uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 7 ust. 1, art. 10 ust. 3, art. 24 ust. 2, art. 34 ust. 2, art. 52 ust. 2, art. 145 lit. b), lit. c), lit. d), lit. g), lit. j), lit. k), lit. l), lit. m), lit. n), lit. p),
(1) rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 wprowadziło zasadę systemu płatności jednolitych, a także inne systemy dopłat bezpośrednich. Jednocześnie rozporządzenie to połączyło kilka już istniejących systemów płatności bezpośrednich. Ponadto, rozporządzenie ustanawia zasadę, zgodnie z którą płatności bezpośrednie wypłacane rolnikowi, który nie spełni pewnych warunków w zakresie ochrony zdrowia publicznego, zwierząt oraz roślin, dobrostanu środowiska oraz zwierząt ("wzajemna zgodność") będą zmniejszone lub zawieszone.
(2) System płatności bezpośrednich z początku wprowadzony jako rezultat reformy wspólnej polityki rolnej w 1992 r., a później rozwinięty w ramach działań Agendy 2000, został poddany systemowi zintegrowanej administracji oraz kontroli (zwany dalej "zintegrowanym systemem"). System ten okazał się skutecznym i wydajnym instrumentem wdrażania systemów płatności bezpośrednich. rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 opiera się na podstawach zintegrowanego systemu i wnosi do niego zarządzanie i kontrolę zarówno systemów płatności bezpośrednich przez niego ustanowionych oraz zgodność z wymogami wzajemnej zgodności.
(3) Dlatego należy uchylić rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 z 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania(2) zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla określonych systemów pomocowych Wspólnoty ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(2) oraz oparcie tego rozporządzenia na zasadach ustanowionych przez rozporządzenie (WE) nr 2419/2001.
(4) Ze względu na przejrzystość, należy przyjąć określone definicje.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 określa, jako część warunków wzajemnej zgodności, pewne zobowiązania zarówno Państw Członkowskich, jak i rolników indywidualnych w zakresie utrzymywania trwałych użytków zielonych. Konieczne jest ustanowienie szczegółów określających stosunek użytkowanych trwałych użytków zielonych do gruntów rolnych, oraz określić indywidualne zobowiązania, które będą obowiązywały rolników w chwili, gdy stosunek ten będzie malał ze szkodą dla trwałych użytków zielonych.
(6) Do celów skutecznej kontroli oraz zapobiegania składania różnorodnych wniosków o przyznanie pomocy w różnych Agencjach Płatniczych na obszarze jednego Państwa Członkowskiego, Państwo Członkowskie powinno zapewnić jednolity system rejestrowania identyfikacji rolników składających wnioski o przyznanie pomocy podlegające zintegrowanemu systemowi.
(7) Państwa Członkowskie muszą stosować szczegółowe zasady w zakresie systemu identyfikacji działek rolnych zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. Zgodnie z tym rozporządzeniem należy korzystać z komputerowych technik Systemu Informacji Geograficznej (GIS). Należy sprecyzować, na jakim poziomie miałby funkcjonować ten system oraz określić poziom szczegółów informacji, który miałby obowiązywać w GIS.
(8) Ponadto wprowadzenie płatności obszarowych na orzechy w rozdziale 4, tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 powoduje potrzebę wprowadzenia nowego poziomu informacji w GIS. Jednak stosowne jest zwolnienie z tego obowiązku tych Państw Członkowskich, gdzie maksymalny obszar gwarantowany wynosi 1.500 ha lub mniej oraz zapewnienie w zamian większej liczby kontroli na miejscu.
(9) Aby zapewnić prawidłowe wdrożenie systemów płatności jednolitych przewidzianych w tytule III rozporządzenia nr 1782/2003, Państwa Członkowskie powinny ustanowić system identyfikacji i rejestracji tak, aby uprawnienia do płatności były możliwe do ustalenia oraz, między innymi, aby umożliwić kontrolę krzyżową obszarów zadeklarowanych w systemie płatności jednolitych z uprawnieniami do płatności dostępnych dla każdego rolnika oraz w ramach różnych uprawnień do płatności.
(10) Monitorowanie przestrzegania różnorodnych wymagań wzajemnej zgodności wymaga utworzenia systemu kontroli oraz ustalenia stosownych sankcji. W tym celu, różne władze Państw Członkowskich muszą przekazywać informacje na temat wniosków o przyznanie pomocy, prób kontrolnych, rezultatów kontroli na miejscy itp. Należy zapewnić podstawowe elementy takiego systemu.
