Rozporządzenie 2257/2004 w sprawie zmiany rozporządzeń (EWG) nr 3906/1989, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 oraz (WE) nr 2666/2000 w celu uwzględnienia statusu Chorwacji jako kraju kandydującego

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2257/2004
z dnia 20 grudnia 2004 r.
w sprawie zmiany rozporządzeń (EWG) nr 3906/1989, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 oraz (WE) nr 2666/2000 w celu uwzględnienia statusu Chorwacji jako kraju kandydującego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 181 a ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska na swym posiedzeniu w Brukseli w dniach 17 i 18 czerwca 2004 r. uznała Chorwację za kraj kandydujący do członkostwa i wezwała Komisję do przygotowania strategii przedakcesyjnej dla Chorwacji z uwzględnieniem niezbędnych instrumentów finansowych.

(2) W celu dostarczenia Chorwacji pomocy przedakcesyjnej stosowne jest uznanie tego kraju za beneficjenta na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/1989 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla niektórych krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Phare)(1), rozporządzenia Rady (WE) nr 1267/99 z dnia 21 czerwca ustanawiającego Instrument dla Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA)(2) oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(3) (SAPARD).

(3) Umowa o Stabilizacji i Stowarzyszeniu pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi a Republiką Chorwacji, podpisana w dniu 29 października 2001 r., wymaga od Chorwacji w Tytule III aktywnego promowania współpracy regionalnej w Zachodnich Bałkanach.

(4) Regionalny wymiar wspólnotowej pomocy dla Zachodnich Bałkanów jest przedmiotem szczególnej uwagi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. (CARDS) w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(4), którego celem jest wspieranie współpracy regionalnej i dlatego Chorwacja powinna nadal kwalifikować się do projektów i programów o regionalnym wymiarze.

(5) Decyzja 2004/648/WE(5). określa zasady, priorytety i warunki zawarte w Partnerstwie Europejskim z Chorwacją.

(6) Protokół Ustaleń w sprawie rozwoju Głównej Regionalnej Sieci Transportowej Europy Południowo-Wschodniej powinien ułatwić proces doboru priorytetowych środków na rzecz rozwoju ogólnoeuropejskiej sieci transportowej w okresie przedakcesyjnym.

(7) Wejście w życie rozporządzenia (WE, Euratom) 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) wymaga dokonania pewnych dostosowań rozporządzeń w celu doprowadzenia terminologii i obecnych praktyk do zgodności z wyżej wymienionym rozporządzeniem.

(8) Pomimo tego, iż nowe Państwa Członkowskie nie są wymienione w tym rozporządzeniu, to jednak art. 33 Aktu Przystąpienia z 2003 r. przewiduje zastosowanie rozporządzeń (WE) 3906/1989 i (WE) 1267/1999 dla tych Państw Członkowskich w okresie przejściowym.

(9) Komisja przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1419/2004(7) oraz rozporządzenie (WE) nr 447/2004(8), które stanowią podstawę prawną dla finansowania środków w ramach SAPARD na podstawie zobowiązań, które nie wygasły do dnia przystąpienia. Wszelkie decyzje Komisji, które mogą okazać się niezbędne do czasu sfinalizowania takich zobowiązań, a których podstawą nie mogą być dwa wyżej wymienione rozporządzenia, mogą nadal opierać się na rozporządzeniu (WE) nr 1268/1999, gdyż było ono w mocy przed zmianą tego rozporządzenia niniejszym rozporządzeniem.

