(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/92/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 i 54,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Komisja ma zawiesić wprowadzanie do obrotu lub użytkowanie żywności lub pasz, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, lub podjąć wszelkie inne właściwe środki tymczasowe, jeśli takie zagrożenie nie może zostać w zadowalający sposób zażegnane za pomocą środków podjętych przez zainteresowane Państwa Członkowskie.
(2) Dnia 9 maja 2003 r., za pomocą systemu wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i pasz, Francja wysłała informację dotyczącą odkrycia barwnika Sudan I w produktach zawierających ostre chili, pochodzących z Indii. Nie ma dowodów na to, że odnośne informacje dotyczą produktów pochodzenia wspólnotowego.
(3) Decyzja 2003/460/WE(2) w sprawie środków nadzwyczajnych dotyczących ostrego chili i produktów zawierających ostre chili została przyjęta przez Komisję dnia 20 stycznia 2003 r.
(4) Podczas wykonywania decyzji 2003/460/WE Państwa Członkowskie przeprowadziły kontrole na obecność odnośnej substancji i jego pochodnych w chili i produktach zawierających chili. Dowiedziono obecności barwnika Sudan I w chili i produktach zawierających chili. Ponadto stwierdzono obecność innych substancji, takich jak Sudan II, Sudan III i Szkarłatnej Czerwieni (Sudan IV). Dotyczy to szeregu produktów zawierających chili, jak np. curry. Wszystkie wyniki zostały zgłoszone za pomocą systemu wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i pasz zgodnie z art. 50 rozporządzenia 178/2002/WE.
(5) Sudan I, Sudan II, Sudan III i Szkarłatna Czerwień (Sudan IV) zostały sklasyfikowane przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem (IARC) jako substancje rakotwórcze kategorii 3.
(6) Wyniki przekazane początkowo przez Francję i potwierdzone przez pozostałe wyniki otrzymane w Unii Europejskiej wskazują na zafałszowanie, które stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia.
(7) Ze względu na powagę zagrożenia dla zdrowia i pozytywne wyniki niezbędne jest utrzymanie i rozszerzenie środków ustanowionych decyzją 2003/460/WE. Ponadto należy uwzględnić potencjalny handel trójstronny, w szczególności w odniesieniu do produktów, dla których nie istnieje urzędowe świadectwo pochodzenia. W celu ochrony zdrowia publicznego właściwe jest wymaganie, aby przesyłkom chili i produktów zawierających chili przywożonym do Wspólnoty, niezależnie od ich formy, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, towarzyszyło sprawozdanie analityczne dostarczone przez zainteresowanego importera lub podmiot branży żywnościowej, które wykaże, że przesyłka nie zawiera Sudanu I, Sudanu II, Sudanu III lub Szkarłatnej Czerwieni (Sudanu IV). Z tego samego powodu Państwa Członkowskie prowadzą wyrywkowe pobieranie próbek i analizę chili i produktów zawierających chili przywożonych lub już znajdujących się w obrocie.
(8) Wskazane jest, aby nakazać zniszczenie zafałszowanego chili i produktów zawierających chili w celu uniknięcia wprowadzenia ich do łańcucha pokarmowego.
(9) Ponieważ środki przewidziane w niniejszej decyzji mają wpływ na środki kontroli Państw Członkowskich, wyniki zastosowania tych środków powinny zostać ocenione najpóźniej po upływie 12 miesięcy w celu ustalenia, czy są one nadal niezbędne do ochrony zdrowia publicznego.
(10) Ocena ta powinna uwzględniać wyniki wszystkich analiz przeprowadzonych przez właściwe organy.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).
(2) Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 114.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.27.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/92/WE w sprawie środków nadzwyczajnych dotyczących chili i produktów zawierających chili |
Data aktu: | 21/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/01/2004 |