uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych (1), w szczególności jego art. 8 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota zawarła ostatnio umowę handlową dotyczącą przetworzonych produktów rolnych z Bułgarią w ramach przygotowań do jej przystąpienia do Wspólnoty; umowa ta przewiduje koncesje obejmujące, po stronie Wspólnoty, zniesienie refundacji wywozowych za niektóre przetworzone produkty rolne.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1676/2004 z 24 września 2004 r. przyjmujące środki autonomiczne i przejściowe w zakresie przywozu niektórych przetworzonych produktów rolnych pochodzących z Bułgarii i wywozu niektórych przetworzonych produktów rolnych do Bułgarii (2) przewiduje autonomiczną podstawę zniesienia refundacji za przetworzone produkty rolne niewymienione w załączniku I do Traktatu w przypadku ich wywozu do Bułgarii od 1 października 2004 r.
(3) W zamian za zniesienie refundacji wywozowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1676/2004 r. władze Bułgarii zobowiązały się do zapewnienia wzajemnych preferencyjnych uzgodnień dotyczących przywozu towarów importowanych na ich terytorium, jeżeli do towarów tych będzie dołączony egzemplarz zgłoszenia przywozowego zawierającego informację, że nie przysługują im refundacje wywozowe; w przypadku braku takiej dokumentacji zastosowanie ma pełna stawka celna.
(4) Z chwilą wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1676/2004 towary, na które podmioty gospodarcze złożyły wnioski o zaświadczenia o refundacji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1520/2000 z 13 lipca 2000 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji (3), nie będą już objęte refundacjami, jeżeli będą wywożone do Bułgarii.
(5) Należy dopuścić redukcję zaświadczeń o refundacji i proporcjonalne zwolnienie odpowiedniego zabezpieczenia, jeżeli podmioty gospodarcze będą w stanie wykazać w sposób zadowalający właściwemu organowi krajowemu, że na zgłoszone przez nich żądania refundacji wpłynęło wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 1676/2004; podczas oceny wniosków o zmniejszenie kwoty zaświadczenia o refundacji i proporcjonalne zwolnienie odpowiedniego zabezpieczenia właściwy organ krajowy - w przypadku wątpliwości - powinien uwzględnić zwłaszcza dokumenty przywołane w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającego dyrektywę nr 77/435/EWG (4) bez uszczerbku dla stosowania innych postanowień tego rozporządzenia.
(6) Ze względów administracyjnych właściwe jest, aby zapewnić złożenie wniosków o redukcję kwoty zaświadczenia o refundacji i zwolnienie zabezpieczenia w krótkim okresie oraz by powiadomić Komisję o kwotach zaakceptowanych redukcji w terminie odpowiednim dla uwzględnienia ich przy określaniu kwoty, na którą będą wystawiane zaświadczenia o refundacji stosowane od 1 grudnia 2004 r. zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1520/2000.
(7) Z uwagi na to, że środki autonomiczne i przejściowe ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1676/2004 obowiązują od 1 października 2004 r., niniejsze rozporządzenie wejdzie w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu,
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego w sprawach horyzontalnych dotyczących handlu przetworzonymi produktami rolnymi niewymienionymi w załączniku I do Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 września 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Olli REHN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2580/2000 (Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 5).
(2) Dz.U. L 301 z 28.9.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 886/2004 (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 14).
(4) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002 (Dz.U. L 328 z 5.12.2002, str. 4).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.305.49 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1712/2004 ustanawiające środki przejściowe wynikające z przyjęcia środków autonomicznych i przejściowych dotyczących wywozu niektórych przetworzonych produktów rolnych do Bułgarii |
Data aktu: | 30/09/2004 |
Data ogłoszenia: | 01/10/2004 |
Data wejścia w życie: | 02/10/2004 |