Ukraina-Unia Europejska. Porozumienie w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima"). Haga.2004.07.08.

POROZUMIENIE
pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima")

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

UKRAINA,

z drugiej strony,

nazywane łącznie w dalszej części tekstu "Stronami uczestniczącymi",

UWZGLĘDNIAJĄC:

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej w dniu 29 września 2003 roku wspólnego działania 2003/681/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima")(1), stwierdzającego, że państwa przystępujące zaprasza się, a inne państwa trzecie mogą być zaproszone do udziału w EUPOL "Proxima",

- zaproszenie wystosowane do Ukrainy dotyczące uczestnictwa w EUPOL "Proxima",

- pomyślne zakończenie procesu tworzenia sił oraz zalecenie wydane przez Szefa Misji Policyjnej i Komitet ds. Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysowego dotyczące zgody na uczestnictwo Ukrainy w EUPOL "Proxima",

- decyzję wydaną przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w dniu 10 lutego 2004 roku w sprawie akceptacji udziału Ukrainy w EUPOL "Proxima",

- porozumienie zawarte w dniu 11 grudnia 2003 r. pomiędzy UE i Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii(2), włączywszy w to przepisy dotyczące statusu personelu EUPOL "Proxima",

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ramy współpracy

1.
Ukraina współdziała zgodnie z przepisami wspólnego działania 2003/681/WPZiB w sprawie EUPOL "Proxima" przyjętego przez Radę Unii Europejskiej w dniu 29 września 2003 r. oraz wszelkimi innymi wspólnymi działaniami lub decyzjami, na mocy których Rada Unii Europejskiej może podjąć decyzję o rozszerzeniu EUPOL "Proxima".
2.
Udział Ukrainy w EUPOL "Proxima" nie stanowi uszczerbku dla autonomii Unii Europejskiej w podejmowaniu decyzji.
Artykuł  2

Status personelu

1.
Status personelu oddelegowanego do EUPOL "Proxima" przez Ukrainę podlega porozumieniu zawartemu w dniu 11 grudnia 2003 roku między UE a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.
2.
Bez uszczerbku dla porozumienia między UE a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Ukraina sprawuje jurysdykcję nad swoim personelem uczestniczącym w EUPOL "Proxima".
3.
Ukraina jest odpowiedzialne za odpowiadanie na jakiekolwiek roszczenia związane z uczestnictwem w EUPOL "Proxima", dotyczące któregokolwiek członka jego personelu lub pochodzące od członka personelu. Ukraina jest odpowiedzialna za wszczynanie postępowania, w szczególności prawnego lub dyscyplinarnego, przeciwko któremukolwiek członkowi jego personelu.
4.
Ukraina zrzeka się wszelkich roszczeń przeciwko któremukolwiek państwu uczestniczącemu w EUPOL "Proxima", dotyczących uszkodzenia ciała, śmierci członka personelu Ukrainy lub wyrządzenia szkody na lub utraty własnych środków majątkowych należących i używanych przez EUPOL "Proxima", jeżeli takie uszkodzenie ciała, śmierć, szkoda lub utrata:

– zostały spowodowane przez personel EUPOL "Proxima" podczas wykonywania jego obowiązków związanych z operacją, z wyjątkiem przypadku poważnego niedbalstwa lub umyślnego niewłaściwego postępowania, lub

– wyniknęły z użycia którychkolwiek ze środków majątkowych posiadanych przez państwa uczestniczące w EUPOL "Proxima", pod warunkiem że środki te zostały użyte w związku z operacją oraz z wyjątkiem przypadku poważnego niedbalstwa lub umyślnego niewłaściwego postępowania personelu EUPOL "Proxima" używającego tych środków.

5.
Państwa Członkowskie Unii Europejskiej zobowiązują się do złożenia oświadczenia odnośnie do zrzeczenia się roszczeń dla celów uczestnictwa Ukrainy w EUPOL "Proxima".
Artykuł  3

Informacje tajne

1.
Ukraina podejmuje odpowiednie środki w celu zapewnienia ochrony tajnych informacji UE zgodnie z uregulowaniami Rady Unii Europejskiej dotyczącymi bezpieczeństwa, zawartymi w Decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 roku(3) oraz zgodnie z dalszymi wytycznymi wydanymi przez właściwe władze, w tym przez Szefa Misji/Komisarza Policji EUPOL "Proxima".
2.
W przypadkach gdy UE i Ukraina zawarły porozumienie w sprawie procedur bezpieczeństwa dla wymiany informacji tajnych, postanowienia takiego porozumienia stosuje się w kontekście EUPOL "Proxima".
Artykuł  4

Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima"

1.
Ukraina zapewnia, że jego personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" wykonuje swoją misję zgodnie z:

– przepisami wspólnego działania 2003/681/WPZiB i późniejszymi zmianami, o których mowa w artykule 1 ustęp 1 niniejszego porozumienia;

– planem operacyjnym;

– środkami wykonawczymi.

