Decyzja 2004/387/WE w sprawie interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli (IDABC)

DECYZJA 2004/387/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli (IDABC)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 154 Traktatu, aby pomóc osiągnąć cele określone w jego art. 14 i 158 oraz umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym i wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych, Wspólnota przyczynia się do ustanowienia i rozwoju sieci transeuropejskich.

(2) Ułatwianie mobilności przedsiębiorstw i obywateli przez granice europejskie przyczynia się bezpośrednio do zniesienia barier w swobodnym przepływie towarów, osób, usług i kapitału, jak również odnośnie do swobody przedsiębiorczości obywateli Państwa Członkowskiego na terytorium innego Państwa Członkowskiego.

(3) Zgodnie z art. 157 Traktatu, Wspólnota i Państwa Członkowskie mają zapewnić warunki niezbędne dla konkurencyjności przemysłu Wspólnoty.

(4) Poprzez decyzje nr 1719/1999/WE(4) oraz nr 1720/1999/WE(5), Parlament Europejski i Rada przyjęli szereg działań, środków horyzontalnych i wytycznych, włączając określenie projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w odniesieniu do sieci transeuropejskich do celów elektronicznej wymiany danych pomiędzy administracjami (IDA). Ponieważ decyzje te wygasną w dniu 31 grudnia 2004 r., niezbędnym jest zapewnienie ram w celu kontynuowania programu IDA, ustanowionego na mocy tych decyzji.

(5) Program IDABC będzie oparty na sukcesach odniesionych przez poprzednie programy IDA, które zwiększyły skuteczność współpracy transgranicznej między organami administracji publicznej.

(6) Ustanawiając i wdrażając program IDABC, będący kontynuacją poprzednich programów IDA, należy wziąć pod uwagę osiągnięcia tych programów.

(7) Prace zrealizowane w ramach programu IDABC mogą stanowić podstawę dalszych prac. W połączeniu z szybkim tempem zmian technologicznych, będzie to wymagało możliwości dostosowywania programu do sytuacji, jakie wystąpią w przyszłości.

(8) Rada Europejska, w trakcie spotkania w Lizbonie w marcu 2000 r., przyjęła konkluzje, mające na celu przygotowanie przekształcenia Unii Europejskiej do roku 2010 w najbardziej konkurencyjną w świecie, dynamiczną i opartą na wiedzy potęgę gospodarczą, zdolną do utrzymania stabilnego wzrostu gospodarczego, przy jednoczesnym tworzeniu nowych miejsc pracy i zwiększaniu spójności społecznej.

(9) Rada Europejska, w trakcie spotkania w Brukseli w marcu 2003 r., zwróciła uwagę na wagę procesu łączenia Europy i tym samym wzmacniania rynku wewnętrznego oraz podkreśliła, że komunikacja elektroniczna stanowi potężne narzędzie wspomagające wzrost, konkurencyjność i tworzenie nowych miejsc pracy w Unii Europejskiej oraz, że należy podjąć działania mające na celu ujednolicenie tej potęgi i przyczynienie się do osiągnięcia celów określonych w Lizbonie. W tym celu, rozwój i tworzenie ogólnoeuropejskich usług eGovernment i będących ich podstawą sieci telematycznych, powinny być wspierane i promowane.

(10) Zniesienie barier w komunikacji elektronicznej pomiędzy organami administracji publicznej na wszystkich szczeblach oraz z przedsiębiorstwami i obywatelami przyczynia się do poprawy jakości środowiska przedsiębiorstw w Europie, zmniejszając jednocześnie obciążenia administracyjne i stopień biurokratyzacji. Może to również zachęcić przedsiębiorstwa i obywateli Unii Europejskiej do zbierania korzyści płynących z istnienia społeczeństwa informacyjnego oraz do prowadzenia wymiany informacji z organami administracji publicznej drogą elektroniczną.

(11) Zwiększenie zakresu świadczonych usług eGovernment umożliwia przedsiębiorstwom i obywatelom prowadzenie dialogu z organami administracji publicznej bez znajomości specjalnych technologii informacyjnych (IT) oraz bez uprzedniej wiedzy na temat wewnętrznej organizacji administracji publicznej.

(12) Rozmieszczenie transeuropejskich sieci telematycznych w celu wzajemnej wymiany informacji między organami administracji publicznej, instytucjami Wspólnoty i innymi podmiotami, takimi jak agencje europejskie, usługi i organizacje, ukierunkowane na wspieranie interesów Wspólnoty, nie powinny być uważane za cel ostateczny, ale za środek do zapewnienia informacji interoperatywnych i interaktywnych usług eGovernment na szczeblu ogólnoeuropejskim, tworząc i oferując obywatelom i przedsiębiorstwom korzyści wynikające ze współpracy między organami administracji publicznej w całej Europie.

(13) Komisja podejmuje i będzie uaktualniała, jeżeli będzie to konieczne, zakrojone na szeroką skalę konsultacje, z uwzględnieniem wszystkich zainteresowanych stron, w celu prowadzenia badań obejmujących wszystkie właściwe sektory, koncentrując się na potrzebie korzyści dla obywateli i przedsiębiorstw, z zamiarem przygotowania wykazu niezbędnych i korzystnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment, które mogłyby być wdrażane przez cały okres obowiązywania niniejszej decyzji.

(14) Ogólnoeuropejskie usługi eGovernment umożliwiają organom administracji publicznej, przedsiębiorstwom i obywatelom prowadzenie transgranicznego lepszego dialogu z organami administracji publicznej. Świadczenie tych usług wymaga dostępności do wydajnych, skutecznych i interoperatywnych systemów informacji i komunikacji między organami administracji publicznej, jak również interoperatywnych głównych i wspomagających procesów administracyjnych, w celu bezpiecznej wymiany, zrozumienia i przetwarzania informacji z zakresu sektora administracji publicznej w całej Europie.

