Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1756/2004
z dnia 11 października 2004 r.
określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 13a ust. 5 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2000/29/WE, wszystkie przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V powinny być w zasadzie poddane kontroli tożsamości i zdrowia roślin przed uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie do Wspólnoty.

(2) Aby umożliwić przeprowadzanie kontroli zdrowia roślin w zmniejszonej częstotliwości, należy przewidzieć szczegółowe warunki dla dowodów, jak określono w art. 13a ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2000/29/WE, wskazujących, iż rośliny, produkty roślinne lub inne produkty wymienione w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które są wprowadzane do Wspólnoty, spełniają warunki ustanowione w wymienionej dyrektywie.

(3) Ponieważ rośliny przeznaczone do sadzenia oraz rośliny, produkty roślinne lub inne produkty, które podlegają środkom przyjętym zgodnie z art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE, stanowią duże ryzyko dotyczące wprowadzenia organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych, redukcja kontroli nie powinna mieć do nich zastosowania.

(4) Ustanowiono specjalne warunki dla roślin, produktów roślinnych i innych produktów, które podlegają zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty w ramach odstępstwa zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE. Dlatego też wymienione rośliny, produkty roślinne lub inne produkty nie powinny podlegać kontrolom zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli zdrowia roślin przewidzianych w art. 13a ust. 1 lit. b) ppkt iii) dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE pochodzących z określonego kraju, terytorium lub jego części (zwanych dalej "wymienionymi produktami"), z wyjątkiem:

a) roślin przeznaczonych do sadzenia;

b) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE;

c) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających tymczasowym środkom zgodnie z przepisami art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE;

d) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wskazanych w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 13a ust. 5 lit. b) dyrektywy 2000/29/WE.

Artykuł  2
1.
Każde Państwo Członkowskie może złożyć wniosek do Komisji o przeprowadzanie w odniesieniu do wymienionego produktu kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości. Wymieniony wniosek zawiera informacje wskazane w załączniku I.
2.
Przestrzegając warunków wskazanych w art. 3 i stosując kryteria przewidziane w art. 4, Komisja opracowuje wykaz wymienionych produktów, dla których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz wskazuje poziom zmniejszonej częstotliwości.
3.
Po konsultacji z Komitetem określonym w art. 18 dyrektywy 2000/29/WE, Komisja publikuje wymieniony wykaz.
Artykuł  3

Wymieniony produkt może podlegać kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości pod warunkiem, iż:

a) średnia liczba przesyłek wymienionego produktu w ciągu trzech lat wprowadzonych do Wspólnoty wynosi rocznie co najmniej 200, oraz

b) minimalna liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do którego kontrole były przeprowadzane w poprzednich trzech latach wynosi co najmniej 600, oraz

c) liczba przesyłek wymienionego produktu rocznie wskazanych jako zarażone szkodliwymi organizmami określonymi zgodnie z lit. e) załącznika I jest mniejsza niż 1 % całkowitej liczby przesyłek wymienionego produktu przywiezionych do Wspólnoty, oraz

d) wniosek dotyczący wymienionych produktów, jak określono w art. 2 ust. 1, jest dostępny w Komisji.

Artykuł  4
1.
Poziom zmniejszonej częstotliwości, jak określono w art. 2 ust. 2 opiera się na następujących kryteriach:

a) liczba przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w załączniku I lit. e);

b) szacunkowa mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w lit. e) załącznika I w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

c) liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona;

d) wszystkie inne czynniki właściwe dla określenia ryzyka fitosanitarnego wynikającego z danego handlu.

2.
Rodzaj zmniejszonej częstotliwości jest wyrażony jako minimalna wartość procentowa kontroli zdrowia roślin, które mogą być przeprowadzone przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do wymienionych produktów. Wymieniona wartość procentowa stosuje się dla każdego Państwa Członkowskiego do wszystkich przesyłek składających się z wymienionych produktów przywiezionych na jego terytorium.
Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, do celów monitoringu przywozu wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin są przeprowadzane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, Państwo Członkowskie dokonujące przywozu dostarcza Komisji i innym Państwom Członkowskim informacje wskazane w załączniku II, najpóźniej do 31 marca każdego roku.
2.
Na podstawie wymienionych informacji i zgodnie z przepisami art. 3 i 4, Komisja sporządza sprawozdanie i ocenia potrzebę oraz częstotliwość kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do wymienionych produktów, które mogą być przeprowadzone ze zmniejszoną częstotliwością zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
3.
Jeżeli 1 % całkowitej liczby przywiezionych przesyłek składających się z wymienionego produktu i poddanych kontrolom o zmniejszonej częstotliwości zgodnie z niniejszym rozporządzeniem okazał się zarażony przez jakikolwiek organizm określony w załącznikach I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, odpowiedni wymieniony produkt jest uważany jako niekwalifikujący się już do przeprowadzania kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.
Artykuł  6

W przypadku gdy na podstawie oceny określonej w art. 5 ust. 2 lub okoliczności wskazanej w art. 5 ust. 3 lub gdy zostało wykazane w ostatnich notyfikacjach lub przejęciach w Państwach Członkowskich, że wymieniony produkt nie spełnia wymogów przepisów art. 3, Komisja zmienia wykaz wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz publikuje wymienione zmiany.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie zostanie poddane przeglądowi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2007 r.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 października 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/70/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 97).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Informacje określone w art. 2 zawierają:

a) opis wymienionych produktów;

b) pochodzenie wymienionych produktów;

c) wykaz Państw Członkowskich dokonujących przywozu wymienionego produktu;

d) wielkość przywozu wymienionych produktów do Wspólnoty, wyrażona w liczbie przesyłek i wadze lub sztukach lub jednostkach;

e) wykaz szkodliwych organizmów określonych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, które mogą potencjalnie być przewiezione na wymienionych produktach;

f) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

g) szacunkową mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w lit. e) w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

h) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

i) liczbę przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona.

W odniesieniu do informacji wskazanych w lit. d), f), h) oraz i) dokumentacja zapewnia dane obejmujące okres co najmniej trzech lat poprzedzających rok, w którym zostaje ona przedłożona.

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje określone w art. 5 ust. 1 zawierają w odniesieniu do każdego wymienionego produktu:

a) całkowitą liczbę przywiezionych przesyłek;

b) całkowitą liczbę kontrolowanych przesyłek;

c) całkowitą liczbę i szczegóły dotyczące przejęć szkodliwych organizmów wskazanych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE powiązanych z przesyłkami przywiezionymi zgodnie z wymienioną dyrektywą;

d) całkowitą liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. c) oraz odpowiednie szczegóły.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.313.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE
Data aktu: 11/10/2004
Data ogłoszenia: 12/10/2004
Data wejścia w życie: 01/11/2004, 01/01/2005