uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuły 27 i 30 dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od warto ci dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(3), ustanawiają procedury, które mogą prowadzić do milczącego zatwierdzania odstępstw przez Radę.
(2) W interesie przejrzystości i pewności prawnej, pożądane byłoby, aby każde odstępstwo zatwierdzone na mocy art. 27 lub art. 30 dyrektywy 77/388/EWG przyjęło formę decyzji przyjętej przez Radę stanowiącej na wniosek Komisji.
(3) Należy zatem wycofać możliwość milczącego zatwierdzania przez Radę po upłynięciu określonego okresu.
(4) W celu zapewnienia, że Państwo Członkowskie, które złożyło wniosek o odstępstwo, nie ma wątpliwości co do działania, jakie Komisja planuje podjąć w odpowiedzi, należy ustanowić termin, w którym Komisja musi przedstawić Radzie propozycję zatwierdzenia lub komunikat przedstawiający jej zastrzeżenia.
(5) W celu zapewnienia Państwom Członkowskim możliwości bliższego obserwowania czynności związanych z rozpatrywaniem ich wniosków, Komisja powinna zostać zobowiązana, po otrzymaniu wszystkich informacji, które uzna za niezbędne do oceny wniosku, do odpowiedniego powiadomienia wnioskującego Państwa Członkowskiego i przekazania wniosku w języku oryginalnym pozostałym Państwom Członkowskim.
(6) W art. 27 ust. 1 zdanie drugie dyrektywy 77/388/EWG podkreślono, że nieznaczny rozmiar, w jakim środek dotyczący uproszczenia wpływa na wysokość podatku należnego w ostatnim etapie konsumpcji jest oceniany w ogólnym ujęciu poprzez odniesienie do prognoz makroekonomicznych odnoszących się do prawdopodobnego wpływu środka na wspólnotowe środki własne pochodzące z VAT.
(7) Wobec braku jakiegokolwiek mechanizmu przyjmowania wiążących środków regulujących wykonanie dyrektywy 77/388/EWG, zastosowanie zasad ustanowionych w tej dyrektywie nie jest jednolite w różnych Państwach Członkowskich.
(8) W celu poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego, istotne jest, aby zapewnić bardziej jednolite stosowanie obecnego systemu VAT. Wprowadzenie procedury przyjmowania środków zapewniających prawidłowe wykonanie istniejących zasad stanowiłoby znaczący krok w tym kierunku.
(9) Środki te powinny w szczególności objąć problem podwójnego opodatkowania transakcji transgranicznych, które może mieć miejsce w wyniku rozbieżności między Państwami Członkowskimi w stosowaniu przepisów dyrektywy 77/388/EWG odnoszących się do miejsca dostawy.
(10) Jednakże zakres każdego środka wykonawczego powinien zostać ograniczony, gdyż jego celem jest uproszczenie przepisu ustanowionego w dyrektywie 77/388/EWG bez możliwości odstępstwa od niego.
(11) Pomimo ograniczonego zakresu środków wykonawczych, miałyby one znaczenie budżetowe, który mogłoby się okazać znaczące dla jednego lub wielu Państw Członkowskich.
(12) Wpływ takich środków na budżety Państw Członkowskich uzasadnia zastrzeżenie przez Radę prawa do wykonywania uprawnień w zakresie wykonywania dyrektywy 77/388/EWG.
(13) Biorąc pod uwagę ograniczony zakres przewidywanych środków, środki wykonawcze dotyczące dyrektywy 77/388/EWG powinny być przyjmowane przez Radę stanowiącą jednomyślnie na wniosek Komisji.
(14) Ponieważ Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć celów niniejszej dyrektywy w wystarczającym stopniu, zaś można je osiągnąć w lepszym stopniu na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przedsięwziąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 77/388/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
C. McCREEVY | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana w dniu 16 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana w dniu 30 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/92/WE (Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 8).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.27.44 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/7/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w odniesieniu do przyznania uprawnień wykonawczych i procedury przyjmowania odstępstw |
Data aktu: | 20/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |