Dyrektywa 2004/75/WE zmieniająca dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez Cypr czasowych zwolnień lub obniżek poziomów opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej

DYREKTYWA RADY 2004/75/WE
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez Cypr czasowych zwolnień lub obniżek poziomów opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(3) zastąpiła, z mocą od 1 stycznia 2004 r., dyrektywę Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych(4) oraz dyrektywę Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych(5). Określa ona strukturę fiskalną oraz poziomy opodatkowania, jakie należy nałożyć na produkty energetyczne i energię elektryczną.

(2) Stawki minimalne określone w dyrektywie 2003/96/WE mogą doprowadzić do poważnych trudności ekonomicznych i społecznych w niektórych Państwach Członkowskich, między innymi na Cyprze, ze względu na porównywalnie niski poziom podatków akcyzowych stosowanych uprzednio, trwającą transformację gospodarczą, ich względnie niski poziom dochodów oraz ograniczoną zdolność do wyrównania dodatkowego obciążenia podatkowego poprzez obniżkę innych podatków. W szczególności podwyżki cen spowodowane zastosowaniem stawek minimalnych określonych w dyrektywie 2003/96/WE mogłyby mieć negatywny wpływ na obywateli i gospodarki tych państw, powodując na przykład powstanie trudnego do zniesienia obciążenia dla małych i średnich przedsiębiorstw.

(3) Cypr powinien dlatego otrzymać pozwolenie na tymczasowe stosowanie dodatkowych zwolnień lub obniżonych poziomów opodatkowania, jeżeli nie będzie to miało negatywnego wpływu na właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, ani nie spowoduje zakłóceń konkurencji. Ponadto, zgodnie z zasadami, według których przyznano pierwsze okresy przejściowe na mocy dyrektywy 2003/96/WE, wszelkie tego typu regulacje przejściowe powinny prowadzić do postępującego dostosowania do obowiązujących we Wspólnocie minimalnych stawek.

(4) Niniejsza dyrektywa nie narusza wyniku wszelkich procedur związanych z zakłóceniami działania jednolitego rynku, jakie mogą zostać podjęte, w szczególności na mocy art. 87 i 88 Traktatu. Nie może ona nie uwzględniać wymogu w odniesieniu do Państw Członkowskich, zgodnie z którym są one zobowiązane do zgłaszania Komisji przypadków potencjalnej pomocy państwa na mocy art. 88 Traktatu.

(5) Treść art. 30 dyrektywy 2003/96/WE powinna zostać wyjaśniona.

(6) Przepisy w niniejszej dyrektywie muszą mieć zastosowanie od daty przystąpienia nowych Państw Członkowskich. Pilność tej kwestii usprawiedliwia wprowadzenie wyjątku do sześciotygodniowego okresu przewidzianego w punkcie I.3 Protokołu w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej.

(7) Dyrektywa 2003/96/WE powinna dlatego zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2003/96/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) wprowadza się następujący artykuł:

"Artykuł 18b

1. Nie naruszając okresów określonych w ust. 2, i pod warunkiem że nie zakłóci to w znacznym stopniu konkurencji, Państwa Członkowskie mające trudności we wprowadzaniu w życie nowych minimalnych poziomów opodatkowania, mogą uzyskać pozwolenie na wprowadzenie okresu przejściowego do dnia 1 stycznia 2007 r., w szczególności w celu uniknięcia zagrożenia stabilności cen.

2. Republika Cypru może stosować okres przejściowy do dnia 1 stycznia 2008 r. w celu dostosowania swojego krajowego poziomu opodatkowania oleju gazowego i nafty, wykorzystywanych jako materiał napędowy, do nowego poziomu minimalnego w wysokości 302 EUR za 1.000 l oraz do dnia 1 stycznia 2010 r. do osiągnięcia poziomu 330 EUR Jednakże od dnia 1 maja 2004 r. poziom opodatkowania oleju gazowego i nafty, wykorzystywanych jako materiał napędowy, nie może być niższy niż 245 EUR za 1.000 l.

Republika Cypru może stosować okres przejściowy do dnia 1 stycznia 2010 r. w celu dostosowania swojego krajowego poziomu opodatkowania benzyny bezołowiowej, wykorzystywanej jako materiał napędowy, do nowego poziomu minimalnego w wysokości 359 EUR za 1.000 l. Jednakże od dnia 1 maja 2004 r. poziom opodatkowania benzyny bezołowiowej nie może być niższy niż 287 EUR za 1.000 l.

3. W czasie ustalonych okresów przejściowych, Państwa Członkowskie zmniejszają stopniowo istniejące u nich różnice w odniesieniu do nowych minimalnych poziomów opodatkowania. Jednakże w przypadku gdy różnica między poziomem krajowym a poziomem minimalnym nie przekracza 3 % poziomu minimalnego, wówczas dane Państwo Członkowskie może czekać do końca tego okresu w celu dostosowania jego poziomu krajowego."

2) w art. 30 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Odesłania do dyrektyw, które utraciły moc, należy rozumieć jako odesłania do niniejszej dyrektywy."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy od daty jej wejścia w życie. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z zastrzeżeniem oraz z dniem dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii oraz Słowacji. Państwa Członkowskie dokonują jej transpozycji do ich prawa krajowego z tą samą datą. Niezwłocznie poinformują o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady
M. McDOWELL
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana 20 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana 31 marca 2004 (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51.

(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.

(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.157.100

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/75/WE zmieniająca dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez Cypr czasowych zwolnień lub obniżek poziomów opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004