uwzględniając wspólne działanie Rady 2004/551/WPZiB z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Obrony, w szczególności jego art. 18 ust. 1(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólne działanie 2004/551/WPZiB stanowi, że przepisy finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego są zatwierdzane przez Radę stanowiącą jednogłośnie. Rada Sterująca, w terminie jednego roku od przyjęcia tego wspólnego działania, dokonuje przeglądu oraz zmian tych przepisów, jeżeli to konieczne.
(2) Dokonując przeglądu tych przepisów, Rada Sterująca przestrzega przepisów dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(2) i podejmuje też kwestię umów, które mają być zawarte przez Agencję w dziedzinach, do których dyrektywa 2004/18/WE nie ma zastosowania oraz w których Państwo Członkowskie może przedsięwziąć środki krajowe na mocy art. 296 TWE.
(3) Wspólne działanie 2004/551/WPZiB stanowi też, że Rada Sterująca, stanowiąca na wniosek Dyrektora Naczelnego, przyjmuje, w razie potrzeby, przepisy wykonawcze odnośnie wykonania i kontroli budżetu ogólnego, szczególnie jeśli chodzi o zamówienia publiczne, bez uszczerbku dla odpowiednich przepisów wspólnotowych. Rada Sterująca zapewnia w szczególności uwzględnienie w należyty sposób bezpieczeństwa dostaw oraz ochrony zarówno wymagań tajemnicy obrony, jak i praw własności intelektualnej.
(4) Przepisy finansowe oraz zasady, o których mowa w załączniku, nie stosują się do projektów i programów ad hoc, o których mowa w art. 20 i 21 wspólnego działania 2004/551/WPZiB. Rada Sterująca winna podjąć starania w celu ustanowienia przepisów i zasad dla projektów i programów ad hoc.
(5) Początkowy budżet ogólny Europejskiej Agencji Obrony na rok 2004 skoncentrowany jest na ustaleniach dotyczących jej uruchomienia, a przepisy finansowe winno się przedstawić bezzwłocznie, aby umożliwić jego sprawne wykonanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Przepisy finansowe mające zastosowanie do wykonania i kontroli budżetu ogólnego Europejskiej Agencji Obrony są wyszczególnione w załączniku do niniejszej decyzji. Rada Sterująca dokonuje przeglądu lub zmiany, zależnie od potrzeby, tych przepisów finansowych przed dniem 31 grudnia 2006 r.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna w dniu jej przyjęcia.
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Rady | |
B. R. BOT | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 245 z 17.7.2004, str. 17.
(2) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114.
PRZEPISY FINANSOWE MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO BUDŻETU OGÓLNEGO EUROPEJSKIEJ AGENCJI OBRONY ("Agencji")
ZASADA JEDNOROCZNOŚCI
a) kwot odpowiadających przydzielonym środkom, co do których zakończono większość wstępnych etapów procedury wydatkowania do dnia 31 grudnia. Środki te mogą wówczas zostać wydatkowane do dnia 31 marca następnego roku;
b) kwot, które są niezbędne, w przypadku, gdy program lub projekt został ustanowiony w ostatnim kwartale roku budżetowego, a Agencja nie zdołała wykorzystać środków zapewnionych na ten cel do dnia 31 grudnia.
WYKONANIE BUDŻETU OGÓLNEGO
Podmioty działające w sferze finansów
Zasada rozdzielenia obowiązków
Obowiązki intendenta i księgowego są rozdzielone i podlegają łączeniu.
Intendent
Podział obowiązków wszczęcia i weryfikacji operacji
a) wydatki i dochody były prawidłowe i zgodne z właściwymi przepisami, w szczególności z przepisami dotyczącymi budżetu, przepisami właściwych rozporządzeń oraz ze wszystkimi aktami przyjętymi w ramach wykonywania Traktatów, przepisami prawodawstwa mającego zastosowanie oraz w przypadkach, gdy jest to stosowne, z warunkami umów;
b) przestrzegana była zasada należytego zarządzania finansami.
Zarządzanie i wewnętrzne procedury kontrolne
Zarządzanie oraz systemy i procedury kontroli wewnętrznej są zorganizowane w taki sposób, aby zapewnić:
a) osiągnięcie celów polityk, programów i działań Agencji zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami;
b) zgodność z regulacjami prawa UE i minimalnymi standardami kontroli, ustanowionymi przez Agencję;
c) ochronę aktywów Agencji i informacji;
d) zapobieganie i wykrywanie nieprawidłowości, błędów i nadużyć finansowych;
e) określenie ryzyk związanych z zarządzaniem i zapobieganie im;
f) rzetelne przedstawienie informacji dotyczących finansowania i zarządzania;
g) zachowanie dokumentów towarzyszących dotyczących wykonania budżetu i powstałych w wyniku jego wykonywania oraz dotyczących środków wykonania budżetu;
h) zachowanie dokumentów dotyczących wcześniejszych zabezpieczeń udzielonych na rzecz Agencji i prowadzenie rejestru w celu umożliwienia odpowiedniego monitorowania tych zabezpieczeń.
Księgowy
Agencja mianuje księgowego spośród swojego personelu, o którym mowa w art. 11 ust. 3) pkt 3.1 wspólnego działania 2004/551/WPZiB. Księgowy jest obowiązkowo mianowany przez Radę Sterującą na podstawie jego szczególnych kwalifikacji potwierdzonych dyplomami lub równoważnym doświadczeniem zawodowym.
a) właściwe wykonywanie płatności, realizację dochodu i pobór kwot określonych jako należne;
b) przygotowanie i przedstawienie ksiąg rachunkowych;
c) prowadzenie ksiąg rachunkowych;
d) ustanawianie zasad i metod rachunkowości oraz planu kont;
e) określanie i sprawdzanie systemów rachunkowości i w miarę potrzeb sprawdzanie systemów ustanowionych przez intendenta do dostarczenia i potwierdzenia informacji księgowych;
f) zarządzanie środkami w kasie.
