Decyzja 2004/561/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 lipca 2004 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2762)
(Wyłącznie teksty w języku angielskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, holenderskim, niemieckim, portugalskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
(2004/561/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem EFOGR,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje Państwa Członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich zastrzeżeniami, zwołuje dwustronne dyskusje w celu wypracowania porozumienia z danymi Państwami Członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, czyniąc odwołanie do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. w sprawie ustanowienia procedury pojednawczej w ramach rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (4).

(2) Państwa Członkowskie miały możliwość wniesienia prośby o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała raport sporządzony po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuł 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki dwustronnych dyskusji i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez Państwa Członkowskie nie spełnia warunków i nie może zatem być finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać kwoty nieuznane do poniesienia w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, które to kwoty nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem Państw Członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wykluczenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany Państwom Członkowskim przez Komisję w syntetycznym raporcie.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza konsekwencji finansowych, jakie Komisja mogłaby uzyskać z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 2 kwietnia 2004 r. i dotyczących kwestii stanowiących jej przedmiot,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez Państwa Członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w Załączniku, są wyłączone z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja jest skierowana do: Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Holandii, Republiki Portugalskiej, Republiki Finlandii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2001 (Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 3).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

ŁĄCZNIE KOREKTY

Sektor Państwo Członkowskie Pozycja budżetowa Podstawa Waluta narodowa Wydatki do wykluczenia z finansowania Dotychczas zastosowane odliczenia Skutek finansowy niniejszej decyzji Rok finansowy
Audyt finansowy BE 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 12.546,82 - 12.546,82 0,00 2002
Łącznie BE - 12.546,82 - 12.546,82 0,00
Audyt finansowy DE 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00 2002
Łącznie DE - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00
Owoce i warzywa GR 1512 Korekta - odrzucone wydatki - niezgodność z rozporządzeniem (WE) 2201/96 i (WE) 504/97 - nieprzestrzeganie ceny minimalnej i 2 % zryczałtowana korekta - niedostateczny zwrot

kosztów transportu: przetwórstwo brzoskwiń

EUR - 13.666.570,48 0,00 - 13.666.570,48 2000-2001
Owoce i warzywa GR 1511 Korekta ad hoc - płatności bezpośrednie dla producentów i 10 % zryczałtowana korekta wynikająca z uchybień w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów EUR - 11.327.825,25 0,00 - 11.327.825,25 1999-2002
Owoce i warzywa GR 1511 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów dostarczanych przez OP EUR - 366.752,30 0,00 - 366.752,30 2002-2003
Premie zwierzęce GR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 25 % korekta kwoty netto wynikająca z braku 2,2 % - kluczowej kontroli: niefunkcjonowanie bazy danych identyfikacji i rejestracji i niewystarczająca liczba kontroli na miejscu EUR - 15.616.929,93 0,00 - 15.616.929,93 2000-2001
Premie zwierzęce GR 2220, 2222 Skutek finansowy korekty nałożonej na lata finansowe 1999-2000 (decyzja Komisji 2003/536/WE) na wydatki zadeklarowane w roku

finansowym 2002

EUR - 43.594,40 0,00 - 43.594,40 2002
Premie zwierzęce GR 2540, 2320 Korekta: nadmierne zadeklarowanie wydatków do EFOGR, nieuprawnione włączenie VAT - produkcja i sprzedaż miodu EUR - 83.730,89 0,00 - 83.730,89 1999-2002
Łącznie GR - 41.105.403,25 0,00 - 41.105.403,25
Premie zwierzęce ES 2220, 2221 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych i pomocniczych - premia na owce EUR - 893.597,52 0,00 - 893.597,52 2000-2002
Audyt finansowy ES 1049, 1055, 1210, 1400, 1402, 1515, 1610, 1800, 2124, 2125, 2320 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 11.491.292,34 - 11.835.994,73 344.702,39 2002
Łącznie ES - 12.384.889,86 - 11.835.994,73 - 548.895,13
Audyt finansowy FI 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 58.459,31 - 58.459,31 0,00 2002
Łącznie FI - 58.459,31 - 58.459,31 0,00
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Korekta łącznych wydatków - Haute-Corse - premia na bydło EUR - 22.639.501,84 0,00 - 22.639.501,84 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu dotyczących nie w pełni funkcjonującej bazy danych: premia na bydło EUR - 28.134.491,21 0,00 - 28.134.491,21 2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu EUR - 1.934.036,76 0,00 - 1.934.036,76 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 10 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych - Haute-Corse - premia na owce EUR - 386.031,63 0,00 - 386.031,63 2000-2002
Audyt finansowy FR 1210, 1611, 1612, 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 10.297.687,75 - 10.297.687,75 0,00 2002
Łącznie FR - 63.391.749,19 - 10.297.687,75 - 53.094.061,44
Audyt finansowy IE 1049, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74 2002
Łącznie IE - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74
Premie zwierzęce IT 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 10 % korekta - brak kluczowej kontroli, nie w pełni funkcjonująca baza danych identyfikacji i rejestracji, zryczałtowana 5 % i 2 % korekta - brak lub uchybienia w kontroli i administracji na miejscu EUR - 21.098.010,70 0,00 - 21.098.010,70 1999-2001
Rozwój obszarów wiejskich IT 4051, 4072 Korekta - sprostowanie decyzji ad hoc nr 15 - zryczałtowana 2 % i 5 % korekta za niedopełnienia w systemie zarządzania i kontroli EUR - 40.000,00 0,00 - 40.000,00 2001-2002
Łącznie IT - 21.138.010,70 0,00 - 21.138.010,70
Audyt finansowy LU 1051, 2124 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 132.220,46 - 132.220,46 0,00 2002
Łącznie LU - 132.220,46 - 132.220,46 0,00
Refundacje wywozowe NL 2100-013 do 016 Zryczałtowana 10 % korekta i 5 % - Niedopełnienie we wdrażaniu i uchybienia w kontrolach kluczowych - nieprzestrzeganie przepisów dyrektywy 91/628/EWG i rozporządzenia (WE) nr 615/98 - refundacje wywozowe dla żywego bydła EUR - 1.064.627,33 0,00 - 1.064.627,33 1999-2001
Audyt finansowy NL 2120, 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 470.165,16 - 470.165,16 0,00 2002
Łącznie NL - 1.534.792,49 - 470.165,16 - 1.064.627,33
Audyt finansowy PT 1050, 1610, 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 44.704,67 - 44.704,67 0,00 2002
Łącznie PT - 44.704,67 - 44.704,67 0,00
Audyt finansowy UK 1054, 1060, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności GBP - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00 2002
Łącznie UK - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024