Dyrektywa 2004/51/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych

DYREKTYWA 2004/51/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 23 marca 2004 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r.(5) zapewnia koncesjonowanym przedsiębiorstwom kolejowym prawo dostępu do TERFN (Transeuropejska Kolejowa Sieć Towarowa), a najpóźniej od 2008 r. do całej sieci dla świadczenia usług międzynarodowych przewozów kolejowych.

(2) Rozszerzenie tego prawa dostępu do międzynarodowych przewozów kolejowych na całą sieć od 1 stycznia 2006 r. powinno prowadzić do większych niż się spodziewano korzyści w zakresie zamiany na inne formy transportu i rozwoju międzynarodowych przewozów kolejowych.

(3) Rozszerzenie tego prawa dostępu na wszystkie rodzaje kolejowych usług transportowych od dnia 1 stycznia 2007 r., zgodnie z zasadą swobody świadczenia usług, zwiększy efektywność kolei w stosunku do innych środków transportu. Ułatwi również zrównoważony transport w Państwach Członkowskich i pomiędzy nimi, poprzez wzrost konkurencyjności i umożliwienie napływu nowego kapitału i nowych przedsiębiorstw.

(4) Niniejsza dyrektywa jest częścią pakietu środków ogłoszonego w Białej Księdze w sprawie polityki transportowej i objętych dyrektywą 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych(6), dyrektywą 2004/50/WE zmieniającą dyrektywy w sprawie interoperacyjności(7) oraz rozporządzeniem (WE) nr 881/2004 ustanawiającym Europejską Agencję Kolejową(8). Te środki, zwane "drugim pakietem kolejowym", zostały przyjęte w celu dalszego rozwoju wspólnotowych ram regulacyjnych w dziedzinie kolei, ustanowione w szczególności dyrektywami 2001/12/WE(9), 2001/13/WE(10) i 2001/14/WE(11), zwane "pierwszym pakietem kolejowym". W celu ukończenia prac nad ramami regulacyjnymi oraz kontynuowania wysiłków nad stworzeniem zintegrowanego europejskiego obszaru kolejowego, Komisja zaproponowała w dniu 3 marca 2004 r. trzeci pakiet środków, które przyczynią się do realizacji celów niniejszej dyrektywy. Ten trzeci pakiet poświęcony jest kwestiom pozwoleń dla maszynistów, jakości usług kolejowego transportu towarowego, praw pasażerów w międzynarodowym transporcie kolejowym oraz otwarcia rynku dla międzynarodowych usług transportu pasażerów koleją. Parlament Europejski głosował w październiku 2003 r. w tej procedurze legislacyjnej zmianę mającą na celu otwarcie rynku dla wszystkich usług transportu pasażerskiego koleją do 2008 r. Parlament Europejski i Rada zgodziły się pilnie zbadać środki objęte trzecim pakietem. W odniesieniu do otwarcia rynku dla międzynarodowych usług transportu pasażerskiego, data 2010 rok zaproponowana przez Komisję ma zostać rozważona jako cel pozwalający wszystkim operatorom na przygotowanie się we właściwy sposób.

(5) Komisja powinna zbadać bieg spraw w zakresie ruchu, bezpieczeństwa, warunków pracy i sytuacji operatorów i wydać do 1 stycznia 2006 r. sprawozdanie w sprawie kierunków rozwoju tych zagadnień, dołączając tam gdzie to stosowne nowe propozycje stanowiące podstawę dla rozwoju najlepszych z możliwych warunków dla gospodarek Państw Członkowskich, przedsiębiorstw kolejowych i ich pracowników oraz dla użytkowników kolei.

(6) Kolejowy transport towarowy oferuje znaczne możliwości dla tworzenia nowych usług transportowych oraz usprawnienie już istniejących na poziomie krajowym i europejskim.

(7) Aby osiągnąć pełną konkurencyjność towarowy transport kolejowy wymaga w coraz większym stopniu zapewnienia usług kompleksowych, łącznie z transportem w i między Państwami Członkowskimi.