2.
Ukraina informuje w odpowiednim terminie Szefa Misji/- Komisarza Policji EUPOL "Proxima" oraz Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o wszelkich zmianach odnośnie do swego udziału w EUPOL "Proxima".
3.
Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" przechodzi badania lekarskie i szczepienia oraz musi uzyskać zaświadczenie lekarskie stwierdzające zdolność do pełnienia obowiązków wystawione przez właściwe władze Ukrainy. Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" przedstawia kopię takiego zaświadczenia.
4.
Oddelegowani funkcjonariusze policji pracują w swoich narodowych mundurach policyjnych. Berety i insygnia są dostarczone przez EUPOL "Proxima".
Artykuł  5

Podległość dowództwu

1.
Personel oddelegowany przez Ukrainę wykonuje swoje obowiązki i zachowuje się, mając na uwadze wyłącznie interesy EUPOL "Proxima".
2.
Cały personel pozostaje pod całkowitym dowództwem swoich władz krajowych.
3.
Władze krajowe dokonają przeniesienia kontroli operacyjnej (OPCON) do Szefa Misji/Komisarza Policji EUPOL "Proxima", który dowodzi i sprawowuje kontrolę poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Szef Misji/Komisarz Policji kieruje EUPOL "Proxima" i przyjmuje na siebie jego codzienne zarządzanie.
5.
Ukraina ma takie same prawa i obowiązki w kwestii codziennego zarządzania operacją jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacji, zgodnie z art. 9 ust. 4 wspólnego działania 2003/681/WPZiB.
6.
Szef Misji/Komisarz Policji EUPOL "Proxima" jest odpowiedzialny za kontrolę dyscyplinarną sprawowaną nad personelem operacyjnym. W przypadku konieczności postępowanie dyscyplinarne jest podejmowane przez odpowiednie władze krajowe.
7.
W celu reprezentowania swojego narodowego kontyngentu w operacji Ukraina wyznacza Punkt Kontaktowy Kontyngentu Narodowego (NPC). W sprawach narodowych NPC podlega Szefowi Misji/Komisarzowi Policji EUPOL "Proxima" oraz jest odpowiedzialny za codzienną dyscyplinę kontyngentu.
8.
Decyzja w sprawie zakończenia operacji będzie podjęta przez Unię Europejską po konsultacji z Ukrainą, pod warunkiem że państwo to wciąż jeszcze uczestniczy w EUPOL "Proxima" w dniu zakończenia operacji.
Artykuł  6

Aspekty finansowe

1.
Ukraina przyjmuje na siebie wszelkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w operacji, pominąwszy koszty podlegające wspólnemu finansowania UE, jak jest to wyszczególnione w budżecie operacyjnym operacji.
2.
Ukraina rozważa wnoszenie wkładów o charakterze dobrowolnym.
3.
W przypadku takich wkładów o charakterze dobrowolnym zostanie podpisane uzgodnienie między Szefem Misji/- Komisarzem Policji i odpowiednimi slużbami administracyjnymi Ukrainy w sprawie wkładów Ukrainy do budżetu operacyjnego EUPOL "Proxima". Uzgodnienie to będzie zawierać między innymi następujące postanowienia:

a) suma dokonywanej wpłaty;

b) ustalenia co do pokrycia wkładu finansowego;

c) procedura audytowa.

4.
W przypadku śmierci, uszkodzenia ciała, strat lub wyrządzenia szkód osobom fizycznym lub prawnym z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Ukraina po ustaleniu jej odpowiedzialności, wypłaci odszkodowanie na warunkach przewidzianych w porozumieniu w sprawie statusu misji, o którym mowa w artykule 2 niniejszego porozumienia.
Artykuł  7

Niewykonanie

Jeżeli jedna ze stron nie wykona swoich zobowiązań przewidzianych w poprzednich artykułach, druga strona będzie miała prawo do rozwiązania niniejszego porozumienia w drodze miesięcznego wypowiedzenia.

Artykuł  8

Rozstrzyganie sporów

Spory dotyczące interpretacji lub zastosowania niniejszego porozumienia rozstrzygane będą w drodze dyplomatycznej pomiędzy stronami.

Artykuł  9

Wejście w życie

1.
Niniejsze porozumienie wchodzi w życie pierwszego dnia pierwszego miesiąca po wzajemnej notyfikowacji stron o zakończeniu wewnętrznych procedur niezbędnych dla tego celu.
2.
Niniejsze porozumienie będzie stosowane tymczasowo od momentu podpisania.
3.
Zmiany do niniejszego porozumienia mogą być dokonane na zasadzie wzajmenego pisemnego porozumienia stron.
4.
Strona może wypowiedzieć niniejsze porozumienie poprzez złożenie drugiej stronie pisemnego wypowiedzenia. Tego rodzaju wypowiedzenie staje się skuteczne z upływem sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez drugą stronę zawiadomienia.
Sporządzone w Hadze, dnia 8 lipca 2004 r. w języku angielskim w czterech egzemplarzach.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Ukrainy

______

(1) Dz.U. L 249 z 1.10.2003, str. 66.

(2) Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 65.

(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.354.82

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Ukraina-Unia Europejska. Porozumienie w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima"). Haga.2004.07.08.
Data aktu: 08/07/2004
Data ogłoszenia: 30/11/2004
Data wejścia w życie: 08/07/2004