Komitet Regionów na podstawie art. 264 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE) przyjął niniejszy Regulamin (decyzje z dnia 18 listopada 1999 r. w wersji z dnia 11 lutego 2004 r.).
UWAGI WSTĘPNE
Jeżeli chodzi o funkcje i stanowiska określone w niniejszym Regulaminie, to należy uwzględnić, że użyte pojęcia dotyczą zarówno rodzaju żeńskiego, jak i męskiego.
CZŁONKOWIE I ORGANY KOMITETU
Organy Komitetu
Organy Komitetu
Organami Komitetu są Zgromadzenie Plenarne, Przewodniczący, Prezydium i komisje.
Członkowie Komitetu
Status członków i zastępców
Zgodnie z art. 263 Traktatu WE członkowie Komitetu oraz ich zastępcy są przedstawicielami wspólnot regionalnych i lokalnych. Posiadają oni albo mandat społeczności regionalnej lub lokalnej, albo są odpowiedzialni politycznie przed wybranym zgromadzeniem. Do wykonywania swoich obowiązków nie muszą być oni związani żadnym mandatem imperatywnym. Są w pełni niezależni w wykonywaniu swych funkcji, w ogólnym interesie Wspólnoty.
Kadencja
Przywileje i immunitety
Członkowie i ich należycie upoważnieni zastępcy korzystają z przywilejów i immunitetów określonych przez Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, załączony do Traktatu z dnia 8 kwietnia 1965 r. ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich.
Udział zastępców
Udzielenie pełnomocnictwa do głosowania
Z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych przez art. 5 i 29, prawo do głosowania nie może być przekazane.
Delegacje narodowe i frakcje polityczne
Delegacje narodowe i frakcje polityczne przyczyniają się w sposób równomierny do organizacji prac Komitetu.
Delegacje narodowe
Frakcje polityczne i członkowie niezrzeszeni
Grupy międzyregionalne
Członkowie i zastępcy mogą tworzyć grupy międzyregionalne. Informują o tym Przewodniczącego Komitetu.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KOMITETU
Zwołanie i ustanowienie Komitetu
Zwołanie pierwszego posiedzenia
Komitet jest zwoływany po każdym czteroletnim wznowieniu przez najstarszego członka i zbiera się najpóźniej w ciągu jednego miesiąca po powołaniu członków przez Radę. Najstarszy z obecnych członków przewodniczy pierwszemu posiedzeniu jako Przewodniczący Senior. Stanowi on wraz z czterema najmłodszymi obecnymi członkami i Sekretarzem Generalnym Komitetu Prezydium Tymczasowe.
Ustanowienie Komitetu i sprawdzenie pełnomocnictw
Zgromadzenie Plenarne
Funkcje Zgromadzenia Plenarnego
Komitet zbiera się na Zgromadzeniu Plenarnym. Zgromadzenie Plenarne wykonuje w szczególności następujące podstawowe zadania:
a) zatwierdzenie opinii, sprawozdań i rozwiązań;
b) zatwierdzenie wstępnego projektu oszacowania dochodów i wydatków Komitetu;
c) zatwierdzenie na początku każdej kadencji programu politycznego Komitetu;
d) wybór Przewodniczącego, pierwszego Wiceprzewodniczącego i innych członków Prezydium;
e) utworzenie komisji;
f) zatwierdzenie i zmiana Regulaminu Komitetu.
Zwołanie Zgromadzenia Plenarnego
Porządek dzienny posiedzenia plenarnego
Rozpoczęcie posiedzenia plenarnego
Przewodniczący rozpoczyna posiedzenie plenarne i podaje do zatwierdzenia ostateczny projekt porządku dziennego.
Rozpowszechnianie informacji, osoby z zewnątrz i osoby zaproszone do zabrania głosu, sprawy bieżące
Czas wypowiedzi
Lista mówców
Wnioski formalne
Kworum
Głosowanie
Składanie poprawek
Postępowanie z poprawkami
Jeżeli istnieje zalecenie głosowania, Przewodniczący może przystąpić do głosowania grupowego poprawek, które są w nim zawarte. Każdy członek może odmówić zaleceniu głosowania; w tym przypadku musi on określić, które poprawki muszą być przedmiotem osobnego głosowania.