(15) W celu świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment, niezbędnym jest uwzględnienie przepisów, w szczególności, dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(6) oraz dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej(7).

(16) Ważne jest, aby w kontekście wysiłków krajowych mających na celu wspieranie koncepcji eGovernment, wnikliwie rozpatrzono priorytety Unii Europejskiej.

(17) Istotnym jest maksymalizowanie wykorzystania standardów lub podanych do wiadomości publicznej specyfikacji, otwartych specyfikacji wymiany informacji i integracji usług w celu zapewnienia harmonijnej interoperatywności, w ten sposób zwiększając zakres korzyści płynących z ogólnoeuropejskich usług eGovernment oraz będących ich podstawą transeuropejskich sieci telematycznych.

(18) Ustanowienie ogólnoeuropejskich usług eGovernment oraz będących ich podstawą sieci telematycznych, których Wspólnota jest użytkownikiem lub beneficjentem, jest kwestią zasadniczą zarówno we Wspólnocie, jak i w Państwach Członkowskich.

(19) Ważnym jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Wspólnotą oraz, jeżeli właściwe, między instytucjami Wspólnoty a zainteresowanymi podmiotami.

(20) Działania na poziomie wspólnotowym powinny stymulować pomyślny rozwój usług eGovernment na poziomie ogólnoeuropejskim i związane z tym środki, wymagane na odpowiednich poziomach, uwzględniając należycie różnorodność językową Wspólnoty.

(21) Podczas gdy udział wszystkich Państw Członkowskich w działaniach wspierających ogólnoeuropejskie usługi eGovernment świadczone przez organy administracji publicznej przedsiębiorstwom i obywatelom powinien być wspierany, możliwe jest również wszczęcie działań obejmujących kilka Państw Członkowskich, a Państwa nie biorące udziału w takiej inicjatywie powinny być zachęcane do włączenia się do niej na późniejszym etapie.

(22) Wzajemna wymiana z odpowiednimi inicjatywami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz świadczenie usług eGovernment w Państwach Członkowskich powinny zostać zapewnione.

(23) Plan działań dla eEuropy 2005, zatwierdzony przez Radę Europejską w trakcie jej spotkania w Sewilli w czerwcu 2002 r., a w szczególności rozdział dotyczący eGovernment, podkreśla wagę programu IDA w związku z promowaniem ustanowienia ogólnoeuropejskich usług eGovernment w celu wspierania działań transgranicznych, w ten sposób uzupełniając i zapewniając odpowiednie ramy dla inicjatyw dotyczących eGovernment na wszystkich właściwych poziomach.

(24) W celu właściwego wykorzystania zasobów finansowych Wspólnoty, niezbędnym jest dokonanie podziału kosztów ogólnoeuropejskich usług eGovernment oraz będących ich podstawą sieci telematycznych pomiędzy Państwami Członkowskimi a Wspólnotą na równoważnych zasadach.

(25) Wydajność, odpowiednie reagowanie i elastyczność przy tworzeniu i funkcjonowaniu ogólnoeuropejskich usług eGovernment oraz będących ich podstawą sieci telematycznych można osiągnąć poprzez przyjęcie podejścia ukierunkowanego na rynek, wybierając w ten sposób usługodawców na zasadach konkurencji w otoczeniu wielu dostawców, zapewniając jednocześnie, w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, operacyjną i finansową trwałość środków.

(26) Ogólnoeuropejskie usługi eGovernment powinny być rozwijane w kontekście konkretnych projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i konkretnych środków horyzontalnych. Inne środki horyzontalne powinny być również stosowane w celu wspierania interoperatywnego świadczenia usług poprzez utworzenie lub umacnianie usług związanych z infrastrukturą.

(27) Program IDABC powinien również być otwarty dla państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego i państw kandydujących, a współpraca z innymi krajami trzecimi powinna być promowana. Podmioty międzynarodowe mogą brać udział we wdrażaniu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych na własny koszt.

(28) W celu zapewnienia należytego zarządzania zasobami finansowymi Unii Europejskiej oraz w celu uniknięcia zbędnego mnożenia sprzętu, wielokrotnego prowadzenia czynności wyjaśniających oraz wielości strategii, należy umożliwić korzystanie z usług uruchomionych na podstawie programu IDA lub IDABC w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, zgodnie z Tytułami V i VI Traktatu o Unii Europejskiej.

(29) Z uwagi na fakt, że cel utworzenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment nie może zostać w stopniu wystarczającym osiągnięty przez Państwa Członkowskie i w związku z tym może, z uwagi na rozmiar i efekty działania, zostać lepiej osiągnięty na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, jak określono w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(30) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady nr 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r., ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(8).

(31) Niniejsza decyzja ustanawia, na cały czas trwania programu, ramy finansowe tworzące podstawowe odniesienie, w rozumieniu pkt 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 roku między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej, dla władz budżetowych w okresie rocznej procedury budżetowej(9),

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsza decyzja ustanawia, na okres 2005-2009, Program interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla europejskich organów administracji publicznej, instytucji Wspólnoty i innych podmiotów, jak również dla europejskich przedsiębiorstw i obywateli (zwany dalej "programem IDABC").

