REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,
REPUBLIKA AUSTRII,
KRÓLESTWO BELGII,
REPUBLIKA BUŁGARII,
REPUBLIKA CYPRYJSKA,
REPUBLIKA CHORWACJI,
KRÓLESTWO DANII,
KRÓLESTWO HISZPANII,
REPUBLIKA FINLANDII,
REPUBLIKA FRANCUSKA,
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ,
REPUBLIKA GRECKA,
REPUBLIKA WĘGIERSKA,
IRLANDIA,
REPUBLIKA WŁOSKA,
BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII,
WIELKIE KSIĘSTWO LUKSEMBURGA,
REPUBLIKA MALTY,
REPUBLIKA MOŁDOWY,
KSIĘSTWO MONAKO,
KRÓLESTWO NORWEGII,
KRÓLESTWO NIDERLANDÓW,
REPUBLIKA PORTUGALSKA,
RUMUNIA,
REPUBLIKA SŁOWACKA,
REPUBLIKA SŁOWENII,
KRÓLESTWO SZWECJI,
KONFEDERACJA SZWAJCARSKA,
REPUBLIKA CZESKA
REPUBLIKA TURCJI,
oraz
WSPÓLNOTA EUROPEJSKA,
UWZGLĘDNIAJĄC Międzynarodową konwencję Eurocontrol odnoszącą się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 roku, zmienioną przez Protokół dodatkowy z dnia 6 lipca 1970 r., następnie zmienioną przez Protokół z dnia 21 listopada 1978 r., razem zmienioną przez Protokół z dnia 12 lutego 1981 r. oraz zmienioną i ujednoliconą przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r., zwaną dalej "Konwencją" o współpracy międzynarodowej, w szczególności jej artykuł 40,
UWZGLĘDNIAJĄC obowiązki nałożone przez Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z dnia 25 marca 1957 r., zmieniony przez Traktat z Amsterdamu z dnia 2 października 1997 r., na Wspólnotę Europejską w ustalonych obszarach objętych przez Konwencję,
ZWAŻYWSZY, że Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej, członkowie Eurocontrol, podczas przyjmowania protokołu ujednolicającego Konwencję, który został otwarty do podpisu dnia 27 czerwca 1997 r., zadeklarowały, że ich podpis nie narusza wyłącznej kompetencji Wspólnoty w ustalonych obszarach objętych przez tę Konwencję oraz wspólnotowego członkostwa w Eurocontrol do wykorzystania takiej wyłącznej kompetencji;
ZWAŻYWSZY, że celem przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji jest udzielenie pomocy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Lotniczej, zwanej dalej "Eurocontrol", w osiągnięciu jej celów określonych w Konwencji, mianowicie bycia wyłącznym i skutecznym organem odpowiedzialnym za politykę dotyczącą kontroli ruchu lotniczego w Europie;
ZWAŻYWSZY, że przystąpienie Wspólnoty Europejskiej do Eurocontrol wymaga sprecyzowania sposobu, w jaki postanowienia Konwencji będą stosowane w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;
ZWAŻYWSZY, że warunki przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji umożliwiają Wspólnocie wykonywanie w famach Eurocontrol takich kompetencji, jakie zostały jej przekazane przez Państwa Członkowskie;
ZWAŻYWSZY, że porozumienia dotyczące lepszej współpracy przy użytkowaniu portu lotniczego w Gibraltarze zostały uzgodnione dnia 2 grudnia 1987 r. w Londynie przez Królestwo Hiszpanii i Zjednoczone Królestwo we Wspólnej deklaracji Ministrów Spraw Zagranicznych obydwu tych państw, i takie porozumienia muszą jeszcze wejść w życie,
UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:
SPORZĄDZONO w Brukseli, ósmego dnia października 2002 r. w każdym z języków urzędowych państw sygnatariuszy, w pojedynczym oryginalnym egzemplarzu, który pozostaje złożony w archiwach Rządu Królestwa Belgii, który przekazuje uwierzytelnione odpisy Rządom pozostałych Państw Sygnatariuszy oraz Wspólnocie Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości rozstrzygający jest tekst w języku francuskim.
Deklaracja dotycząca kompetencji Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do kwestii objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol
Zgodnie z odpowiednimi artykułami Traktatu WE, na podstawie interpretacji Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, niniejsza deklaracja określa kompetencje Wspólnoty Europejskiej w kwestiach objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol.
A. ZASADY OGÓLNE
1. Wykonywanie kompetencji, które Państwa Członkowskie przekazały Wspólnocie na podstawie Traktatu WE, ze względu na swój charakter, podlega stałym zmianom. W ramach Traktatu właściwe instytucje mogą podejmować decyzje, które ustalają zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej. Dlatego Wspólnota Europejska zastrzega sobie prawo do dokonywania odpowiednich zmian niniejszej deklaracji, co nie stanowi warunku wstępnego do wykonywania jej kompetencji w Eurocontrol.
