uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1), w szczególności jego art. 34, 45 i 50,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 wprowadziło jednolite ramy prawne wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków EFOGR. W szczególności w jego tytuł II wymienia kwalifikowane środki wsparcia, ich cele oraz kryteria kwalifikujące. Wspomniane ramy prawne stosuje się do wspierania rozwoju obszarów wiejskich w całej Wspólnocie.
(2) W celu uzupełnienia wspomnianych ram prawnych przyjęte zostało rozporządzenie Komisji (WE) nr 445/2002 z dnia 26 lutego 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(2), uwzględniające doświadczenia uzyskane podczas stosowania instrumentów na podstawie różnych rozporządzeń Rady uchylonych przez art. 55 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 445/2002 z dnia 26 lutego 2002 r. zostało w istotny sposób zmienione. Dodatkowo, podczas zmiany rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 wprowadzono cztery nowe środki, dla których konieczne jest przyjęcie szczegółowych zasad. Ponadto, ze względu na doświadczenie uzyskane od początku okresu programowania, niektóre przepisy powinny zostać wyjaśnione, w szczególności te odnoszące się do procedury zmiany dokumentów programowania, zarządzania finansami programów i do kontroli. Dlatego w interesie przejrzystości i racjonalności, powinno zostać przyjęte nowe rozporządzenie ustanawiające szczegółowe, a rozporządzenie (WE) nr 445/2002 powinno zostać uchylone.
(4) Reguły te powinny być zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, i dlatego powinny zostać ograniczone w takim zakresie, jaki jest konieczny do osiągnięcia wyznaczonych celów.
(5) Pod względem kryteriów kwalifikujących, rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 ustanawia trzy podstawowe warunki odnośnie do wspierania inwestycji w gospodarstwach rolnych i w zakładach przetwórstwa, a także wspierania młodych rolników. Termin, w którym te warunki muszą zostać spełnione, należy określić, włączając czas trwania okresu karencji, jaki Państwa Członkowskie mogą udzielić niektórym beneficjentom, w ramach którego mają spełnić minimalne normy, w przypadkach, gdy inwestycje prowadzone są w celu spełnienia tych norm.
(6) W odniesieniu do inwestycji w gospodarstwach rolnych i w zakładach przetwórczych wsparcie wspólnotowe jest uwarunkowane znalezieniem zwykłych rynkowych możliwości zbytu dla danych produktów. Należy ustanowić szczegółowe zasady oceny tych możliwości zbytu.
(7) Wspieranie kształcenia zawodowego nie powinno obejmować kształcenia rolniczego i leśniczego prowadzonego w zwykłym trybie.
(8) W odniesieniu do warunków dotyczących pomocy dla przejścia na wcześniejszą emeryturę należy rozwiązać określone problemy związane z przekazywaniem gospodarstwa przez kilku przekazujących oraz z przekazywaniem gospodarstwa przez dzierżawcę rolnego.
(9) Na obszarach mniej uprzywilejowanych, dodatki wyrównawcze do gruntów użytkowanych wspólnie przez kilku rolników powinny być wypłacone każdemu rolnikowi użytkującemu te grunty, proporcjonalnie do zakresu jego praw do użytkowania.
(10) Powinny zostać określone kompetencje i źródła wymagane od organów i instytucji wybranych do świadczenia usług doradztwa rolniczego.
(11) W odniesieniu do wsparcia agrośrodowiskowego i dobrostanu zwierząt, minimalne warunki, które rolnicy muszą spełnić w związku z różnymi przedsięwzięciami agro -środowiskowymi i dotyczącymi dobrostanu zwierząt powinny zapewniać zrównoważone stosowanie wsparcia uwzględniającego jego cele i przyczyniać się w ten sposób do trwałego rozwoju obszarów wiejskich.
(12) W odniesieniu do wsparcia dla rolników biorących udział w systemie jakości żywności, należy określić produkty objęte takim wsparciem i rodzaje kosztów stałych, które mogą zostać uwzględnione w obliczaniu kwoty pomocy.
(13) W celu zapewnienia komplementarności między promocją środków ustanowionych w art. 24d rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 a systemem obejmującym działania informacyjne i promocyjne ustanowionym w rozporządzeniu (WE) nr 2826/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym(3), należy ustanowić szczegółowe wymogi wspierania promocji produktów wysokiej jakości, w szczególności w odniesieniu do beneficjentów i kwalifikujących się działań. Dodatkowo, w celu uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania, środki informacyjne i promocyjne wspierane na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 nie powinny kwalifikować się do wsparcia w ramach rozwoju obszarów wiejskich.
(14) Należy określić kryteria selekcji inwestycji mających na celu poprawę przetwarzania i obrotu produktów rolnych. Doświadczenie wskazuje, że kryteria wyboru inwestycji powinny opierać się na szerszych zasadach niż zasady sektorowe.
