Wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2004/85/WPZiB
z dnia 26 stycznia 2004 r.
dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

uwzględniając wnioski Rady Europejskiej z Kolonii, Helsinek, Feiry, Nicei oraz program UE dla zapobiegania konfliktom zbrojnym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Główna odpowiedzialność za zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów na kontynencie afrykańskim należy do samych mieszkańców Afryki.

(2) Na mocy Karty Narodów Zjednoczonych do Rady Bezpieczeństwa należy główna odpowiedzialność za utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

(3) Podczas opracowywaniu decyzji Rady Bezpieczeństwa ONZ obrona stanowiska i interesów Unii Europejskiej jest w pełni zapewniona przez stosowanie art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej.

(4) Dnia 14 maja 2001 Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(1).

(5) Promowanie pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na kontynencie jest jednym z celów Unii Afrykańskiej (UA), a pokojowe rozwiązywanie konfliktów między Państwami Członkowskimi jest jedną z zasad zapisanych w Akcie Konstytuującym UA. Przedmiotem dialogu z Organizacją Jedności Afrykańskiej (OJA) i jej następcą, UA, jest zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów, co zostało także włączone do deklaracji i planu działania z Kairu.

(6) Istnieje powiązanie między zapobieganiem konfliktom a demokracją, prawami człowieka, zasadą państwa prawa i dobrymi rządami, gdzie współpraca na rzecz rozwoju pełni strategiczną rolę w zwiększaniu możliwości pokojowego rozwiązywania konfliktów.

(7) Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie przystąpiły do Umowy o partnerstwie z Państwami AKP w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.

(8) Dnia 30 listopada 2000 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie udziału kobiet w pokojowym rozwiązywaniu konfliktów, a wspólne zgromadzenie Parlamentów AKP-UE przyjęło dnia 21 marca 2002 r. rezolucję w sprawie równości kobiet i mężczyzn.

(9) Dnia 8 grudnia 2003 r. Rada przyjęła wytyczne w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego wspólnego stanowiska jest przyczynienie się do zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów zbrojnych w Afryce poprzez zwiększanie afrykańskich możliwości i środków działania w tej dziedzinie, w szczególności poprzez wzmocnienie dialogu oraz wspieranie UA i lokalnych organizacji i inicjatyw oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Wypełniając to, UE podejmuje dalsze kroki mające na celu promowanie współpracy między wieloma uczestnikami, którzy mogą być zaangażowani, w tym koordynację działań podjętych przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie.
2.
By osiągnąć powyższe cele, UE, wraz ze zwiększaniem swoich możliwości w obszarze zarządzania kryzysami i zapobiegania konfliktom, zacieśnia ścisłą współpracę z ONZ i odpowiednimi organizacjami regionalnymi i subregionalnymi. Współpraca z ONZ w zarządzaniu kryzysami zostaje podjęta zgodnie ze wspólną deklaracją w sprawie współpracy ONZ i UE w ramach zarządzania kryzysami z dnia 24 września 2003 i jako część jej wykonywania. UE, mimo swojego przywiązania do afrykańskiej własności, pozostaje przygotowana do uczestniczenia w zarządzaniu, w razie konieczności, kryzysami w Afryce w zakresie swoich możliwości.
3.
UE ustanawia długoterminowe inicjatywy na rzecz zapobiegania konfliktom i budowania pokoju, uznając, że postęp w tych obszarach jest również dla państw afrykańskich warunkiem koniecznym w budowaniu i utrzymywaniu ich zdolności skutecznego zwalczania terroryzmu.
4.
UE opracowuje czynne, wszechstronne i wyczerpujące podejście, które służy również jako wspólne ramy dla działań pojedynczych Państw Członkowskich. W ramach tego podejścia i w celu wzmocnienia możliwości wczesnego działania Prezydencja wspierana przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela i Komisję kontynuuje przeprowadzanie rocznych badań mających na celu identyfikację i monitorowanie potencjalnych konfliktów zbrojnych i prezentowanie możliwych działań niezbędnych, by zapobiegać ich wybuchom lub ponownemu wystąpieniu.
Artykuł  2

Skuteczne zapobieganie konfliktom zależy od gotowości podjęcia działań, zanim dana sytuacja przekształci się w konflikt zbrojny. Dlatego też, uznając konieczność reagowania na istniejące kryzysy, polityka UE skupia się na zapobieganiu wybuchom i rozprzestrzenianiu się konfliktów zbrojnych poprzez wczesne działanie oraz na zapobieganiu ponownemu występowaniu konfliktów zbrojnych. W tym kontekście działanie UE obejmuje:

