Rozporządzenie 1846/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w zakresie pozwoleń wywozowych i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1846/2004
z dnia 22 października 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w zakresie pozwoleń wywozowych i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), w szczególności jego art. 30,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 20 rozporządzenia Komisji (WE) nr 174/1999(2) stanowi, że pozwolenia wywozowe na sery wywożone do Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA) w ramach kontyngentów określonych w porozumieniach zawartych podczas wielostronnych negocjacji handlowych można przyznawać zgodnie ze specjalną procedurą, w ramach której można wyznaczać preferowanych importerów z USA.

(2) W związku z przystąpieniem do Wspólnoty dnia 1 maja 2004 r. Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (zwanych dalej "nowymi Państwami Członkowskimi") kontyngenty taryfowe na niektóre sery, pierwotnie wynikające z postanowień Rundy Urugwajskiej, przyznane Republice Czeskiej, Węgrom, Polsce i Słowacji przez Stany Zjednoczone i ujęte w wykazie XX opracowanym w ramach Rundy Urugwajskiej, zostaną włączone do kontyngentu UE 25 i będą stosowane począwszy od roku 2005 w ten sam sposób jak kontyngent UE-15 w ramach wyżej wspomnianych porozumień.

(3) Aby umożliwić przedsiębiorcom w nowych Państwach Członkowskich przystosowanie się do systemu stosowanego we Wspólnocie, do wniosków o pozwolenia wywozowe złożonych w nowych Państwach Członkowskich należy wprowadzić środki przejściowe na rok kontyngentowy 2005 w odniesieniu do stosowania kryteriów przydziału, określonych w art. 20 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 174/1999.

(4) Ustalenia przejściowe odnośnie do stosowania kryterium dotyczącego prowadzonego w przeszłości wywozu powinny dotyczyć wszystkich wniosków składanych przez wnioskodawców mających siedzibę i składających wnioski w nowych Państwach Członkowskich, dotyczących kontyngentów, w przypadku których nie ustalono kontyngentów dla konkretnych krajów na rok 2003.

(5) Kolejne ustalenia przejściowe dotyczące stosowania kryterium preferencji dla spółek zależnych powinny dotyczyć wniosków złożonych przez wnioskodawców mających siedzibę i składających wnioski w Republice Czeskiej, Polsce, na Węgrzech i Słowacji, dotyczących pozwoleń tymczasowych na wywóz sera z przeznaczeniem na obszar USA w ramach kontyngentów, w przypadku których ustalono kontyngent dla konkretnych krajów na rok 2003.

(6) Aby zapewnić pewien stopień elastyczności eksporterom UE przy wywozie produktów w ramach kontyngentów określonych w Zharmonizowanym Systemie Opłat Celnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, wniosek o pozwolenie wywozowe powinien zawierać ośmiocyfrowy kod Nomenklatury Scalonej.

(7) Ponieważ refundacje wywozowe nie dotyczą produktów oznaczonych kodem 0406 Nomenklatury Scalonej przeznaczonych do Stanów Zjednoczonych Ameryki, dowód przybycia produktu nie powinien być wymagany do zwolnienia wadium z tytułu pozwolenia.

(8) Rozporządzenie (WE) nr 174/1999 należy zatem odpowiednio zmienić.

(9) Z uwagi na ustalony limit czasowy dla realizacji procedury w roku 2005, stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno się rozpocząć jak najszybciej.

(10) Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie dostarczył opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 20 rozporządzenia (WE) nr 174/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1) Ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zgodnie z procedurą określoną w art. 42 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 Komisja może zdecydować, że pozwolenia eksportowe będą wydawane, zgodnie z ust. 2 do 11 niniejszego artykułu, na produkty oznaczone kodem 0406 Nomenklatury Scalonej wywożone do Stanów Zjednoczonych w ramach następujących kontyngentów:

a) kontyngent dodatkowy określony w Porozumieniu w sprawie Rolnictwa;

b) kontyngenty taryfowe, pierwotnie wynikające z postanowień Rundy Tokijskiej, przyznane Austrii, Finlandii i Szwecji przez Stany Zjednoczone, ujęte w wykazie XX opracowanym w ramach Rundy Urugwajskiej;

c) kontyngenty taryfowe, pierwotnie wynikające z postanowień Rundy Urugwajskiej, przyznane Republice Czeskiej, Węgrom, Polsce i Słowacji przez Stany Zjednoczone i ujęte w wykazie XX opracowanym w ramach Rundy Urugwajskiej.";

2) W ust. 2 akapit 1 dodaje się, co następuje:

"Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 zdanie pierwsze, w sekcji 16 wniosku o pozwolenie oraz samego pozwolenia powinien znajdować się ośmiocyfrowy kod Nomenklatury Scalonej".