(10) Rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 oraz (WE) 2666/2000 powinny zostać stosownie zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3906/89 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) Ustęp 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"3. Dla krajów ubiegających się o członkostwo, które podpisały porozumienia o partnerstwie z Unią Europejską, pomoc w ramach programu PHARE koncentruje się na osiągnięciu głównych priorytetów koniecznych do przyjęcia dorobku wspólnotowego, tj. budowaniu administracyjnych i instytucjonalnych zdolności krajów ubiegających się o członkostwo oraz inwestycjach, z wyjątkiem tych rodzajów inwestycji, finansowanych zgodnie z rozporządzeniami Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(*) i (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(**), pod warunkiem, że spełnione są warunki przydziału pomocy na podstawie tych dwóch rozporządzeń. Fundusze PHARE mogą również być wykorzystane do finansowania środków w dziedzinie środowiska, transportu i rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich, które stanowią uboczną, lecz niezbędną część zintegrowanych programów odbudowy przemysłowej lub rozwoju regionalnego.

______

(*) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004 (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, str. 1)

(**) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004".

b) Dodaje się następujące ustępy w brzmieniu:

"4. Pomoc może być wykorzystana do pokrycia uczestnictwa krajów beneficjentów na podstawie niniejszego rozporządzenia w regionalnej, ponadgranicznej i, gdy stosowne, ponadnarodowej oraz międzyregionalnej współpracy pomiędzy nimi samymi oraz pomiędzy nimi a Państwami Członkowskimi UE.

5. W stosownych przypadkach, pomoc może również być wykorzystana do pokrycia uczestnictwa kraju beneficjenta w programach regionalnych na podstawie innych przepisów prawnych."

2) W art. 8 dodaje się następujący akapit:

"Komisja może, w granicach ustalonych w art. 54 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(*), zdecydować o powierzeniu zadań władzy publicznej, w szczególności zadań związanych z wykonaniem budżetu, organom wymienionym w art. 54 ust. 2 tego rozporządzenia. Zadania władzy publicznej mogą być powierzone organom określonym w art. 54 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, jeżeli mają one uznaną pozycję międzynarodową, stosują się do uznanych w świecie systemów zarządzania i kontroli oraz są nadzorowane przez władzę publiczną.

______

(*) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1."

3) Wykaz zamieszczony w załączniku zostaje zastąpiony następującym wykazem:

"Bułgaria

Chorwacja

Rumunia"

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 1267/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Niniejszym ustanawia się Instrument dla Strukturalnej Polityki Przedakcesyjnej, zwany dalej »ISPA«.

ISPA zapewnia pomoc stanowiącą wkład w przygotowanie Bułgarii, Chorwacji i Rumunii, zwanych dalej »krajami beneficjantami «, do członkostwa w Unii Europejskiej w obszarze spójności gospodarczej i społecznej w zakresie polityki ochrony środowiska i polityki transportowej, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia."

2) Na końcu art. 3 dodaje się następujący akapit:

"Niezależnie od tego co powyżej, pomoc Wspólnoty dla Chorwacji jest przyznawana w okresie 2005-2006".

3) Na końcu art. 4 dodaje się następujący akapit:

"Na zasadzie odstępstwa od 1 i 2 zdania niniejszego artykułu, dotacja dla Chorwacji na lata 2005 i 2006 w ramach tego instrumentu finansowego zostanie określona przez Komisję na podstawie oceny absorpcji administracyjnej oraz wynikających z przystąpienia koniecznych potrzeb inwestycyjnych tego kraju beneficjanta."

4) W art. 9, ust. 1, lit. a) skreśla się wyrazy "z dniem 1 stycznia 2000 r. i w żadnym wypadku nie później niż 1 stycznia 2002 r."

Artykuł  3

W rozporządzeniu (WE) nr 1268/99 wprowadza się następujące zmiany:

1) Ustęp 1 art. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy dla wspólnotowego wsparcia na rzecz zrównoważonego rozwoju rolnictwa i trwałego rozwoju obszarów wiejskich na okres przedakcesyjny dla Bułgarii, Chorwacji i Rumunii. Niniejsze rozporządzenie pozostaje również w mocy dla sfinalizowania wszelkich programów rozpoczętych na jego podstawie w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Polsce, na Słowacji i w Słowenii przed ich przystąpieniem do Unii Europejskiej."