Artykuł  2

Cel

1.
Celem programu IDABC jest określenie, wspieranie i promowanie rozwoju i tworzenia europejskich usług eGovernment i będących ich podstawą interoperatywnych sieci telematycznych, ukierunkowanych na wspomaganie Państw Członkowskich i Wspólnoty przy wdrażaniu, w ich odpowiednich zakresach kompetencji, polityki i działań Wspólnoty, osiągając znaczące korzyści dla organów administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli.
2.
Program ma na celu również:

a) umożliwienie wydajnej, skutecznej i bezpiecznej wzajemnej wymiany informacji między organami administracji publicznej na wszystkich właściwych poziomach, jak również pomiędzy takimi organami a instytucjami Wspólnoty lub innymi właściwymi podmiotami;

b) rozszerzenie korzyści płynących ze wzajemnej wymiany informacji, określonych w lit. a) w celu ułatwienia świadczenia usług dla przedsiębiorców i obywateli biorąc pod uwagę ich potrzeby;

c) wspieranie procesu podejmowania decyzji we Wspólnocie i ułatwienie komunikacji między instytucjami Wspólnoty poprzez utworzenie odnośnych ram strategicznych na poziomie ogólnoeuropejskim;

d) osiągnięcie interoperatywności, zarówno w ramach, jak i pomiędzy różnymi obszarami polityki oraz, gdzie sytuacja tego wymaga, z przedsiębiorstwami i obywatelami, w szczególności na zasadach Europejskich Ram Interoperatywności;

e) przyczynianie się do wysiłków organów administracji publicznej Państw Członkowskich i Wspólnoty w odniesieniu do operacji strategicznych, sprawniejszego wdrażania, bezpieczeństwa, wydajności, przejrzystości, kultury usług i reakcji;

f) wspieranie szerzenia dobrej praktyki i promowanie rozwoju innowacyjnych rozwiązań telematycznych w administracji publicznej.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) "sieć telematyczna" oznacza kompletny system przekazywania danych, obejmujący infrastrukturę fizyczną i połączenia, jak również usługi pokrewne i ikony aplikacji, umożliwiający w ten sposób wzajemną wymianę informacji drogą elektroniczną, między i w ramach administracji publicznych, jak również między administracją publiczną a przedsiębiorstwami i obywatelami;

b) "ogólnoeuropejskie usługi eGovernment" oznaczają transgraniczne usługi informacyjne i interaktywne sektora publicznego, sektorowe lub horyzontalne, tj. o charakterze międzysektorowym, świadczone przez europejskie administracje publiczne dla europejskich administracji publicznych, przedsiębiorstw, włączając ich stowarzyszenia, i obywateli, włączając ich stowarzyszenia, poprzez interoperatywne transeuropejskie sieci telematyczne;

c) "projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania" oznacza projekt w ramach obszarów polityki, określonych w załączniku I, podejmowany lub kontynuowany na podstawie niniejszej decyzji, który dotyczy ustanowienia lub wzmacniania ogólnoeuropejskich usług eGovernment;

d) "usługi dotyczące infrastruktury" oznaczają usługi świadczone w celu spełnienia wymogów podstawowych, obejmujących rozwiązania technologiczne i związane z oprogramowaniem, włączając Europejskie Ramy Interoperatywności, bezpieczeństwo, usługi programowo - sprzętowe i sieciowe. Usługi dotyczące infrastruktury stanowią podstawę świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment;

e) "środek horyzontalny" oznacza działanie określone w załączniku II, podejmowane lub kontynuowane na podstawie niniejszej decyzji, które dotyczy ustanowienia lub wzmacniania horyzontalnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment, usług dotyczących infrastruktury lub działań strategicznych lub wspierających;

f) "interoperatywność" oznacza zdolność systemów technologii informacyjnej i komunikacyjnej (ICT) oraz procesów, jakie one wspierają w działalności przedsiębiorstw, do wymiany danych oraz do zapewnienia możliwości wymiany informacji i wiedzy.

Artykuł  4

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania

Mając na względzie osiągnięcie celów ustanowionych w art. 2, Wspólnota, we współpracy z Państwami Członkowskimi, wdraża projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, określone w programie prac określonym w art. 8 ust. 1, zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 6 i 7.

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, w każdym przypadku, gdy to możliwe, wykorzystują horyzontalne ogólnoeuropejskie usługi eGovernment i usługi dotyczące infrastruktury oraz przyczyniają się do dalszego rozwoju tych usług.

Artykuł  5

Środki horyzontalne

1.
Mając na względzie osiągnięcie celów ustanowionych w art. 2, Wspólnota, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, w celu wspierania projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, podejmuje środki horyzontalne, określone w załączniku II oraz w programie prac określonym w art. 8 ust. 1, zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 6 i 7.
2.
Środki horyzontalne zapewniają, utrzymują i wspierają usługi dotyczące infrastruktury dla administracji publicznej we Wspólnocie na podstawie polityki utrzymania i dostępu, określonej w ramach programu IDABC. Zapewniają one również zarządzanie horyzontalnymi ogólnoeuropejskimi usługami eGovernment, jak również ustanawiają działania strategiczne i wspierające w celu promowania ogólnoeuropejskich usług eGovernment, dokonywania analizy strategicznej działań pokrewnych we Wspólnocie i Państwach Członkowskich oraz w celu zarządzania programem i szerzenia dobrej praktyki.
3.
W celu umożliwienia określenia środków horyzontalnych, jakie mają zostać podjęte, Wspólnota opracowuje opis horyzontalnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment i usług dotyczących infrastruktury. Opis taki zawiera takie aspekty jak niezbędne zarządzanie, organizację, pokrewne obowiązki i podział kosztów, jak również strategię, jaka ma być wykorzystywana przy tworzeniu i wdrażaniu horyzontalnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment i usług dotyczących infrastruktury. Strategia ta oparta jest na ocenie wymogów projektów. Opis jest przedmiotem corocznego przeglądu.
Artykuł  6

Zasady wdrażania

1.
Przy wdrażaniu projektów, będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych, zasady wymienione w ust. 2-10 stosują się.
2.
Niniejsza decyzja stanowi podstawę prawną wdrażania środków horyzontalnych.
3.
Wdrażanie projektu wymaga podstawy prawnej o charakterze sektorowym. Do celów niniejszej decyzji uważa się, że projekt spełnia ten wymóg, jeżeli wspiera on świadczenie ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorców i obywateli w ramach wykonywania podstawy prawnej o charakterze sektorowym lub jakiejkolwiek innej odpowiedniej podstawy prawnej.

Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które wspierają świadczenie usług eGovernment pomiędzy instytucjami Wspólnoty a agencjami europejskimi.

