KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 oraz pkt 2.3 lit. a) jego Załącznika,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 Komisja ma ustanowić wspólną definicję części krytycznych stref zastrzeżonych. Taka definicja powinna obejmować co najmniej te części portów lotniczych, do których, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, dostęp mają pasażerowie odlatujący, oraz te części, w których odlatujący bagaż rejestrowany, po przejściu kontroli bezpieczeństwa, może być przechowywany lub przemieszczany.
(2) Wszyscy pracownicy, w tym załogi latające, i przewożone przez nich przedmioty powinni być poddawani kontroli bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do części krytycznych stref zastrzeżonych.
(3) Należy dopuścić możliwość odstępstwa w odniesieniu do części portu lotniczego, przez które może być przemieszczany lub w których może być przechowywany odlatujący bagaż rejestrowany, który został poddany kontroli, jeżeli bagaż ten został zabezpieczony i dlatego może być przemieszczany przez pracowników, których nie poddano kontroli, bez naruszenia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Należy podjąć środki zapewniające, aby tak zabezpieczony bagaż nie mógł być naruszony przed załadunkiem na pokład statku powietrznego.
(4) W portach lotniczych, gdzie bardzo mała liczba pracowników ma dostęp do stref zastrzeżonych, należy zachować równowagę między potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa a potrzebą zapewnienia skuteczności działania.
(5) Pracownicy, których nie poddano kontroli bezpieczeństwa, powinni posiadać dostęp do części krytycznych stref zastrzeżonych portu lotniczego wyłącznie pod warunkiem, że zawsze pozostają pod eskortą upoważnionych pracowników, których poddano kontroli.
(6) Jeżeli inne, niepoddane kontroli osoby mogły mieć dostęp do części krytycznych stref zastrzeżonych objętych ochroną, należy dokonać pełnego sprawdzenia tych części, aby zapewnić, iż nie znajdują się w nich przedmioty zabronione. Jeżeli części te nie są utrzymywane w sposób ciągły jako objęte ochroną, wówczas tuż przed ponownym uruchomieniem ich jako części krytycznych powinny one zostać poddane pełnemu sprawdzeniu.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 21 czerwca 2004 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Loyola DE PALACIO |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz. U. L 355 z dnia 30.12.2002, str. 1.