RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(3) zastąpiła, z mocą od 1 stycznia 2004 r., dyrektywę Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych(4) oraz dyrektywę Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych(5). Określa ona strukturę fiskalną oraz poziomy opodatkowania, jakie należy nałożyć na produkty energetyczne i energię elektryczną.
(2) Stawki minimalne określone w dyrektywie 2003/96/WE mogą doprowadzić do poważnych trudności ekonomicznych i społecznych w niektórych Państwach Członkowskich, między innymi na Cyprze, ze względu na porównywalnie niski poziom podatków akcyzowych stosowanych uprzednio, trwającą transformację gospodarczą, ich względnie niski poziom dochodów oraz ograniczoną zdolność do wyrównania dodatkowego obciążenia podatkowego poprzez obniżkę innych podatków. W szczególności podwyżki cen spowodowane zastosowaniem stawek minimalnych określonych w dyrektywie 2003/96/WE mogłyby mieć negatywny wpływ na obywateli i gospodarki tych państw, powodując na przykład powstanie trudnego do zniesienia obciążenia dla małych i średnich przedsiębiorstw.
(3) Cypr powinien dlatego otrzymać pozwolenie na tymczasowe stosowanie dodatkowych zwolnień lub obniżonych poziomów opodatkowania, jeżeli nie będzie to miało negatywnego wpływu na właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, ani nie spowoduje zakłóceń konkurencji. Ponadto, zgodnie z zasadami, według których przyznano pierwsze okresy przejściowe na mocy dyrektywy 2003/96/WE, wszelkie tego typu regulacje przejściowe powinny prowadzić do postępującego dostosowania do obowiązujących we Wspólnocie minimalnych stawek.
(4) Niniejsza dyrektywa nie narusza wyniku wszelkich procedur związanych z zakłóceniami działania jednolitego rynku, jakie mogą zostać podjęte, w szczególności na mocy art. 87 i 88 Traktatu. Nie może ona nie uwzględniać wymogu w odniesieniu do Państw Członkowskich, zgodnie z którym są one zobowiązane do zgłaszania Komisji przypadków potencjalnej pomocy państwa na mocy art. 88 Traktatu.
(5) Treść art. 30 dyrektywy 2003/96/WE powinna zostać wyjaśniona.
(6) Przepisy w niniejszej dyrektywie muszą mieć zastosowanie od daty przystąpienia nowych Państw Członkowskich. Pilność tej kwestii usprawiedliwia wprowadzenie wyjątku do sześciotygodniowego okresu przewidzianego w punkcie I.3 Protokołu w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej.
(7) Dyrektywa 2003/96/WE powinna dlatego zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. McDOWELL |
|
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana 20 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana 31 marca 2004 (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51.
(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.
(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.