uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 4, art. 16 ust. 3 i art. 32 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(2), materiał szczególnego ryzyka przeznaczony do żywności, paszy lub nawozów nie może być przywożony do Wspólnoty.
(2) Jakkolwiek surowce kategorii 1, które mogą zawierać materiał szczególnego ryzyka, mogą być przywożone lub wywożone ze Wspólnoty zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 lub ustalonymi na mocy procedury przewidzianej w jego art. 33 ust. 2.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 812/2003 z dnia 12 maja 2003 w sprawie środków przejściowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przywozu i tranzytu niektórych produktów z państw trzecich(3), przewiduje tymczasowe odstępstwo do 30 kwietnia 2004 r. od zakazu przywozu niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002.
(4) Niektóre podmioty gospodarcze i partnerzy handlowi wyrazili zaniepokojenie, z powodu zakazu użytku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych, poza łańcuchem pokarmowym lub paszowym.
(5) Komisja wystąpiła z wnioskiem o opinię naukową w sprawie oceny ilościowej pozostałości ryzyka gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) w niektórych produktach otrzymanych z bydła takich jak żelatyna i łój. Opinia taka jest oczekiwana w bliskiej przyszłości. Komisja zamierza zwrócić się z prośbą o dalszą szczegółową opinię.
(6) Oczekując na opinie, właściwe jest przedstawienie środków przejściowych zezwalających na kontynuowanie wprowadzania do obrotu, wywozu, przywozu i tranzytu niektórych produktów sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, przeznaczonych wyłącznie do celów technicznych.
(7) Należy zatem przyjąć środki przejściowe, aby umożliwić techniczne zastosowanie niektórych, ściśle określonych, surowców kategorii 1 i 2. Szczególne zastosowania takich surowców przeznaczonych do celów technicznych powinny być przedmiotem ścisłego ujęcia w ramy i środków kontrolnych, w następstwie zmniejszając ryzyko przekazania do łańcucha pokarmowego lub paszowego i niezamierzone zastosowanie w innych produktach technicznych takich jak nawozy i dodatki do wzbogacania gleby, kosmetyki, produkty lecznicze i wyroby medyczne.
(8) Gdy nie można uniknąć zastosowania produktów ubocznych kategorii 1 i 2 pochodzenia zwierzęcego do wytwarzania produktów leczniczych, właściwy organ może, na podstawie indywidualnej oceny ryzyka zgodnie z właściwym prawodawstwem wspólnotowym, odstąpić od przepisów rozporządzenia.
(9) Mając na względzie wprowadzanie do obrotu i wywóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do celów technicznych wyprodukowanych we Wspólnocie, przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 powinny być wystarczające, z zastrzeżeniem uzupełnienia przepisów dotyczących zbierania i transportowania w celu zapewnienia ścisłego ujęcia w ramy, identyfikacji, oraz kontynuacji celów kontroli; należy wprowadzić w życie dodatkową certyfikację i wymagania dotyczące ujęcia w ramy mając na względzie partie towaru przeznaczone do przywozu lub w tranzycie.
(10) Państwa Członkowskie powinny wprowadzić w życie dodatkowe przepisy kontrolne, o ile to konieczne, w celu wykonania niniejszego rozporządzenia oraz w celu uniknięcia ryzyka przekazania, oraz powinny współpracować w celu osiągnięcia tego efektu; Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisje i pozostałe Państwa Członkowskie, oraz w przypadku zaistnienia niezgodności podjąć wszelkie niezbędne środki w kontekście odpowiedniego prawodawstwa wspólnotowego.
(11) Aby zapobiec zakłóceniom w wymianie handlowej należy przewidzieć odpowiedni okres czasu w celu dalszego przyjmowania importowanych produktów pochodzenia zwierzęcego, przybywających do punktu kontroli granicznej po dniu 1 maja 2004 r., którym może towarzyszyć stary wzór świadectwa zdrowia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273, z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 808/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 147, z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2245/2003 (Dz.U. L 333 z 20.12.2003, str. 28).
(3) Dz.U. L 117, z 13.5.2003, str. 19. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2268/2003 (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 24).
(4) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 3.
(5) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9.
(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji (WE) nr 2006/78 (Dz.U. L 271 z 30.9.2006, str. 56).
(7) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).
(8) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/27/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 34).
(9) Dz.U. L 169 z 12.7.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(10) Dz.U. L 331 z 7.12.1998, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
(11) Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 14.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.162.62 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 878/2004 ustalające środki przejściowe dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/04/2004 |