uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 oraz art. 37 ust. 2 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólna polityka rolna dąży do celów określonych w art. 33 Traktatu. W celu ustabilizowania rynków oraz zapewnienia poziomu życia wspólnotom rolnym w sektorze oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych, konieczne jest zapewnienie wsparcia dochodowego rolnikom prowadzącym uprawy oliwek, środków rynku wewnętrznego, służących utrzymaniu cen oraz zapewnieniu warunków w rozsądnych granicach, a także działalności mającej na celu wpłynięcie na popyt rynkowy poprzez poprawę jakości produktów, jak również sposobu przedstawiania jakości konsumentom.
(2) Wsparcie dochodowe dla rolników prowadzących uprawy oliwek zostało przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników(3) poprzez płatności na rzecz pojedynczych gospodarstw, jak również na utrzymanie upraw oliwek.
(3) Dlatego rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(4) powinno zostać uchylone i zastąpione nowym rozporządzeniem. Przy tej okazji powinny zostać uchylone także następujące rozporządzenia Rady, dotyczące sektora oliwy z oliwek: rozporządzenia (EWG) nr 154/75(5), (EWG) 2754/78(6), (EWG) nr 3519/83(7), (EWG) nr 2261/84(8), (EWG) 2262/84(9), (EWG) nr 3067/85(10), (EWG) nr 1332/92(11), (EWG) nr 2159/92(12), (EWG) nr 3815/92(13), (WE) nr 1414/97(14), (WE) nr 1638/98(15) oraz (WE) nr 1873/2002(16).
(4) Konieczne jest, aby rok gospodarczy został dostosowany do cyklu produkcyjnego wszystkich odmian oliwek, a także, w celu harmonizacji uproszczenia, powinien zostać dostosowany do roku gospodarczego innych produktów rolnych.
(5) Opisy i definicje oliwy z oliwek, jak i nazwa, są zasadniczym elementem porządku na rynku poprzez ustanowienie norm jakości oraz dostarczenie konsumentom właściwych informacji na temat produktu.
(6) Cechy oliwy z oliwek uzasadniają interes konsumentów pomimo wysokiej ceny tej oliwy w porównaniu z innymi olejami i tłuszczami. Aby uniknąć nadużyć w zakresie jakości i autentyczności produktów przedstawianych konsumentom, a także istotnych zakłóceń na rynku, jakie mogą one spowodować, potrzebne są szczególne środki w celu rozwinięcia i ochrony jakości oliwek oraz oliwy z oliwek.
(7) Informacje na etykietach powinny być gwarantowane przy pomocy nowoczesnych metod analitycznych oraz innych środków mających określać cechy każdej normy oliwy z oliwek.
(8) Biorąc pod uwagę wpływ zróżnicowania w poziomie produkcji oraz dostępnych dostawach z rynku światowego, powinien istnieć przepis dotyczący właściwych środków, jakie mają zostać podjęte w celu stabilizacji rynku wewnętrznego.
(9) System pomocy dla prywatnych umów składu ma być wystarczającym instrumentem regulowania dostawy oliwy z oliwek, działając jako mechanizm bezpieczeństwa, w przypadku poważnego zakłócenia rynku.
(10) Należy popierać oraz organizować według programu wspólnotowego wkład przedsiębiorców rynku oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych w poprawę i zagwarantowanie jakości przedmiotowych produktów, a tym samym w rozwój zainteresowania konsumentów oraz utrzymanie równowagi na rynku.
(11) Od gospodarki finansowej Wspólnoty, składającej się z udziału procentowego pomocy bezpośredniej, którą Państwa Członkowskie mają prawo wstrzymać zgodnie z art. 110 i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, wymaga się, aby zachęcała uznane organizacje przedsiębiorców do sporządzania programów roboczych do celów poprawy jakości produkcji oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych. Wsparcie wspólnotowe powinno zostać przydzielone zgodnie z priorytetami przyznanymi działalności podejmowanej w ramach danych programów roboczych.
(12) W celu monitorowania wielkości handlu oliwą z oliwek z państwami trzecimi, przy jednoczesnym dążeniu do uproszczenia procedur administracyjnych, należy stworzyć przepis dotyczący systemu pozwoleń na przywóz ze złożeniem zabezpieczenia, aby zapewnić, iż transakcje, na które takie pozwolenie jest wymagane, zostały przeprowadzone. Gdyby rozwój rynku uczynił koniecznymi bliższe prace nad wywozem oliwy z oliwek ze Wspólnoty, Komisja powinna zostać upoważniona do wprowadzenia systemu pozwoleń na wywóz.
(13) Wspólnotowy rynek oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych obejmuje system handlu na granicach Wspólnoty, włączając należności celne przywozowe. Ten system handlu powinien zostać oparty na przedsięwzięciach zaakceptowanych na mocy porozumień międzynarodowych.
(14) W większości, należności celne stosowane do produktów rolnych na mocy porozumień Światowej Organizacji Handlu (WTO), są wymienione we Wspólnej Taryfie Celnej. Jednakże Komisja powinna mieć możliwość częściowego lub całkowitego zawieszenia tych ceł w celu zapewnienia właściwej podaży oliwy z oliwek na rynku wewnętrznym.