(11) Aby przyczynić się do ochrony interesów finansowych Wspólnoty należy przewidzieć, że płatności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 mogą być dokonywane po tym jak przeprowadzone zostaną kontrole dotyczące kryteriów kwalifikowalności.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 pozostawia Państwom Członkowskim wybór co do stosowania pewnych systemów pomocowych uwzględnionych w tym rozporządzeniu. Dlatego też niniejsze rozporządzenie musi uwzględnić potrzeby administracji i kontroli z myślą o możliwych wyborach podejmowanych przez Państwa Członkowskie. Dlatego też warunki, które zostaną ustalone w niniejszym rozporządzeniu mogą jedynie odnosić się do zakresu, w którym Państwa Członkowskie dokonały takich wyborów.
(13) Ze względu na skuteczność kontroli, każdy rodzaj użytkowanego gruntu oraz stosownych systemów pomocowych powinien być zadeklarowany w tym samym czasie. Dlatego też należy ustanowić warunki do składania pojedynczego wniosku o przyznanie pomocy zawierającego jakiekolwiek wnioski o pomoc, które są w pewnym zakresie związane z danym obszarem.
(14) Ponadto pojedynczy wniosek o przyznanie pomocy powinien być także składany przez rolników, którzy nie ubiegają się o pomoc podlegającą pojedynczemu wnioskowi, lecz są w posiadaniu gruntów rolnych.
(15) Zgodnie z art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, Państwa Członkowskie nie mogą ustanowić późniejszej daty niż 15 maja danego roku na złożenie wniosków o przyznanie pomocy w ramach Systemu Płatności Jednolitych. Ze względu na to, że wszystkie wnioski o przyznanie pomocy obszarowej podlegają pojedynczemu wnioskowi, stosowne jest aby stosować tę zasadę również w odniesieniu do wszystkich innych wniosków o przyznanie pomocy obszarowej. Ze względu na szczególne warunki klimatyczne panujące w Finlandii oraz Szwecji, te Państwa Członkowskie, na podstawie drugiego akapitu tego warunku, powinny być uprawnione do wyznaczenia późniejszej daty, lecz nie późniejszej niż 15 czerwca. Ponadto powstałe naruszenia powinny być przewidziane tą samą podstawą prawną, jeśli wymagają tego warunki klimatyczne w danym roku.
(16) W pojedynczym wniosku rolnik powinien nie tylko zgłosić obszar używany do celów rolniczych, ale także jego uprawnienia do płatności. Ponadto jakiekolwiek określone informacje odnoszące się do produkcji konopi włóknistych, pszenicy durum, ryżu, orzechów, roślin energetycznych, skrobiowej odmiany ziemniaka oraz nasion powinny być zadeklarowane razem w momencie składania pojedynczego wniosku.
(17) W celu uproszczenia procedur wnioskowania oraz zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy w tym kontekście ustalić warunki dla Państw Członkowskich udostępniania rolnikom w jak najszerszym zakresie wstępnie opublikowanych informacji.
(18) Dla celów skutecznego monitorowania każde Państwo Członkowskie powinno określić minimalny rozmiar działek rolnych, które mogą podlegać wnioskowi o przyznanie pomocy.
(19) Ponadto należy uwzględnić, że w pojedynczym wniosku zadeklarowano obszary nie objęte wnioskiem pomocowym. W zależności od rodzaju użytkowania, istotne jest posiadanie dokładnych informacji, dlatego też określone typy użytkowania powinny być zadeklarowane osobno natomiast inne typy mogą być zadeklarowane w jednej pozycji. Jednak w przypadku gdy Państwa Członkowskie wcześniej otrzymają tego rodzaju informacje należy umożliwić uchylenie od tej zasady.
(20) Aby umożliwić jak największą elastyczność w kwestii planowania przez rolników użytkowania danych gruntów, należałoby umożliwić wniesienie poprawek do pojedynczych wniosków do czasu, kiedy zwykle miałby miejsce siew, pod warunkiem że wszystkie poszczególne wymagania określone w programach pomocowych zostały spełnione, oraz że właściwe władze nie poinformowały jeszcze rolnika o błędach zawartych w pojedynczym wniosku ani nie powiadomiły o kontroli na miejscu, która ujawniła nieprawidłowości w stosunku do części, których dotyczy poprawka. Po dokonaniu poprawki należy umożliwić dostosowanie odpowiednich dokumentów pomocniczych lub umów, które należy dostarczyć.