2) Na końcu art. 4 ust. 2 dodaje się następujący akapit:

"Na zasadzie odstępstwa od pierwszego akapitu, plan dla Chorwacji, na tych samych warunkach, jakie określono w pierwszym akapicie, obejmuje okres do dwóch lat od roku 2005."

3) Na końcu art. 5 ust. 1 dodaje się następujące zdanie:

"Jednakże, jeżeli chodzi o Chorwację, odpowiedni program nie będzie przedmiotem średniookresowej oceny."

4) W art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) Ustęp 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Wspólnotowa pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia zostaje przyznana w okresie od 2000 do 2006 r., z wyjątkiem wspólnotowej pomocy dla Chorwacji, która zostaje przyznana w okresie od 2005 do 2006 r. Rocznie przyznane środki zostają zatwierdzone przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej."

b) Na końcu ust. 3 dodaje się następujący akapit:

"Jednakże, roczny całkowity budżet dla Chorwacji ustala się oddzielnie."

5) Art. 11 otrzymuje następujące brzmienie:

"Komisja przydziela dostępne środki krajom ubiegającym się o członkostwo na wykonanie art. 7 ust. 2. W ciągu trzech miesięcy od decyzji o uznaniu kraju za kwalifikujący się do pomocy na podstawie niniejszego rozporządzenia, Komisja przekazuje swoją decyzję w sprawie indykatywnego przydziału środków finansowych krajowi ubiegającemu się o członkostwo w ramach bieżącej perspektywy finansowej."

Artykuł  4

W rozporządzeniu (WE) nr 2666/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) Na końcu art. 1 ust. 1 dodaje się następujące zdanie:

"Od 2005 r. Chorwacja będzie kwalifikować się jako kraj beneficjent tylko do projektów i programów o wymiarze regionalnym przedstawionych w art. 2 ust. 2. Niezależnie od poprzedniego zdania, Chorwacja pozostaje krajem kwalifikującym się do projektów i programów na mocy rozporządzenia 1999/311."

2) W art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

c) Ustęp 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Komisja realizuje wspólnotową pomoc zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(*).

______

(*) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1";

d) Dodaje się następujący ustęp:

"2a. Komisja może, w granicach ustalonych w art. 54 rozporządzenia (WE) nr 1605/2002, zdecydować o powierzeniu zadań władzy publicznej, w szczególności zadań związanych z wykonaniem budżetu, organom wymienionym w art. 54 ust. 2 rozporządzenia, o którym mowa. Zadania władzy publicznej mogą być powierzone organom określonym w art. 54 ust. 2 lit. c) wspomnianego rozporządzenia, jeżeli mają one uznaną pozycję międzynarodową, stosują się do uznanych w świecie systemów zarządzania i kontroli oraz są nadzorowane przez władzę publiczną."

Artykuł  5

W celu wdrożenia instrumentów przedakcesyjnych oraz wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999 w sprawie koordynacji pomocy dla krajów ubiegających się o członkostwo w ramach strategii przedakcesyjnej(9), odniesienie do Partnerstwa dla Członkostwa (10) i Układu Europejskiego, jest rozumiane w przypadku Chorwacji jako odniesienie do Partnerstwa Europejskiego (11) oraz Porozumienia o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w trzecim dniu po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2004 r.

W imieniu Komisji
P. VAN GEEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004 (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004.

(3) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004.

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 3).

(5) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 19-28.

(6) Dz.U L 357 z 31.12.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 258 z 5.8.2004, str.11.

(8) Dz.U, L 72 z 11.3.2004, str. 64.

(9) Dz.U. L 161 z 26.06.1999, str. 68.

(10) Dz.U. L 85 z 20.03.1998, str. 1.

(11) Dz.U. L 86 z 23.03.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.389.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2257/2004 w sprawie zmiany rozporządzeń (EWG) nr 3906/1989, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 oraz (WE) nr 2666/2000 w celu uwzględnienia statusu Chorwacji jako kraju kandydującego
Data aktu: 20/12/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004
Data wejścia w życie: 02/01/2005