3) W ust. 3 dodaje się następujący akapit:

"Jednakże w przypadku wniosków o tymczasowe pozwolenia na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w roku kontyngentowym 2005 składanych przez wnioskodawców mających siedzibę w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i Słowacji (zwanych dalej »nowymi Państwami Członkowskimi«) i składających wnioski w Państwie Członkowskim, w którym mają siedzibę, będą miały zastosowanie następujące środki przejściowe:

a) dostarczenie danych dotyczących działałności wywozowej określone w lit. a) pierwszego akapitu nie jest konieczne w przypadku wnioskodawców, którzy wraz z wnioskiem przedstawią dokumenty zaświadczające, że dane przedsiębiorstwo od co najmniej trzech lat ma siedzibę w jednym z nowych Państw Członkowskich i każdego roku zajmowało się wywozem sera, za wyjątkiem wniosków o pozwolenia tymczasowe złożonych:

i) w Republice Czeskiej w celu wywozu sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentów określonych w dodatkowych adnotacjach 16, 17, 18, 20 i 25 w rozdziale 4 Zharmonizowanego Systemu Opłat Celnych (HTS), w przypadku których ustalono kontyngenty dla poszczególnych krajów na rok 2003;

ii) na Węgrzech w celu wywozu sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentu określonego w dodatkowej adnotacji 25 w rozdziale 4 HTS, w przypadku którego ustalono kontyngent dla poszczególnych krajów na rok 2003;

iii) w Polsce w celu wywozu sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentów określonych w dodatkowych adnotacjach 16 i 21 w rozdziale 4 HTS, w przypadku których ustalono kontyngenty dla poszczególnych krajów na rok 2003;

iv) w Słowacji w celu wywozu sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentu określonego w dodatkowej adnotacji 16 w rozdziale 4 HTS, w przypadku którego ustalono kontyngent dla poszczególnych krajów na rok 2003;

b) dla celów akapitu pierwszego lit. b) wskazany przez wnioskodawcę preferowany importer na rok 2005 może być uznany za jego spółkę zależną, pod warunkiem że:

i) wniosek złożono:

- w Republice Czeskiej i dotyczył on pozwolenia tymczasowego na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentów określonych w dodatkowych adnotacjach 16, 17, 18, 20 i 25 w rozdziale 4 HTS, lub

- na Węgrzech i dotyczył on pozwolenia tymczasowego na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentu określonego w dodatkowej adnotacji 25 w rozdziale 4 HTS,

- w Polsce i dotyczył on pozwolenia tymczasowego na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentów określonych w dodatkowych adnotacjach 16 i 21 w rozdziale 4 HTS,

- w Słowacji i dotyczył on pozwolenia tymczasowego na wywóz sera do Stanów Zjednoczonych Ameryki w ramach kontyngentów określonych w dodatkowej adnotacji 16 w rozdziale 4 HTS;

ii) wnioskodawca przedstawi właściwym władzom w Państwie Członkowskim, w którym składa wniosek, dokumenty zaświadczające, że jego przedsiębiorstwo od co najmniej trzech lat ma siedzibę w danym nowym Państwie Członkowskim i w każdym z trzech lat kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku zajmował się on wywozem do USA sera, o którym mowa;

iii) wnioskodawca przedstawi właściwym władzom w Państwie Członkowskim, w którym składa wniosek, pisemne zobowiązanie w sprawie wszczęcia procedury dotyczącej ustanowienia spółki zależnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki;

iv) wnioskodawca przedstawi właściwym władzom w Państwie Członkowskim, w którym składa wniosek, dowód na prowadzenie działalności wywozowej do preferowanych importerów w ciągu 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.";

4) W ust. 10 trzeci akapit zastępuje się następującym akapitem:

"Wadium z tytułu pozwoleń pełnych będzie zwolnione dopiero po okazaniu zgłoszenia wywozowego należycie potwierdzonego przez właściwe organy celne".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 października 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 186/2004 (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, str. 6).

(2) Dz.U. L 20 z 27.1.1999, str. 8. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 810/2004 (Dz.U. L 149 z 30.4.2004, str. 138).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.322.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1846/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w zakresie pozwoleń wywozowych i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych
Data aktu: 22/10/2004
Data ogłoszenia: 23/10/2004
Data wejścia w życie: 24/10/2004