Przy wykonywaniu swoich obowiązków księgowy może delegować pewne zadania swoim podwładnym, o których mowa w art. 11 ust. 3) pkt 3.1 wspólnego działania 2004/551/WPZiB. Dokument delegacji zadań określa zadania powierzone danym osobom.
Dysponent zaliczek
W celu dokonywania płatności niewielkich kwot i realizacji dochodów innych niż wkłady uczestniczących Państw Członkowskich, można utworzyć konta zaliczkowe, zasilane przez księgowego Agencji; za konta te odpowiadają dysponenci zaliczek wyznaczeni przez księgowego Agencji.
Odpowiedzialność podmiotów działających w sferze finansów
Zasady ogólne
Regulacje mające zastosowanie do intendentów delegowanych lub subdelegowanych
Regulacje mające zastosowanie do księgowych oraz dysponentów zaliczek
Od księgowego można żądać naprawienia, w całości lub w części, szkody poniesionej przez Agencję w wyniku poważnego uchybienia z jego strony w trakcie lub w związku z wykonywaniem swoich obowiązków. Księgowy w szczególności może być pociągnięty do odpowiedzialności, jeżeli dopuszcza się niżej wymienionych uchybień:
a) traci lub niszczy środki pieniężne, aktywa i dokumenty znajdujące się w jego posiadaniu;
b) w sposób nieuprawniony zmienia rachunki bankowe oraz pocztowe rachunki przelewowe (giro);
c) dokonuje pobrania należności lub realizuje płatności w kwotach niezgodnych z figurującymi na odpowiadających im zleceniach poboru lub zleceniach płatniczych;
d) zaniedbuje realizacji należnych dochodów.
Od dysponenta zaliczek można żądać naprawienia, w całości lub w części, szkody poniesionej przez Agencję w wyniku poważnego uchybienia z jego strony w trakcie lub w związku z wykonywaniem swoich obowiązków. W szczególności może on być pociągnięty do odpowiedzialności, jeżeli dopuszcza się niżej wymienionych uchybień:
a) traci lub niszczy środki pieniężne, aktywa i dokumenty znajdujące się w jego posiadaniu;
b) nie może dostarczyć właściwych dokumentów towarzyszących dokonanym przez siebie płatnościom;
c) dokonuje płatności na rzecz innej osoby niż uprawniony odbiorca płatności;
d) zaniedbuje realizacji należnych dochodów.
Operacje po stronie dochodów
Udostępnianie dochodów Agencji
Szacunek dochodów utworzony przez dochody różne oraz wkłady uczestniczących Państw Członkowskich ujmowane są w budżecie ogólnym w euro. Wkłady uczestniczących Państw Członkowskich muszą całkowicie pokryć środki ujęte w budżecie ogólnym po odliczeniu dochodów różnych.
Prognoza należności
Ustalenie należności
a) weryfikuje istnienie zobowiązania dłużnika;
b) określa lub weryfikuje istnienie i kwotę należności;
c) weryfikuje wymagalność należności.
Zezwolenie na pobranie należności
Pobór należności i odsetki za zwłokę
Księgowy dokonuje poboru należności poprzez kompensację roszczeń, które Agencja posiada względem dłużnika, z roszczeniem, które posiada on względem Agencji i które jest pewne, wyrażone w kwocie pieniężnej i wymagalne.
a) siedem punktów procentowych, w przypadku gdy zdarzeniem tworzącym zobowiązanie jest zamówienie publiczne na dostawy i usługi;
b) trzy i pół punktu procentowego we wszystkich innych przypadkach.
Operacje po stronie wydatków
Zaciąganie zobowiązań
Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 3, indywidualne zobowiązania prawne odnoszące się do indywidualnych lub tymczasowych zobowiązań budżetowych podejmowane są do dnia 31 grudnia roku n.
Pod koniec okresów określonych w pierwszym i drugim akapicie właściwy intendent umarza niewykorzystane saldo tych zobowiązań budżetowych.
Kwota każdego indywidualnego zobowiązania prawnego przyjętego w następstwie zobowiązania globalnego podlega przed podpisaniem rejestracji przez właściwego intendenta na kontach budżetowych oraz zaksięgowana do zobowiązania globalnego.
Wszelkie części takich zobowiązań, które nie zostały wykonane w ciągu sześciu miesięcy następujących po tym terminie oraz odpowiadające im środki zostają umorzone.
W przypadku gdy zobowiązanie prawne nie doprowadziło następnie do zapłaty w okresie trzech lat, zostaje ono umorzone przez właściwego intendenta.
a) wydatek został przypisany odpowiedniej pozycji budżetu;
b) środki były dostępne;
c) wydatki były zgodne z postanowieniami Traktatów, budżetu, niniejszą decyzją i obowiązującym prawodawstwem;
d) przestrzegana była zasada należytego zarządzania finansami.
a) zobowiązanie było pokryte przez odpowiadające mu zobowiązanie budżetowe;
b) wydatki były prawidłowe i zgodne z postanowieniami Traktatów, budżetu, niniejszymi przepisami i obowiązującym prawodawstwem;
c) przestrzegana była zasada należytego zarządzania finansami.
Stwierdzanie prawidłowości wydatków
Stwierdzenie prawidłowości wydatków jest czynnością, polegającą na tym, że właściwy intendent:
a) weryfikuje istnienie roszczenia wierzyciela;
b) określa lub weryfikuje prawdziwość i kwotę wierzytelności;
c) weryfikuje wymagalność płatności.
Zatwierdzenie wydatków
Zatwierdzenie wydatków jest czynnością, która polega na tym, że właściwy intendent, po stwierdzeniu, że środki są dostępne i po wystawieniu zlecenia płatniczego, poleca księgowemu dokonanie płatności z tytułu wydatków, których prawidłowość została przez niego stwierdzona.
