uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1907/90 z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3, art. 7 ust. 1 lit. d), art. 10 ust. 3, art. 20 ust. 1 oraz art. 22 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenie nabyte w ramach stosowania rozporządzenia (WE) nr 2295/2003 Komisji(2) wykazało, iż istnieje konieczność dokonania uszczegółowienia niektórych postanowień powyższego rozporządzenia.
(2) Odbiorcy wykonują działalność umożliwiającą im odbieranie jaj w miejscach produkcji oraz dostarczanie ich do zakładów pakujących lub do innych jednostek, w tym przemysłu spożywczego lub niespożywczego. Należy sprecyzować, do jakich jednostek te dostawy mogą być wykonywane.
(3) Gwarancja jakości jaj zależy częściowo od terminów odbioru jaj oraz ich dostawy do zakładów pakujących. Stosowanie przez podmioty gospodarcze różnych sposobów odbioru oraz dostawy jaj nie może prowadzić do preferowania jednego trybu organizacji w stosunku do innego. Istnieje zatem konieczność uszczegółowienia terminów stosowanych do różnych praktykowanych metod.
(4) Ustawodawstwo wspólnotowe rozróżnia podmioty gospodarcze w zależności od warunków, w jakich działają, zajmując się obrotem produktów pochodzenia zwierzęcego, i nie przewiduje koncesjonowania jednostek zajmujących się wyłącznie transportem lub składowaniem, które nie wymagają regulacji temperatury. W związku z powyższym rejestracji należy poddać tylko tych odbiorców, którzy działają wyłącznie w zakresie zapewnienia transportu jaj między miejscem produkcji a jednostką dokonującą kondycjonowania jaj, uszczegółowić zasady wydawania zezwoleń i przewidzieć odrębne formalności w zakresie rejestracji tej kategorii odbiorców.
(5) Z powodu fizjologicznej utraty wody i wagi jaj między datą zniesienia a terminem ich sprzedaży konsumentowi końcowemu istnieje konieczność sprecyzowania, iż całkowita waga netto wskazana na opakowaniu jaj musi odpowiadać co najmniej całkowitej wadze netto jaj w momencie sprzedaży konsumentowi końcowemu.
(6) Dostawa dla przemysłu "jaj kategorii A" może mieć miejsce bez dokonywania klasyfikacji na kategorie wagowe. W związku z powyższym należy wprowadzić wymóg, aby adnotacja identyfikacyjna "jaja kategorii A" była umieszczana na kontenerach dostarczanych do zainteresowanych jednostek.
(7) Znakowanie jaj oraz opakowań, o którym mowa w art. 7 i 10 rozporządzenia (EWG) nr 1907/90, może mieć miejsce w różnych terminach. Terminy te należy sprecyzować.
(8) W celu uniknięcia nadużyć w stosowaniu umów wyłączności, o których mowa w art. 8 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2295/2003, Państwom Członkowskim zostawić należy swobodę ustalania minimalnego okresu obowiązywania umów, dłuższego niż jeden miesiąc.
(9) W celu zapewnienia odpowiedniej identyfikowalności produktów w przypadku transferu jaj z jednego zakładu pakującego do innego należy wprowadzić wymóg, aby pierwszy zakład pakujący stemplował jaja przed ich wysłaniem do drugiego zakładu pakującego.
(10) Postanowienia dotyczące klasyfikacji, pakowania i dostawy do innego zakładu pakującego, o których mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2295/2003, powodują pewne zamieszanie i pokrywają się z postanowieniami art. 2 powyższego rozporządzenia. W związku z tym należy je usunąć.
(11) W celu umożliwienia, aby znakowanie jaj odbywało się w warunkach identycznych, bez względu na typ hodowli, należy we wszystkich przypadkach umożliwić stosowanie kodów wymienionych w pkt 2.1 załącznika do dyrektywy Komisji 2002/4/WE z dnia 30 stycznia 2002 r. w sprawie rejestracji zakładów hodujących kury nioski, objętych dyrektywą Rady 1999/74/WE(3).
(12) W celu poinformowania konsumenta, w przypadku sprzedaży luzem, o znaczeniu numeru identyfikacyjnego producenta i używanych kodów istnieje konieczność wprowadzenia ich obowiązkowego wyjaśnienia na dużych opakowaniach i innych opakowaniach, na przykład z folii plastikowej, lub też podania ich w odrębnej instrukcji.