4.
Należy promować udział jak największej liczby Państw Członkowskich w projekcie wspierającym ogólnoeuropejskie usługi eGovernment świadczone przez administrację publiczną dla przedsiębiorstw, włączając ich stowarzyszenia lub przez administrację publiczną dla obywateli, włączając ich stowarzyszenia.
5.
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania i środki horyzontalne obejmują wszystkie działania niezbędne w celu ustanowienia lub wzmocnienia ogólnoeuropejskich usług eGovernment.
6.
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania i środki horyzontalne obejmują, w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, etap przygotowawczy. Obejmują one etap określenia wykonalności, etap rozwoju i zatwierdzania oraz etap wdrażania, przeprowadzany zgodnie z art. 7.

Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do działań strategicznych i wspierających, określonych w części C załącznika II.

7.
Wyniki osiągnięte przez inne odnośne działania Wspólnoty i Państw Członkowskich, w szczególności programy Wspólnoty z zakresu badań i rozwoju technologii oraz inne programy i polityki wspólnotowe, takie jak eTEN(10), eContent(11)eInclusion, eLearning(12) i MODINIS(13) są brane pod uwagę w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, przy określaniu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych w celu uniknięcia powtarzania działań i w celu przyspieszenia rozwoju usług eGovernment. Projekty na etapie planowania lub rozwoju są również uwzględniane.
8.
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania i środki horyzontalne są przedmiotem specyfikacji technicznych w odniesieniu do standardów europejskich lub specyfikacji podanych do wiadomości publicznej, lub też otwartych specyfikacji wymiany informacji i integracji usług oraz są one zgodne z usługami dotyczącymi infrastruktury, w przypadku, gdy jest to właściwe, w celu zapewnienia interoperatywności i dostępności między krajowymi i wspólnotowymi systemami w ramach i pomiędzy sektorami administracji oraz z przedsiębiorstwami i obywatelami.
9.
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania i środki horyzontalne, jeżeli jest to właściwe, uwzględniają Europejskie Ramy Interoperatywności zapewniane, utrzymywane i wspierane przez program IDABC.
10.
Przegląd następujący po wdrożeniu każdego z projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych przeprowadzany jest w ciągu roku po zakończeniu etapu wdrażania.

Przegląd zawiera analizę kosztów i korzyści.

W przypadku projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, przegląd przeprowadzany jest w koordynacji z Państwami Członkowskimi, zgodnie z zasadami regulującymi politykę sektorową i przedstawiany jest odpowiedniej komisji sektorowej.

Konkluzje i zalecenia wynikające z przeglądu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania przedstawiane są komisji określonej w art. 11 ust. 1 do wiadomości.

W przypadku środków horyzontalnych, przegląd przeprowadzany jest w ramach komisji określonej w art. 11 ust. 1.

Artykuł  7

Zasady dodatkowe

1.
W uzupełnieniu do zasad określonych w art. 6, zasady zawarte w ust. 2-8 stosują się.
2.
Etap przygotowawczy prowadzi do opracowania sprawozdania przygotowawczego zawierającego cele, zakres i uzasadnienie projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środka horyzontalnego oraz, w szczególności, przewidywane koszty i korzyści, jak również osiągnięcie niezbędnego zaangażowania i zrozumienia ze strony uczestników poprzez odpowiednie konsultacje, włączając wskazanie komisji właściwej do celów kontynuowania wdrażania projektu lub środka.
3.
Etap określenia wykonalności prowadzi do opracowania ogólnego planu wdrażania, który obejmuje etapy rozwoju i wdrażania oraz informacje zawarte w sprawozdaniu przygotowawczym, jak również:

a) opis planowanego rozwoju organizacyjnego oraz, w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, ponowne dostosowanie procedur roboczych;

b) cele, funkcje, uczestników i strategię techniczną;

c) środki mające na celu ułatwienie komunikacji wielojęzycznej;

d) środki mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych;

e) wyznaczenie ról Wspólnocie i Państwom Członkowskim;

f) podział przewidywanych kosztów i opis oczekiwanych korzyści, włączając kryteria oceny mające zmierzyć korzyści poza etapem wdrażania i szczegółową analizę zwrotu poniesionych nakładów, jak również wyników, jakie mają zostać osiągnięte na poszczególnych etapach;

g) schemat określający równy podział między Wspólnotę a Państwa Członkowskie oraz, w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, inne podmioty, kosztów operacyjnych i utrzymania ogólnoeuropejskich usług eGovernment i usług dotyczących infrastruktury w momencie zakończenia etapu wdrażania.

4.
W trakcie etapu rozwoju i zatwierdzania, proponowane rozwiązanie, jeżeli jest to uzasadnione, może być określone, sprawdzone, ocenione i monitorowane na małą skalę, a wyniki mogą zostać wykorzystane w celu odpowiedniego dostosowania ogólnego planu wdrażania.
5.
W trakcie etapu wdrażania, w pełni funkcjonalne usługi, o których mowa, ustanawiane są zgodnie z ogólnym planem wdrażania.
6.
Sprawozdanie przygotowawcze i ogólny plan wdrażania opracowywane są przy wykorzystaniu metod przygotowanych jako działania wspierające w ramach programu IDABC.
7.
Rozpoczęcie i wdrożenie projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania, określenie jego etapów oraz opracowanie sprawozdań przygotowawczych i ogólnego planu wdrażania są realizowane i kontrolowane przez Komisję, działającą zgodnie z odnośną procedurą komisji sektorowej.

W przypadku, gdy żadna procedura komisji sektorowej nie ma zastosowania, Wspólnota i Państwa Członkowskie ustanawiają zespoły ekspertów w celu zbadania wszystkich odnośnych kwestii.

Konkluzje wynikające z działania komisji sektorowych i, gdzie jest to właściwe, zespołów ekspertów, przedkładane są przez Komisję komisji określonej w art. 11 ust. 1.