Realizacja wydatków
a) płatność całej należnej kwoty;
b) płatność całej należnej kwoty na jeden z następujących sposobów:
i) wstępne finansowanie, które może być podzielone na kilka płatności;
ii) jedna lub kilka płatności częściowych;
iii) płatność salda należnej kwoty.
Terminy operacji po stronie wydatków
Wniosek o płatność nie jest dopuszczalny, jeżeli niespełniony jest co najmniej jeden z istotnych wymogów.
Termin przyznany na zatwierdzenie nie może przekroczyć:
a) 20 dni kalendarzowych w odniesieniu do prostych zamówień odnoszących się do dostaw towarów i usług;
b) 45 dni kalendarzowych w odniesieniu do innych zamówień i umów w sprawie przyznania dotacji;
c) 60 dni kalendarzowych w odniesieniu do zamówień dotyczących usług technicznych, które są szczególnie trudne do oceny.
Termin pozostałego okresu płatności biegnie od dnia, w którym po raz pierwszy zarejestrowane zostanie prawidłowo sporządzone wezwanie do zapłaty.
a) wysokość odsetek odpowiada stopom procentowym określonym w art. 21 ust. 2 akapit pierwszy;
b) odsetki są płatne za okres, który upłynął od dnia kalendarzowego następującego po upływie terminu płatności do dnia zapłaty.
Akapitu pierwszego nie stosuje się do Państw Członkowskich.
Systemy informatyczne
W przypadku gdy operacje po stronie dochodów i wydatków są administrowane przy pomocy systemów komputerowych, podpisy mogą być składane w formie elektronicznej.
Audytor wewnętrzny
Agencja ustanawia stanowisko audytora wewnętrznego, który działa zgodnie z odpowiednimi normami międzynarodowymi. Audytor wewnętrzny wyznaczony przez Agencję odpowiada względem niej za sprawdzenie właściwego działania systemów i procedur wykonania budżetu. Audytorem wewnętrznym nie może być ani intendent, ani księgowy.
Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny w szczególności za:
a) ocenę stosowności i efektywności wewnętrznych systemów zarządzania oraz ocenę działania służb odnośnie do realizacji polityk, programów i działań w odniesieniu do związanych z nimi zagrożeń;
b) ocenę stosowności i jakości wewnętrznych systemów kontroli i audytu mających zastosowanie do każdej operacji wykonania budżetu.
Szczegółowe zasady mające zastosowanie do audytora wewnętrznego ustanawiane przez Agencję gwarantują całkowitą niezależność audytora w wykonywaniu jego obowiązków oraz określają zakres jego odpowiedzialności.
ZAMÓWIENIA
Przepisy ogólne
Zakres i zasady udzielania zamówień
Zamówienia publiczne obejmują:
a) zamówienia dotyczące nabycia lub najmu budynku;
b) zamówienia na dostawy;
c) zamówienia na roboty budowlane;
d) zamówienia na świadczenie usług.
Publikacja
Ogłoszenia dotyczące przetargów publikowane są z wyprzedzeniem, z wyjątkiem przypadków umów o małej wartości, o których mowa w art. 66.
Dopuszczalne jest odstąpienie od publikowania niektórych informacji po udzieleniu zamówienia, w przypadkach gdy utrudniłoby to stosowanie prawa, byłoby sprzeczne z interesem publicznym, naruszałoby uprawnione interesy gospodarcze przedsiębiorców publicznych lub prywatnych albo zakłóciłoby uczciwą konkurencję między tymi przedsiębiorstwami.
Procedury udzielania zamówień
a) procedura otwarta;
b) procedura ograniczona;
c) konkurs;
d) procedura negocjacyjna.
Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane określają wartości progowe odnoszące się do:
a) wymogów dotyczących publikacji, o czym mowa w art. 37;
b) wyboru procedur, o których mowa w art. 38;
c) odpowiednich terminów.
Przetarg
Dokumentacja przetargowa zawiera pełny, jasny i precyzyjny opis przedmiotu zamówienia.
W procedurach dotyczących udzielenia zamówienia publicznego uczestniczyć mogą na równych warunkach wszystkie osoby fizyczne lub prawne objęte zakresem stosowania Traktatów, oraz wszystkie osoby fizyczne lub prawne z państw trzecich, które zawarły ze Wspólnotami Europejskimi specjalne porozumienie w zakresie zamówień publicznych, na warunkach określonych w tym porozumieniu.
W przypadkach, w których zastosowanie znajduje umowa o zamówieniach publicznych Światowej Organizacji Handlu, udział w przetargach jest, na warunkach określonych w tej umowie, dostępny również dla obywateli państw, które ją ratyfikowały.
a) prowadzone jest w stosunku do nich postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, są oni poddani zarządowi sądowemu, prowadzą postępowanie układowe z wierzycielami, zawiesili działalność gospodarczą lub prowadzone jest wobec nich postępowanie sądowe dotyczące tych kwestii, bądź też znajdują się w podobnej sytuacji wynikającej z porównywalnej procedury przewidzianej w ustawodawstwie krajowym;
b) zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej;
c) dopuścili się poważnego uchybienia w ramach swojej działalności zawodowej, które zostało dowiedzione za pomocą wszelkich środków dowodowych, jakie instytucja zamawiająca może uzasadnić;
d) nie wypełnili zobowiązań dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne lub zobowiązań podatkowych zgodnie z przepisami prawa kraju, w którym mają siedzibę, lub z przepisami prawa kraju instytucji zamawiającej lub kraju, w którym umowa ma być wykonywana;
e) zostali prawomocnym wyrokiem skazani za oszustwo, korupcję, udział w zorganizowanej grupie przestępczej lub za jakiekolwiek inne działanie niezgodne z prawem, naruszające interesy finansowe Agencji lub Wspólnot;
f) w następstwie innej procedury udzielenia zamówienia publicznego lub procedury przyznania dotacji z budżetu Unii Europejskiej lub budżetu ogólnego Agencji, uznano, że w istotny sposób naruszyli warunki umowy w skutek niewywiązania się ze swoich zobowiązań.