Opinie i sprawozdania pilne
W przypadku niecierpiącym zwłoki, gdy procedura zwyczajna nie pozwala na dotrzymanie terminu wyznaczonego przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski i gdy właściwa komisja przyjęła jednogłośnie projekt opinii lub sprawozdania, Przewodniczący przekazuje ten projekt do wiadomości Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego. Projekt opinii lub sprawozdania jest poddany zatwierdzeniu bez zmian na następnym posiedzeniu Zgromadzenia Plenarnego. Wszystkie dokumenty dotyczące tego tekstu muszą zaznaczać, że chodzi tu o opinię lub sprawozdanie będące przedmiotem procedury niecierpiącej zwłoki.
Procedury uproszczone
Zamknięcie posiedzenia plenarnego
Przed zamknięciem posiedzenia plenarnego Przewodniczący zawiadamia o miejscu i dacie następnego posiedzenia, jak również o punktach porządku dziennego, które są już znane.
Prezydium i Przewodniczący
Skład Prezydium
Prezydium składa się z:
a) Przewodniczącego,
b) pierwszego Wiceprzewodniczącego,
c) Wiceprzewodniczącego z każdego Państwa Członkowskiego,
d) dwudziestu innych członków,
e) przewodniczących frakcji politycznych.
Oprócz funkcji Przewodniczącego i funkcji przewodniczących frakcji politycznych, funkcje w Prezydium są podzielone między delegacje narodowe w następujący sposób:
– trzy stanowiska: Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Francja, Włochy, Hiszpania, Polska,
– dwa stanowiska: Holandia, Grecja, Republika Czeska, Belgia, Węgry, Portugalia, Szwecja, Austria, Słowacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa,
– jedno stanowisko: Łotwa, Słowenia, Estonia, Cypr, Luksemburg, Malta.
Przedstawiciele członków Prezydium
Zasady wyboru
Wybór Przewodniczącego i pierwszego Wiceprzewodniczącego
Wybór wiceprzewodniczących, innych członków Prezydium i przewodniczących frakcji politycznych jako członków Prezydium
Wybór przedstawicieli
Przy wyborze kandydata na stanowisko w Prezydium wybiera się również jego przedstawiciela.
Wybory uzupełniające na wolne miejsca w Prezydium
Członek Prezydium lub jego przedstawiciel, którzy przestają urzędować w Komitecie lub rezygnują z Prezydium, są zastępowani na okres pozostały do końca kadencji zgodnie z art. 28-33. Wybory uzupełniające na wolne miejsca w Prezydium odbywają się na Zgromadzeniu Plenarnym pod przewodnictwem Przewodniczącego lub zastępcy Przewodniczącego zgodnie z art. 37 ust. 3.
Funkcje Prezydium
Zadania Prezydium to:
a) ustanowienie projektu programu politycznego na początku każdej kadencji i nadzorowanie jego wykonania. Raz do roku, jak również przy wygaśnięciu każdego mandatu, Przewodniczący na wniosek Prezydium przestawia Zgromadzeniu Plenarnemu sprawozdanie z oceny oddziaływania prac Komitetu;
b) przygotowanie, organizacja i koordynacja prac Zgromadzenia Plenarnego i komisji;
c) właściwość ogólna w sprawach natury finansowej, organizacyjnej i administracyjnej, dotyczących członków i zastępców, organizacji wewnętrznej Komitetu i jego Sekretariatu Generalnego, włączając w to również plan organizacji i organy Komitetu,
d) Prezydium może:
– ustanawiać grupy robocze składające się z jego członków lub członków Komitetu, aby doradzały mu one w sprawach szczególnych; takie grupy robocze mogą mieć do 8 członków,
– zapraszać do udziału w jego posiedzeniach innych członków Komitetu oraz osobistości z zewnątrz z uwagi na ich znajomość rzeczy lub ich urząd;
e) zatrudnienie Sekretarza Generalnego, urzędników oraz innych pracowników obsługi, wymienionych w art. 63 ust. 1 i 2,
f) przedstawienie Zgromadzeniu Plenarnemu projektu tymczasowego stanu dochodów i wydatków Komitetu, zgodnie z art. 64,
g) zezwolenie na posiedzenia poza stałym miejscem pracy.
