(notyfikowana jako dokument numer C(2004) 1709)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/458/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności jego załącznik XII rozdział 6 sekcja B podsekcja I punkt 1 litera e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik XII rozdział 6 sekcja B podsekcja I, punkt 1 litera a) Aktu Przystąpienia z 2003 r. przewiduje, że wymagania strukturalne ustanowione w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem(3), w załączniku I do dyrektywy Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym(4), w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(5), w załączniku I do dyrektywy Rady 94/65/WE z dnia 14 grudnia 1994 r. ustanawiającej wymagania dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu mięsa mielonego oraz wyrobów mięsnych(6), w załączniku B do dyrektywy Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce cieplnej i produktów na bazie mleka(7) oraz w załączniku do dyrektywy Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiającej warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa(8), do dnia 31 grudnia 2006 r. nie mają zastosowania, z zastrzeżeniem określonych warunków, do zakładów w Polsce wymienionych w dodatku B do załącznika XII do Aktu Przystąpienia.
(2) W Polsce jeszcze 200 zakładów mięsnych o wysokiej wydajności, 35 zakładów przetwórstwa mleka i 24 zakładów przetwórstwa rybnego ma trudności ze spełnieniem do dnia 1 maja 2004 r. wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG, w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG, załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG, w załącznikach A i B do dyrektywy 77/99/EWG, w załączniku I do dyrektywy 94/65/WE, w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG oraz w Załączniku do dyrektywy 91/493/EWG.
(3) W związku z tym, w przypadku wymienionych 259 zakładów, konieczny jest czas na zakończenie przez nie procesu modernizacji w celu pełnego dostosowania do przedmiotowych wymagań strukturalnych ustanowionych w dyrektywach 64/433/EWG, 71/118/EWG, 77/99/EWG, 94/65/WE, 92/46/EWG i 91/493/EWG.
(4) Wymienione 259 zakładów, będących obecnie w zaawansowanej fazie modernizacji, przedstawiło wiarygodne gwarancje co do posiadania koniecznych środków finansowych na uzupełnienie pozostałych braków w odpowiednim czasie i otrzymały pozytywną opinię Głównego Inspektoratu Weterynarii w odniesieniu do zakończenia omawianego procesu modernizacji.
(5) W odniesieniu do Polski dostępne są szczegółowe informacje dotyczące każdego zakładu.
(6) Dlatego uzasadnione jest przyznanie, na wniosek Polski, okresu przejściowego 259 zakładom w celu ułatwienia przejścia od systemu istniejącego w Polsce do systemu wynikającego ze wspólnotowego prawa weterynaryjnego.
(7) Ze względu na zaawansowaną fazę modernizacji 259 zakładów oraz wyjątkowy charakter środka przejściowego, okres przejściowy należy ograniczyć do maksimum 12 miesięcy.
(8) Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt został powiadomiony o środkach przewidzianych w niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: