Decyzja 2004/6/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/6/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 roku Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające odpowiednio Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych oraz Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) W rezolucji z dnia 5 lutego 2002 r. oraz 21 listopada 2002 r. Parlament Europejski zatwierdził czterostopniowe ramy regulacyjne zalecane w raporcie Komitetu Mędrców i wezwał do poszerzenia niektórych aspektów tego podejścia na sektory bankowości i ubezpieczeń, pod warunkiem że Rada zobowiąże się zdecydowanie do reform celem zagwarantowania odpowiedniej równowagi.

(3) W dniu 3 grudnia 2002 r. Rada zwróciła się do Komisji o wykonanie takich uzgodnień w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń i emerytur pracowniczych oraz o jak najszybsze ustanowienie nowych komitetów doradzających jej w tych dziedzinach.

(4) Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych (zwany dalej "Komitetem") powinien zostać ustanowiony jako niezależny organ zajmujący się rozpatrywaniem, uzgadnianiem i doradzaniem Komisji w dziedzinach ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Jednakże w dziedzinie emerytur pracowniczych Komitet zbada tylko uregulowania prawne i kontrolne odnoszące się do takich uzgodnień, pomijając dziedziny wchodzące w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takie jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, obowiązkowe przystępowanie do tych systemów lub postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy.

(5) Komitet powinien również przyczynić się do spójnego i szybkiego wprowadzenia w życie prawodawstwa europejskiego w Państwach Członkowskich poprzez zapewnienie efektywniejszej współpracy między krajowymi organami nadzoru, prowadząc wzajemne weryfikacje i propagując najlepsze praktyki.

(6) Komitet powinien utworzyć własną strukturę organizacyjną, w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę właściwych władz krajowych, i utrzymywać bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE ustanawiającą Europejski Komitet Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych(3). Komitet wybiera przewodniczącego spośród swoich członków.

(7) Komitet powinien na wstępnym etapie otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzić w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(8) Komitet powinien uchwalić własny regulamin wewnętrzny i w pełni przestrzegać prerogatyw instytucji oraz równowagi instytucjonalnej ustanowionej Traktatem,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się niezależną grupę doradczą do spraw ubezpieczeń i emerytur pracowniczych we Wspólnocie pod nazwą "Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych" (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2

Komitet doradza Komisji, na jej żądanie, w terminie określonym przez Komisję stosownie do pilności sprawy, albo z własnej inicjatywy, w szczególności przy opracowywaniu projektów środków wykonawczych w dziedzinie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych.

Komitet przyczynia się do spójnego wykonania dyrektyw wspólnotowych i do upodabniania praktyk kontrolnych Państw Członkowskich w całej Wspólnocie.

Jednocześnie Komitet tworzy forum współpracy między organami kontroli, w szczególności poprzez wymianę informacji na temat instytucji poddanych kontroli.

Artykuł  3

Komitet składa się z przedstawicieli krajowych władz państwowych wysokiego szczebla właściwych w zakresie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Każde Państwo Członkowskie wyznacza do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu przedstawicieli wysokiego szczebla swoich właściwych władz.

Komisja jest obecna na posiedzeniach Komitetu i do uczestnictwa we wszystkich jego dyskusjach wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla.

Kiedy następuje wymiana poufnych informacji dotyczących przedsiębiorstwa lub instytucji poddanych kontroli, udział w dyskusji o tym punkcie porządku dziennego może być ograniczony do organów bezpośrednio odpowiedzialnych za kontrolę.

Komitet wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.

Komitet może zapraszać do udziału w swoich posiedzeniach ekspertów i obserwatorów.

Komitet nie bada dziedzin wchodzących w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takich jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, w szczególności obowiązkowe przystępowanie do tych systemów i postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE.

Komitet może tworzyć grupy robocze. Komisja zapraszana jest do udziału w tych grupach roboczych jako obserwator.

Artykuł  5

Przed przekazaniem Komisji swojej opinii Komitet otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzi na wstępnym etapie w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Artykuł  6

Komitet przedstawia Komisji roczne sprawozdanie.

Artykuł  7

Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny i tworzy własną strukturę operacyjną.

Artykuł  8

Komitet rozpocznie swoją działalność w dniu 24 listopada 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 3 z 7.1.2004, str. 34.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.3.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/6/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych
Data aktu: 05/11/2003
Data ogłoszenia: 07/01/2004
Data wejścia w życie: 05/11/2003, 01/05/2004, 24/11/2003