Zamówienia nie mogą zostać udzielone kandydatom lub oferentom, którzy w trakcie procedury udzielenia zamówienia publicznego:
a) znajdują się w sytuacji konfliktu interesów;
b) są winni przedstawienia nieprawdziwych informacji wymaganych przez instytucję zamawiającą jako warunek udziału w procedurze udzielenia zamówienia publicznego lub też nie przedstawią tych informacji.
Agencja tworzy centralną bazę danych zawierającą szczegółowe informacje dotyczące kandydatów i oferentów, których dotyczy jedna z okoliczności określonych w art. 43 i 44. Jedynym celem utworzenia bazy danych jest zapewnienie właściwego stosowania art. 43 i 44, zgodnie ze wspólnotowymi regulacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych.
Instytucja zamawiająca może nałożyć na kandydatów lub oferentów, których dotyczą okoliczności wykluczające określone w art. 43 i 44, po umożliwieniu im przedstawienia wyjaśnień, kary administracyjne lub pieniężne.
Kary mogą polegać na:
a) wykluczeniu danego kandydata lub oferenta z umów lub dotacji finansowanych z budżetu ogólnego Agencji, na okres nie dłuższy niż pięć lat;
b) nałożeniu kar finansowych w wysokości nieprzekraczającej wartości danego zamówienia na wykonawcę zamówienia w przypadku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 lit. f) lub na kandydata lub oferenta w przypadkach określonych w art. 44, gdy mają one szczególnie poważny charakter.
Nałożone kary są proporcjonalne do znaczenia umowy oraz wagi popełnionych naruszeń.
Podczas trwania procedury udzielenia zamówienia publicznego wszelkie kontakty między instytucją zamawiającą a kandydatami lub oferentami odbywają się na zasadach zapewniających przejrzystość i równość traktowania. Nie mogą prowadzić do zmian warunków umowy lub warunków zawartych w pierwotnej ofercie.
Przed podpisaniem umowy instytucja zamawiająca może zrezygnować z zamówienia lub unieważnić procedurę udzielenia zamówienia, przy czym kandydatom lub oferentom nie przysługuje odszkodowanie. Decyzja ta jest wraz z uzasadnieniem podawana do wiadomości kandydatów lub oferentów.
Gwarancje i kontrola
Instytucja zamawiająca może, a w niektórych przypadkach przewidzianych w przepisach wykonawczych jest zobowiązana zażądać od wykonawcy zamówienia złożenia z góry gwarancji, w celu:
a) zapewnienia pełnego wykonania umowy,
b) ograniczenia ryzyka finansowego związanego z wypłaceniem finansowania z góry.
Postanowienia wykonawcze
Instytucja zamawiająca może również zawierać wielokrotne umowy ramowe, które są oddzielnymi umowami o identycznych postanowieniach zawieranymi z wieloma dostawcami lub usługodawcami. Specyfikacje, o których mowa w art. 69 określają wtedy maksymalną liczbę podmiotów, z którymi instytucja zamawiająca zawiera umowy.
Okres obowiązywania umów ramowych nie może przekroczyć czterech lat, za wyjątkiem przypadków wyjątkowych, uzasadnionych w sposób szczególny przez przedmiot umowy ramowej.
Agencja nie może robić użytku z umów ramowych w sposób niezgodny z prawem lub wykorzystywać je w taki sposób, że ich celem lub skutkiem jest uniemożliwianie, ograniczanie lub naruszanie konkurencji.
Publikacja
Informacja wstępna przesyłana jest do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich najwcześniej jak to możliwe i nie później niż do dnia 31 marca każdego roku budżetowego w przypadku zamówień na dostawy i usługi oraz, w przypadku zamówień na roboty budowlane, najwcześniej jak to możliwe po decyzji zatwierdzającej program tych zamówień.
W procedurze otwartej ogłoszenie o zamówieniu określa termin, czas i miejsce posiedzenia komisji otwierającej, podczas którego oferenci mogą być obecni.
W przypadku kiedy Agencja zamierza zorganizować konkurs, wydaje ogłoszenie informujące o jej zamiarze.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia przesyłane jest do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich nie później niż czterdzieści osiem dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy.
a) ogłoszenie o wezwaniu do wyrażenia zainteresowania zamówieniem obejmującym podobny przedmiot o wartości równej lub wyższej niż kwota określona w art. 65 ust. 1, jeżeli nie opublikowano ogłoszenia o zamówieniu, o którym mowa w art. 55;
b) doroczną publikację listy wykonawców, określającą przedmiot i wartość udzielonego zamówienia.
Ogłoszenia ex ante i roczna publikacja listy wykonawców innych zamówień zamieszczane są na stronach internetowych Agencji; publikacja ex post ma miejsce do dnia 31 marca następnego roku budżetowego. Publikacja może również zostać zamieszczona w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Okres ten jest skrócony do pięciu dni kalendarzowych w przypadku procedur przyspieszonych, o których mowa w art. 81, oraz w przypadku gdy ogłoszenia zostały opracowane i przesłane w formie elektronicznej.
Procedury udzielenia zamówienia publicznego
Etap selekcji może być przeprowadzany odrębnie w odniesieniu do każdego poszczególnego zamówienia lub może obejmować sporządzenie listy potencjalnych kandydatów, zgodnie z procedurą określoną w art. 65.
W procedurach negocjacyjnych, jeżeli ogłoszenie o zamówieniu jest opublikowane, zgodnie z art. 64, Agencja równocześnie zaprasza w formie pisemnej wybranych kandydatów do negocjacji.
W zależności od przedmiotu zamówienia oraz na podstawie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów selekcji instytucja zamawiająca może dopuścić maksymalnie dwudziestu kandydatów. W takich przypadkach ilość kandydatów i kryteria selekcji są wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, określonych w art. 55 i 56.