(15) W stopniu niezbędnym dla właściwego funkcjonowania, należy przygotować przepis regulujący, lub, gdy sytuacja na rynku tego wymaga, zakazujący, w zharmonizowany sposób, wykorzystanie zasad uszlachetniania czynnego lub biernego.
(16) System należności celnych czyni zbędnymi wszelkie inne środki ochronne na zewnętrznych granicach Wspólnoty. Rynek wewnętrzny, oraz mechanizm należności mógłby, w wyjątkowych okolicznościach, okazać się niewystarczający. W takich przypadkach, aby nie pozostawiać rynku wspólnotowego bez ochrony przeciwko zakłóceniom, które mogłyby nastąpić, Wspólnota powinna być w stanie niezwłocznie podjąć wszelkie niezbędne środki. Wszelkie takie środki są zgodne ze zobowiązaniami wynikającymi z porozumień WTO.
(17) Właściwe działanie jednolitego rynku opartego na wspólnych cenach byłoby zagrożone poprzez przyznanie krajowej pomocy. Dlatego, postanowienia Traktatu regulujące pomoc państwową powinny mieć zastosowanie do produktów objętych tą organizacją wspólnego rynku.
(18) Ponieważ wspólny rynek oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych stale się rozwija, Państwa Członkowskie oraz Komisja powinny nawzajem informować się na bieżąco o tym rozwoju.
(19) Środki niezbędne dla wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(17).
(20) W związku z potrzebą rozwiązania praktycznych i specyficznych problemów, Komisja powinna zostać upoważniona do przyjęcia niezbędnych środków w nagłych przypadkach.
(21) Wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie w wyniku zobowiązań wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia powinny zostać sfinansowane przez Wspólnotę, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(18).
(22) Produkty włączone do organizacji wspólnego rynku ustanowionego rozporządzeniem nr 136/66/EWG, które nie są objęte wspólną organizacją rynku oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych, lub jakąkolwiek inną organizacją wspólnego rynku, powinny zostać włączone do rozporządzenia (EWG) nr 827/68 z dnia 28 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku niektórych produktów wymienionych w załączniku II do Traktatu(19),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady | |
M. MCDOWELL | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana dnia 25 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 864/2004 (zob. str. 48 niniejszego Dziennika Urzędowego)
(4) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001 (Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4)
(5)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 154/75 z dnia 21 stycznia 1975 r. w sprawie ustanowienia rejestru upraw oliwek w Państwach Członkowskich produkujących oliwę z oliwek (Dz.U. L 19 z 24.1.1975, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 3788/85 (Dz.U. L 367 z 31.12.1985, str. 1).
(6)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2754/78 z dnia 23 listopada 1978 r. w sprawie interwencji w sektorze oliwy z oliwek (Dz.U. L 331 z 28.11.1978, str.13). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2203/90 (Dz.U. L 201 z 31.7.1990, str. 5).
(7)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3519/83 z dnia 12 grudnia 1983 r. ustanawiające pewne środki dla olejów kwaśnych pochodzących z rafinacji produktów ubocznych oliwy z oliwek lub oliwy z wytłoczyn oliwek (Dz.U. L 352 z 15.12.1983, str. 2).
(8)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów (Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2366/98 (Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50).
(9)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2262/84 z dnia 17 lipca 1984 r. wprowadzające szczególne środki w sektorze oliwy z oliwek (Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 11). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2292/2001 (Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 1).
(10)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3067/85 z dnia 29 października 1985 r. ustanawiające kryteria pozyskiwania na rynku Wspólnoty olejów roślinnych na dostawy w formie pomocy żywnościowej (Dz.U. L 290 z 1.11.1985, str. 96).
(11)Rozporządzenie Rady (EWG) 1332/92 z dnia 18 maja 1992 r. wprowadzające szczególne środki w odniesieniu do oliwek stołowych (Dz.U. L 145 z 27.5.1992, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000 (Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2).
(12)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2159/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie finansowania wydatków na ustanowienie i aktualizację rejestru upraw oliwek (Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 8).
(13)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3815/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. w sprawie stosowania wspólnej ceny interwencyjnej oliwy z oliwek w Hiszpanii (Dz.U. L 387 z 31.12.1992, str. 9).
(14)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1414/97 z dnia 22 lipca 1997 r. ustalające na rok gospodarczy 1997/98 ceny, pomoc, oraz procentowe wartości pomocy, które należy zachować w sektorze oliwy z oliwek, wraz z maksymalną ilością gwarantowaną (Dz.U. L 196 z 24.7.1997, str. 4).
(15)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów (Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1513/2001 (Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4).
(16)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1837/2002 z dnia 14 października 2002 r. wyznaczające granice finansowania przez Wspólnotę programów działalności uznanych organizacji podmiotów gospodarczych sektora oliwek przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1638/98 i określające odstępstwa od rozporządzenia (EWG) nr 136/66 (Dz.U. L 284 z 22.10.2002, str. 1).
(17) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(18) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(19) Dz.U. L 151 z 30.6.1968, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1272/2002 (Dz.U. L 184 z 13.7.2002, str. 7).
ZAŁĄCZNIKI
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.161.97 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 865/2004 w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68 |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2004, 01/11/2005, 01/11/2004 |