(21) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zdecyduje się na zastosowanie różnych programów pomocowych dla żywego inwentarza, należy określić wspólne warunki dotyczące szczegółów, które należy uwzględniać we wnioskach o pomoc dla inwentarza żywego.
(22) Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji oraz rejestracji bydła oraz dotyczące oznakowania mięsa wołowego oraz produktów wołowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97(3), wymaga od właścicieli bydła przekazywania informacji dotyczących tych zwierząt do skomputeryzowanej bazy danych. Zgodnie z art. 138 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 premie w ramach programów pomocy dla bydła mogą być wypłacane na zwierzęta, które zostały odpowiednio zidentyfikowane oraz zarejestrowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000. Skomputeryzowana baza danych nabrała również daleko idącego znaczenia jeśli chodzi o zarządzanie programami pomocy. Rolnicy składający wnioski w ramach określonych programów pomocowych powinni w odpowiednim czasie mieć dostęp do stosownych informacji.
(23) Państwo Członkowskie powinno być upoważnione do wykorzystywania informacji zawartych w skomputeryzowanej bazie danych w celu wprowadzenia uproszczonych procedur wnioskowania pod warunkiem że skomputeryzowana baza danych będzie zawierała wiarygodne informacje. Należy zapewnić różnorodne opcje pozwalające Państwom Członkowskim na wykorzystywanie informacji zawartych w skomputeryzowanej bazie danych bydła w celu składania oraz zarządzania wnioskami pomocowymi. Jednak jeśli opcje te przewidują, że rolnik nie musi indywidualnie identyfikować bydła, w odniesieniu do którego ubiega się o premie, należy jasno określić, że potencjalnie kwalifikowalne zwierzę, dla którego stwierdzono nieprawidłowości w zakresie zgodności z systemem identyfikacji i rejestracji można, dla celów zastosowania sankcji, zaliczyć to zwierzę jako zadeklarowane do przyznania pomocy.
(24) Należy określić szczegóły dotyczące składania oraz treści wniosków pomocowych o przyznanie premii mlecznych oraz pokrewnych płatności dodatkowych.
(25) Należy ustalić ogólne ramy wprowadzenia uproszczonych procedur w kontekście komunikacji pomiędzy rolnikami oraz władzami Państw Członkowskich. Takie ramy powinny w szczególności uwzględniać możliwość korzystania ze środków komunikacji elektronicznej. Należy jednak w szczególności zagwarantować, że uzyskane w ten sposób dane będą w pełni wiarygodne, oraz że procedury będą przebiegały bez faworyzowania rolników.
(26) Jeśli wnioski pomocowe zawierają oczywiste błędy, powinna istnieć możliwość ich skorygowania w każdym momencie.
(27) Przestrzeganie limitów czasowych na złożenie wniosków pomocowych, poprawę wniosków o pomoc powierzchniową oraz dokumentów pomocniczych, umów oraz oświadczeń jest niezbędne w celu umożliwienia administracji krajowej zaplanowania, a następnie przeprowadzania skutecznych kontroli prawidłowości wniosków pomocowych. Dlatego też należy ustanowić warunki dotyczące limitów czasowych, w ramach których będą przyjmowane wnioski złożone po wyznaczonym terminie. Ponadto należy stosować zmniejszenia płatności aby zachęcić rolników do przestrzegania tych limitów.
(28) Rolnicy powinni być uprawnieni do wycofania swoich wniosków pomocowych lub ich części w każdej chwili pod warunkiem że właściwe władze nie poinformowały rolnika o nieprawidłowościach zawartych we wniosku lub w przypadku gdy właściwe władze nie zgłosiły kontroli na miejscu, która ujawniła nieprawidłowości w stosunku do części wniosku, którego dotyczy wycofanie.
(29) Stosowanie się do warunków dotyczących programów pomocowych zarządzanych w zintegrowanym systemie powinno być skutecznie monitorowane. W tym celu, oraz aby zapewnić zharmonizowany poziom monitorowania we wszystkich Państwach Członkowskich, należy szczegółowo określić kryteria oraz procedury techniczne przeprowadzania kontroli administracyjnych oraz kontroli na miejscu zarówno w zakresie kryteriów kwalifikowalności ustalonych dla programów pomocowych oraz warunków wzajemnej zgodności. Ponadto jeśli chodzi o kontrole dotyczące zgodności z kryteriami kwalifikowalności, kontrole na miejscu powinny być z reguły niezapowiedziane. W razie potrzeby, Państwa Członkowskie powinny łączyć różnorodne kontrole w ramach niniejszego rozporządzenia.
