Rozporządzenie 1319/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 214/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do interwencji na rynku odtłuszczonego mleka w proszku

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1319/2004
z dnia 16 lipca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 214/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do interwencji na rynku odtłuszczonego mleka w proszku

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (1), w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 przewiduje, że odtłuszczone mleko w proszku skupione przez agencję interwencyjną sprzedawane jest po cenie minimalnej i na warunkach, które mają być określone, tak aby uniknąć zakłócenia równowagi na rynku i aby zapewnić kupującym równe traktowanie i dostęp do odtłuszczonego mleka w proszku, które ma być sprzedane.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 214/2001(2) wymienia wśród środków interwencyjnych dotyczących sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku sprzedaż po stałych cenach.

(3) Aby zapewnić prawidłowe zarządzanie zapasami interwencyjnymi, należy dokonywać sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku tak szybko, jak jest to możliwe, i zastąpić w tym celu system sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku pochodzącego z zapasów interwencyjnych po stałych cenach systemem sprzedaży w drodze zaproszenia do przetargu, który pozwoli na ustalanie cen sprzedaży z uwzględnieniem sytuacji rynkowej.

(4) Doświadczenie wykazało, że komunikaty Państw Członkowskich powinny być przesyłane szybciej, aby Komisja miała możliwość śledzenia zmian ilości odtłuszczonego mleka w proszku oferowanego do skupu interwencyjnego i w odpowiednim przypadku zawieszenia skupu interwencyjnego, jeżeli oferowane ilości osiągną poziom określony w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999.

(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 214/2001.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 214/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) sprzedaży po stałych cenach odtłuszczonego mleka w proszku z magazynów publicznych w ramach stałego zaproszenia do przetargu;".

2. W rozdziale II wprowadza się następujące zmiany:

a) sekcja 5 otrzymuje brzmienie:

"SEKCJA 5

SPRZEDAŻ ODTŁUSZCZONEGO MLEKA W PROSZKU W DRODZE ZAPROSZENIA DO PRZETARGU

Artykuł 21

1. Sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku dostarczonego do magazynów przed 1 lipca 2002 r. odbywa się w ramach procedury stałego zaproszenia do przetargu wdrożonej przez każdą z agencji interwencyjnych.

2. Agencja interwencyjna sporządza stałe zaproszenie do przetargu, w którym wskazuje w szczególności datę i miejsce składania ofert. W odniesieniu do posiadanego odtłuszczonego mleka w proszku agencja interwencyjna wskazuje ponadto:

a) lokalizację magazynów, w których składowane jest odtłuszczone mleko w proszku przeznaczone do sprzedaży;

b) ilość odtłuszczonego mleka w proszku przeznaczonego na sprzedaż w każdym z magazynów.

Stałe zaproszenie do przetargu zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na co najmniej osiem dni przed upływem pierwszego terminu składania ofert.

3. Agencja interwencyjna prowadzi i na wniosek zainteresowanych udostępnia listę zawierającą informacje wymienione w ust. 2. Agencja publikuje ponadto uaktualnioną listę w odpowiedniej formie wskazanej w stałym zaproszeniu do przetargu.

4. Agencja interwencyjna podejmuje niezbędne działania, aby umożliwić zainteresowanym:

a) kontrolę na koszt zainteresowanego próbek odtłuszczonego mleka w proszku przeznaczonego na sprzedaż, przed złożeniem oferty;

b) sprawdzenie wyników analiz, o których mowa w art. 2 ust. 2.

Artykuł 22

1. Agencja interwencyjna przeprowadza, w okresie ważności stałego zaproszenia do przetargu, poszczególne rundy przetargowe.

2. Termin składania ofert w odpowiedzi na zaproszenia do poszczególnych rund przetargowych wygasa o godzinie 12.00 w południe (czasu brukselskiego) w każdy drugi i czwarty wtorek miesiąca z wyjątkiem drugiego wtorku w sierpniu i czwartego wtorku w grudniu. Jeśli we wtorek przypada święto publiczne, okres ważności wygasa o godzinie 12.00 w południe (czasu brukselskiego) poprzedniego dnia roboczego.

