Decyzja 2004/5/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/5/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 r. Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych i odpowiednio Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) Parlament Europejski w swoich rezolucjach z dnia 5 lutego i 21 listopada 2002 r. potwierdził czterostopniowe podejście zalecane w raporcie końcowym Komitetu Mędrców w sprawie regulacji europejskich rynków papierów wartościowych i zażądał rozszerzenia niektórych aspektów tego podejścia na sektory bankowy i ubezpieczeń stosownie do wyraźnego zaangażowania się Rady w reformę w celu zagwarantowania właściwej równowagi instytucjonalnej.

(3) Dnia 3 grudnia 2002 r. Rada wezwała Komisję do wykonania takich ustaleń w obszarze bankowości i ubezpieczeń oraz emerytur pracowniczych, a także do ustanowienia, tak szybko jak to możliwe, nowych komitetów doradczych w tych obszarach.

(4) Należy powołać niezależny organ rozważający, obradujący i doradzający Komisji w zakresie regulacji i nadzoru bankowego.

(5) Taki organ, zwany Komitetem Europejskich Organów Nadzoru Bankowego, dalej zwany "Komitetem", powinien przyczyniać się do jednolitego i terminowego stosowania prawodawstwa wspólnotowego w Państwach Członkowskich oraz do zbieżności praktyk nadzoru w całej Wspólnocie.

(6) Komitet powinien zachęcać do współpracy w sektorze bankowym, takiej jak wymiana informacji.

(7) Ustanowienie Komitetu powinno być bez uszczerbku dla organizacji nadzoru bankowego, zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.

(8) Skład Komitetu powinien odzwierciedlać organizację nadzoru bankowego i uwzględniać rolę banków centralnych w odniesieniu do ogólnej stabilności sektora bankowości na poziomie krajowym i wspólnotowym. Odpowiednie prawa różnych kategorii uczestników powinny być wyraźnie określone. W szczególności przewodniczenie i prawa głosu powinny być zarezerwowane dla właściwych organów nadzorczych każdego Państwa Członkowskiego, a udział w poufnych obradach dotyczących poszczególnych instytucji nadzorowanych powinny, w odpowiednim przypadku, zostać ograniczone do właściwych organów nadzorczych i do banków centralnych, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru nad tymi poszczególnymi instytucjami kredytowymi.

(9) Komitet powinien stworzyć własne zasady operacyjne i utrzymywać bliskie kontakty operacyjne z Komisją i Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/10/WE z dnia 5 listopada 2003 r. ustanawiającą Europejski Komitet Bankowy(3).

(10) Komitet powinien współpracować z innymi komitetami sektora finansowego, zwłaszcza z Komitetem ustanowionym decyzją 2004/10/WE, wraz z Komitetem Nadzoru Bankowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych oraz z Groupe de Contact europejskich organów nadzoru bankowego. W szczególności Komitet powinien mieć możliwość zapraszania obserwatorów z innych komitetów z sektora bankowego i finansów.

(11) Komitet powinien we wczesnym stadium prowadzić w sposób otwarty i przejrzysty intensywne konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(12) Ilekroć Komitet doradza w kwestii przepisów mających zastosowanie zarówno do instytucji kredytowych, jak i firm inwestycyjnych, powinien zasięgnąć opinii władz właściwych do kontroli firm inwestycyjnych, niemających jeszcze reprezentacji w Komitecie,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanawia się niezależną grupę doradczą nadzoru bankowego we Wspólnocie, zwaną Komitetem Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2

Zadaniem Komitetu jest doradztwo Komisji, bądź to na jej prośbę w terminie, który może ona określić stosownie do tego, jak pilna jest sprawa, bądź z własnej inicjatywy Komitetu, w szczególności odnośnie do przygotowania projektu środków wykonawczych w obszarze działalności bankowej.

Komitet przyczynia się do jednolitego stosowania dyrektyw Wspólnoty i do zbieżności praktyk nadzorczych Państw Członkowskich na całym terytorium Wspólnoty.

Usprawnia on współpracę w zakresie nadzoru, łącznie z wymianą informacji dotyczących poszczególnych nadzorowanych instytucji.

Artykuł  3

W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele wysokiego szczebla z następujących organizacji:

a) krajowe organy publiczne właściwe do nadzoru instytucji kredytowych, dalej zwane "właściwe organy nadzorcze";

b) krajowe banki centralne, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru poszczególnych instytucji kredytowych wraz z właściwym organem nadzorczym;

c) banki centralne, które nie są bezpośrednio zaangażowane w nadzór poszczególnych instytucji kredytowych, włączając Europejski Bank Centralny.

Każde Państwo Członkowskie wyznacza przedstawicieli wysokiego szczebla do uczestnictwa w zebraniach Komitetu. Europejski Bank Centralny wyznacza przedstawiciela wysokiego szczebla do uczestnictwa w Komitecie.

Komisja jest obecna na zebraniach Komitetu i wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla do uczestniczenia w obradach Komitetu.

Ilekroć ma miejsce wymiana poufnych informacji dotyczących poszczególnych nadzorowanych instytucji, uczestnictwo w takich obradach może zostać ograniczone do właściwych organów nadzorujących i krajowych banków centralnych, którym powierzono szczególne obowiązki operacyjne nadzoru poszczególnych instytucji kredytowych, o których mowa.

Komitet wybiera przewodniczącego spośród przedstawicieli właściwych organów nadzorczych.

Komitet może zaprosić ekspertów i obserwatorów do udziału w swoich zebraniach.

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie kontakty operacyjne z Komisją i Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/10/WE.

Komitet może utworzyć grupy robocze. Komisja jest zapraszana do uczestnictwa w grupach roboczych.

Artykuł  5

Przed przekazaniem Komisji swojej opinii Komitet przeprowadza w sposób otwarty i przejrzysty wielostronne konsultacje na wczesnym stadium z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Zapewniając doradztwo w zakresie przepisów mających zastosowanie zarówno do instytucji kredytowych, jak i firm inwestycyjnych, Komitet zasięga opinii wszystkich organów, które są właściwe do nadzoru firm inwestycyjnych a nie są jeszcze reprezentowane w Komitecie.

Artykuł  6

Komitet przedkłada Komisji roczne sprawozdanie.

Artykuł  7

Komitet przyjmuje własny regulamin wewnętrzny i ustala zasady operacyjne, włączając prawa głosu. Wyłącznie przedstawiciele właściwych organów nadzorczych otrzymują prawo głosu.

Artykuł  8

Komitet podejmuje swoje obowiązki dnia 1 stycznia 2004 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191, z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191, z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 003 z 7.1.2004, str. 36.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.3.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/5/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego
Data aktu: 05/11/2003
Data ogłoszenia: 07/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004, 05/11/2003