uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
uwzględniając wnioski Rady Europejskiej z Kolonii, Helsinek, Feiry, Nicei oraz program UE dla zapobiegania konfliktom zbrojnym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Główna odpowiedzialność za zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów na kontynencie afrykańskim należy do samych mieszkańców Afryki.
(2) Na mocy Karty Narodów Zjednoczonych do Rady Bezpieczeństwa należy główna odpowiedzialność za utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
(3) Podczas opracowywaniu decyzji Rady Bezpieczeństwa ONZ obrona stanowiska i interesów Unii Europejskiej jest w pełni zapewniona przez stosowanie art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej.
(4) Dnia 14 maja 2001 Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(1).
(5) Promowanie pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na kontynencie jest jednym z celów Unii Afrykańskiej (UA), a pokojowe rozwiązywanie konfliktów między Państwami Członkowskimi jest jedną z zasad zapisanych w Akcie Konstytuującym UA. Przedmiotem dialogu z Organizacją Jedności Afrykańskiej (OJA) i jej następcą, UA, jest zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów, co zostało także włączone do deklaracji i planu działania z Kairu.
(6) Istnieje powiązanie między zapobieganiem konfliktom a demokracją, prawami człowieka, zasadą państwa prawa i dobrymi rządami, gdzie współpraca na rzecz rozwoju pełni strategiczną rolę w zwiększaniu możliwości pokojowego rozwiązywania konfliktów.
(7) Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie przystąpiły do Umowy o partnerstwie z Państwami AKP w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.
(8) Dnia 30 listopada 2000 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie udziału kobiet w pokojowym rozwiązywaniu konfliktów, a wspólne zgromadzenie Parlamentów AKP-UE przyjęło dnia 21 marca 2002 r. rezolucję w sprawie równości kobiet i mężczyzn.
(9) Dnia 8 grudnia 2003 r. Rada przyjęła wytyczne w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
W imieniu Rady | |
B. COWEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.
(2) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 150 z 18.6.2003, str. 67.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.21.25 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB |
Data aktu: | 26/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 28/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 26/01/2004, 01/05/2004 |