Artykuł 23

1. Oferty składane są w formie pisemnej poprzez doręczenie agencji interwencyjnej za potwierdzeniem odbioru lub poprzez wszelkie pisemne środki telekomunikacji umożliwiające potwierdzenie odbioru.

Oferta składana jest w agencji interwencyjnej będącej w posiadaniu odtłuszczonego mleka w proszku.

2. Oferty muszą zawierać:

a) nazwę i adres oferenta;

b) ilość odtłuszczonego mleka w proszku, o którą wnioskuje;

c) proponowaną cenę za 100 kg odtłuszczonego mleka w proszku z wyłączeniem podatków wewnętrznych, dostarczonego do rampy, wyrażoną w euro;

d) w odpowiednim przypadku magazyn, w którym przechowywane jest odtłuszczone mleko w proszku i ewentualnie magazyn zastępczy.

3. Oferty przetargowe będą ważne tylko wówczas, gdy:

a) odnoszą się do ilości co najmniej 10 ton za wyjątkiem przypadków, gdy ilość dostępna w magazynie jest niższa niż dziesięć ton;

b) dołączone jest do nich pisemne zobowiązanie oferenta o przestrzeganiu postanowień niniejszego rozporządzenia;

c) dostarczony zostanie dowód, że oferent złożył wadium do odpowiedniej rundy przetargowej w wysokości 50 EUR za tonę w Państwie Członkowskim, w którym organizowano przetarg, przed upływem terminu składania ofert, o którym mowa w art. 22 ust. 2.

4. Oferty przetargowe nie mogą być wycofane po upływie terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2.

Artykuł 24

W odniesieniu do wadium, o którym mowa w art. 23 ust. 3 lit. c), utrzymanie oferty po upływie terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2, i wpłacenie należności w terminie określonym w art. 24f ust. 2 stanowią wymogi podstawowe w rozumieniu art. 20 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85."

b) dodaje się sekcję 6 w brzmieniu:

"SEKCJA 6

PRZEPROWADZANIE PRZETARGU

Artykuł 24a

1. W dniu upłynięcia terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2, Państwa Członkowskie informują Komisję o ilościach i cenach zaproponowanych przez oferentów, a także o ilości przeznaczonego do sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku.

Państwa Członkowskie przekazują te informacje wraz z zakodowanym numerem zakładu, nieznanym służbom Komisji. Państwa Członkowskie wskazują, czy ten sam zakład złożył więcej niż jedną ofertę.

Jeżeli nie złożono żadnej oferty, Państwa Członkowskie informują o tym Komisję w tym samym terminie.

2. Uwzględniając oferty otrzymane w odpowiedzi na zaproszenia do poszczególnych rund przetargowych, Komisja ustala minimalną cenę sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 42 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999. Cena ta nie może być zróżnicowana w zależności od daty przyjęcia do magazynu ani od lokalizacji przeznaczonego do sprzedaży odtłuszczonego mleka w proszku.

Może zdarzyć się, że Komisja nie wybierze żadnej oferty podczas przetargu.

Decyzja w sprawie rundy przetargowej zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 24b

Oferta przetargowa zostaje odrzucona, gdy proponowana cena jest niżna niż cena minimalna.

Artykuł 24c

1. Agencja interwencyjna dokonuje wyboru oferty z uwzględnieniem zasad przewidzianych w ust. 2-5.

2. Odtłuszczone mleko w proszku jest przyznawane w zależności od daty umieszczenia w magazynie, zaczynając od najstarszej dostępnej ilości spośród wszystkich dostępnych w magazynie lub magazynach wskazanych przez zakład.

3. Odtłuszczone mleko w proszku przyznane zostaje oferentowi proponującemu najwyższą cenę. Jeżeli nie wyczerpano dostępnej ilości, to pozostałą ilość przyznaje się kolejno pozostałym ofertom w zależności od zaproponowanych cen, zaczynając od najwyższej ceny.

4. Jeśli zaakceptowanie wniosku zakupu wiązałoby się ze sprzedażą ilości, która przekracza ilość umieszczoną w magazynie, sprzedana zostaje tylko ilość dostępna w magazynie.

Jednakże w przypadku gdy kupujący wyrazi zgodę, agencja może wyznaczyć inne magazyny, aby uzupełnić ilość odtłuszczonego mleka w proszku do tej, na którą opiewa wniosek.

