Wspólne działanie 2004/523/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej dotyczącej państwa prawa w Gruzji, EUJUST THEMIS

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2004/523/WPZiB
z dnia 28 czerwca 2004 r.
w sprawie misji Unii Europejskiej dotyczącej państwa prawa w Gruzji, EUJUST THEMIS

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci i art. 26,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska (UE) rozpoczęła większe zaangażowanie w Kaukazie Południowym, na co wskazuje mianowanie specjalnego przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w tym regionie. Poprzez obecność SPUE UE będzie nadal koordynować wysiłki podejmowane przez wspólnotę międzynarodową w Gruzji i przyczyniać się do trwających wysiłków nowego rządu, dotyczących reform.

(2) UE dąży do wspierania procesu przejściowego w Gruzji poprzez pełen zakres instrumentów UE, włącznie z Porozumieniem o partnerstwie i współpracy, które jest realizowane za pomocą programów WE w Gruzji. W kwestii państwa prawa nowy rząd Gruzji podjął pewne zdecydowane kroki. UE ma zamiar pomóc Gruzji w jej dalszym rozwoju i zobowiązuje się, w szczególności, do dalszego wspierania wysiłków rządu zmierzających w kierunku dostosowania norm lokalnych w odniesieniu do państwa prawa do norm międzynarodowych i UE, w pełnej i ścisłej współpracy z innymi międzynarodowymi podmiotami, w szczególności z OBWE.

(3) Sytuacja dotycząca bezpieczeństwa w Gruzji jest stabilna, ale może ulec pogorszeniu, co może mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego oraz wzmocnienia demokracji i państwa prawa. Zobowiązanie UE do wysiłków politycznych i zaangażowania zasobów pozwoli na umocnienie stabilizacji w regionie.

(4) W dniu 3 czerwca 2004 r. premier Gruzji, pan Zhvania, zwrócił się do UE o rozlokowanie w Gruzji misji UE dotyczącej państwa prawa w kontekście EPBiO, stwierdzając, że powinny być podjęte właściwe ustalenia w odniesieniu do statusu i działalności misji. W tym celu należy zawrzeć porozumienie pomiędzy władzami Gruzji i UE.

(5) Zgodnie z wytycznymi posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r. niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę Sekretarza Generalnego/ Wysokiego Przedstawiciela (SG/WP), zgodnie z art. 18 i 26 TUE, w zakresie realizowania środków podlegających kontroli politycznej i strategicznemu kierownictwu wykonywanemu przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 25 TUE.

(6) W kontekście tej misji i biorąc pod uwagę jej ograniczony rozmiar, uczestniczą w niej jedynie Państwa Członkowskie UE.

(7) Artykuł 14 ust. 1 TUE wymaga określenia kwoty referencyjnej dla całego okresu realizowania niniejszego wspólnego działania; poprzez wskazanie kwot, które mają być wydatkowane z budżetu wspólnotowego, co obrazuje wolę organu ustawodawczego, a możliwość wydatkowania środków zależy od ich przyznania w danym roku budżetowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Unia Europejska niniejszym ustanawia misję UE dotyczącą państwa prawa w Gruzji w kontekście EPBiO, EUJUST THEMIS, zawierającą fazę planowania, rozpoczynającą się nie później niż 1 lipca, i fazę operacyjną, która rozpocznie się najpóźniej od 15 lipca 2004 r.
2.
EUJUST THEMIS działa zgodnie z celami i innymi przepisami zawartymi w stanowisku misji, określonym w art. 2.
Artykuł  2

Stanowisko misji

1.
EUJUST THEMIS w pełnym współdziałaniu i komplementarności z innymi programami WE, jak również z programami innych podmiotów udzielających pomocy, pomaga w rozwoju poziomej strategii rządowej kierującej procesem reform wszystkich właściwych zainteresowanych w ramach wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, włącznie z ustanowieniem mechanizmu koordynacji i ustanowieniem priorytetów dotyczących reformy wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
2.
W ramach swych środków i potencjału EUJUST THEMIS, bardziej szczegółowo, mogłyby:

po pierwsze:

a) zapewnić pilną pomoc dla nowej strategii reform wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych;

b) wspierać ogólne współdziałanie roli odpowiednich organów gruzińskich w zakresie reformy sądowej i w przeciwdziałaniu korupcji;

c) wspierać planowanie nowych niezbędnych uregulowań prawnych, np. Kodeksu Postępowania Karnego;

po drugie:

d) wspierać rozwój współpracy, zarówno międzynarodowej, jak i regionalnej, w sferze wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