Zwołanie Prezydium i podejmowanie decyzji
Przewodniczący
Opinie, sprawozdania i rezolucje - Procedura Prezydium
Opinie - Podstawy prawne
Zgodnie z art. 265 Traktatu WE Komitet zatwierdza swoje opinie:
a) o ile Komisja lub Rada zwraca się o opinię w przypadkach przewidzianych przez Traktat WE, jak również przez ich instytucje lub Parlament Europejski we wszystkich innych przypadkach;
b) z własnej inicjatywy;
c) o ile, w przypadku konsultacji przez Komitet Ekonomiczno-Społeczny na mocy art. 262 Traktatu WE, Komitet uważa, że wchodzą w grę szczególne interesy regionalne.
Opinie i sprawozdania - Wyznaczenie właściwej komisji
a) zaproponować Prezydium utworzenie grupy roboczej, złożonej z przedstawicieli danych komisji; albo
b) w szczególnych przypadkach obciążyć jedną lub kilka komisji, innych niż te wybrane jako główne, złożeniem projektu opinii lub dodatkowego sprawozdania. Komisja wybrana jako główna przystąpi do głosowania w sprawie zaleceń projektów opinii lub sprawozdania innych komisji i włączy je do tych, które sama zatwierdziła. Niemniej jednak tylko komisja wybrana jako główna posiada właściwość do złożenia sprawozdania przed Zgromadzeniem Plenarnym.
Wyznaczenie sprawozdawcy generalnego
Opinie i sprawozdania z własnej inicjatywy
Przedstawienie rezolucji
a) wpisać projekt rezolucji do wstępnego projektu porządku dnia posiedzenia plenarnego, zgodnie z art. 15 ust. 1; albo
b) wyznaczyć właściwą komisję, wyznaczając jej termin do opracowania projektu rezolucji; właściwa komisja opracowuje projekt rezolucji zgodnie z procedurą opracowania projektów opinii lub sprawozdania. W tym przypadku przepisów art. 51 i 52 nie stosuje się; albo
c) w przypadku posiedzenia plenarnego. Tekst ten jest więc rozpatrywany podczas drugiego dnia posiedzenia.
Każdy członek może na Zgromadzeniu Plenarnym złożyć zmiany do nadzwyczajnie pilnych projektów rezolucji.
Rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji
Prezydium jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji zatwierdzonych przez Komitet.
Komisje
Skład i zakres działania
Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Funkcje komisji
Komisje mają przede wszystkim za zadanie opracowywanie projektów opinii, sprawozdań i rezolucji, które są następnie poddawane do zatwierdzenia podczas Zgromadzenia Plenarnego.
Zwołanie komisji i porządek dzienny
Upowszechnianie informacji
Przesłuchania publiczne
W szczególnych przypadkach i za porozumieniem z Prezydium komisja może przeprowadzić publiczne przesłuchanie albo zaprosić osoby z zewnątrz, z uwagi na ich wiedzę w związku z jednym lub więcej punktami porządku dziennego.
Termin opracowania opinii i sprawozdań
Struktura opinii
- preambuły, która określa podstawy prawne opinii i procedury wykorzystane do jej opracowania i sformułowania, a jeżeli jest to niezbędne, również uwagi wstępne,
- części głównej, która przedstawia opinie i zalecenia Komitetu w rozpatrywanej sprawie, jak również, w danym przypadku, konkretne propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanego dokumentu.