(8) Ponieważ zagadnienia bezpieczeństwa kolei są uregulowane dyrektywą 2004/49/WE jako część nowych spójnych ram regulacyjnych dla sektora kolejowego, przepisy dyrektywy 91/440/EWG dotyczące bezpieczeństwa powinny zostać uchylone.

(9) Dyrektywa 91/440/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do dyrektywy 91/440/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 skreśla się ust. 2 z dniem wejścia w życie dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych;

2) w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedsiębiorstwom kolejowym, w rozumieniu art. 2, przyznaje się, na sprawiedliwych warunkach, dostęp do Transeuropejskiej Kolejowej Sieci Towarowej (TERFN) określonej w art. 10a i w załączniku I, a najpóźniej od 1 stycznia 2006 r., do całej sieci kolejowej, w celu wykonywania międzynarodowych usług transportowych.

Dodatkowo, najpóźniej od 1 stycznia 2007 r., przedsiębiorstwom kolejowym, w rozumieniu art. 2, przyznaje się na sprawiedliwych warunkach, dostęp do infrastruktury we wszystkich Państwach Członkowskich w celu wykonywania wszystkich kolejowych usług transportowych.";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Każde przedsiębiorstwo kolejowe zajmujące się kolejowymi usługami transportowymi zawiera niezbędne umowy w oparciu o prawo publiczne lub prywatne z instytucjami zarządzającymi infrastrukturą kolejową. Warunki takich umów będą niedyskryminacyjne i przejrzyste, zgodnie z przepisami dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej oraz pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa(*).

______

(*) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str.29. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2002/844/WE (Dz.U. L 289 z 26.10.2002, str.30).";

c) ustęp 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Dostęp do torów i świadczenie usług w terminalach i portach związanych z działalnością kolejową, o której mowa w ust. 1, 2 i 3, służące lub potencjalnie mogące służyć więcej niż jednemu klientowi końcowemu, będą udostępnione wszystkim przedsiębiorstwom kolejowym w sposób niedyskryminacyjny i przejrzysty, a wnioski składane przez przedsiębiorstwa kolejowe mogą podlegać ograniczeniom tylko wtedy, jeśli istnieją realne alternatywy stosownie dla przewozu transportem kolejowym na warunkach rynkowych.";

d) ustęp 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Do 1 stycznia 2006 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Regionów i Radzie sprawozdanie w sprawie wykonania niniejszej dyrektywy.

Sprawozdanie to dotyczy:

- wykonania niniejszej dyrektywy przez Państwa Członkowskie i skuteczności pracy różnych zaangażowanych jednostek,

- rozwoju rynku, w szczególności tendencji rozwojowych w ruchu międzynarodowym, działalności i udziałów w rynku wszystkich podmiotów w nim występujących, w tym nowych uczestników,

- wpływu na cały sektor transportowy, w szczególności w odniesieniu do zamiany na inne formy transportu,

- wpływu na poziom bezpieczeństwa w każdym Państwie Członkowskim,

- warunków pracy w sektorze w każdym Państwie Członkowskim.

Jeśli to konieczne, do sprawozdania należy dołączyć stosowne wnioski lub zalecenia w sprawie kontynuacji działań Wspólnoty, w celu rozwoju rynku kolejowego i ram prawnych regulujących go.";

3) w art. 10b ust. 4, lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) stan europejskiej sieci kolejowej";

4) skreśla się art. 14.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 31 grudnia 2005 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przyjęte przez Państwa Członkowskie środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. McDOWELL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 291 z 26.11.2002, str. 1.

(2) Dz.U. C 61 z 14.3.2003, str. 131.

(3) Dz.U. C 66 z 19.3.2003, str. 5.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 stycznia 2003 r. (Dz.U. C 38 E z 12.2.2004, str. 89), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. (Dz.U. C 270 E z 11.11.2003, str. 1) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowane). Rezolucja prawodawcza z dnia 22 kwietnia 2004 r. i decyzja Rady z dnia 26 kwietnia 2004 r.

(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).

(6) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 16.

(7) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 40.

(8) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 3.

(9) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1.

(10) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 26.

(11) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 29. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2002/844/WE (Dz.U. L 289 z 26.10.2002, str. 30)

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.164.164

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/51/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/04/2004