8.
Rozpoczęcie i wdrożenie środka horyzontalnego, określenie jego etapów i opracowanie sprawozdań przygotowawczych i ogólnych planów wdrażania są realizowane i kontrolowane przez Komisję, działającą zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2.
Artykuł  8

Procedura wdrażania

1.
Komisja ustanawia program prac na cały okres obowiązywania niniejszej decyzji dotyczący wdrażania projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych. Komisja zatwierdza program prac oraz, co najmniej raz w roku, wszelkie jego zmiany, biorąc pod uwagę, jeżeli ma to miejsce, podział środków budżetowych na poszczególne projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środki horyzontalne.

Procedura określona w art. 11 ust. 2 stosuje się w odniesieniu do zatwierdzenia przez Komisję programu prac oraz jego zmian.

2.
Dla każdego projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz dla każdego środka horyzontalnego, program prac określony w ust. 1, jeżeli jest to właściwe, zawiera:

a) opis celów, zakres, uzasadnienie, potencjalnych beneficjentów, funkcje i strategię techniczną;

b) podział dawnych wydatków i wyniki osiągnięte na poszczególnych etapach, jak również przewidywane koszty i korzyści, jakie mają być osiągnięte na poszczególnych etapach;

c) specyfikację horyzontalnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment i usług dotyczących infrastruktury, jakie mają być wykorzystane.

Artykuł  9

Przepisy budżetowe

1.
Bez uszczerbku dla art. 8, procedura określona w art. 11 ust. 2 stosuje się w odniesieniu do zatwierdzenia przez Komisję budżetu na poszczególny projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania lub na środek horyzontalny, jeżeli to niezbędne w celu objęcia, zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami budżetowymi, programu prac i jego zmian, zgodnie z art. 8 ust. 1.
2.
Środki uwalniane są na podstawie realizacji poszczególnych etapów zgodnie z procedurą mającą zastosowanie do odnośnej komisji sektorowej w odniesieniu do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz do komisji określonej w art. 11 ust. 1 w odniesieniu do środków horyzontalnych. W celu rozpoczęcia etapu przygotowawczego, niezbędnym elementem jest włączenie projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środka horyzontalnego do programu prac. W celu rozpoczęcia etapu określenia wykonalności niezbędnym elementem jest sprawozdanie przygotowawcze. W celu rozpoczęcia etapu późniejszego rozwoju i zatwierdzenia, niezbędnym elementem jest ogólny plan wdrażania. Poszczególne elementy, które muszą być zrealizowane w trakcie etapu rozwoju i zatwierdzania, jak również etapu wdrażania włączone są do programu prac zgodnie z art. 8.
3.
Procedura określona w art. 11 ust. 2 stosuje się również bez względu na propozycje zwiększenia budżetu o ponad 100 000 EUR na projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środek horyzontalny w ciągu jednego roku.
4.
Program wdrażany jest zgodnie z zasadami zamówień publicznych. Specyfikacje techniczne zawarte w zaproszeniach do składania ofert, w odniesieniu do kontraktów o wartości przekraczającej 500 000 EUR, określane są w koordynacji z Państwami Członkowskimi w ramach odnośnej komisji sektorowej lub komisji określonej w art. 11 ust. 1.
Artykuł  10

Wspólnotowe wsparcie finansowe

1.
Przy wdrażaniu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych, Wspólnota ponosi koszty proporcjonalnie do własnych interesów.
2.
Wspólnotowe wsparcie finansowe na każdy projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środek horyzontalny ustalone jest zgodnie z ust. 3-7.
3.
W odniesieniu do projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania lub do środka horyzontalnego, w celu otrzymania wspólnotowego wsparcia finansowego wymagane są konkretne plany finansowania kosztów utrzymania i kosztów operacyjnych etapu następującego po wdrożeniu projektu lub środka, wraz z jasnym podziałem ról między Wspólnotę a Państwa Członkowskie lub inne podmioty.
4.
W trakcie etapów przygotowawczego i określenia wykonalności wkład wspólnotowy może być przeznaczony na pokrycie pełnych kosztów niezbędnych badań.
5.
W trakcie etapu rozwoju i zatwierdzania oraz etapu wdrażania Wspólnota ponosi koszty zadań, które są jej powierzone zgodnie z ogólnym planem wdrażania projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środka horyzontalnego.
6.
Wspólnotowe finansowanie projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środka horyzontalnego dotyczącego świadczenia i utrzymania usług dotyczących infrastruktury z zasady kończy się po upływie maksymalnego okresu czterech lat od rozpoczęcia etapu przygotowawczego.
7.
Środki finansowe zapewnione na mocy niniejszej decyzji nie są przyznawane na projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środki horyzontalne, lub też etapy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania lub środków horyzontalnych, które korzystają z innych źródeł finansowania wspólnotowego.
8.
Do dnia 31 grudnia 2006 r. mechanizmy mające na celu zapewnienie finansowej i operacyjnej trwałości usług dotyczących infrastruktury, w każdym przypadku, gdy jest to właściwe, są zdefiniowane i uzgodnione zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2.
Artykuł  11

Komitet

1.
Komisja jest wspomagana przez komitet zwany Komitetem ds. ogólnoeuropejskich usług eGovernment (PEGSCO).
2.
W przypadku odwołań do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet PEGSCO uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  12

Roczne sprawozdanie

Komisja składa PEGSCO coroczne sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  13

Ocena

1.
Komisja, przy koordynacji z Państwami Członkowskimi, przeprowadza końcową ocenę wykonania niniejszej decyzji pod koniec programu.
2.
Ponadto, Komisja, przy koordynacji z Państwami Członkowskimi, przeprowadza ocenę wykonania niniejszej decyzji najpóźniej do połowy roku 2006. Ocena ta dotyczy, między innymi, skuteczności i wydajności działań IDABC, jak również zawiera ocenę jakościową i ilościową realizacji w odniesieniu do programu pracy. W kontekście tej oceny, Komisja przedstawia sprawozdanie na temat zgodności kwoty przyznanej na lata 2007-2009 z perspektywą finansową. Jeżeli jest to właściwe, Komisja podejmuje niezbędne działania w ramach procedur budżetowych na lata 2007-2009 w celu zapewnienia zgodności rocznych środków z perspektywą finansową.
3.
Oceny określają postęp i bieżący stan realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych określonych w załącznikach I i II odpowiednio, w szczególności zaś określają, jak zamierzone ogólnoeuropejskie usługi eGovernment są rozwijane, wdrażane i wykorzystywane.