Struktura sprawozdań
Sprawozdanie Komitetu składa się z:
– preambuły, która wskazuje procedury wykorzystane do jego opracowania i która zawiera spis treści,
– wstępu, który opisuje ogólną treść rozpatrywanych spraw,
– części głównej, która przedstawia szczególne uwagi oraz analizę tych spraw,
– wniosków, które przedstawiają streszczenie punktów widzenia i końcowych zaleceń Komitetu w danej sprawie.
W miarę potrzeby załączniki mogą zawierać wykorzystaną dokumentację, teksty odniesień i informacje dodatkowe.
Sprawozdawcy
Grupy robocze
Eksperci
Kworum
Głosowanie
Decyzje są podejmowane większością oddanych głosów. Artykuł 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Poprawki
Odstąpienie od opracowania opinii lub sprawozdania
Komisja, która jest wyznaczona przez Prezydium jako odpowiedzialna za propozycję i która stwierdza, że tekst ten nie ma wpływu na interesy regionalne lub lokalne lub że nie ma on zasięgu politycznego, może zdecydować o odstąpieniu od opracowania opinii lub sprawozdania w danej sprawie.
Administracja Komitetu
Sekretariat Generalny
Sekretarz Generalny
Zatrudnienie Sekretarza Generalnego
Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
– w przypadku urzędników stopni 5-10 kategorii A* oraz urzędników kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku innych stanowisk urzędniczych - przez Prezydium działające na wniosek Sekretarza Generalnego.
– w przypadku personelu tymczasowego stopni 5-10 kategorii A* oraz personelu tymczasowego kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku innych stanowisk - przez Prezydium działające na wniosek Sekretarza Generalnego,
– w przypadku personelu tymczasowego biura Przewodniczącego lub pierwszego Wiceprzewodniczącego:
– w przypadku personelu tymczasowego kategorii A* stopni 5-10, jak również w przypadku personelu tymczasowego kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego, na wniosek Przewodniczącego,
– w przypadku innego personelu tymczasowego - przez Prezydium działające na wniosek Przewodniczącego.
Personel tymczasowy biura Przewodniczącego lub Pierwszego Zastępcy Przewodniczącego jest zatrudniony do końca kadencji Przewodniczącego lub pierwszego Wiceprzewodniczącego,
– personel pomocniczy, pracownicy kontraktowi i personel lokalny - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku doradców specjalnych - przez Sekretarza Generalnego zgodnie z warunkami ustalonymi w art. 119 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.
Komisja ds. Zagadnień Finansów i Administracji
a) doradzanie i przyjmowanie przedstawionego przez Sekretarza Generalnego wstępnego projektu preliminarza wydatków i przychodów zgodnie z artykułem 65;
b) opracowywanie projektów przepisów wykonawczych i decyzji Prezydium w sprawach finansowych, organizacyjnych i administracyjnych, włączając w to przepisy i decyzje dotyczące członków i zastępców.
Budżet
INNE PRZEPISY
Współpraca z innymi instytucjami
Porozumienia o współpracy instytucjonalnej
W zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego może zawierać porozumienia o współpracy z innymi organami (instytucje, organy i organizacje) Unii Europejskiej.
Przekazywanie i opublikowanie opinii, sprawozdań i rezolucji
Jawność i przejrzystość
Dostęp opinii publicznej do dokumentów
Przepisy dotyczące Regulaminu
Zmiana Regulaminu
Przepisy Prezydium
Prezydium może określić w drodze zarządzeń sposób zastosowania przepisów niniejszego regulaminu, w zgodności z tym ostatnim.
Wejście w życie Regulaminu
Niniejszy regulamin wchodzi w życie dzień po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.175.1 |
Rodzaj: | Regulamin |
Tytuł: | Regulamin Komitetu Regionów. |
Data aktu: | 18/11/1999 |
Data ogłoszenia: | 10/05/2004 |
Data wejścia w życie: | 11/05/2004 |