Decyzja 2004/475/WE przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1732)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/475/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności jego artykuł 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Słowenii, cztery duże zakłady przetwórstwa mięsnego i jeden duży zakład przetwórstwa mlecznego mają trudności w dostosowaniu się od dnia 1 maja 2004 r. do odpowiednich wymogów strukturalnych ustanowionych w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie warunków zdrowotnych przy produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa(3), w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych oraz niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego(4)oraz w załączniku B do dyrektywy Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce termicznej i produktów na bazie mleka(5).

(2) Z tego względu, powyższe pięć zakładów potrzebuje czasu, aby zakończyć ich proces modernizacji dla osiągnięcia pełnej zgodności z odpowiednimi wymogami strukturalnymi ustanowionymi w dyrektywach 64/433/EWG, 77/99/EWG i 92/46/EWG.

(3) Powyższych pięć zakładów, których modernizacja znajduje się obecnie w zaawansowanym stadium, lub które zobowiązały się wprowadzić nowe usprawnienia, dostarczyło wiarygodne gwarancje, że posiadają niezbędne fundusze dla usunięcia istniejących usterek w odpowiednim terminie oraz otrzymały pozytywną opinię Urzędu Weterynaryjnego Republiki Słowenii w zakresie zakończenia procesu modernizacyjnego.

(4) Szczegółowa informacja dotycząca usterek każdego z tych zakładów jest dostępna dla Słowenii.

(5) W celu ułatwienia przejścia z istniejącego systemu obowiązującego w Słowenii do systemu wynikającego ze stosowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, uzasadnione jest, na wniosek Słowenii, przyznanie tym pięciu zakładom okresu przejściowego, jako nadzwyczajnego środka przejściowego.

(6) Ze względu na wyjątkowy charakter tego przejściowego odstępstwa, który nie był przewidziany podczas negocjacji w sprawie przystąpienia, dalsze wnioski Słowenii o środki przejściowe dotyczące strukturalnych wymogów dla zakładów wytwarzających produkty pochodzenia zwierzęcego lub mleko i produkty mleczne, nie powinny być uwzględniane po przyjęciu niniejszej decyzji.

(7) Biorąc pod uwagę stan zaawansowania modernizacji oraz wyjątkowy charakter środka przejściowego, okres przejściowy powinien być ograniczony do dnia 31 grudnia 2004 r. i nie powinien być przedłużany po tej dacie.

(8) W okresie przejściowym, zakłady objęte niniejszą decyzją należy poddać tym samym regulacjom, które mają zastosowanie do produktów pochodzących z zakładów, którym przyznano okres przejściowy dla wymogów strukturalnych zgodnie z procedurą przewidzianą w odpowiednich załącznikach do Aktu Przystąpienia.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wymogi strukturalne ustanowione w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG, w załącznikach A i B do dyrektywy 77/99/EWG oraz w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG nie stosują się do zakładów w Słowenii wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w ust. 2, aż do daty określonej dla każdego zakładu.
2.
Poniższe zasady stosuje się do produktów pochodzących z zakładów, o których mowa w ustępie 1:

– tak długo, jak zakłady wymienione w załączniku korzystają z przepisów ust. 1, produkty pochodzące z tych zakładów wprowadza się wyłącznie na rynek krajowy lub używa do dalszego przetwarzania w tym samym zakładzie, niezależnie od daty wprowadzenia na rynek. Zasadę tę stosuje się również do produktów pochodzących ze zintegrowanych zakładów mięsnych, jeśli część tego zakładu podlega przepisom ust. 1,

– oznacza się je specjalnym znakiem zdrowotności.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuję się z zastrzeżeniem i od dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33.

(3) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(4) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003.

(5) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

ZAŁĄCZNIK  1

ZAKŁADY MIĘSNE W OKRESIE PRZEJŚCIOWYM

Nr Weterynaryjny Nazwa i adres Sektor Mięso Dzień
numer zakładu Działalność zakładu dostosowania
identyfikacyjny Świeże mięso, ubój, rozbiór Produkty mięsne Chłodnia
1 14 Meso Kamnik, Kamnik X 1.10.2005
2 19 Meso Kamnik, Domžale X X 1.10.2005
3 306 Arvaj Anton s.p., Kranj X X 1.10.2005
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/193/WE z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.160.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/475/WE przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/04/2004