– zapobieganie konfliktom poprzez próby rozpoznawania przyczyn strukturalnych leżących u ich podstaw przy równoczesnym zwróceniu uwagi na przyczyny bezpośrednie - czynniki zapalne - konfliktów zbrojnych,

– zarządzanie kryzysami przez interweniowanie w najbardziej zaognionej fazie konfliktu i wspieranie wysiłków zmierzających do zakończenia przemocy,

– budowanie pokoju poprzez wspieranie inicjatyw dla powstrzymania konfliktów zbrojnych oraz przygotowanie i podtrzymanie pokojowych rozwiązań takich konfliktów,

– odbudowa przez wspieranie gospodarczej, politycznej i społecznej odnowy Państw i społeczeństw, które były stronami konfliktu w celu uniknięcia ponownej eskalacji przemocy i promowania trwałego pokoju.

Artykuł  3

Aby lepiej przyczynić się do zarządzania kryzysami oraz reagować na istniejące kryzysy, UE bierze pod uwagę:

– rozwój międzynarodowych systemów prawnych, mechanizmów rozwiązywania sporów, porozumień kooperacyjnych na poziomie regionalnym,

– budowanie instytucji przez poprawę skuteczności afrykańskich instytucji bezpieczeństwa narodowego i instytucji sądowych, w tym działania na rzecz walki z terroryzmem, a także określenie szczególnych działań mających na celu wspieranie krajów afrykańskich w wykonywaniu ich zobowiązań w ramach istniejących instrumentów międzynarodowych we wszystkich odnośnych dziedzinach, łącznie z walką z terroryzmem i nielegalnym handlem,

– wsparcie ratyfikacji i pełnego wprowadzenia w życie postanowień Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, który może odgrywać istotną rolę w kształtowaniu krajowych instytucji na rzecz walki z bezkarnością. Łączy się to ze wzmocnieniem instytucji sądowych, które w tym kontekście pełnią ważną rolę uzupełniającą.

Artykuł  4

Uznając, że UA i afrykańskie organizacje lokalne są głównymi uczestnikami zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce:

1) UE stara się zwiększać swoje poparcie dla porozumień regionalnych i wysiłków na rzecz zapobiegania konfliktom przez zwiększanie odpowiedzialności przedsiębiorstw, wzmacnianie państwa prawa, szkolenie w dziedzinie zapobiegania konfliktom, budowanie zdolności, między innymi, analiz politycznych i gospodarczych, systemu wczesnego ostrzegania, umiejętności negocjacji/mediacji, poprawę międzynarodowych mechanizmów wykonywania sankcji, rozwijanie mechanizmów mających na celu zmierzenie się z gospodarczymi czynnikami podsycającymi konflikty oraz wzmacnianie powiązań między samymi organizacjami regionalnymi, jak również z niepaństwowymi uczestnikami lokalnymi, krajowymi i regionalnymi i innymi członkami społeczności międzynarodowej. Wysiłki zmierzające do wspierania regionalnych i lokalnych organizacji w dziedzinie zapobiegania konfliktom są ostrożnie koordynowane przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie w sposób pozwalający na rozwój wspólnych inicjatyw i synergii, włączając w to, w odpowiednim przypadku, wspólne programy;

2) UE wspiera i współpracuje z UA w dziedzinie zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w celu ustanowienia długotrwałego partnerstwa, szczególnie w ramach kontynuacji szczytu w Kairze.

Artykuł  5

Przyznając, że skuteczne zapobieganie konfliktom wymaga strategii umożliwiającej stworzenie warunków dla stabilnego i bardziej przewidywalnego środowiska międzynarodowego oraz wszechstronnych, zrównoważonych i rozwojowych programów pomocy oraz by zmniejszyć napięcie wywołujące konflikty zbrojne, UE stara się:

– wspierać ukierunkowanie głównych rozważań dotyczących zapobiegania konfliktom w ramach wspólnotowej polityki handlowej i rozwoju oraz połączonych z nimi strategii dotyczących krajów i regionów,

– by zmniejszyć ryzyko wykorzystania pomocy i handlu do zaostrzania konfliktów oraz zmaksymalizować ich pozytywny wpływ na umacnianie pokoju, wprowadzać, stosownie do przypadku, wskaźniki konfliktów oraz narzędzia pozwalające ocenić wpływ współpracy handlowej i rozwoju na pokój i konflikty,

– zapewnić, by cała populacja szybko skorzystała z wymiernych korzyści,

– poprawić koordynację wysiłków Wspólnoty i jej Państw Członkowskich w tej dziedzinie,

– poprawić koordynację w zakresie rozwoju i handlu z regionalnymi, subregionalnymi i lokalnymi uczestnikami zdarzeń w celu zapewnienia jednorodności inicjatyw i wspierania afrykańskich działań,

– koordynować ich działania z międzynarodowymi instytucjami finansowymi.