Oceny badają również, w świetle wydatków poniesionych przez Wspólnotę, korzyści uzyskane przez ogólnoeuropejskie usługi eGovernment i usługi dotyczące infrastruktury dla Wspólnoty w odniesieniu do rozwoju wspólnej polityki i współpracy instytucjonalnej, jeżeli chodzi o administrację publiczną, przedsiębiorstwa i obywateli oraz określają obszary wymagające ewentualnej poprawy, jak również sprawdzają synergie z innymi działaniami wspólnotowymi w dziedzinie ogólnoeuropejskich usług eGovernment i usług dotyczących infrastruktury.

4.
Komisja przesyła wyniki oceny ilościowej i jakościowej do Parlamentu Europejskiego i Rady wraz z wszelkimi właściwymi propozycjami zmian niniejszej decyzji. Wyniki przekazywane są przed przedstawieniem projektu ogólnego budżetu Unii Europejskiej na lata 2007 i 2010 odpowiednio.
Artykuł  14

Współpraca międzynarodowa

1.
Program IDABC może być otwarty, w ramach odpowiednich porozumień ze Wspólnotą, na udział państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego i państw kandydujących.
2.
Współpraca z innymi państwami trzecimi przy wdrażaniu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych jest promowana, w szczególności z administracją publiczną w krajach basenu Morza Śródziemnego, Bałkanów i krajów Europy Wschodniej. Szczególną uwagę należy zwrócić na współpracę międzynarodową przy wspieraniu współpracy w zakresie rozwoju i gospodarki. Koszty z tym związane nie są pokrywane z funduszu programu IDABC.
3.
Organizacje międzynarodowe lub inne podmioty międzynarodowe mogą brać udział we wdrażaniu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i środków horyzontalnych na własny koszt.
Artykuł  15

Pozostałe sieci

1.
W odniesieniu do ustanawiania lub wzmacniania pozostałych sieci, które nie stanowią projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania ani środków horyzontalnych (zwanych dalej "pozostałymi sieciami"), Państwa Członkowskie i Wspólnota, zgodnie z odnośnymi postanowieniami prawodawstwa wspólnotowego regulującymi wdrażanie tych sieci, zapewniają zgodność z ust. 2-5.
2.
Na podstawie ust. 3, horyzontalne ogólnoeuropejskie usługi eGovernment i usługi dotyczące infrastruktury świadczone przez Wspólnotę w ramach niniejszej decyzji mogą być wykorzystywane przez pozostałe sieci.
3.
Każda z pozostałych sieci posiada specyfikację techniczną zgodną ze standardami europejskimi lub specyfikacjami podanymi do wiadomości publicznej, lub też otwartymi specyfikacjami wymiany informacji i integracji usług, jeżeli jest to właściwe, w celu zapewnienia interoperatywności między krajowymi i wspólnotowymi systemami w ramach i między sektorami administracji oraz z przedsiębiorstwami i obywatelami.
4.
Do dnia 31 października 2005 r., a następnie w rocznych odstępach, Komisja przesyła do PEGSCO sprawozdanie z wykonania ust. 1-5. W sprawozdaniu tym Komisja określa wszelkie odnośne wymagania użytkownika lub jakiekolwiek inne przyczyny, które powodują, że pozostałe sieci nie mogą korzystać z usług na podstawie ust. 2, oraz omawia możliwość usprawnienia tych usług w celu rozszerzenia ich zastosowania.
5.
Horyzontalne ogólnoeuropejskie usługi eGovernment i usługi dotyczące infrastruktury rozwijane w ramach Wspólnoty na podstawie programu IDA lub IDABC mogą być wykorzystywane przez Radę w odniesieniu do tworzenia lub wzmacniania działań w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych zgodnie z Tytułami V i VI Traktatu o Unii Europejskiej odpowiednio.

Decyzja w sprawie korzystania z takich usług oraz ich finansowanie realizowane jest zgodnie z Tytułami V i VI tego Traktatu.

Artykuł  16

Ramy finansowe

1.
Niniejszym ustanawia się ramy finansowe na wykonanie działania wspólnotowego na podstawie niniejszej decyzji na okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. w wysokości 148,7 milionów EUR, z czego 59,1 milionów EUR przeznaczonych jest na okres do dnia 31 grudnia 2006 r.

Na okres następujący po dniu 31 grudnia 2006 r., kwotę uważa się za zatwierdzoną, jeżeli jest ona spójna na ten etap z obowiązującą perspektywą finansową na okres zaczynający się w 2007 roku.

2.
Roczne środki na okres 2005-2009 zatwierdzane są przez władzę budżetową w ramach limitu perspektywy finansowej.
Artykuł  17

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Decyzja stosuje się od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 roku.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 80, z 30.3.2004, str. 83.

(2) Dz.U. C 73, z 23.3.2004, str. 72.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 listopada 2003 r. (dotąd nie publikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 66 E, z 16.3.2004, str. 22) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2004 r. (dotychczas nie opublikowane w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.

(4) Dz.U. L 203, z 3.8.1999, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 2046/2002/WE (Dz.U. nr L 316, z 20.11.2002, str. 4).

(5) Dz.U. L 203, z 3.8.1999, str. 9. Decyzja zmieniona decyzją nr 2045/2002/WE (Dz.U. nr L 316, z 20.11.2002, str. 1).

(6) Dz.U. L 281, z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. nr L 284, z 31.10.2003, str. 1).