W każdym przypadku liczba kandydatów zaproszonych do składania ofert powinna być wystarczająca dla zapewnienia rzeczywistej konkurencji.
W każdym przypadku liczba kandydatów, zaproszonych do składania ofert, powinna być wystarczająca dla zapewnienia rzeczywistej konkurencji.
Akapitu drugiego nie stosuje się do zamówień dotyczących bardzo małych kwot, o których mowa w art. 66 ust. 3.
W ramach procedur negocjacyjnych Agencja negocjuje z oferentami oferty, które złożyli w celu dostosowania ich do wymogów wymienionych w ogłoszeniu o zamówieniu określonym w art. 55 lub w specyfikacjach i wszelkich innych dodatkowych dokumentach, w celu znalezienia najkorzystniejszej oferty. W trakcie negocjacji Agencja zapewnia równe traktowanie wszystkich oferentów.
Komisja konkursowa wydaje niezależne opinie. Opiniuje ona projekty, przedłożone jej anonimowo przez kandydatów, wyłącznie w świetle kryteriów określonych w ogłoszeniu o konkursie.
a) jeżeli w ramach procedury otwartej lub ograniczonej, po zakończeniu procedury początkowej nie została złożona ani jedna oferta lub żadna oferta nie była odpowiednia, pod warunkiem że nie zostaną znacząco zmienione pierwotne warunki zamówienia, określone w dokumentach dotyczących zaproszenia do składania ofert określonych w art. 69;
b) jeżeli z przyczyn technicznych, artystycznych lub z przyczyn związanych z ochroną wyłącznych praw, zamówienie może być udzielone tylko określonemu podmiotowi gospodarczemu;
c) w zakresie, w jakim jest to bezwzględnie konieczne, w przypadku gdy z nagłych przyczyn, wynikłych z nieprzewidywalnych zdarzeń, których wystąpienia nie można przypisać Agencji i które mogą zagrozić jej interesom, niemożliwe jest zachowanie terminów przewidzianych w art. 79, 80 i 81 dla innych procedur;
d) jeżeli zamówienie na usługi jest udzielane w następstwie konkursu i musi, na podstawie stosowanych zasad, być przyznane zwycięzcy lub jednemu ze zwycięzców konkursu; w tym ostatnim przypadku wszyscy zwycięzcy konkursu są zapraszani do uczestnictwa w negocjacjach;
e) w przypadku dodatkowych usług i robót budowlanych, nieujętych ani w projekcie stanowiącym podstawę zamówienia, ani w zawartej na początku umowie, które w związku z nieprzewidzianymi okolicznościami niezależnymi od instytucji zamawiającej stały się niezbędne dla wykonania usług lub robót budowlanych, o ile spełnione są warunki wymienione w ust. 2;
f) w przypadku dodatkowych zamówień, polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych powierzanych wykonawcom, którym Agencja udzieliła wcześniejszego zamówienia, pod warunkiem że przedmiot zamówienia odpowiada projektowi podstawowemu oraz że pierwsze zamówienie zostało udzielone w ramach procedury otwartej lub ograniczonej;
g) w przypadku zamówień na dostawy:
i) dotyczących dodatkowych dostaw, które mają na celu częściowe zastąpienie dostarczanych towarów lub używanych instalacji lub rozszerzenie istniejących dostaw lub instalacji w przypadku gdy zmiana dostawcy zobowiązywałaby instytucję zamawiającą do nabywania materiałów o różnych właściwościach technicznych, co powodowałoby niezgodność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu; okres obowiązywania umów dotyczących takich zamówień nie może przekraczać trzech lat;
ii) jeżeli produkty są wytwarzane wyłącznie do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, z wyjątkiem sprzedaży w celu badania możliwości rynkowego zbytu towaru lub produkcji na dużą skalę, mającej na celu uzyskanie zwrotu kosztów prac badawczych i rozwojowych;
h) w przypadku zamówień dotyczących budynków, po zbadaniu rynku lokalnego;
i) w przypadku zamówień o wartości niższej od ustanowionej w art. 66 ust. 2 wartości progowej.
a) gdy dodatkowych zamówień ze względów technicznych lub ekonomicznych nie można oddzielić od głównego zamówienia bez istotnego uszczerbku dla instytucji zamawiającej; lub
b) gdy usługi lub prace budowlane mogą być oddzielone od realizacji pierwotnego zamówienia, lecz są bezwzględnie konieczne dla jego ukończenia.
Łączna wartość zamówień dodatkowych nie może przekroczyć 50% kwoty zamówienia początkowego.
a) gdy w ramach zakończonej procedury otwartej lub ograniczonej złożono oferty nieprawidłowe lub podlegające odrzuceniu na podstawie kryteriów selekcji lub przyznania zamówienia, pod warunkiem że pierwotne warunki zamówienia określone w dokumentach dotyczących zaproszenia do składania ofert określonych w art. 69 nie zostały zmienione w znacznym stopniu;
b) w wyjątkowych przypadkach dotyczących zamówień na usługi i roboty budowlane, gdy charakter usług lub robót budowlanych lub ryzyko z nimi związane nie pozwalają na wcześniejsze całkowite oszacowanie kosztów przez oferenta;
c) jeżeli usługi, które mają być wykonane, w szczególności usługi finansowe lub intelektualne, są tego rodzaju, iż specyfikacje zamówienia nie mogą być określone na tyle dokładnie, aby umożliwić udzielenie zamówienia poprzez wybór najlepszej oferty zgodnie z zasadami dotyczącymi procedury otwartej i ograniczonej;
d) w przypadku zamówień na roboty budowlane, jeżeli są one wykonywane wyłącznie do celów badawczych, kontrolnych lub rozwojowych, i nie mają one na celu zapewnienia rentowności lub zwrotu kosztów prac badawczych i rozwojowych;
e) w przypadku zamówień na usługi, określonych w załączniku I B do dyrektywy 92/50/EWG, z zastrzeżeniem art. 63 ust. 1 lit. i).