Artykuł  6

W odniesieniu do wzmacniania afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju:

1) UE wspiera, w długim okresie, wzmocnienie afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju, na poziomach regionalnym, subregionalnym i dwustronnym, jak również możliwości państw afrykańskich w zakresie przyczyniania się do regionalnej integracji, pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju. Nie naruszając takiego wzmocnienia, Wspólnota i jej Państwa Członkowskie nadal rozważają, w każdym przypadku osobno, rozmieszczanie swoich operacyjnych środków zapobiegania konfliktom i zarządzania kryzysami w Afryce zgodnie z zasadami Karty NZ i w ścisłej współpracy z działaniami NZ w regionie, podobnie jak w zakończonej sukcesem operacji Artemis w regionie Ituri w Demokratycznej Republice Konga. Takie rozważania uwzględniają zakres możliwości w dziedzinie zarządzania kryzysami, w tym możliwość rozmieszczenia personelu cywilnego na dłuższy okres budowania pokoju;

2) Państwa Członkowskie i Komisja wymieniają informacje o wszystkich działaniach podjętych w celu wspierania afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju celem poprawy koordynacji i rozwoju synergii. Informacje te są podsumowywane w rocznym przeglądzie niniejszego wspólnego stanowiska przewidzianym w art. 14;

3) Państwa Członkowskie i Komisja przyznają wyższy priorytet strategiom dotyczącym kraju i regionu oraz ocenie ryzyka. Strategie dotyczące kraju mogą być opracowywane przy użyciu ujednoliconych wskaźników i z pomocą grupy ekspertów. Ocena ryzyka i strategie dotyczące krajów zyskałyby na większym wykorzystaniu wiedzy lokalnej, w tym informacji dostarczanych przez lokalnych ekspertów wyszkolonych w zakresie wczesnego ostrzegania i oceny ryzyka;

4) Państwa Członkowskie i Komisja starają się poprawić dwustronne działania w wspieraniu UA i afrykańskich organizacji lokalnych, w szczególności Zachodnioafrykańskiej Wspólnoty Afrykańskiej, Wspólnoty Rozwoju Afryki Południowej i Międzyrządowej Władzy ds. Rozwoju, Wspólnoty Ekonomicznej Państw Afryki Centralnej oraz Wspólnoty Ekonomicznej i Walutowej Afryki Centralnej, w odniesieniu do afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

5) Państwa Członkowskie i Komisja systematycznie zapraszają się wzajemnie lub zapraszają Prezydencję, stosownie do przypadku, do udziału w ćwiczeniach i seminariach przez nie organizowanych w celu wzmocnienia afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

6) współpraca i wymiana dotycząca wzmożenia działalności jest przeprowadzana z zainteresowanymi stronami trzecimi, zwłaszcza ze Stanami Zjednoczonymi, Kanadą i Japonią, szczególnie w ramach dialogu politycznego z tymi krajami;

7) UE podejmuje starania w celu dalszej poprawy współpracy z ONZ, w szczególności z Departamentem ds. Operacji Pokojowych, nad działaniami zwiększającymi afrykańskie zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

8) UE bada, w jaki sposób najlepiej koordynować wysiłki Państw Członkowskich w zakresie szkolenia, wyposażenia, i ćwiczeń. Analizy te uwzględniają kluczowe obszary raportu Brahimiego dotyczącego operacji pokojowych ONZ, w tym interoperacyjność oddziałów oraz struktur dowodzenia i kontroli;

9) Stosownie do przypadku, UE rozważa wprowadzenie w odpowiednim czasie we własnym imieniu, osobno lub w połączeniu z programami wprowadzanymi przez indywidualne Państwa Członkowskie, programów wzmacniających, jeżeli takie mogą dać wartość dodaną.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie nadal prowadzę restrykcyjną politykę w odniesieniu do wywozu broni, stosując w pełni kodeks postępowania UE w sprawie wywozu broni z 1998 r. Uznając, że dostępność i gromadzenie broni ponad uzasadnione potrzeby bezpieczeństwa mogą stać się czynnikami przyczyniającymi się do braku stabilności oraz że zahamowanie nielegalnego handlu bronią w istotny sposób wpływa na złagodzenie napięć i proces pojednania, Państwa Członkowskie i Komisja:

– współpracują w promowaniu międzynarodowego poszanowania dla embarga na broń i innych decyzji Rady Bezpieczeństwa w tym obszarze i wspierają inicjatywy zmierzające do skutecznego wykonywania takich środków,

– nadal wspierają i w sposób aktywny wykazują szacunek dla regionalnych inicjatyw przyczyniających się do zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu bronią,

– współpracują w zachęcaniu krajów stowarzyszonych do dostosowania się do zasad i środków przyjętych przez UE. UE rozważa ponadto dalsze wsparcie dla afrykańskich wysiłków zmierzających do poprawy kontroli produkcji broni, przywozu i wywozu broni i wsparcia dla ograniczenia lub wyeliminowania nadwyżek ręcznej broni strzeleckiej, jak również dla wysiłków zmierzających do opanowania problemów związanych z ręczną bronią strzelecką zgodnie ze wspólnym działaniem Rady 2002/589/WPBiZ z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej(2),

– nadal wspierają program działań NZ w sprawie nielegalnego handlu ręczną bronią strzelecką i bronią lekką we wszystkich jego aspektach, jak również wspierają negocjacje w sprawie Protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne NZ dnia 31 maja 2001 r.

Artykuł  8

Uznając wagę czynników gospodarczych dla konfliktów w Afryce oraz potencjał środków dyplomatycznych i gospodarczych w zapobieganiu i rozwiązywaniu konfliktów zbrojnych:

1) UE:

– stara się zmierzyć z czynnikami gospodarczymi zaostrzającymi konflikty,

– stara się promować dalszą integrację Afryki ze światową gospodarką i wspierać równy dostęp do korzyści i szans, jakie niesie ona ze sobą, w całym społeczeństwie,

– wspiera współpracę gospodarczą i polityczną, taką jak regionalne porozumienia stabilizacyjne jako środek zapobiegawczy i jako środek budowania pokoju po konfliktach, w celu wzmocnienia związków między stronami,

– podejmuje działania na rzecz zapewnienia, że środki handlowej integracji regionalnej, w ramach polityki obejmującej sieci bezpieczeństwa dla grup wrażliwych, wspierają zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów.

2) UE również:

– współpracuje na rzecz powszechnego przestrzegania embarga na nielegalne wykorzystywanie i nielegalny handel towarami o wysokiej wartości i innych odnośnych decyzji Rady Bezpieczeństwa NZ oraz wspiera inicjatywy zmierzające do skutecznego wykonywania takich środków,

– aktywnie poszukuje środków w celu powstrzymania nielegalnej eksploatacji zasobów naturalnych, która przyczynia się do wybuchu, eskalacji i trwania konfliktów zbrojnych,

– w odpowiednim przypadku, stosuje środki ograniczające, w tym sankcje gospodarcze i finansowe wymierzone w podmioty korzystające i zaostrzające konflikty zbrojne. W tym kontekście konieczna jest głębsza refleksja nad rolą (pozytywną lub negatywną) sektora prywatnego w zakresie zapobiegania i rozwiązywania konfliktów.

Artykuł  9

Na wszystkich etapach konfliktu UE:

– ocenia ważną rolę, jaką mogą odegrać "uczestnicy niepaństwowi" w zaostrzeniu konfliktu lub też pomagając rozwiązać konflikt lub uniknąć go. Ich rola i pozytywny wkład, który mogą wnieść, muszą zostać uwzględnione,

– wspiera wykonywanie rezolucji nr 1325 Rady Bezpieczeństwa NZ w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa przez zapewnienie, że kwestia równości płci zostanie wzięta pod uwagę w trakcie planowania, wykonywania oraz oceny wpływu konfliktu, potrzeb uczestników konfliktu, poziomu i charakteru ich uczestnictwa w procesie decyzyjnym w zapobieganiu, zarządzaniu i rozwiązywaniu konfliktów, włączając w to proces pokojowy i negocjacje,

– bada, w sposób skuteczny i wszechstronny, krótko-, średnioi długoterminowy wpływ konfliktu na dzieci, wykorzystując w tym celu dostępne narzędzia i opierając się na przeszłych i bieżących działaniach zgodnie z wytycznymi UE w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych. Próbuje także wpłynąć na strony trzecie uczestniczące w konflikcie (rządy, uczestników niepaństwowych, w tym grupy zbrojne), by podjęły skuteczne środki chroniące prawa dzieci dotkniętych konfliktem zbrojnym.