5. Jeśli zaakceptowanie dwóch lub więcej wniosków oferujących taką samą cenę na mleko z jednego magazynu prowadziłoby do przekroczenia ilości dostępnej w magazynie, dostępna ilość zostaje podzielona proporcjonalnie do ilości, na które opiewają ww. wnioski.

Jednakże w przypadku gdy taki przydział doprowadzi do przyznania ilości mniejszych niż 5 ton, wnioskodawca, któremu zostanie sprzedane odtłuszczone mleko w proszku, zostanie wybrany losowo.

6. Najpóźniej trzeciego dnia roboczego w tygodniu następującym po opublikowaniu decyzji, o której mowa w art. 24a ust. 2, Państwa Członkowskie przekazują Komisji nazwy i adresy oferentów, odpowiadające zakodowanym numerom, o których mowa w art. 24a ust. 1.

Artykuł 24d

Prawa i obowiązki wynikające z zaproszenia do przetargu nie są transferowalne.

Artykuł 24e

1. Agencja interwencyjna informuje każdego z uczestników przetargu tak szybko, jak jest to możliwe, o wynikach jego oferty.

Tym uczestnikom, których oferty zostały odrzucone, wadium określone w art. 23 ust. 3 lit. c) zostaje zwrócone.

2. Przed odbiorem odtłuszczonego mleka w proszku kupujący płaci agencji interwencyjnej w terminie określonym w art. 24f ust. 2 za każdą partię, którą zamierza odebrać, kwotę zgodną z jego ofertą.

Artykuł 24f

1. Po wpłaceniu kwoty, o której mowa w art. 24e ust. 2, agencja interwencyjna wydaje kwit odbioru, w którym określa:

a) ilość, za którą dokonano wpłaty;

b) magazyn, w którym przechowywane jest odtłuszczone mleko w proszku;

c) ostateczną datę odbioru odtłuszczonego mleka w proszku.

2. W ciągu trzydziestu dni po upływie terminu, o którym mowa art. 22 ust. 2, kupujący odbiera przyznane mu odtłuszczone mleko w proszku. Odtłuszczone mleko w proszku może być odbierane w partiach nie mniejszych niż 5 ton. Jednak gdy ilość mleka w proszku pozostająca w magazynie jest niższa od tego progu, odebrana może zostać pozostała ilość.

Za wyjątkiem przypadków siły wyższej, jeżeli odbioru odtłuszczonego mleka w proszku nie dokonano w terminie określonym w pierwszym akapicie, koszty składowania, licząc od pierwszego dnia po upływie ww. terminu, ponosi kupujący. Kupujący ponosi również ryzyko związane ze składowaniem.

3. Wadium o którym mowa w art. 23 ust. 3 lit. c), zostaje zwrócone natychmiast dla tych ilości, które zostały odebrane z magazynu w terminie określonym w ust. 2 akapit pierwszy niniejszego artykułu.

W przypadku siły wyższej, o której mowa w ust. 2 akapit drugi, agencja interwencyjna podejmuje takie działania, które uzna za słuszne dla danego przypadku."

3) Artykuł 36 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 36

1. Nie później niż o godzinie 15.00 (czasu brukselskiego) w każdy poniedziałek Państwa Członkowskie informują Komisję o ilościach odtłuszczonego mleka w proszku, które podczas ostatniego tygodnia były przedmiotem:

a) ofert sprzedaży zgodnie z art. 5;

b) ofert sprzedaży zgodnie z art. 5,

2. W przypadku stwierdzenia, że oferty, o których mowa w art. 5, osiągnęły 80.000 ton, informacje określone w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu będą przekazywane codziennie do godziny 15.00 (czasu brukselskiego) w odniesieniu do ilości odtłuszczonego mleka w proszku zaoferowanych dnia poprzedniego.".

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w każdym Państwie Członkowskim.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lipca 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 186/2004 (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, str. 6).

(2) Dz.U. L 37 z 7.2.2001, str. 100. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2131/2003 (Dz.U. L 320 z 5.12.2003, str. 3).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.245.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1319/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 214/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do interwencji na rynku odtłuszczonego mleka w proszku
Data aktu: 16/07/2004
Data ogłoszenia: 17/07/2004
Data wejścia w życie: 20/07/2004