Decyzja 2004/545/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lipca 2004 r.
w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie
(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2591)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/545/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), zwłaszcza jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2003 r. w sprawie "Technologii Informatycznych i Komunikacyjnych stosowanych dla pojazdów bezpiecznych i inteligentnych" (2), Komisja wyraziła zamiar poprawy stanu bezpieczeństwa drogowego w Europie, co zostało określone mianem inicjatywy eSafety. Poprawa może w szczególności zostać osiągnięta poprzez wykorzystanie nowych informatycznych technologii komunikacyjnych oraz inteligentnych systemów bezpieczeństwa drogowego, takich jak radarowe urządzenia samochodowe bliskiego zasięgu (ang. automotive Short-Range Radar equipment, SRR). We wnioskach Rady na temat bezpieczeństwa drogowego (3) z dnia 5 grudnia 2003 r. Rada wezwała także do poprawy bezpieczeństwa pojazdów poprzez promocję nowych technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa elektronicznego.

(2) Szybki i skoordynowany rozwój oraz wprowadzanie radarów o bliskim zasięgu są uzależnione od bezzwłocznego i trwałego udostępnienia zharmonizowanych pasm częstotliwości radiowych, tak aby stanowiło to zachętę dla producentów do dokonywania niezbędnych inwestycji.

(3) Mając na względzie taką harmonizację, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE, dnia 5 sierpnia 2003 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu (4) na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

(4) W wyniku tego mandatu, CEPT za pośrednictwem Komitetu Komunikacji Elektronicznej (ECC) zidentyfikowała pasmo 79 GHz jako najbardziej odpowiednie dla długotrwałego i nieustannego rozwoju i wprowadzenia radarów bliskiego zasięgu. Konkluzje ECC stanowią, że praca w tym paśmie powinna przebiegać na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami, zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym przyjętym przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) i specyfikacjami technicznymi określonymi przez ECC w decyzji z 19 marca 2004 r.

(5) Wyniki pracy prowadzonej zgodnie z udzielonym CEPT mandatem odnośnie określenia długoterminowego i stałego pasma dla radaru bliskiego zasięgu są możliwe do zaakceptowania i powinny być zastosowane we Wspólnocie w celu zapewnienia dostępności i skutecznego wykorzystania widma radiowego, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Udostępnienie pasma 79 GHz dla radaru bliskiego zasięgu powinno nastąpić tak szybko, jak jest to możliwe i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r., tak aby zachęcić przemysł do opracowywania, produkowania i wprowadzania na rynek radarowych urządzeń bliskiego zasięgu funkcjonujących w tym paśmie.

(6) Radary bliskiego zasięgu powinny być używane z należytą troską o zdrowie i bezpieczeństwo zarówno użytkownika, jak i wszystkich innych osób, ze szczególnym uwzględnieniem zalecenia Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia stopnia narażenia ogółu społeczeństwa na oddziaływanie pól elektromagnetycznych (0 Hz do 300 GHz) (5) oraz art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (6).

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja warunków dostępności i skutecznego wykorzystania pasma 79 GHz dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

Artykuł 2

Do celów niniejszej decyzji mają zastosowanie następujące definicje:

a) "pasmo 79 GHz" oznacza zakres częstotliwości między 77 a 81 GHz;

b) "samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu", oznaczają urządzenia spełniające w pojazdach samochodowych funkcje radaru, których przeznaczeniem jest unikanie kolizji i podniesienie bezpieczeństwa ruchu;

c) "zasada niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami" oznacza, że nie mogą być powodowane żadne zakłócenia w stosunku do innych użytkowników pasma, oraz że nie pojawi się żadne żądanie, mające na celu ochronę przed zakłóceniami ze strony innych systemów lub operatorów działających w tym paśmie.

Artykuł  3

Pasmo 79 GHz powinno być wyznaczone i udostępnione dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu tak szybko, jak jest to możliwe i nie później niż 1 stycznia 2005 r., przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami.

Maksymalna średnia gęstość mocy wynosi - 3 dBm/MHz zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (e.i.r.p.) z wartością szczytową 55 dBm e.i.r.p.

Maksymalna średnia gęstość mocy na zewnątrz pojazdu, wytworzona na skutek funkcjonowania jednego radaru bliskiego zasięgu, nie może przekraczać - 9 dBm/MHz e.i.r.p.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) KOM(2003) 542.

(3) 15058/03 TRANS 307.

(4) Mandat dla CEPT na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia we Wspólnocie systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

(5) Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.

(6) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.241.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/545/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie
Data aktu: 08/07/2004
Data ogłoszenia: 13/07/2004
Data wejścia w życie: 13/07/2004