Wartości progowe dla publikacji informacji wstępnych są następujące:
a) 750.000 EUR w odniesieniu do zamówień na dostawy i usługi wymienione w załączniku I A do dyrektywy 92/50/EWG;
b) 5.923.624 EUR w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane.
Progi, o których mowa w art. 39, wynoszą:
a) 154.014 EUR w odniesieniu do zamówień na dostawy i usługi wymienione w załączniku I A do dyrektywy 92/50/EWG, z wyjątkiem zamówień na usługi badawczo-rozwojowe wymienione w kategorii 8 tego załącznika;
b) 200.000 EUR w odniesieniu do zamówień na usługi wymienione w załączniku I B do dyrektywy 92/50/EWG oraz w odniesieniu do zamówień na usługi badawczo-rozwojowe wymienione w kategorii 8 załącznika I A do tej dyrektywy;
c) 5.923.624 EUR w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane.
a) zaproszenie do złożenia oferty lub do przystąpienia do negocjacji;
b) specyfikacje, do których załączone są ogólne warunki umów mające zastosowane do zamówień;
c) wzór umowy.
Dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert zawierają odniesienie do ogłoszeń, dokonanych zgodnie z art. 55-58.
a) zasady sporządzania i składania ofert, w szczególności termin składania ofert, wymogi dotyczące stosowania standardowego formularza odpowiedzi, dokumenty, które należy załączyć, w tym dowody możliwości finansowych, gospodarczych, technicznych i zawodowych określonych w art. 74, oraz adresy, na które mają one zostać wysłane;
b) oświadczenie, że złożenie oferty oznacza przyjęcie specyfikacji i ogólnych warunków umów określonych w ust. 1, dotyczących zamówienia, oraz że w razie udzielenia oferentowi zamówienia jest on związany swoją ofertą podczas wykonywania zamówienia;
c) informację odnośnie do okresu, przez który oferta pozostaje wiążąca i nie może być zmieniona pod żadnym względem;
d) zakaz wszelkich kontaktów pomiędzy instytucją zamawiającą a oferentem podczas trwania procedury, z zastrzeżeniem wyjątków, oraz przypadków gdy przepisy przewidują wizytę na miejscu, po określeniu dokładnych warunków dotyczących takiej wizyty.
a) kryteria wyłączenia i selekcji mające zastosowanie do zamówienia, z wyjątkiem procedury ograniczonej lub negocjacyjnej następującej po opublikowaniu ogłoszenia określonego w art. 64; w takich przypadkach kryteria te określone są wyłącznie w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania zamówieniem;
b) kryteria przyznawania zamówienia i ich względną wagę, o ile nie jest to określone w ogłoszeniu o zamówieniu;
c) specyfikacje techniczne określone w art. 70;
d) minimalne wymagania, jakie muszą spełniać oferty wariantowe w procedurach przewidzianych w art. 77 ust. 2, na podstawie których zamówienie jest udzielane oferentowi proponującemu najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, w przypadku gdy instytucja zamawiająca nie określiła w ogłoszeniu o zamówieniu, że takie oferty wariantowe nie są dozwolone;
e) informację o stosowaniu Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów lub, w odpowiednich przypadkach, Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych oraz o stosunkach konsularnych;
f) informacje dotyczące sposobu wykazania spełnienia warunków ubiegania się o zamówienie zgodnie z art. 73.
a) kary za naruszenie postanowień umowy;
b) dane, które muszą być zawarte w fakturach lub w odpowiednich dokumentach towarzyszących;
c) prawo, któremu podlega umowa, oraz sąd właściwy do rozpatrywania sporów.
a) poziomy jakości;
b) spełnianie wymogów środowiska naturalnego;
c) projekt odpowiadający wszelkim wymogom, włączając dostępność dla osób niepełnosprawnych;
d) poziomy i procedury oceny zgodności;
e) przydatność do użytku;
f) bezpieczeństwo lub wymiary oraz w przypadku dostaw nazwa handlowa i instrukcje obsługi, a dla wszystkich zamówień terminologia, oznakowanie, testy i metody przeprowadzania testów, opakowanie, cechowanie i etykietowanie, procedury i metody produkcji;
g) w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane procedury dotyczące zapewnienia jakości i regulacje dotyczące projektowania i kosztorysu, badań, inspekcji i warunków odbioru robót oraz metod i technologii budowy oraz wszystkie inne warunki techniczne, które instytucja zamawiająca może nałożyć na podstawie ogólnych lub szczegółowych przepisów w stosunku do zakończonych robót budowlanych i materiałów lub części, które one obejmują.
a) poprzez odniesienie do standardów europejskich lub do europejskiej aprobaty technicznej lub wspólnych specyfikacji technicznych, jeżeli takie istnieją, do międzynarodowych standardów lub do innych technicznych materiałów referencyjnych opracowanych przez organy zajmujące się normami europejskimi lub, jeżeli jest to niemożliwe, ich krajowych odpowiedników. Po każdym odniesieniu następuje wyrażenie "lub odpowiednik"; lub
b) poprzez określenie warunków realizacji lub wymogów funkcjonalnych; powinny one być wystarczająco szczegółowe w celu umożliwienia oferentom ustalenia celu zamówienia, a Agencji udzielenia zamówienia; lub
c) poprzez połączenie tych dwóch metod formułowania.
a) przedmiot procedury udzielenia zamówienia i sytuację gospodarczą, w jakiej ma to miejsce;
b) rodzaj i czas trwania zadań oraz okres obowiązywania umowy;
c) swój interes finansowy.
Okres ten może być przedłużony do trzech lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.
Na oferentów lub kandydatów, którzy zostali uznani za winnych złożenia fałszywych oświadczeń, nakłada się również kary pieniężne w wysokości od 2% do 10% całkowitej wartości udzielanego zamówienia.
