uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), w szczególności jego art. 30 ust. 6 i 7 oraz art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenie zdobyte podczas wprowadzenia w życie rozporządzenia Komisji (WE) nr 659/97 z dnia 16 kwietnia 1997 r., ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych w sektorze owoców i warzyw(2) wykazały, że niektóre z tych ustaleń muszą zostać zmienione. W celu zapewnienia, że zasady wprowadzające w życie rozporządzenie (WE) nr 2200/96 są wyraźnie sprecyzowane, rozporządzenie (WE) nr 659/97 powinno zostać zastąpione. Z uwagi na racjonalizację zasad dotyczących wycofań, rozporządzenie Komisji (WE) nr 1492/97 z dnia 29 lipca 1997 r., ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustalenia warunków destylacji niektórych owoców wycofanych z rynku(3) powinno również zostać włączone do nowego rozporządzenia. Stąd też rozporządzenia (WE) nr 659/97 i (WE) nr 1492/97 powinny zatem zostać uchylone.
(2) Tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia ustalenia interwencyjne dla produktów określonych w jego art. 1 ust. 2, oraz zakłada przyznanie rekompensat wspólnotowych za produkty wymienione w załączniku II do tego rozporządzenia. art. 15 ust. 3 tego samego rozporządzenia stanowi, że fundusze operacyjne mogą zostać wykorzystane do finansowania wycofania z rynku, szczególnie dotyczącego produktów niewymienionych w załączniku II lub do zapłaty dodatku do rekompensaty wspólnotowej uwzględnionej w Tytule IV. W celu wprowadzenia w życie tych przepisów powinny zostać ustalone szczegółowe zasady.
(3) Z uwagi na fakt, iż pojęcia "produkty niewystawione na sprzedaż", "wycofanie z rynku" czy "produkty wycofane z rynku" mają takie samo znaczenie, należy je objąć jedną definicją. Również pojęcia "ilość wprowadzona do obrotu" oraz "produkty wprowadzone do obrotu" muszą zostać objęte jedną definicją, która powinna być zgodna z pojęciem "wartość wprowadzonych do obrotu produktów", w znaczeniu uwzględnionym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1433/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r., ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(4) i powinna obejmować ilości wycofane z rynku, a przeznaczone do swobodnej dystrybucji.
(4) Należy podkreślić, że przepisy w sprawie wymogów dotyczących opakowań mają zastosowanie do produktów wycofanych z rynku tylko w przypadku produktów miniaturowych, które w przeciwnym razie mogłyby być pomyłkowo uznane za produkty nie spełniające wymogów dotyczących minimalnej wielkości.
(5) Dla odnośnych produktów należy określić lata gospodarcze oraz szczegółowe zasady dotyczące średnich w przeciągu trzyletniego okresu, o którym mowa w art. 23 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(6) W celu umożliwienia organom kontrolnym zaplanowania czynności kontrolnych, organizacje producentów muszą powiadomić te organy odpowiednio wcześniej o planowanym wycofaniu produktów. Organy kontrolne zezwolą wówczas na każdą operację wycofania na podstawie ustaleń z przeprowadzonych przez nie kontroli. Należy uwzględnić odpowiednie przepisy dotyczące obecności organów kontrolnych podczas poddania skażeniu tych wycofanych produktów, które nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi po okresie bezpłatnej dystrybucji.
(7) Artykuł 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 określa wspólnotową rekompensatę z tytułu wycofania z rynku dla produktów wymienionych w załączniku II. Ustalenia dotyczące wypłaty tej rekompensaty powinny być zgodne z limitami ustanowionymi w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, jak również powinny uwzględniać wypłaty we właściwych terminach.
