uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,
uwzględniając inicjatywę Królestwa Hiszpanii(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) System Informacyjny Schengen, zwany dalej "SIS", ustanowiony na mocy postanowień tytułu IV Konwencji z 1990 r. wykonawczej do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach(3), zwanej dalej "Konwencją z Schengen z 1990 r.", stanowi zasadniczy instrument stosowania postanowień dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej.
(2) Uznano potrzebę utworzenia nowego systemu SIS drugiej generacji, zwanego dalej "SIS II", w związku z rozszerzeniem Unii Europejskiej oraz w celu umożliwienia wprowadzenia nowych funkcji, korzystając z najnowszych osiągnięć w dziedzinie technologii informacyjnej, jak również podjęto pierwsze działania w celu utworzenia takiego systemu.
(3) Niektóre dostosowania istniejących przepisów oraz wprowadzenie niektórych nowych funkcji mogą zostać zrealizowane w odniesieniu do aktualnej wersji SIS, w szczególności jeżeli chodzi o zapewnianie dostępu do niektórych rodzajów danych wprowadzanych do SIS w celu wykorzystania ich przez organy, których właściwa realizacja zadań byłaby ułatwiona, jeżeli miałyby one możliwość dotarcia do tych danych, włączając Europol oraz krajowych członków Eurojust, jak również jeżeli chodzi o rozszerzenie kategorii obiektów zaginionych, co do których wpisy mogą być wprowadzane oraz o przesyłanie danych osobowych. Urządzenia techniczne wymagane do tego celu muszą najpierw zostać umieszczone w każdym z Państw Członkowskich.
(4) Konkluzje Rady Europejskiej z Laeken z 14 i 15 grudnia 2001 r., w szczególności konkluzja 17 (współpraca między wyspecjalizowanymi służbami antyterrorystycznymi), konkluzja 43 (Eurojust i współpraca policyjna w odniesieniu do Europolu) oraz plan działań z dnia 21 września 2001 r. przeciwko terroryzmowi odnoszą się do konieczności wzmocnienia SIS oraz poprawy możliwości systemu.
(5) Ponadto korzystne jest wprowadzenie postanowień, odnoszących się do wymiany wszelkich dodatkowych informacji za pośrednictwem organów wyznaczonych w tym celu we wszystkich Państwach Członkowskich (Dodatkowy wniosek o informacje do wpisu krajowego), zapewniając tym organom wspólną podstawę prawną w ramach postanowień Konwencji z Schengen z 1990 r. oraz ustanowienie zasad dotyczących usuwania danych, przechowywanych przez te organy.
(6) Zmiany, jakie należy wprowadzić w tym celu do postanowień dorobku Schengen, odnoszących się do SIS, dzielą się na dwie części: niniejsze rozporządzenie oraz decyzję Rady na podstawie art. 30 ust. 1 lit. a) i b), art. 31 lit. a) i b) oraz art. 34 ust. 2 lit. c) Traktatu o Unii Europejskiej. Powodem tego, zgodnie z art. 93 Konwencji z Schengen z 1990 r., jest cel SIS ukierunkowany na utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego, włączając bezpieczeństwo narodowe, na terytorium Państw Członkowskich oraz na stosowanie postanowień wspomnianej Konwencji, odnoszących się do przepływu osób na tych terytoriach poprzez zastosowanie informacji przekazywanych za pośrednictwem SIS, zgodnie z postanowieniami Konwencji. Jako że niektóre z postanowień Konwencji z Schengen z 1990 r. mają być stosowane w obu tych celach jednocześnie, właściwym jest zmiana takich postanowień na identycznych warunkach poprzez akty równoległe, oparte na każdym z Traktatów.
(7) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla przyszłego przyjęcia niezbędnych przepisów szczegółowo opisujących strukturę prawną, cele, działanie i wykorzystanie SIS II, takich jak, ale nie wykluczając innych: zasady dalszego określania kategorii danych wprowadzanych do systemu, cele, dla których dane te są wprowadzane i kryteriów ich wprowadzania, zasady dotyczące zawartości wpisów SIS, powiązania między wpisami, kompatybilność wpisów, dalsze zasady dostępu do danych SIS oraz zasady ochrony danych osobowych i ich kontroli.
(8) W odniesieniu do Islandii i Norwegii, niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie postanowień dorobku Schengen w rozumieniu Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, które jest zgodne z obszarem określonym w art. 1 pkt G decyzji 1999/437/WE w sprawie niektórych warunków stosowania tego Układu(4).
(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i w związku z tym nie jest nim związana ani mu nie podlega. Biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie rozbudowuje dorobek Schengen w rozumieniu przepisów tytułu IV części trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zgodnie z art. 5 wspomnianego Protokołu, Dania zadecyduje o wdrożeniu niniejszego instrumentu do własnego prawa krajowego w okresie sześciu miesięcy po przyjęciu niniejszego rozporządzenia przez Radę.
(10) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie SIS do celów jego stosowania w odniesieniu do postanowień dorobku Schengen dotyczącego przepływu osób; Zjednoczone Królestwo nie zgłosiło swojej kandydatury i nie uczestniczy w Systemie Informacyjnym Schengen w tym celu, zgodnie z decyzją Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(5); dlatego też Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy w jego przyjęciu i nie jest nim związane ani mu nie podlega.
(11) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie SIS do celów jego stosowania w odniesieniu do postanowień dorobku Schengen dotyczącego przepływu osób; Irlandia nie zgłosiła swojej kandydatury i nie uczestniczy w Systemie Informacyjnym Schengen w tym celu, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(6); dlatego też Irlandia nie uczestniczy w jego przyjęciu i nie jest nim związane ani mu nie podlega.
(12) Niniejsze rozporządzenie stanowi dokument rozbudowujący dorobek Schengen lub w inny sposób związany z tym dorobkiem w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu Przystąpienia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady | |
M. McDOWELL | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 160 z 4.7.2002, str. 5.
(2) Dz.U. C 31 E z 5.2.2004, str. 122.
(3) Dz.U. L 239 z 22.9.2000, str. 19.
(4) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 31.
(5) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43.
(6) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 20.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.162.29 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 871/2004 dotyczące wprowadzenia niektórych nowych funkcji Systemu Informacyjnego Schengen, włączając walkę z terroryzmem |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 13/06/2005, 11/09/2005, 01/01/2006, 01/11/2006, 20/05/2004, 01/01/1970, 01/09/2007 |