(15) Najbardziej peryferyjne regiony Wspólnoty należy zwolnić, z zastrzeżeniem pewnych warunków, ze stosowania przepisu zawartego w art. 28 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, który wyklucza wspieranie inwestycji w przetwórstwie i obrocie produktami pochodzącymi z państw trzecich.
(16) Lasy wykluczone ze wsparcia na mocy art. 29 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 powinny zostać zdefiniowane bardziej szczegółowo.
(17) Należy ustanowić szczegółowe warunki wsparcia przyznawanego na zalesienie gruntów rolnych i płatności przyznawanych na działania podejmowane w celu utrzymania i poprawy ekologicznej stabilności lasów.
(18) Na mocy art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 przyznaje się wsparcie na inne środki związane z gospodarką rolną i zmianą kieunku produkcji rolnej oraz na działania dotyczące obszarów wiejskich, nie wchodzące w zakres żadnych innych środków wspierających rozwój obszarów wiejskich. Ze względu na dużą różnorodność środków, które mogłyby wchodzić w zakres niniejszego artykułu, w pierwszym rzędzie należy pozostawić Państwom Członkowskim ustanawianie warunków wsparcia, jako części ich programowania.
(19) Należy ustanowić wspólne zasady dla kilku środków, zapewniające w szczególności wspólne normy dobrej gospodarki rolnej są stosowane w przypadkach, w których środki odnoszą się do tego kryterium oraz gwarantujące elastyczność konieczną dla zobowiązań długoterminowych, jaka jest potrzebna w celu uwzględnienia zdarzeń mogących wpłynąć na związane z nimi zobowiązania, w sposób niezagrażający efektywnemu wdrażaniu różnych środków wsparcia.
(20) Należy wyraźnie rozgraniczyć finansowanie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich od finansowania wsparcia w ramach wspólnych organizacji rynków. Wszelkie wyjątki od zasady, według której środki wchodzące w zakres systemów wsparcia w ramach wspólnych organizacji rynków nie powinny kwalifikować się do wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, powinny być przedmiotem propozycji Państw Członkowskich w ramach ich programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z ich szczególnymi potrzebami i w oparciu o przejrzystą procedurę.
(21) Płatności dokonywane w związku ze wsparciem rozwoju obszarów wiejskich powinny być dokonywane w pełni na rzecz beneficjentów.
(22) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000(4) ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(5) w odniesieniu do kwalifikowania wydatków w ramach działań częściowo finansowanych przez Fundusze Strukturalne, a więc i przez Sekcję Orientacji EFOGR. W interesie spójności, rozporządzenie 1685/2000 powinno również być stosowane do działań częściowo finansowanych przez Sekcję Orientacji EFOGR, z wyjątkiem przepisów przewidujących inaczej, zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(6) lub w niniejszym rozporządzeniu.
(23) Standardowe koszty jednostkowe są często ustalane w odniesieniu do niektórych inwestycji częściowo finansowanych na mocy art. 30 ust. 1 tiret pierwsze, drugie i szóste oraz art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Dla jasności i w celu uproszczenia zarządzania tymi środkami, beneficjenci powinni zostać zwolnieni, od 2000 r., z wymogu przedstawiania faktur na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000. W celu zapewnienie skutecznego zarządzania powinny zostać również ustanowione warunki, na jakich Państwa Członkowskie mogą stosować takie standardowe koszty.
(24) Decyzja Komisji 1999/695/WE z dnia 8 września 1999 r. ustalająca indykatywny podział środków między Państwa Członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej związanych z rozwojem obszarów wiejskich na okres 2000-2006(7) określa rodzaje wydatków w ramach środków dla Państw Członkowskich. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2603/1999 z dnia 9 grudnia 1999 r. ustanawiającym zasady przekazywania wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/1999(8), płatności wynikające z niektórych zobowiązań, przyjętych przed dniem 1 stycznia 2000 r. mogą zostać włączone, pod określonymi warunkami, w programowanie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2000-2006. Zatem niezbędne jest wyszczególnienie, co zostało włączone w ogólną kwotę wsparcia wspólnotowego dla każdego planu rozwoju obszarów wiejskich w ramach jednolitego dokumentu programowego zatwierdzonego przez Komisję.
(25) W celu zapewnienia bardziej elastycznego zarządzania finansami, Państwa Członkowskie, które wybrały zregionalizowane programowanie rozwoju obszarów wiejskich powinny mieć możliwość uzyskania ogólnej kwoty wsparcia wspólnotowego udzielonego dla każdego programu regionalnego wymienionego w oddzielnej decyzji, zawierającej skonsolidowane zestawienie dla całego Państwa Członkowskiego.
(26) Artykuł 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej(9) stanowi, iż kwoty nagromadzone jako kary za naruszenie wymogów ochrony środowiska lub za jego przekształcenie pozostają w dyspozycji Państw Członkowskich jako dodatkowe wsparcie Wspólnoty dla niektórych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich. Należy dokładnie określić, czego dokładnie będzie dotyczyć zatwierdzenie Komisji w przypadku takich środków.