Na wykonawców, w przypadku których stwierdzono poważne niedopełnienie zobowiązań umownych, nakłada się kary pieniężne w wysokości od 2% do 10% całkowitej wartości danego zamówienia.
Stawka kary może wynieść od 4% do 20% w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.
W przypadkach, określonych w art. 43 ust. 1 lit. b) i e), kandydaci lub oferenci wyłączeni są ze wszystkich zamówień i dotacji na okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż na okres czterech lat od dnia zawiadomienia o orzeczeniu sądu.
Okres ten może zostać przedłużony do pięciu lat w przypadku kolejnego naruszenia, które miało miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia lub pierwszego orzeczenia sądu.
a) przypadki nadużyć finansowych, określonych w art. 1 Konwencji o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich, sporządzonej na mocy aktu Rady z dnia 26 lipca 1995 r.(3);
b) przypadki korupcji, określonej w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, sporządzonej w akcie Rady z dnia 26 maja 1997 r.(4);
c) przypadki udziału w organizacjach przestępczych, określonych w art. 2 ust. 1 wspólnego działania Rady 98/733/WSiSW z dnia 21 grudnia 1998 r. w sprawie uznawania za przestępstwa karne uczestnictwa w organizacji przestępczej w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej(5);
d) przypadki prania pieniędzy, określone w art. 1 dyrektywy Rady 91/308/EWG z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie uniemożliwienia korzystania z systemu finansowego w celu prania pieniędzy(6).
Jeżeli tego rodzaju zaświadczenie nie jest wydawane w danym kraju, może ono być zastąpione zaprzysiężonym lub, jeżeli to niemożliwe, uroczystym oświadczeniem, złożonym przez zainteresowaną stronę przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem lub upoważnioną organizacją zawodową w jego kraju pochodzenia.
a) kryteria dopuszczenia oferenta lub kandydata do udziału w procedurze, przy uwzględnieniu możliwych podstaw wyłączenia, określonych w art. 43 i 44;
b) kryteria oceny jego możliwości finansowych, gospodarczych, technicznych i zawodowych. Instytucja zamawiająca może ustanowić minimalny poziom możliwości, poniżej którego kandydaci nie mogą być wybierani.
a) odpowiednie oświadczenia banku albo dowód ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywanego zawodu;
b) przedstawienie bilansów lub wyciągów z bilansów co najmniej za ostatnie dwa zakończone lata obrotowe, w przypadku gdy publikacja bilansów jest wymagana na mocy prawa spółek kraju, w którym podmiot gospodarczy prowadzi działalność;
c) oświadczenie o całkowitym obrocie i obrocie dotyczącym robót budowlanych, dostaw lub usług objętych zamówieniem w okresie, który nie może być dłuższy niż ostatnie trzy lata obrotowe.
a) zaświadczenia o wykształceniu i kwalifikacjach zawodowych usługodawcy lub wykonawcy i/lub jego personelu kierowniczego, a także, w szczególności, osoby lub osób odpowiedzialnych za świadczenie usług lub wykonanie robót;
b) wykazu:
i) głównych usług i dostaw zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, z podaniem kwot, dat wykonania oraz odbiorców, publicznych lub prywatnych;
ii) robót budowlanych zrealizowanych w ciągu ostatnich pięciu lat, z podaniem kwot, dat i miejsc realizacji. Wykazowi najważniejszych robót towarzyszą zaświadczenia prawidłowej realizacji, określające, czy zostały one przeprowadzone w sposób fachowy i zostały w pełni ukończone;
c) opisu wyposażenia technicznego, narzędzi i instalacji wykorzystywanych przez usługodawcę lub wykonawcę do wykonania zamówienia na usługi lub na roboty budowlane;
d) opisu środków służących zapewnieniu jakości dostaw i usług oraz opis możliwości naukowo-badawczych usługodawcy lub wykonawcy;
e) wskazania pracowników technicznych lub jednostek technicznych, niezależnie od tego, czy należą bezpośrednio do usługodawcy lub wykonawcy, w szczególności tych odpowiedzialnych za kontrolę jakości;
f) w odniesieniu do dostaw: na podstawie próbek, opisów i/lub fotografii i/lub świadectw sporządzonych przez instytuty lub agencje, zajmujące się kontrolą jakości o uznanych kompetencjach, stwierdzających zgodność produktów z obowiązującymi specyfikacjami lub normami;
g) oświadczenia, z którego wynika roczne średnie zatrudnienie u usługodawcy lub wykonawcy w ciągu ostatnich trzech lat oraz liczba osób zajmujących kierownicze stanowiska w okresie ostatnich trzech lat;
h) wskazania części zamówienia, którą usługodawca lub wykonawca może zlecić podwykonawcy.
W przypadku gdy odbiorcą usług lub dostaw określonych w lit. b) ppkt i) jest Agencja, dowody stanowią zaświadczenia wydane lub poświadczone przez właściwe organy.
a) na podstawie automatycznej procedury udzielenia zamówienia, w którym to przypadku zamówienie jest udzielane oferentowi, który, składając prawidłową ofertę i spełniającą ustanowione warunki, zaoferuje najniższą cenę;
b) lub poprzez przyjęcie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie.
Waga przypisana cenie w odniesieniu do innych kryteriów nie może powodować wyeliminowania znaczenia ceny przy wyborze wykonawcy.
Jeżeli, w szczególnych przypadkach, zastosowanie wag jest technicznie niemożliwe, w szczególności z powodu przedmiotu zamówienia, instytucja zamawiająca określa co najmniej kolejność ważności, według której kryteria mają być stosowane.
Instytucja zamawiająca może w szczególności, wziąć pod uwagę wyjaśnienia, odnoszące się do:
a) ekonomiki procesu produkcyjnego, świadczenia usług lub metod budowy;
b) wybranych rozwiązań technicznych lub szczególnie korzystnych warunków dostępnych dla oferenta;
c) oryginalności oferty.