(13) W celu poinformowania konsumenta w przypadku sprzedaży jaj z oznaczeniami "jaja myte" lub "schładzane" istnieje konieczność znakowania jaj w sposób umożliwiający ich identyfikację w stosunku do jaj sprzedawanych pod nazwą "jaja kategorii A", zachowując jednocześnie wymóg, aby jaja te były oznaczone innymi oznaczeniami, przewidzianymi dla jaj kategorii A.
(14) Brak znakowania jaj przeznaczonych dla przemysłu mógłby prowadzić do nadużyć powodujących wprowadzanie na rynek pewnych partii jaj przeznaczonych do sprzedaży detalicznej jaj, co stanowi naruszenie ustawodawstwa wspólnotowego. Należy przewidzieć środki limitujące dla odstępstw przewidzianych dla tych dostaw.
(15) Biorąc pod uwagę zobowiązania międzynarodowe Wspólnoty, jaja kategorii B importowane z krajów trzecich są zwolnione ze znakowania. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę ryzyko nadużyć, nierozłącznie związane z takim handlem na rynku wewnętrznym, należy zapewnić środki nadzoru umożliwiające zagwarantowanie przeznaczenia końcowego tych produktów.
(16) W przypadku przywozu jaj z państw trzecich ustawodawstwo wspólnotowe przewidziało, zgodnie z art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(4), uznawanie norm stosowanych przez niektóre kraje trzecie. W związku z tym należy zapewnić, aby znakowanie jaj mogło się odbywać bezpośrednio w danym kraju pochodzenia, w takich samych warunkach, jak te przewidziane na poziomie wspólnotowym.
(17) W celu zracjonalizowania prezentacji środków dotyczących rejestrowania informacji wymaganych ze strony różnych kategorii podmiotów gospodarczych należy zgrupować wymagania, o których mowa w art. 25, 26 i 27 rozporządzenia (WE) nr 2295/2003, według kategorii podmiotów i według rodzaju obowiązku.
(18) Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1907/90 przewiduje, że niektóre zakłady pakujące mogą uzyskać zezwolenie na mycie jaj. Oficjalna lista zakładów pakujących musi obejmować więc tę dodatkową, specyficzną informację.
(19) Jednostki hodowlane mogą korzystać z niektórych odstępstw dotyczących wymagań minimalnych stosowanych do wyposażeń zakładów hodowlanych do upływu terminów, o których mowa w art. 4 dyrektywy Rady 1999/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiającej minimalne normy ochrony kur niosek(5). Powyższe odstępstwa nie mogą jednakże dotyczyć obowiązków przewidzianych w ustawodawstwie wspólnotowym stosowanym uprzednio, w szczególności jeśli chodzi o wymogi minimalne zawarte w lit. c) i d) załącznika II do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1274/91 z dnia 15 maja 1991 r. wprowadzającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(6), przed zmianą wprowadzoną rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1651/2001(7).
(20) Z powodów językowych należy dodać niektóre synonimy greckie równorzędne dla oznaczeń stosowanych do wskazania trybu hodowli kur niosek, cytowanych w kolumnie 2 załącznika II.
(21) W związku z powyższym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2295/2003.
(22) Środki, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 sierpnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
___________
(1) Dz.U. L 173 z 6.7.1990, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2052/2003 (Dz.U. L 305 z 22.11.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 340 z 24.12.2003, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 818/2004 (Dz.U. L 153 z 30.4.2004, str. 84).
(3) Dz.U. L 30 z 31.1.2002, str. 44. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(4) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 746/2004 (Dz.U. L 122 z 26.4.2004, str. 10).
(5) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str 53. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(6) Dz.U. L 121 z dnia 16.5.1991, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 326/2003 (Dz.U. L 47 z 21.2.2003, str. 31).
(7) Dz.U. L 220 z 15.8.2001, str. 5.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.278.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1515/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2295/2003 określające zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj |
Data aktu: | 26/08/2004 |
Data ogłoszenia: | 27/08/2004 |
Data wejścia w życie: | 30/08/2004 |