3.
EUJUST THEMIS pomaga w rozwijaniu ogólnej polityki i ulepszaniu planowania na najwyższym poziomie oraz wykonywania potencjału w kwestiach określonych jako wymagające pilnej pomocy.
Artykuł  3

Struktura

1.
EUJUST THEMIS ma, zasadniczo, następującą strukturę:

a) kwatera główna misji w Tbilisi, w skład której wchodzą szef misji i personel określony w planie operacyjnym (OPLAN);

b) kolokowani eksperci, na przykład, przy następujących kluczowych stanowiskach we władzach Gruzji:

– urząd premiera,

– Ministerstwo Sprawiedliwości,

– Rada Bezpieczeństwa Narodowego,

– Rada Sprawiedliwości,

– urząd Prokuratora Generalnego,

– Biuro Obrońców z Urzędu.

2.
Dokładne rozmieszczenie będzie zależało od bardziej szczegółowej oceny potrzeb na początku misji, która to ocena ma być przeprowadzona w ścisłej współpracy z władzami Gruzji, jak również z Komisją oraz międzynarodowymi podmiotami udzielającymi pomocy.
Artykuł  4

Szef misji i eksperci misji

1.
Szef misji odpowiada za bieżące zarządzanie działaniami EUJUST THEMIS i jest odpowiedzialny za kwestie personalne i dyscyplinarne.
2.
Szef misji podpisuje umowę z Komisją.
3.
Wszyscy eksperci wchodzący w skład personelu EUJUST THEMIS pozostają pod kierownictwem właściwego Państwa Członkowskiego lub instytucji UE i wykonują swoje obowiązki oraz działają w interesie misji. Zarówno podczas trwania, jak i po zakończeniu misji eksperci misji zachowują najwyższy poziom dyskrecji w odniesieniu do wszystkich faktów i informacji związanych z misją.
Artykuł  5

Faza planowania

1.
W czasie fazy planowania misji ustanawia się zespół planowania, który składa się z szefa misji, który przewodniczy zespołowi planowania, i personelu niezbędnego do wykonywania funkcji wynikających z potrzeb misji.
2.
Wyczerpująca ocena sytuacji zostanie przeprowadzona jako priorytet procesu planowania i może być uaktualniana w miarę potrzeb.
3.
Zespół planowania sporządza OPLAN i opracowuje wszystkie narzędzia techniczne niezbędne do wykonania EUJUST THEMIS. OPLAN bierze pod uwagę wyczerpującą ocenę sytuacji. Rada zatwierdza OPLAN.
4.
Zespół planowania pracuje w ścisłej współpracy z właściwymi międzynarodowymi podmiotami, włącznie z OBWE, Radą Europy i dwustronnymi podmiotami udzielającymi pomocy.
Artykuł  6

Personel

1.
Liczba i kompetencje personelu EUJUST THEMIS są zgodne ze stanowiskiem misji określonym w art. 2 i strukturą określoną w art. 3.
2.
Eksperci misji są oddelegowani przez Państwa Członkowskie lub instytucje UE. Okresem oddelegowania powinien być jeden rok. Każde Państwo Członkowskie ponosi koszty związane z ekspertami misji oddelegowanymi przez nie, włącznie z wynagrodzeniem, kosztami medycznymi, dodatkami innymi niż diety i koszty podróży do Gruzji i z powrotem.
3.
Personel międzynarodowy i lokalny jest zatrudniany przez EUJUST THEMIS na podstawie umów, według potrzeb.
Artykuł  7