2. W odniesieniu do Eurocontrol właściwa jest jedynie zewnętrzna kompetencja Wspólnoty Europejskiej. W następstwie tego, o ile właściwe instytucje wyraźnie zdecydują o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej na podstawie Traktatu w danym obszarze, Wspólnota Europejska posiada wyłączną kompetencję jedynie w takim zakresie, w jakim na jej wewnętrzne prawodawstwo mają wpływ umowy międzynarodowe lub inne reguły ustanowione w ramach współpracy międzynarodowej(1).
B. KOMPETENCJE WYKONYWANE PRZEZ WSPÓLNOTĘ EUROPEJSKĄ
1. Obszary kompetencji w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego
a) Normalizacja: obejmuje harmonizację specyfikacji technicznych ogólnie oraz te powiązane ze sprzętem i systemami używanymi do świadczenia usług dotyczących ruchu lotniczego w szczególności
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91(2), dyrektywa Rady 93/65/EWG(3) oraz dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4).
b) Polityka w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego (artykuły 163 do 173 Traktatu WE)
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5), decyzja Rady 2002/834/WE(6) oraz decyzja Rady 2002/835/WE(7). W większości obejmują one podstawowe badania (uniwersytety, instytuty badawcze) oraz badania i rozwój technologiczny odnoszące się do aeronautyki i telematyki, w tym systemy i wyposażenie dotyczące kontroli ruchu lotniczego;
c) Sieci transeuropejskie (art. 154 do 156 Traktatu WE): obejmują transport, telekomunikację i energię w celu zapewnienia współdziałania i zgodności sieci krajowych za pomocą wspólnego planowania, motywowania finansowego i standardów współdziałania.
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(8) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95(9).
d) Polityka w dziedzinie harmonizacji spektrum radiowego: celem w szczególności jest ustanowienie polityki i ram prawnych w celu zapewnienia koordynacji koncepcji politycznych i harmonizacji warunków dostępności i skutecznego korzystania ze spektrum radiowego niezbędnych do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w obszarach objętych polityką Wspólnoty, takich jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.
W tym obszarze najważniejszym instrumentem prawnym przyjętym przez Wspólnotę Europejską jest decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(10).
2. Obszary kompetencji w dziedzinie transportu lotniczego
Polityka dotycząca transportu lotniczego (art. 80 ust. 2 Traktatu WE i późniejsze ustawodawstwo) ma na celu ułatwienie świadczenia usług transportowych we Wspólnocie, wspieranie bezpieczeństwa oraz przyczynienie się do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/92(11), (EWG) nr 2408/92(12), (EWG) nr 2409/92(13) i (EWG) nr 95/93(14) oraz rozporządzenia (WE) nr 1592/2002(15) i (WE) nr 2320/2002(16) Parlamentu Europejskiego i Rady, wprowadzone w życie rozporządzeniem Komisji (WE) nr 622/2003(17), rozporządzenie (WE) nr 437/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(18) oraz dyrektywa 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(19).
3. Może się również zdarzyć, że działania, które mają zostać podjęte przez Eurocontrol, mają wpływ na ustanowione reguły ogólnych polityk wspólnotowych, takich jak konkurencja, swobodny przepływ towarów i usług (w tym zamówienia publiczne i ochrona danych), ochrona środowiska naturalnego, polityka społeczna oraz spójność gospodarcza i społeczna.
C. KOMPETENCJE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
1. Jeżeli Wspólnota Europejska nie ustanowiła swoich wewnętrznych reguł i nie podjęto decyzji o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej, kompetencja spoczywa na jej Państwach Członkowskich.
2. Traktat nie przyznaje Wspólnocie Europejskiej kompetencji w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa narodowego i obrony; dlatego przeznaczenie i wykorzystanie przestrzeni powietrznej do celów wojskowych nie wchodzi w zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej.
______
(1) jak ustanowiono przez Trybunał Sprawiedliwości w opiniach 1/94 (Zb.Orz. 1994, str. I-5267), 2/91 (Zb.Orz. 1993, str. I-1061) oraz 1/76 (Zb.Orz. 1977, str. 741) oraz w sprawie 22/71 (Zb.Orz. 1971, str. 949).
(2) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1).
(3) Dz.U. L 187 z 29.7.1993, str. 52. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2082/2000 (Dz.U. L 254 z 9.10.2000, str. 1).
(4) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
(5) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 1.
(7) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 44.
(8) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).
(9) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).
(10) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(11) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 1.
(12) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 8. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.
(13) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 15.
(14) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 221 z 4.9.2003, str. 1).
(15) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.
(16) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.
(17) Dz.U. L 89 z 5.4.2003, str. 9.
(18) Dz.U. L 66 z 11.3.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1358/2003 (Dz.U. L 194 z 1.8.2003, str. 9).
(19) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, str. 23.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.304.210 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Protokół w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji Eurocontrol, odnoszącej się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., wielokrotnie zmienianej, ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r. Bruksela.2002.10.08. |
Data aktu: | 08/10/2002 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2004 |
Data wejścia w życie: | 29/04/2004 |