(30) Należy określić minimalną liczbę rolników, u których należy przeprowadzić kontrole na miejscu w ramach różnych programów pomocowych. W przypadku gdy Państwo Członkowskie zdecyduje się na zastosowanie różnych programów pomocy dla inwentarza żywego, należy przyjąć zintegrowane podejście oparte na gospodarstwie w stosunku do rolników ubiegających się o pomoc w ramach tych programów.
(31) Ustalenie istotnych nieprawidłowości wymaga zwiększonego poziomu kontroli na miejscu w czasie obecnego i następnego roku, aby osiągnąć możliwy do przyjęcia poziom gwarancji prawidłowości stosownych wniosków pomocowych.
(32) Należy określić próbkę minimalnej liczby kontroli na miejscu częściowo na podstawie analizy ryzyka, a częściowo na podstawie losowej. Należy określić główne czynniki, które należy wziąć pod uwagę dla przeprowadzenia analizy ryzyka.
(33) Kontrole na miejscu u rolników składających wnioski pomocowe nie muszą być przeprowadzane na poszczególnych zwierzętach lub działkach rolnych. W niektórych przypadkach można przeprowadzić kontrole na podstawie próbek. Jednak w przypadkach, gdy jest to dozwolone, próbkę należy rozszerzyć tak, aby była ona wiarygodna i reprezentatywna. W niektórych przypadkach próbkę należy rozszerzyć w celu przeprowadzenia pełnej kontroli. Państwa Członkowskie powinny ustalić kryteria wyboru próbki do sprawdzenia.
(34) Aby zapewnić skuteczność kontroli na miejscu ważne jest, aby personel przeprowadzający kontrole był poinformowany o przyczynach wytypowania do kontroli na miejscu. Państwa Członkowskie powinny prowadzić rejestr takich informacji.
(35) Ponadto, aby umożliwić władzom krajowym, a także właściwym władzom Wspólnoty sprawdzanie przeprowadzonych kontroli na miejscu, szczegóły dotyczące tych kontroli powinny być zapisane w raporcie kontroli. Rolnik lub jego przedstawiciel powinien mieć możliwość podpisania tego raportu. Jednak w przypadku kontroli z wykorzystaniem teledetekcji, Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość ustalenia tego prawa jedynie w przypadkach, gdy kontrole ujawnią nieprawidłowości. Bez względu na rodzaj przeprowadzonej kontroli na miejscu, rolnik powinien otrzymać kopię raportu w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
(36) Z zasady kontrole na miejscu obszarów składają się z dwóch części. Pierwsza część składa się z weryfikacji oraz pomiaru zadeklarowanych działek rolnych na podstawie materiału graficznego, zdjęć lotniczych itp. Druga część składa się z inspekcji fizycznej działek w celu zweryfikowania rzeczywistego rozmiaru zadeklarowanych działek rolnych oraz w zależności od rozpatrywanego programu pomocowego, zadeklarowanych upraw i ich jakości. Jeśli to konieczne należy dokonać pomiaru. Terenowa inspekcja fizyczna może być przeprowadzona na podstawie próbki.
(37) Należy określić szczegółowe zasady dotyczące określania obszarów oraz stosowanych metod pomiarowych. Jeśli pomoc wypłacana jest na produkcję poszczególnych upraw, doświadczenie pokazuje, że w stosunku do określania obszaru działek rolnych kwalifikowalnych do płatności obszarowych, należy określić dopuszczalną szerokość niektórych elementów działki, w szczególności żywopłotów, rowów oraz murów. Mając na uwadze specyficzne potrzeby środowiskowe, stosowne jest uwzględnienie pewnej elastyczności w ramach limitów branych pod uwagę podczas ustalania plonów regionalnych.
(38) Odnośnie obszarów zadeklarowanych w celu otrzymania pomocy w ramach Systemu Płatności Jednolitych należy przyjąć zróżnicowane podejście ze względu na fakt, iż te płatności nie wiążą się z obowiązkiem produkowania.
(39) Wziąwszy pod uwagę szczegóły programu pomocy z tytułu nasion, zgodnie z art. 99 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy ustanowić specjalne warunki do przeprowadzania kontroli.
(40) Należy określić warunki stosowania metody teledetekcji do kontroli na miejscu, a także ustalić warunki przeprowadzania kontroli fizycznych w przypadku gdy rezultaty metodą fotograficzną nie są jasne.