(27) Należy przyjąć szczegółowe zasady przedkładania planów rozwoju obszarów wiejskich oraz ich przeglądu.
(28) W celu ułatwienia sporządzania planów rozwoju obszarów wiejskich oraz ich rozpatrywania i zatwierdzania przez Komisję należy ustanowić wspólne reguły dotyczące struktury i zawartości tych planów na podstawie wymogów opisanych w szczególności w art. 43 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(29) Należy ustalić wymogi wprowadzania zmian do dokumentów programowania rozwoju obszarów wiejskich w celu umożliwienia ich efektywnego i szybkiego rozpatrywania przez Komisję.
(30) Jedynie te zmiany, które dotyczą istotnych zmian dokumentów programowania rozwoju obszarów wiejskich powinny podlegać procedurze właściwej dla komitetu zarządzającego. W stosunku do innych zmian decyzje powinny podejmować Państwa Członkowskie i informować o nich Komisję.
(31) Aby zapewnić sprawne i regularne monitorowanie, Państwa Członkowskie powinny udostępnić Komisji ujednoliconą i zaktualizowaną elektroniczną wersję ich dokumentów programowania.
(32) Należy ustanowić szczegółowe zasady w zakresie planowania finansowego i udziału w finansowaniu środków, finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR na mocy art. 35 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(33) W związku z tym Państwa Członkowskie powinny regularnie przekazywać Komisji sprawozdania na temat stanu finansowania środków rozwoju obszarów wiejskich.
(34) Konieczne jest podjęcie kolejnych kroków zapewniających efektywne wykorzystanie funduszy przeznaczonych na wsparcie rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności poprzez przyznanie przez Komisję początkowej zaliczki dla agencji płatniczych i jak również poprzez dostosowanie alokacji do potrzeb w świetle poprzednich wyników. W celu ułatwienia wdrażania środków inwestycyjnych należy przewidzieć przyznawanie zaliczek, pod określonymi warunkami, niektórym kategoriom beneficjentów.
(35) W uzupełnieniu szczegółowych zasad ustanowionych przez niniejsze rozporządzenie należy stosować ogólne zasady dotyczące dyscypliny budżetowej, w szczególności zasady dotyczące niepełnych lub nieprawidłowych deklaracji ze strony Państw Członkowskich.
(36) Szczegółowe rozwiązania w zakresie finansowego zarządzania środkami rozwoju obszarów wiejskich powinny być regulowane przepisami rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 1258/1999.
(37) Procedury i wymogi dotyczące monitorowania i oceny powinny być ustanowione w oparciu o zasady stosowane do innych środków wsparcia wspólnotowego, w szczególności tych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999.
(38) Przepisy administracyjne powinny pozwolić na lepsze zarządzanie, monitorowanie i kontrolę wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W celu uproszczenia, tam gdzie jest to możliwe, powinien być stosowany zintegrowany system zarządzania i kontroli, przewidziany w tytule II, rozdział IV rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników(10), dla którego szczegółowe przepisy wykonawcze przewidziane są w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2419/2001(11).
(39) Należy przewidzieć system kar, zarówno na poziomie Wspólnoty jak i Państw Członkowskich.
(40) Informacje dotyczące sytuacji w zakresie wprowadzenia w życie poprzednich środków towarzyszących na mocy rozporządzeń Rady (EWG) nr 2078/92(12), 2079/92(13) i 2080/92(14), powinny zostać włączone do rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 w przypadku gdy środki takie stanowią część programowania finansowego na lata 2000-06. Wydatki wynikające z takich środków również powinny zostać załączone do informacji, które Państwa Członkowskie są zobowiązane przekazywać do dnia 30 września każdego roku.
(41) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Struktury Rolnej i Rozwoju Wsi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1783/2003 (Dz.U. L 270 z 21.10.2003).
(2) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 963/2003 (Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 2).
(3) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.
(4) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/2004, (Dz.U. L 72 z 11.3.2004, str. 66).
(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1105/2003 (Dz.U. L 158 z 27.6.2003, str. 3).
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(7) Dz.U. L 259 z 6.10.1999, str. 27. Decyzja zmieniona decyzją 2000/426/WE (Dz.U. L 165 z 6.7.2000, str. 33).
(8) Dz.U. L 316 z 10.12.1999, str. 26. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2055/2001 (Dz.U. L 277 z 20.10.2001, str. 12).
(9) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 41/2004 (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 19).
(10) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).
(11) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001 (Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105).
(12) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2772/95. (Dz.U. L 288 z 1.12.1995, str. 35) i uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(13) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2773/95 (Dz.U. L 288 z 1.12.1995, str. 37) i uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(14) Dz.U. 215 z 30.7.1992, str. 96. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 231/96 (Dz.U. L 30 z 8.2.1996, str. 33) i uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(15) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.
(16) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1.
(17) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.
(18) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(19) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(20) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85.
(21) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91.
(22) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 96.
(23) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 1.
(24) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.153.30 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 817/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2004, 01/01/2000 |