Status personelu

1.
Status personelu EUJUST THEMIS w Gruzji, włącznie z, tam gdzie to odpowiednie, przywilejami, immunitetami i dalszymi gwarancjami niezbędnymi do zakończenia i sprawnego funkcjonowania EUJUST THEMIS zostaje uzgodniony zgodnie z procedurą ustaloną w art. 24 TUE. Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel wspomagający Prezydencję może negocjować takie uzgodnienia w jej imieniu.
2.
Państwo Członkowskie lub instytucja UE posiadające oddelegowanego członka personelu są odpowiedzialne za wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem ze strony lub dotyczące członka personelu. Państwo Członkowskie lub instytucja UE, o którym mowa, są odpowiedzialne za wnoszenie wszelkich powództw przeciwko oddelegowanemu.
Artykuł  8

Układ podporządkowania

1.
Struktura EUJUST THEMIS, jako część szerszego podejścia UE dotyczącego państwa prawa w Gruzji, posiada jednolity układ podporządkowania w zakresie operacji zarządzania kryzysowego.
2.
Specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej (EUSR) składa sprawozdanie Radzie za pośrednictwem Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela.
3.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zapewnia kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne.
4.
Szef misji dowodzi EUJUST THEMIS i odpowiada za bieżące zarządzanie.
5.
Szef misji składa sprawozdanie Sekretarzowi Generalnemu/Wysokiemu Przedstawicielowi za pośrednictwem EUSR.
6.
Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel udziela wytycznych szefowi misji za pośrednictwem EUSR.
Artykuł  9

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.
KPB sprawuje w ramach odpowiedzialności Rady kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne misji. Rada niniejszym upoważnia KPB do podejmowania stosownych decyzji zgodnie z art. 25 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia do mianowania, na wniosek Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela, szefa misji, do zmiany OPLAN i układu podporządkowania. Uprawnienie do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia operacji spoczywa nadal na Radzie, wspomaganej przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela.
2.
KPB składa Radzie sprawozdania w regularnych odstępach czasu.
3.
KPB otrzymuje, w regularnych odstępach czasu, sprawozdania od szefa misji, dotyczące prowadzenia misji. KPB może zaprosić szefa misji do udziału w swoich posiedzeniach, jeżeli uzna to za stosowne.
Artykuł  10

Uzgodnienia finansowe

1. 1
Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z misją wynosi 2.307.873 EUR.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej stosowanymi do budżetu, z wyjątkiem wszelkich zaliczek niebędących własnością Wspólnoty. Obywatele państw trzecich mają prawo do udziału w przetargach.
3.
Szef misji przekazuje w pełni sprawozdanie Komisji i jest w pełni nadzorowany przez Komisję w odniesieniu do działań podjętych w ramach swojej umowy.
4.
Uzgodnienia finansowe uwzględniają wymogi operacyjne EUJUST THEMIS, włącznie z dopasowywaniem wyposażenia.
5.
Wydatki posiadają niezbędną kwalifikację od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  11

Działanie wspólnotowe

1.
Rada odnotowuje zamiar Komisji polegający na skierowaniu jej działań w kierunku osiągnięcia celów niniejszego wspólnego działania poprzez, tam gdzie to właściwe, odpowiednie instrumenty wspólnotowe.
2.
Rada odnotowuje również, że uzgodnienia koordynacyjne są niezbędne zarówno w Tbilisi, jak i w Brukseli.
Artykuł  12

Udostępnianie informacji niejawnych

Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel jest upoważniony do udostępniania państwu przyjmującemu, OBWE i Radzie Europy oraz ONZ, tam gdzie to właściwe i zgodnie z potrzebami operacyjnymi misji, informacji i dokumentów niejawnych do poziomu "RESTREINT UE" powstałych do celów operacyjnych, zgodnie z rozporządzeniami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. W tym celu zostaną sporządzone uzgodnienia lokalne.

Artykuł 13

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie stosuje się do 14 lipca 2005 r.

Artykuł  14

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 2004 r.
W imieniu Rady
M. CULLEN
Przewodniczący
1 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2004/638/GASP z dnia 13 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.291.17) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 13 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.228.21

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2004/523/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej dotyczącej państwa prawa w Gruzji, EUJUST THEMIS
Data aktu: 28/06/2004
Data ogłoszenia: 29/06/2004
Data wejścia w życie: 28/06/2004