(7) Dz.U. L 201, z 31.7.2002, str. 37.

(8) OJ L 184, 17.7.1999, p. 23.

(9) OJ C 172, 18.6.1999, p. 1. Agreement as amended by Decision 2003/429/EC of the European Parliament and the Council (OJ L 147, 14.6.2003, p. 25).

(10) Dz.U. L 183, z 11.7.1997, str. 12.

(11) Dz.U. L 14, z 18.1.2001, str. 32.

(12) Dz.U. L 345, z 31.12.2003, str. 9.

(13) Dz.U. L 336, z 23.12.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

OBSZARY POLITYKI DLA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania zgodnie z programem IDABC to te, utworzone w następujących obszarach:

A.

OGÓLNE

1. Polityki i działania Wspólnoty (zgodnie z sekcją B), międzyinstytucjonalna wymiana informacji (zgodnie z sekcją C), współpraca międzynarodowa (zgodnie z sekcją D), jak również pozostałe sieci (zgodnie z sekcją E).

2. Funkcjonowanie agencji europejskich i organów, przy wspieraniu ram prawnych wynikających z utworzenia agencji europejskich.

3. Polityki dotyczące swobodnego przepływu osób, w szczególności przy wspieraniu równego świadczenia usług dla obywateli i przedsiębiorstw w różnych Państwach Członkowskich.

4 Działania, które, w ramach polityki i działania Wspólnoty oraz w nieprzewidzianych okolicznościach, są pilnie potrzebne w celu wsparcia działania Wspólnoty i Państw Członkowskich.

B.

POLITYKI I DZIAŁANIA WSPÓLNOTY

1. Polityka gospodarcza i walutowa.

2. Konsolidacja "dorobku wspólnotowego" w następstwie rozszerzenia Unii Europejskiej.

3. Polityka regionalna i polityka spójności, w szczególności w celu ułatwienia gromadzenia, zarządzania i upowszechniania informacji dotyczących wykonywania polityki regionalnej i polityki spójności na szczeblu centralnej i regionalnej administracji publicznej.

4. Finansowanie wspólnotowe, w szczególności w celu utworzenia połączenia z istniejącymi bazami danych Komisji, mając na względzie zwiększenie dostępu organizacji europejskich, w szczególności dla MŚP, do wspólnotowych źródeł finansowania.

5. Statystyka, w szczególności w odniesieniu do gromadzenia i upowszechniania informacji statystycznych, jak również statystyka mająca na celu wsparcie eGovernment, w celu oceny interoperatywności między systemami i ich wydajnością jako miarą sukcesu.

6. Publikacja dokumentów urzędowych i zarządzanie urzędowymi usługami informacyjnymi.

7. Sektory rolnictwa i rybołówstwa, w szczególności w odniesieniu do zarządzania rynkami i strukturami rolnymi, wydajniejszego zarządzania finansami, wymiany danych dotyczących rachunków gospodarstw między agencjami krajowymi a Komisją oraz do zwalczania przestępstw finansowych.

8. Sektory przemysłu i usług, w szczególności w odniesieniu do wymiany informacji między organami administracji publicznej odpowiedzialnymi za kwestie konkurencji w biznesie oraz takimi organami administracji publicznej a federacjami przemysłowymi.

9. Polityka konkurencji, w szczególności w odniesieniu do wdrożenia ulepszonej elektronicznej wymiany danych z krajowymi organami administracji publicznej, w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych.

10. Edukacja, kultura i sektor audiowizualny, w szczególności w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących treści zawartych w otwartych sieciach oraz wspierania rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych.

11. Sektor transportu, w szczególności w odniesieniu do wspierania wymiany danych dotyczących kierowców, pojazdów, statków i operatorów transportowych.

12. Turystyka, środowisko, ochrona konsumentów i zdrowie publiczne oraz zamówienia publiczne.

13. Polityka badań, w szczególności w celu ułatwienia gromadzenia, zarządzania i rozpowszechniania informacji dotyczących wykonania skoordynowanych polityk badawczych na szczeblu krajowych organów administracji publicznej.

14. Wkład w realizację celów inicjatywy eEuropa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności rozdziału dotyczącego eGovernment i bezpieczeństwa, którego celem jest korzyść dla przedsiębiorstw i obywateli.

15. Polityka migracyjna, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z krajowymi organami administracji, w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych.

16. Współpraca właściwych władz sądowniczych.

17. Systemy informacyjne umożliwiające udział parlamentów narodowych i społeczeństwa obywatelskiego w procesie legislacyjnym.

18. Kontynuacja wykonywania prawodawstwa wspólnotowego w Państwach Członkowskich i wymiana informacji między Państwami Członkowskimi a instytucjami Wspólnoty.

C.

MIĘDZYINSTYTUCJONALNA WYMIANA INFORMACJI

Międzyinstytucjonalna wymiana informacji, w szczególności:

1) przy wspieraniu wspólnotowego procesu podejmowania decyzji i interpelacji parlamentarnych;

2) w celu utworzenia niezbędnych połączeń telematycznych między Komisją, Parlamentem Europejskim, Radą (włączając stronę urzędującej Prezydencji Unii Europejskiej, Stałego Przedstawicielstwa Państw Członkowskich i współpracujących ministerstw narodowych) oraz innymi instytucjami Wspólnoty;

3) w celu zmniejszenia barier związanych z wielością języków w międzyinstytucjonalnej wymianie informacji, na środki zarządzania przepływem pracy tłumaczeniowej i narzędzi wspierających proces tłumaczenia, tworzenie i upowszechnianie zasobów wielojęzycznych oraz organizacja powszechnego dostępu do takich zasobów;

4) w celu wymiany dokumentów między agencjami europejskimi i organami a instytucjami Wspólnoty.

D.

WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

Rozszerzenie projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania na państwa trzecie, włączając państwa kandydujące, oraz organizacje międzynarodowe, ze szczególnym naciskiem na inicjatywy rozwoju i współpracy gospodarczej.