W procedurach ograniczonych w odniesieniu do zamówień powyżej progów ustanowionych w art. 68, termin przyjmowania ofert jest nie krótszy niż czterdzieści dni od dnia, w którym wysłano zaproszenie do składania ofert.
W procedurach ograniczonych określonych w art. 65, termin przyjmowania ofert jest nie krótszy niż dwadzieścia jeden dni od dnia, w którym wysłano zaproszenie do składania ofert.
W takich przypadkach zapewnia się, by wszelkie dodatkowe dokumenty i informacje były w pełni, bezpośrednio i swobodnie dostępne natychmiast po dostarczeniu ich wszystkim podmiotom gospodarczym, które wnioskowały o specyfikacje lub wyraziły zainteresowanie złożeniem oferty.
a) termin przyjmowania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wynoszący nie mniej niż piętnaście dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu;
b) termin przyjmowania ofert wynoszący nie mniej niż dziesięć dni od daty zaproszenia do składania ofert.
Analiza ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
a) za pośrednictwem poczty i w tym celu dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert określają, że miarodajna jest data wysłania listu poleconego, którą określa data stempla pocztowego; lub
b) przez osobiste złożenie w siedzibie Agencji przez oferenta lub jego przedstawiciela, w tym za pośrednictwem usług kurierskich; w tym celu dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert określają, poza informacjami określonymi w art. 69 ust. 2 lit. a), wydział, do którego oferty mają być składane, za pokwitowaniem odbioru opatrzonym datą.
"Oferty należy składać w zaklejonej kopercie, umieszczonej w drugiej zaklejonej kopercie. Na kopercie wewnętrznej należy umieścić, poza nazwą działu, do którego jest adresowana, wskazanego w zaproszeniu do składania ofert, adnotację przetarg - nie otwierać przy rozdzielaniu poczty. W przypadku zastosowania kopert z zamknięciem samoprzylepnym, muszą one być zaklejone taśmą klejącą, a nadawca musi złożyć swój podpis w poprzek taśmy.".
Komisja składa się z co najmniej trzech osób, reprezentujących co najmniej dwie jednostki organizacyjne Agencji, pomiędzy którymi nie zachodzi stosunek podległości. Osoby te unikają sytuacji konfliktu interesów.
Parafują oni również:
a) albo wszystkie strony każdej oferty; albo
b) stronę tytułową i strony zawierające szczegóły finansowe każdej oferty, przy czym kompletność oferty początkowej jest zagwarantowana za pomocą odpowiednich środków przez wydział, który jest niezależny od wydziału upoważniającego.
W przypadku gdy zamówienie udzielone jest na podstawie automatycznej procedury udzielenia zamówienia zgodnie z art. 77 ust. 1 lit. a), ceny podane w ofertach spełniających wymogi są podawane do wiadomości publicznej.
Członkowie komitetu podpisują protokół z otwarcia otrzymanych ofert, który zawiera wyszczególnienie ofert spełniających i niespełniających wymogów oraz uzasadnienie odrzucenia ofert niespełniających wymogów w odniesieniu do określonych w art. 82 sposobów składania ofert.
Komisja oceniająca wyznaczana jest przez właściwego intendenta w celu wydania opinii w sprawie zamówień, których wartość przekracza próg określony w art. 66 ust. 2.
Jednakże komisja oceniająca może wezwać kandydatów lub oferentów do złożenia w wyznaczonym terminie wyjaśnień dotyczących złożonych dokumentów towarzyszących i odnoszących się do kryteriów wyłączenia oraz selekcji, lub do uzupełnienia ich o dodatkowe dokumenty.
Niniejsze przepisy finansowe nie mają wpływu na istniejące środki podejmowane przez Państwa Członkowskie na mocy art. 296 TWE lub na mocy art. 4 dyrektywy 92/50/EWG, art. 2 dyrektywy Rady 93/36/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy(7) lub art. 2 dyrektywy Rady 93/37/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane(8).
KONTROLA, AUDYT I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Co trzy miesiące Dyrektor Naczelny przedstawia Radzie Sterującej sprawozdanie w sprawie wykonywania dochodów i wydatków w ciągu ostatnich trzech miesięcy oraz od początku roku budżetowego.
a) członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie od ich macierzystego organu kontrolnego, a od Agencji uzyskują jedynie zwrot kosztów ich delegacji zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do urzędników Wspólnot Europejskich równorzędnego stopnia;
b) nie zwracają się oni o instrukcje ani nie otrzymują instrukcji innych niż pochodzące od Rady Sterującej; w ramach wykonywania czynności kontrolnych kolegium audytorów oraz jego członkowie są całkowicie niezależni i wyłącznie odpowiedzialni za przeprowadzenie audytu zewnętrznego;
c) składają sprawozdania z realizacji swoich zadań jedynie Radzie Sterującej;
d) sprawdzają, czy wydatki i przychody administrowane przez Agencję zostały zrealizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami należytego zarządzania finansowego, czyli zasadami gospodarności, efektywności i skuteczności.
______
(1) Dz.U. L 285 z 29.10.2001, str. 1.
(2) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1. Dyrektywa uchylona dyrektywą 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114).
(3) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 48.
(4) Dz.U. C 195 z 25.6.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 351 z 29.12.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 166 z 28.6.1991, str. 77. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 76).
(7) Dz.U. L 199 z 9.8.1993, str. 1. Dyrektywa uchylona dyrektywą 2004/18/WE.
(8) Dz.U. L 199 z 9.8.1993, str. 54. Dyrektywa uchylona dyrektywą 2004/18/WE.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.300.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/658/WPZiB w sprawie przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Europejskiej Agencji Obrony |
Data aktu: | 13/09/2004 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2004 |
Data wejścia w życie: | 13/09/2004 |