uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 280 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota i Państwa Członkowskie postawiły sobie za cel przeciwdziałanie nadużyciom finansowym i wszelkiej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Wspólnoty. Należy wykorzystać wszystkie dostępne środki do osiągnięcia tego celu, utrzymując obecny podział i równowagę obowiązków między poziomem krajowym i wspólnotowym.
(2) Działania mające na celu zapewnienie lepszego informowania, przeprowadzania badań oraz zapewnienie szkolenia lub pomocy technicznej i naukowej w zwalczaniu nadużyć finansowych znacznie wspomogą ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(3) Dlatego działania w tej dziedzinie powinny być promowane, a organy zaangażowane w tę dziedzinę powinny być wspierane poprzez przyznawanie dotacji operacyjnych. Doświadczenie pokazało wartość zapewniania wsparcia na poziomie wspólnotowym w porównaniu z krajowymi działaniami promocyjnymi.
(4) Do 2003 r. wsparcie dla organów i działań było zapewnione poprzez kredyty linii A03600 i A03010 (konferencje, kongresy i spotkania w związku z działaniami stowarzyszeń prawników europejskich w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty) oraz linii B5-910 (ogólne środki zwalczania nadużyć finansowych) ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
(5) Artykuł 112 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) ustanawia ścisłe warunki pomocy finansowej dla środków określonych w instrumencie podstawowym, który już rozpoczęto.
(6) Konieczne jest więc przyjęcie tego instrumentu podstawowego, aby poprzez przyjęcie niniejszej decyzji ustanawiającej uporządkowany, szczególny i wielodyscyplinarny program działań wspólnotowych na konkretny okres wszystkie istniejące środki wsparcia były racjonalizowane i uzupełniane.
(7) Program powinien być otwarty dla wszystkich Państw Członkowskich oraz krajów sąsiadujących w związku ze znaczeniem zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony interesów finansowych Wspólnoty poza samymi Państwami Członkowskimi.
(8) Parlament Europejski, Rada i Komisja, przyjmując rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002, zobowiązały się do osiągnięcia celu związanego z zapewnieniem, że ten dokument podstawowy wchodzi w życie od początku roku obrachunkowego 2004.
(9) Środki wsparcia powinny również uwzględniać szczególne cechy charakterystyczne organów zaangażowanych w ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(10) Niniejsza decyzja ustanawia na cały okres trwania programu ramy finansowe tworzące główne odniesienie w rozumieniu pkt 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4), dla organów budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.
(11) Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie tymczasowe opracowane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) na temat wykonania tego programu oraz sprawozdanie końcowe na temat osiągnięcia celów wspomnianego programu.
(12) Niniejsza decyzja jest zgodna z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.
(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla dotacji przyznanych w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty na podstawie programów dotyczących wymiaru stosowania prawa,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 318 z 30.12.2003, str. 5.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 kwietnia 2004 r.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Sprostowanie w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.
(4) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(5) Albania, Bośnia i Hercegowina, Była Jugosławiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra i Serbia.
(6) Algieria, Armenia, Autonomia Palestyńska, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Maroko, Mołdawia, Syria, Tunezja i Ukraina.
(7) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.143.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 804/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program Herkules) |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |