DYREKTYWA 2003/97/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 10 listopada 2003 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG i uchylająca dyrektywę 71/127/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(2),
działając zgodnie z procedurą zawartą w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa Rady 71/127/EWG z dnia 1 marca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do lusterek wstecznych w pojazdach silnikowych(4) została przyjęta jako jedna z oddzielnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE, ustanowionej przez dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5). W wyniku tego przepisy ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG odnoszące się do systemów pojazdów, części oraz oddzielnych jednostek technicznych mają zastosowanie do dyrektywy 71/127/EWG.
(2) Istniejące przepisy, szczególnie w przypadku kategorii: N2, N3, M2 oraz M3, są nieodpowiednie w zakresie zewnętrznego pola widzenia z boku, do przodu i do tyłu pojazdu. W celu uzupełnienia tego braku niezbędne jest wprowadzenie wymagania dotyczącego rozszerzenia pola widzenia.
(3) Obecnie, w świetle uzyskanych doświadczeń oraz aktualnego stanu wiedzy, możliwe jest rozszerzenie niektórych wymagań dyrektywy 71/127/EWG z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego i umożliwieniu stosowania luster wzbogaconych innymi technologiami.
(4) Uwzględniając właściwość i ilość koniecznych zmian, które należy wprowadzić do wymagań obowiązujących obecnie, wskazane jest uchylenie i zastąpienie niniejszą dyrektywą dyrektywy 71/127/EWG. Ponieważ dyrektywa 70/156/EWG ustanawia procedury homologacji typu oraz zgodności produkcyjnej, nie jest konieczne powtarzanie ich w niniejszej dyrektywie.
(5) Należy stosownie zmienić załączniki do dyrektywy 70/156/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
A. MARZANO |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. C 126 E z 28.5.2002, str. 225.
(2) Dz.U. C 149 z 21.6.2002, str. 5.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz.U. C 127 E z 29.5.2003, str. 25, wspólne stanowisko Rady z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U. C 214 E z 9.9.2003, str. 7), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 20 października 2003 r.
(4) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona przez Akt przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona przez rozporządzenie (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(6)Dyrektywa 2001/85/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 listopada 2001 r. w sprawie specjalnych priorytetów odnośnie do pojazdów stosowanych do przewozu pasażerów, mających ponad osiem miejsc oprócz miejsca kierowcy (Dz.U. L 42 z 13.2.2002, str. 1).
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2005/27/WE z dnia 29 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.81.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 kwietnia 2005 r.
2 Załącznik I dodatek 5:-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2005/27/WE z dnia 29 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.81.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 kwietnia 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
3 Załącznik I dodatek 7 dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2005/27/WE z dnia 29 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.81.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 kwietnia 2005 r.
4 Załącznik III zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2005/27/WE z dnia 29 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.81.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 kwietnia 2005 r.