(41) Artykuł 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje dokonywanie określonych kontroli dotyczących zawartości tetrahydrokanabinolu (THC) w przypadku gdy rolnik uprawia konopie włókniste na działkach zadeklarowanych do celów Systemu Płatności Jednolitych. Należy ustanowić szczegóły dotyczące takich kontroli.
(42) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zdecyduje się na zastosowanie różnych programów pomocowych dla inwentarza żywego i jeśli ubieganie o pomoc odbywa się w ramach tych programów pomocowych, należy określić czas oraz minimalny przebieg kontroli na miejscu. Aby skutecznie sprawdzić prawidłowość oświadczeń we wnioskach pomocowych oraz oświadczeniach zadeklarowanych do skomputeryzowanej bazy danych bydła konieczne jest przeprowadzenie większej części kontroli na miejscu w momencie, gdy zwierzęta muszą być przetrzymywane w gospodarstwie w ramach okresu retencji.
(43) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zadecyduje o zastosowaniu różnych programów pomocowych dla bydła, i zważywszy, że właściwa identyfikacja i rejestracja bydła jest warunkiem kwalifikowalności zgodnie z art. 138 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy zapewnić, aby pomoc Wspólnoty została przyznana wyłącznie na bydło prawidłowo zidentyfikowane i zarejestrowane. Takie kontrole powinny być także przeprowadzane w odniesieniu do bydła niezadeklarowanego, a które podlegałoby wnioskowi o przyznanie pomocy w przyszłości w związku z tym, iż zwierzęta te ze względu na strukturę niektórych programów dla bydła są, w wielu przypadkach, zgłaszane dopiero w momencie opuszczenia gospodarstwa.
(44) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zadecyduje o zastosowaniu premii ubojowej, należy uwzględnić specjalne warunki do przeprowadzania kontroli w rzeźniach w celu sprawdzenia, czy zwierzęta zadeklarowane kwalifikują się do otrzymania pomocy i czy informacje zawarte w skomputeryzowanej bazie danych są prawidłowe. Państwa Członkowskie powinny także być upoważnione do stosowania dwóch różnych podstaw przy typowaniu rzeźni do kontroli.
(45) W tym przypadku, jeśli chodzi o premie dla rzeźni przyznawane po eksporcie bydła, niezbędne jest ustalenie specjalnych warunków razem z warunkami kontroli Wspólnoty dotyczących eksportu ze względu na różnice w celach kontroli.
(46) Przepisy dotyczące kontroli przewidziane w stosunku do pomocy dla inwentarza żywego powinny także, w razie potrzeby, być stosowane w odniesieniu do płatności dodatkowych zgodnie z art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(47) Ustalono warunki kontroli na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1082/2003 z dnia 23 czerwca 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego oraz Rady w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła(4). Po przeprowadzeniu takich kontroli w ramach tego rozporządzenia, wyniki należy umieścić w raporcie kontroli dla celów zintegrowanego systemu.
(48) W przypadku wniosków pomocowych o przyznanie premii mlecznych oraz związanych z nimi płatnościami dodatkowymi głównymi kryteriami kwalifikowalności są ilość mleka, które może być wyprodukowane w ramach ilości referencyjnej dostępnej dla rolnika oraz czy rolnik jest producentem mleka. Ilość referencyjna jest znana właściwym władzom Państw Członkowskich. Dlatego głównym warunkiem do sprawdzenia na miejscu jest to, czy rolnik jest producentem mleka. Takie kontrole mogą być przeprowadzane szczególnie na podstawie księgowości prowadzonej przez rolników oraz innych rejestrów.
(49) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 wprowadza warunki wzajemnej zgodności dla rolników otrzymujących dopłaty w ramach wszystkich programów płatności bezpośrednich ujętych w załączniku I tego rozporządzenia. Rozporządzenie to przewiduje system zmniejszania płatności oraz wykluczeń w przypadku nieprzestrzegania tych warunków. Należy określić szczegóły tego systemu.
(50) Należy określić szczegóły dotyczące kwestii jakie władze Państw Członkowskich powinny przeprowadzać kontrole dotyczące obowiązku wzajemnej zgodności.
(51) W niektórych przypadkach Państwa Członkowskie mogłyby przeprowadzać kontrole administracyjne dotyczące obowiązku wzajemnej zgodności. Jednak instrument kontroli nie powinien być narzucony Państwom Członkowskim ze względu na to, iż pozwoliłoby to na zaplanowanie jego wykorzystania według uznania Państwa Członkowskiego.