Artykuł  10

Aby pamiętać o konieczności uważnego obserwowania konfliktu, nawet po jego osłabnięciu, i aby przyczynić się do bardziej spójnego i systematycznego podejścia do sytuacji powojennych w Afryce, UE:

– pozostaje gotowa wspierać reformy w sektorze bezpieczeństwa w ramach demokratycznych zasad, przestrzegania praw człowieka, zasady państwa prawa i dobrych rządów w okresie przejściowym od konfliktu zbrojnego do trwałego pokoju,

– kontynuuje i umacnia swoje wsparcie dla działań zmierzających do opanowania problemu destabilizującego gromadzenia i niekontrolowanego rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej,

– wzmacnia swoje wsparcie dla rozbrojenia i trwałej reintegracji zdemobilizowanych byłych bojowników przy szczególnym zwróceniu uwagi na potrzeby związane z równością płci i potrzeby dzieci zwerbowanych do udziału w działalności wojskowej,

– zwiększa swoją pomoc w usuwaniu istniejących min, jak również promuje podniesienie świadomości na temat min oraz zachęca do rozwoju afrykańskich zdolności rozbrajania min,

– nadal wspiera działania zmierzające do ułatwienia reintegracji ludności wysiedlonej w wyniku konfliktu, uwzględniając odpowiednie zasady przewodnie przedstawiciela Sekretarza Generalnego ONZ w sprawie wewnętrznych przesiedleń,

– zachęca do pojednania i wspiera odbudowę konieczną do tego, by kraje wychodzące z konfliktu mogły wprowadzić długoterminową politykę rozwoju,

– zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2003/444/WPZiB z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie Międzynarodowego Trybunału Karnego(3) w dialogu z partnerami afrykańskimi ponownie powołuje się na swoje zdecydowane zaangażowanie w wspieranie Międzynarodowego Trybunału Karnego i jego pozycji w odniesieniu do amerykańskich propozycji dwustronnych porozumień o niewydawaniu.

Artykuł  11

Z uwagi na fakt, że szczególnym obszarem zainteresowania w Afryce są radykalne grupy religijne i ryzyko ich zwerbowania przez terrorystów, UE bada możliwość współpracy w tym obszarze na poziomie krajowym i regionalnym, proponując, przy użyciu zakresu instrumentów, rozwiązywanie problemu w perspektywie zapobiegania konfliktom i budowania pokoju. W tym kontekście UE przypomina wspólną deklarację w sprawie terroryzmu przyjętą przez Konferencję Ministerialną UE-Afryka z Brukseli (dnia 11 października 2001 r.) i wspólną deklarację w sprawie terroryzmu przyjętą przez Konferencję Ministerialną UE z Ouagadougou (dnia 28 listopada 2002 r.).

Artykuł  12

Z uwagi na wagę zagadnień HIV/AIDS i skalę epidemii na kontynencie afrykańskim UE zapewnia, że podjęcie problemu HIV/AIDS stanowi integralną część strategii UE w sprawie zapobiegania i łagodzenia konfliktów. W tym kontekście elementy uświadamiania i szkolenia w zakresie zapobiegania HIV/AIDS powinny zostać włączone do pomocy dla operacji wspierania pokoju.

Artykuł  13

Rada przyjmuje do wiadomości, że Komisja zamierza skierować swoje działania na osiągnięcie celów i priorytetów niniejszego wspólnego działania, w odpowiednim przypadku za pomocą właściwych środków wspólnotowych.

Artykuł  14

Niniejsze wspólne działanie i jego wykonanie są, na podstawie sprawozdania Prezydencji we współpracy z Sekretarzem Generalnym/Wysokim Przedstawicielem, przedmiotem corocznego przeglądu i są odpowiednio zmieniane.

Artykuł  15

Niniejszym uchyla się wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB.

Artykuł  16

Niniejsze wspólne stanowisko stosuje się od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  17

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2004 r.
W imieniu Rady
B. COWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.

(2) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 150 z 18.6.2003, str. 67.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.21.25

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB
Data aktu: 26/01/2004
Data ogłoszenia: 28/01/2004
Data wejścia w życie: 26/01/2004, 01/05/2004