(8) Z uwagi na fakt, że rekompensaty przewidziane w art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 są finansowane z funduszy operacyjnych, wypłaty powinny być dokonywane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1433/2003. Jednakże w celu zapewnienia przejrzystości należy ustalić maksymalne dopłaty do wspólnotowych rekompensat z tytułu wycofania z rynku, o których mowa w drugim akapicie art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(9) Na mocy tiret pierwszego, drugiego i trzeciego art. 30 ust. 1, lit a) oraz art. 30 ust. 1, lit b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96, wycofane z rynku owoce i warzywa można rozprowadzać na zasadach swobodnej dystrybucji w ramach pomocy humanitarnej dla pewnych kategorii osób potrzebujących, za pośrednictwem organizacji charytatywnych oraz niektórych zakładów i instytucji, zarówno w obrębie Wspólnoty jak i poza jej granicami. Zaangażowane w takie czynności organizacje charytatywne powinny być uprzednio autoryzowane. Procedury wdrażania pomocy obejmującej produkty spożywcze muszą być zgodne z ogólnymi zasadami przestrzeganymi przez Wspólnotę w odniesieniu do pomocy żywnościowej w naturze.
(10) Aby ułatwić swobodną dystrybucję wycofanych produktów, przetwarzanie produktów wycofanych w celu swobodnej dystrybucji powinno być autoryzowane na koszt danej organizacji charytatywnej lub też za pośrednictwem innej procedury zapewniającej równe traktowanie zainteresowanych zakładów przetwórczych.
(11) W przypadku wycofania z rynku owoców i warzyw z zamiarem bezpłatnej dystrybucji, koszty transportu, sortowania i pakowania ponosi Wspólnota, zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96. Należy ustalić, że koszty transportu muszą zostać uiszczone. Należy ustalić standardowe stawki opłat za transport, sortowanie i pakowanie.
(12) art. 30 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje, że wycofane z rynku produkty można wykorzystać do innych celów niż swobodna dystrybucja. Należy umożliwić Państwom Członkowskim najodpowiedniejsze wykorzystanie tych produktów, pod warunkiem że nie powoduje to zniekszatłcenia konkurencji pomiędzy zainteresowanymi producentami. W przypadku niektórych produktów wycofanych z rynku jedną z takich możliwości może być ich przetworzenie na alkohol. Dla zapewnienia, że destylacja takich produktów nie spowoduje dezorganizacji rynku alkoholi, destylowany alkohol powinien zostać skażony i przeznaczony do celów przemysłowych, pozaspożywczych.
(13) Artykuł 25 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 wymaga od Państw Członkowskich ustanowienia krajowych ram umożliwiających ustanowienie ogólnych warunków dotyczących metod wycofywania produktów z rynku, uwzględniających zasady poszanowania środowiska. Aby zapewnić, że wycofywanie produktów z rynku dokonywane jest z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska, należy określić treść takich warunków, w szczególności w przypadku gdy wycofywane produkty są niszczone lub dostarczane zwierzętom poprzez rozprowadzenie na gruncie.
(14) Istnieje potrzeba ustanowienia procedur dotyczących kontroli fizycznych i kontroli dokumentacji operacji wycofywania, zarówno podczas samego procesu wycofywania jak i z końcem roku gospodarczego. W przypadku naruszeń należy ustanowić szczegółowe zasady odnoszące się do odzyskania nieprawidłowo wypłaconych kwot oraz kar zapobiegawczych, proporcjonalnie do wagi zaistniałych nieprawidłowości. Czynności monitorujące powinny objąć zainteresowane organizacje producentów oraz organizacje charytatywne.
(15) Ze względu na fakt, że opracowanie ustaleń mających na celu wprowadzenie w życie niniejszego rozporządzenia będzie oznaczało czasowe zwiększenie obciążenia administracyjnego Państw Członkowskich, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane, w zależności od produktu, od pierwszego roku gospodarczego następującego po dniu wejścia w życie tego rozporządzenia. Ponadto, przepisy odnoszące się do przenoszenia cen producentów przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 659/97 muszą być stosowane do dnia 1 lipca 2004 r., do czasu przyjęcia nowych postanowień w osobnym akcie.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. świeżych owoców i warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(2) Dz.U. L 100 z 17.4.1997, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1135/2001 (Dz.U. L 154 z 9.6.2001, str. 9).
(3) Dz.U. L 202 z 30.7.1997, str. 28.
(4) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25.
(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(6) Dz.U. L 222 z 24.8.1999, str. 40.
(7) Dz.U. L 288 z 23.11.1993, str. 12.
(8) Dz.U. L 153 z 13.6.2001, str. 9.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.16.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 103/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do ustaleń interwencyjnych i wycofywania z rynku niektórych produktów w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 21/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 23/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 12/02/2004 |