uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 42 ust. 4 i 9, art. 145 lit. c) i d) oraz art. 155,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrożenia systemu płatności jednolitych przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(2), wprowadza szczegółowe zasady dotyczące systemu płatności jednolitych, które będą obowiązywały od 2005 r. Wdrażanie tego systemu w aspekcie administracyjnym i operacyjnym, które na tej podstawie rozpoczęto na poziomie krajowym, wykazało, że istnieje potrzeba ustanowienia zasad dotyczących niektórych aspektów systemu i wyjaśnienia pewnych aspektów aktualnie obowiązujących zasad.
(2) Po opublikowaniu rozporządzenia (WE) nr 795/2004 okazało się , że niektóre odniesienia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004(3) zostały opublikowane w niewłaściwy sposób. W związku z tym należy je skorygować.
(3) Celem art. 46 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 jest umożliwienie przeniesienia uprawnień do płatności bez gruntu na specjalnych warunkach. Artykuł 46 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 wyraźnie przewiduje, że uprawnienia do płatności bez gruntu mogą zostać przeniesione wyłącznie w drodze sprzedaży. W celu uniknięcia błędnego zrozumienia akapitu drugiego, co może spowodować bezprzedmiotowe wykonanie postanowienia akapitu pierwszego tego artykułu, należy dla jasności sprecyzować, że przeniesienie, o którym mowa w akapicie drugim, odnosi się jedynie do sprzedaży uprawnień do płatności bez gruntu, a nie do dzierżawy tych uprawnień, która bez gruntu jest niedozwolona.
(4) Ze względów administracyjnych, w celu ograniczenia w niezbędnym stopniu dzielenia uprawnień do płatności na części, należy przewidzieć zasadę stanowiącą, że po wykorzystaniu wszystkich uprawnień traktowanych jako całość częściowo wykorzystane uprawnienia należy traktować jako w pełni wykorzystane, przyznając jednocześnie prawo do płatności proporcjonalnych do zgłoszonego gruntu oraz że w przypadku przeniesienia należy wykorzystać wszystkie istniejące części przed podziałem uprawnienia.
(5) Artykuł 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje, że "płatności w okresie referencyjnym" oznaczają płatności przyznane lub które zostaną przyznane w odniesieniu do danego okresu. Załącznik VII dodaje, że należy wziąć pod uwagę zmniejszenia wynikające z ustalenia powierzchni bazowej, pułapów lub innych limitów ilościowych. Zatem, gwoli wyjaśnienia, właściwe jest sprecyzowanie, że aby nie nadawać zmniejszeniom i wykluczeniom obowiązującym w tym okresie charakteru trwałego, nie należy uwzględniać zmniejszeń i wykluczeń stosowanych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2419/2001(4) w przypadku wszystkich płatności bezpośrednich, o których mowa w załączniku VI rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. Liczba zwierząt i hektarów ustalona w czasie ustanawiania uprawnień do płatności powinna być zatem brana pod uwagę bez uszczerbku dla dalszych kontroli i stosowania art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95(5).
(6) Rolnicy, którzy oddali w dzierżawę lub sprzedali hektary, nie powinni korzystać z mechanizmu przewidzianego w art. 7. Sprzedane lub przeniesione grunty należy więc włączyć do liczby hektarów zgłoszonych przez rolnika, aby nie można było czerpać korzyści z mechanizmu dla tych hektarów.
(7) Artykuł 40 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje zastosowanie różnych okresów referencyjnych w okolicznościach nadzwyczajnych mających negatywny wpływ na produkcję. Właściwe jest zatem określenie, że artykuł ten należy stosować na podstawie poszczególnych płatności bezpośrednich, o których mowa w załączniku VI do tego rozporządzenia, odpowiadających różnym partiom produkcji.
(8) Odnośnie do stosowania art. 42 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 należy określić jego zastosowanie w przypadku przeniesienia praw do premii i wpływu na kalkulację pozostałej kwoty odniesienia dla pozostałych hektarów. Ponadto, po zmianie daty z 29 września 2003 r. na 15 maja 2004 r. wprowadzonej przez rozporządzenie (WE) nr 864/2004, należy przewidzieć możliwość niestosowania tego artykułu w tego typu przypadkach celem uniknięcia sytuacji, w której, gdy artykuł ten zostanie zastosowany, może mieć on wpływ na prawnie uzasadnione oczekiwania rolników, którzy zawarli już umowy pomiędzy 30 września 2003 r. a 15 maja 2004 r., wiedząc o zastosowaniu tego ustępu.
(9) W celu uwzględnienia możliwości przyznania przez Państwo Członkowskie kolejnych kwot referencyjnych w pierwszym roku stosowania systemu jednolitych płatności zgodnie z art. 34 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 należy ustalić ostateczny termin definitywnego ustalenia uprawnień do płatności na 15 sierpnia, uwzględniając jednocześnie możliwość ustalenia przez Państwa Członkowskie późniejszego terminu, jeśli wymagają tego względy administracyjne. Właściwe jest sprecyzowanie obszaru, do którego odnosi się pojęcie wielkości minimalnej, oraz przypadków, w których należy zgłaszać działki.
