Dyrektywa 2004/13/WE zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi

DYREKTYWA KOMISJI 2004/13/WE
z dnia 29 stycznia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROEPJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/109/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(1), w szczególności jej art. 3,

po konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dyrektywa Komisji 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(2), ustanawia pewne zasady mające zastosowanie do wykorzystania/obecności 2,2-bis (4-hydroksyfenylo)propano bis(2,3-epoksypropylo) eteru ("BADGE"), bis(hydroksyfenylo)metano bis(2,3-epoksypropylo) eterów ("BFDGE") i eterów nowolakoglicydowych ("NOGE"), i niektórych ich pochodnych, w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi.

(2) dyrektywa ta przewiduje, że wykorzystanie i/lub obecność BADGE w produkcji materiałów i wyrobów może być kontynuowana tylko do 31 grudnia 2004 r.

(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) zażądał danych toksykologicznych, by umożliwić ocenę BADGE w ramach pewnych terminów. SCF zażądał, by dostarczono nowe dane toksykologiczne w celu oceny potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych objętych ograniczeniami ilościowymi stosowanymi dla migracji BADGE przewidzianymi w załączniku I do dyrektywy 2002/16/WE.

(4) dnia 4 grudnia 2002 r., SCF zauważył negatywne wyniki potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych BADGE i niską ekspozycję europejskiego konsumenta na BADGE, w wyniku znacznego zmniejszenia zawartości BADGE znalezionej w żywności w puszkach podczas ostatnich dochodzeń przeprowadzonych przez Państwa Członkowskie i przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej. Dlatego, uważa się za dopuszczalne przedłużenie tymczasowego zezwolenia dla BADGE na jeden rok, zależnie od otrzymania nowych danych toksykologicznych i ich oceny przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.

(5) dyrektywa 2002/16/WE przewiduje że jej wymagania dotyczące BADGE, BFDGE, NOGE nie stosują się do materiałów i wyrobów pokrytych powłokami powierzchniowymi i spoiwami, które weszły w kontakt ze środkami spożywczymi przed dniem 1 marca 2003 r. Wspomniane materiały i wyroby mogą być wprowadzane do obrotu, pod warunkiem że data wypełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. W celu jednoznacznej interpretacji jak należy stosować datę wypełnienia na materiałach i wyrobach, właściwe jest uznanie, że ta data może być zastąpiona przez "datę przydatności do spożycia" jak przewidziano w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3), lub inny wskaźnik, taki jak numer partii wymagany dyrektywą Rady 89/396/EWG(4) dla środków spożywczych pakowanych w takie materiały i wyroby. Jednak konieczne jest ustanowienie związku między takim wskaźnikiem i datą wypełnienia, aby ta ostatnia mogła być zawsze określona.

(6) dyrektywę 2002/16/WE należy stosownie zmienić.

(7) środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2002/16/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2, akapit drugi, datę "31 grudnia 2004 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2005 r.";

2) artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Artykuły 2, 3 i 4 nie stosują się do materiałów i wyrobów, określonych w art. 1 ust. 1 akapit drugi lit. b) i c) które weszły w kontakt z środkami spożywczymi przed dniem 1 marca 2003 r.

Te materiały i wyroby mogą być wprowadzone do obrotu pod warunkiem że data wypełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. Jednak data wypełnienia może być zastąpiona innym wskaźnikiem, pod warunkiem że wskaźnik ten umożliwia określenie daty wypełnienia. Na wniosek, data wypełnienia jest udostępniana właściwym organom i każdej osobie wypełniającej wymagania niniejszej dyrektywy.

2. Ustęp 1 stosuje się bez uszczerbku dla wymagań dyrektywy 2000/13/WE."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 29 stycznia 2006 r. Niezwłocznie przekażą Komisji teksty tych przepisów i tabele korelacji pomiędzy tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie 20 dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 2004 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 38.

(2) Dz.U. L 51 z 22.2.2002, str. 27.

(3) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.

(4) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 21.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.27.46

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/13/WE zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi
Data aktu: 29/01/2004
Data ogłoszenia: 30/01/2004
Data wejścia w życie: 19/02/2004, 01/05/2004