aby zapobiec wjazdowi na ich terytoria lub tranzytowi przez nie osób wymienionych w Załączniku, które aktywnie wspierają lub biorą udział w ekstermistycznych działaniach z użyciem przemocy, naruszających podstawowe zasady ohrydzkiej umowy ramowej, jakimi są stabilność, integralność terytorialna oraz jednolity i wieloetniczny charakter FYROM i/lub które celowo, stale oraz bezprawnie osłabiają oraz blokują rzeczywiste wykonanie umowy ramowej niedemokratycznymi działaniami.
2.
Ustęp 1 nie zobowiązuje Państwa Członkowskiego do odmawiania wjazdu na jego terytorium własnym obywatelom.
Artykuł  2
1.
Artykułu 1 ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy Państwo Członkowskie jest związane zobowiązaniem prawa międzynarodowego, to jest:

i) jako kraj przyjmujący międzynarodową międzyrządową organizację;

ii) jako kraj przyjmujący międzynarodową konferencję zwołaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych lub pod jej auspicjami; lub

iii) na mocy umowy wielostronnej przyznającej przywileje i immunitety.

Rada jest należycie informowana w każdym z tych przypadków.

2.
Ustęp 1 uważa się za mający zastosowanie również w przypadku, gdy Państwo Członkowskie jest krajem przyjmującym Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie mogą przyznać zwolnienia od środków nałożonych na podstawie art. 1 ust. 1, w przypadku gdy podróż uzasadniona jest nagłą humanitarną potrzebą lub potrzebą uczestniczenia na międzyrządowych posiedzeniach, również tych popieranych przez Unię Europejską, gdzie odbywa się dialog polityczny, który bezpośrednio wspiera demokrację, prawa człowieka oraz zasadę państwa prawa w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.
2.
Państwo Członkowskie zamierzające przyznać zwolnienia określone w ust. 1 powiadamiają o tym Radę na piśmie. Zwolnienie uważa się za przyznane, chyba że jeden lub więcej Członków Rady wniesie pisemny sprzeciw w terminie 48 godzin od momentu otrzymania powiadomienia o wnioskowanym zwolnieniu. W przypadku gdy jeden lub więcej Członków Rady wniesie sprzeciw, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zadecydować o dopuszczeniu wnioskowanego zwolnienia.
Artykuł  4

W przypadku gdy na podstawie art. 2 i 3 Państwo Członkowskie dopuszcza wjazd na jego terytorium lub tranzyt przez nie osoby wymienionej w Załączniku, dopuszczenie jest ograniczone do celu, w jakim ono zostało wydane oraz do osób, których dotyczy.

Artykuł  5

O zmianach w wykazie znajdującym się w Załączniku decyduje Rada, stanowiąc na wniosek Państwa Członkowskiego lub Komisji. Decydując o takiej zmianie, Rada uwzględnia kryteria określone w art. 1 ust. 1.

Artykuł  6

Aby wpływ powyższych środków był jak największy, Unia Europejska podejmuje starania, aby zachęcić państwa trzecie do przyjmowania środków ograniczających podobnych do tych, które zawarte są w niniejszym wspólnym stanowisku.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko ma zastosowanie przez okres 12 miesięcy. Niniejsze wspólne stanowisko podlega stałemu przeglądowi. Zostaje odnowione lub zmienione odpowiednio, w przypadku gdy Rada stwierdzi, że jego cele nie zostały osiągnięte.

Artykuł  8

Wspólne stanowisko 2001/542/WPZiB traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od daty jego przyjęcia.

Artykuł  10

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2004 r.
W imieniu Rady
C. McCREEVY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 194 z 18.7.2001, str. 55.

ZAŁĄCZNIK  1

Wykaz osób, o których mowa w art. 1

Imię i nazwisko: ADILI Gafur
Pseudonim: Valdet Vardari
Data urodzenia: 5.1.1959
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Harandjell (Kičevo), Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: AHMET Hebib
Pseudonim:
Data urodzenia: 9.11.1981
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Brodec, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: HALILI Zaim
Pseudonim:
Data urodzenia: 18.9.1979
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Vaksinice, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: HYSENI Xhemail
Pseudonim: Xhimi Shea
Data urodzenia: 15.8.1958
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Lojane (Lipkovo), Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: JAKUPI Avdil
Pseudonim: Cakalla
Data urodzenia: 20.4.1974
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Tanuševci, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: KRASNIQI Agim
Pseudonim:
Data urodzenia: 15.9.1979
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Kondovo, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: LIMANI Fatmir
Pseudonim:
Data urodzenia: 14.1.1973
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Kičevo, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: MISIMI Naser
Pseudonim:
Data urodzenia: 8.1.1959
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Mala Rečica (Tetovo), Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: REXHEPI Daut
Pseudonim: Leka
Data urodzenia: 6.1.1966
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Poroj, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Imię i nazwisko: RUSHITI Sait
Pseudonim:
Data urodzenia: 7.7.1966
Miejsce urodzenia/pochodzenia: Tetovo, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
* Z dniem 10 lutego 2005 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 9 lutego 2006 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2005/80/WPZiB z dnia 31 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.29.45).

Z dniem 10 lutego 2006 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 9 lutego 2007 r. zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2006/50/WPZiB z dnia 30 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.26.24).

Z dniem 10 lutego 2007 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 9 lutego 2008 r. zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2007/86/WPZiB z dnia 7 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.35.32).

Z dniem 10 lutego 2008 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 10 lutego 2009 r. zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/104/WPZiB z dnia 8 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.36.16).

Z dniem 10 lutego 2009 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 10 lipca 2009 r. zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/116/WPZiB z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.56).

1 Załącznik:

- zmieniony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2005/80/WPZiB z dnia 31 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.29.45) zmieniającegonin. wspólne stanowisko z dniem 10 lutego 2005 r.

- zmieniony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2006/50/WPZiB z dnia 30 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.26.24) zmieniającegonin. wspólne stanowisko z dniem 10 lutego 2006 r.

- zmieniony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2007/86/WPZiB z dnia 7 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.35.32) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 10 lutego 2007 r.

- zmieniony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2008/104/WPZiB z dnia 8 lutego 2008 r. (Dz.UE.L.08.36.16) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 10 lutego 2008 r.

- zmieniony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2009/116/WPZiB z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.56) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 10 lutego 2009 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.39.19

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2004/133/WPZiB w sprawie środków ograniczających skierowanych przeciwko ekstremistom z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM) i uchylające wspólne stanowisko 2001/542/WPZiB
Data aktu: 10/02/2004
Data ogłoszenia: 11/02/2004
Data wejścia w życie: 10/02/2004, 01/05/2004