Rozporządzenie 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 917/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 1 , w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 2 ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem 3 i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Artykuł 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 4

Programy krajowe określone w art. 105 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 5 (zwane dalej "programami pszczelarskimi"):

a)
zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie, o której mowa w art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, obejmujący w szczególności:
(i)
łączną liczbę pszczelarzy;
(ii)
liczbę zawodowych pszczelarzy, z których każdy utrzymuje ponad 150 uli;
(iii)
łączną liczbę uli;
(iv)
produkcję miodu;
(v)
wykaz celów programu;
b)
zawierają szczegółowy opis zaangażowanych środków wraz z szacunkowymi kosztami i planem finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym według poniższych rubryk:
(i)
wsparcie techniczne pszczelarzy;
(ii)
zwalczanie warrozy;
(iii)
racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;
(iv)
przeprowadzanie analiz miodu;
(v)
zasiedlanie uli;
(vi)
prace w zakresie badań stosowanych;
c)
zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;
d)
zawierają wykaz organizacji przedstawicielskich i stowarzyszeń pszczelarskich, współpracujących z właściwym organem państwa członkowskiego przy sporządzaniu programów pszczelarskich;
e)
określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.
Artykuł  2
1. 6
Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.
2. 7
Każdy rok realizacji programu pszczelarskiego ("rok pszczelarski") trwa 12 kolejnych miesięcy od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia.
3. 8
Działania zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok pszczelarski, należy w pełni zrealizować w danym roku pszczelarskim.

Płatności odnoszące się do działań zrealizowanych w trakcie każdego roku pszczelarskiego dokonuje się w dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się dnia 16 października danego roku pszczelarskiego i kończącym dnia 15 października następnego roku.

Artykuł  3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł  4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie przekazują Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 9 , przed datą określoną w art. 2 ust. 1.
2.
Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 10 .
Artykuł  6 11

Działania zawarte w programach pszczelarskich mogą być dostosowywane podczas roku obrotowego, o ile są one nadal zgodne z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 797/2004. Limity finansowe w stosunku do każdego z wymienionych działań mogą zostać zmienione, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane państwo członkowskie.

Dane państwo członkowskie informuje Komisję o każdym projekcie dostosowania działań na mocy pierwszego akapitu, o ile dane działanie nie zostało początkowo przewidziane i zgłoszone w ramach programu trzyletniego. W razie braku sprzeciwu Komisji planowane dostosowania zaczynają obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po wyżej wymienionym przekazaniu informacji.

Do dnia 15 grudnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji zestawienie zrealizowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne rubryki, o których mowa w art. 1 lit. b).

Artykuł  6a 12

Powiadomienia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, są dokonywane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 13 .

Artykuł  7 14

(skreślony)

Artykuł  8 15

W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 16 .

Artykuł  9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia uważa się za odesłania do niniejszego rozporządzenia i należy je odczytywać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  17

Państwo członkowskie Liczba pszczół

Liczba uli

BE 107 800
BG 526 014
CZ 540 705
DK 150 000
DE 711 299
EE 41 400
IE 15 710
EL 1 584 206
ES 2 459 292
FR 1 636 000
HR 491 981
IT 1 316 774
CY 44 953
LV 83 801
LT 144 969
LU 7 804
HU 1 088 590
MT 3 142
NL 80 000
AT 376 485
PL 1 280 693
PT 566 793
RO 1 550 000
SI 167 000
SK 254 859
FI 50 000
SE 150 000
UK 274 000
UE 28 15 704 270

ZAŁĄCZNIK  II

 Analiza na temat struktury sektora pszczelarskiego, zgodnie z art. 9

1. Ule i pszczelarze

Ule pszczelarzy zawodowych:

Liczba uli ogółem:

Pszczelarze zawodowi a):

Liczba pszczelarzy ogółem:

2. Struktury sprzedaży

Produkcja b): Sprzedaż bezpośrednia skierowana do konsumentów

Sprzedaż bezpośrednia skierowana do sprzedawców detalicznych

Sprzedaż do centrów skupu/pośredników

Sprzedaż na potrzeby przemysłu

Przywóz: Sprzedaż pośrednikom/do centrów skupu/na potrzeby przemysłu

Wywóz:

3. Ceny

4. Koszty produkcji i konfekcjonowania

Koszty stałe:

Koszty zmienne:

– Szczegółowe rozbicie, w miarę możliwości, które obejmuje:

– koszty kontroli warozy

– zimowe dokarmianie

– pakowanie (kontenery)

– sezonowe przenoszenie uli

5. Jakość miodu

Certyfikaty o charakterze szczególnym: Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2082/92 (1)

Nazwa pochodzenia: Rozporządzenie Rady (WE) nr 2081/92 (2)

Oznaczenie geograficzne: Rozporządzenie (EWG) nr 2081/92

Uwagi:

a) Pszczelarz zawodowy posiada więcej niż 150 uli.

b) W miarę możliwości proszę podać rodzaj miodu i wielkość gospodarstwa.

ZAŁĄCZNIK  III

 Tabela korelacji

Rozporządzenie Rady (WE) nr 2300/97 Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1 Artykuł 4
Artykuł 2 ust. 1 Artykuł 2 ust. 1
Artykuł 2 ust. 2
Artykuł 2 ust. 2 Artykuł 2 ust. 3
Artykuł 3 Artykuł 3
Artykuł 4 ust. 1 Artykuł 4 akapit pierwszy i drugi
Artykuł 4 ust. 2 Artykuł 5 ust. 1
Artykuł 4 ust. 3 Artykuł 5 ust. 2
Artykuł 4 bis Artykuł 6
Artykuł 7
Artykuł 5 Artykuł 8
Artykuł 6 Artykuł 9
Artykuł 10
Artykuł 7 Artykuł 11
Załącznik I Załącznik I
Załącznik II Załącznik II
- Załącznik III
1 Dz.U. L 125 z 28.4.2004, str. 1.
2 Dz.U. L 173 z 1.7.1997, str. 1.
3 Dz.U. L 319 z 21.11.1997, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1387/2003 (Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 22).
4 Art. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.348.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r.
5 Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
6 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.182.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2007 r.
7 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.214.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.
8 Art. 2 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.182.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.214.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.

9 Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
10 Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
11 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.182.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.348.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r.

12 Art. 6a dodany przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.348.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r.
13 Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.
14 Art. 7 skreślony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.182.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2007 r.
15 Art. 8 zmieniony przez art. 27 rozporządzenia nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz.U.UE.L.06.365.52) z dniem 1 stycznia 2007 r.
16 Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.
17 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1484/2004 z dnia 20 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.273.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 sierpnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 939/2007 z dnia 7 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.207.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 726/2010 z dnia 12 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.213.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 768/2013 z dnia 9sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.214.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.163.83

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004