E.

POZOSTAŁE SIECI

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, które poprzednio były finansowane z programu IDA, a które aktualnie posiadają własne finansowanie wspólnotowe, mimo wszystko należą do kategorii "pozostałe sieci" określonej w art. 14 niniejszej decyzji.

ZAŁĄCZNIK  II

ŚRODKI HORYZONTALNE

Środki horyzontalne na podstawie programu IDABC to w szczególności:

A.

HORYZONTALNE OGÓLNOEUROPEJSKIE USŁUGI EGOVERNMENT

Środki horyzontalne podejmowane w celu rozpoczęcia, umożliwienia i zarządzania świadczeniem horyzontalnych ogólnoeuropejskich usług eGovernment, włączając aspekty organizacyjne i koordynacyjne, takie jak:

a) portal zapewniający dostęp do ogólnoeuropejskich, wielojęzycznych informacji online i usług interaktywnych dla przedsiębiorstw i obywateli;

b) jeden punkt dostępu do np. usług informacyjnych dotyczących prawa online w Państwach Członkowskich;

c) interaktywna aplikacja dla zainteresowanych podmiotów gromadzących opinie i doświadczenia dotyczące kwestii będących elementem interesu publicznego i funkcjonowania polityki Wspólnoty.

B.

USŁUGI DOTYCZĄCE INFRASTRUKTURY

Środki horyzontalne podejmowane w celu zapewnienia i utrzymania rozwiązań technologicznych i dotyczących oprogramowania jako usług oferujących konkretne funkcje związane z ICT, począwszy od łączności po określone standardy. Rozwiązania technologiczne i dotyczące oprogramowania obejmują usługi sieciowe, środki programowo-sprzętowe, bezpieczeństwo i wytyczne, takie jak:

a) bezpieczna i wiarygodna platforma komunikacyjna w celu wzajemnej wymiany danych między organami administracji publicznej;

b) bezpieczny i wiarygodny system zarządzania przepływem danych wzajemnie powiązany z różnymi przepływami pracy;

c) wspólny zestaw instrumentów zarządzania wielojęzycznymi współpracującymi stronami internetowymi i portalami;

d) akredytacja platform w celu obsługi informacji niejawnych;

e) ustanowienie i wykonanie polityki uwierzytelniania dla sieci i projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania;

f) badania w zakresie bezpieczeństwa i analizy ryzyka wspierające sieci lub inne usługi dotyczące infrastruktury;

g) mechanizmy mające na celu zbudowanie zaufania między władzami certyfikującymi w celu umożliwienia wykorzystania certyfikatów elektronicznych w ogólnoeuropejskich usługach eGovernment;

h) usługi identyfikacji, zezwalania, uwierzytelniania i uznawania dla projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania;

i) wspólne ramy wzajemnej wymiany informacji i wiedzy między europejskimi organami administracji publicznej oraz z przedsiębiorstwami i obywatelami, włączając wytyczne dotyczące architektury europejskiej;

j) specyfikacja słowników XML, schematów i pokrewnych zasobów XML w celu wsparcia wzajemnej wymiany danych w sieciach;

k) funkcyjne i niefunkcyjne wzorcowe wymaganie zarządzania zapisami elektronicznymi w organach administracji publicznej;

l) ramy metadanych dla informacji sektora publicznego w zastosowaniach ogólnoeuropejskich;

m) porównanie standardów otwartej wymiany w celu ustanowienia polityki otwartych formatów;

n) wspólne specyfikacje i usługi dotyczące infrastruktury ułatwiające realizację elektronicznych zamówień publicznych w całej Europie;

o) systemy tłumaczenia maszynowego i inne narzędzia wielojęzyczne, włączając słowniki, tezaurusy i systemy klasyfikacji wspomagające wielojęzyczność;

p) aplikacje w celu wspomagania współpracy między organami administracji publicznej;

q) aplikacje w celu wspomagania wielokanałowego dostępu do usług;

r) otwarte, oparte na oprogramowaniu narzędzia i działania ukierunkowane na ułatwianie wymiany doświadczeń między organami administracji publicznej oraz podejmowanie przez nie rozwiązań.

C.

DZIAŁANIA STRATEGICZNE I WSPOMAGAJĄCE

1. Działania strategiczne wspomagające ocenę i wspieranie ogólnoeuropejskich usług eGovernment, takie jak:

a) analiza eGovernment i strategie zarządzania informacją (IM) w całej Europie;

b) organizacja imprez informacyjnych, przy udziale zainteresowanych podmiotów;

c) wspieranie tworzenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment ze szczególnym naciskiem na usługi dla przedsiębiorstw i obywateli.

2. Działania wspierające podejmowane w celu wspierania zarządzania programami, zorientowanego na monitorowanie i poprawę efektywności i wydajności programu, takie jak:

a) zapewnienie jakości i kontroli w celu poprawy specyfikacji celów projektu, jak również realizacji i rezultatów projektu;

b) ocena programu oraz analiza kosztów i korzyści konkretnych projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz środków horyzontalnych.

3. Działania wspierające podejmowane w celu wspomagania upowszechniania dobrych praktyk w zastosowaniu technologii informacyjnych w administracji publicznej, takie jak:

a) sprawozdania, strony internetowe, konferencje oraz, ogólnie, inicjatywy skierowane do społeczeństwa;

b) monitorowanie, analiza i upowszechnianie za pomocą stron internetowych inicjatyw i najlepszych praktyk związanych z działaniami eGovernment na szczeblu Państw Członkowskich, Wspólnoty oraz międzynarodowym;

c) wspieranie upowszechniania najlepszych praktyk w wykorzystywaniu np. otwartych źródeł oprogramowania przez organy administracji publicznej.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.181.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/387/WE w sprawie interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli (IDABC)
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 18/05/2004
Data wejścia w życie: 20/05/2004, 01/01/2005