(10) Po zmianie daty z 29 września 2003 r. na 15 maja 2004 r., wprowadzonej rozporządzeniem (WE) nr 864/2004, dla zachowania spójności tę samą datę należy wprowadzić do postanowień dotyczących rolników będących w specyficznej sytuacji.
(11) Należy uwzględnić ewentualne akty administracyjne lub orzeczenia sądu kładące kres rozbieżności zdań pomiędzy administracją a rolnikiem w przypadku, gdy wynika z nich przyznanie lub zwiększenie uprawnień do płatności. Zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 sytuację taką należy uważać za sytuację specyficzną i stosownie do tego ją traktować.
(12) Bez uszczerbku dla zastosowania art. 43 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, który stanowi, że obliczając uprawnienia do płatności należy uwzględnić wszystkie powierzchnie pastwiskowe w okresie referencyjnym, w celu ułatwienia realizacji zadań administracji krajowych w zakresie ustanowienia tymczasowych uprawnień do płatności, należy umożliwić tym administracjom uwzględnienie powierzchni pastwiskowej (w hektarach) zgłoszonej we wniosku o pomoc obszarową przed wprowadzeniem systemu płatności jednolitych lub w przypadku wstępnego ustalenia uprawnień do płatności dać rolnikowi możliwość udowodnienia, że jego powierzchnia pastwiskowa w okresie referencyjnym była mniejsza.
(13) Należy uzupełnić lub określić obecnie obowiązujące zasady wdrażania dotyczące uprawnień do płatności podlegających specjalnym warunkom w takim zakresie, w jakim odnoszą się one do niektórych aspektów ustanowienia tych uprawnień i zarządzania nimi.
(14) Płatności z tytułu ekstensyfikacji i płatności dodatkowe w sektorach wołowiny i cielęciny oraz mięsa owiec i kóz, określone w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, zostały przyznane w okresie referencyjnym zgodnie z warunkami kwalifikującymi do ich otrzymania i w kwotach ustalonych przez Państwa Członkowskie, które mogą różnić się w poszczególnych państwach. Z uwagi na te zmienne elementy należy zatem pozwolić zainteresowanym Państwom Członkowskim na uwzględnienie, zgodnie z obiektywnymi kryteriami, odmiennych warunków kwalifikujących podczas obliczania kwoty referencyjnej tych płatności, przy jednoczesnym przestrzeganiu odpowiednich pułapów budżetowych. Odnośnie do premii ubojowej, w celu ułatwienia włączenia obecnego systemu premii do systemu płatności jednolitych, aktualnie obowiązujące pułapy, określone w art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu kwoty referencyjnej.
(15) Aby uwzględnić ewentualne okoliczności nadzwyczajne w stosowaniu modelu regionalnego, należy przewidzieć stosowanie istniejących zasad dotyczących okoliczności nadzwyczajnych określonych w art. 40 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(16) Stosując postanowienia dotyczące sytuacji specyficznych, należy brać pod uwagę rolników uprawiających owoce i warzywa oraz ziemniaki jadalne.
(17) Zgodnie z tytułem III rozdział 6 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 nowe Państwa Członkowskie stosują system płatności jednolitych wyłącznie na poziomie regionalnym na podstawie obowiązujących postanowień dotyczących modelu regionalizacji przewidzianego w art. 58 - 63 wymienionego rozporządzenia. W przypadku wdrażania systemu płatności jednolitych w tych Państwach Członkowskich należy zatem przewidzieć te same, szczegółowe zasady mające zastosowanie, które zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004.
(18) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zadecyduje o skorzystaniu z możliwości przewidzianej w art. 71 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy ustalić nieprzekraczalny termin notyfikacji decyzji podjętych zgodnie z art. 58, 59, 61 - 64 i 70 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w celu umożliwienia Komisji ustalenia pułapów, o których mowa w tych artykułach.
(19) Zgodnie z art. 60 ust. 2 załącznik VII lit. B i D ostatni akapit rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 Komisja ustala maksymalne powierzchnie dla owoców i warzyw, suszu paszowego i skrobi ziemniaczanej na podstawie danych przekazanych przez Państwa Członkowskie. Właściwe jest zatem ustalenie nieprzekraczalnego terminu przekazywania tych danych.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 864/2004 (Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 48).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18.
(4) Dz.U. L 337 z 20.12.2001, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji nr 118/2004 (Dz.U. L 17 z 24.1.2004, str. 7).
(5) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.345.85 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1974/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu płatności jednolitych przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników |
Data aktu: | 29/10/2004 |
Data ogłoszenia: | 20/11/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2005, 27/11/2004, 31/10/2004 |