(52) Należy określić minimalną liczbę kontroli dotyczących obowiązku wzajemnej zgodności. Liczba kontroli powinna dotyczyć 1 % rolników wybranych na podstawie stosownej analizy ryzyka, podlegających kompetencji każdej z władz przeprowadzających kontrole. Próbka powinna być wybrana zarówno na podstawie próbek rolników wytypowanych do kontroli na miejscu w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności, lub z całkowitej liczby rolników składających wnioski pomocowe o przyznanie płatności bezpośrednich. W ostatnim przypadku powinny być możliwe różne podopcje.
(53) Z zasady, biorąc pod uwagę różne rodzaje obowiązków wzajemnej zgodności, kontrole na miejscu powinny skupiać się na wszystkich obowiązkach, zgodność z którymi można sprawdzić podczas takiej kontroli. Ponadto jeśli chodzi o naruszenia wymogów oraz norm, których nie można ustalić podczas kontroli, osoba sprawdzająca powinna określić przypadki, które, jeśli to konieczne, należałoby jeszcze sprawdzić.
(54) Należy określić zasady sporządzania szczegółowych raportów kontroli. Wyspecjalizowani kontrolerzy terenowi powinni również wskazać wszelkie ustalenia oraz stopień ich ważności, aby umożliwić Agencji Płatniczej zastosowanie odpowiedniego zmniejszenia płatności lub wykluczenia rolnika z prawa do otrzymywania płatności bezpośrednich.
(55) Aby chronić interesy finansowe Wspólnoty, należy przyjąć skuteczne oraz odpowiednie środki do zwalczania nieprawidłowości oraz oszustw finansowych. Należy określić oddzielne warunki w przypadkach stwierdzonych nieprawidłowości w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności dla różnych programów pomocy.
(56) System zmniejszenia płatności oraz wykluczeń z płatności przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1782/2003 odnośnie do warunków wzajemnej zgodności ma jednak inny cel, mianowicie, działać jako motywacja dla rolników do przestrzegania istniejącego ustawodawstwa w różnych obszarach wzajemnej zgodności.
(57) System zmniejszenia płatności oraz wykluczeń powinien być ustanowiony z uwzględnieniem zasady proporcjonalności a w przypadku kryteriów kwalifikowalności, specjalnych problemów związanych z działaniami siły wyższej oraz w przypadku wyjątkowych oraz naturalnych okoliczności. W przypadku warunków wzajemnej zgodności zmniejszenia płatności oraz wykluczenia mogą być stosowane w przypadku zaniedbania rolnika lub jego celowych działań. Zmniejszenia płatności oraz wykluczenia z płatności powinny być oceniane na podstawie wagi popełnionej nieprawidłowości i powinny uwzględniać całkowite wykluczenie na określony czas z jednego lub więcej programów pomocy. W odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności potrącenia oraz wyłączenia powinny uwzględniać szczegóły różnych programów pomocy.
(58) W odniesieniu do wniosków o pomoc obszarową, nieprawidłowości zazwyczaj dotyczą części obszarów. Przekroczenie powierzchni wnioskowanej w odniesieniu do jednej działki może być zrównoważone poprzez zaniżenie powierzchni wnioskowanej działek z tej samej grupy upraw. Z pewnym marginesem tolerancji należy przewiedzieć, że wnioski pomocowe będą dostosowywane wyłącznie do obszaru zadeklarowanego, oraz że potrącenia zaczną być stosowane po przekroczeniu tego marginesu.
(59) Dlatego konieczne jest określenie obszarów należących do tej samej grupy upraw. Obszary zadeklarowane dla celów Systemu Płatności Jednolitych powinny, z zasady, należeć do tej samej grupy upraw. Należy jednak ustanowić specjalne zasady w celu określenia, które ze stosownych uprawnień do płatności zostały zastosowane w przypadku stwierdzenia różnicy pomiędzy obszarem zadeklarowanym a obszarem zatwierdzonym. Ponadto zgodnie z art. 54 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 płatności z tytułu odłogowania należy stosować przed innymi płatnościami. W tym kontekście należy uwzględnić dwie sytuacje. Po pierwsze, obszary zadeklarowane jako odłogowane w celu zastosowania uprawnień z tytułu odłogowania, które w rzeczywistości nie zostaną uznane za odłogowane, należy odjąć od całkowitego obszaru zadeklarowanego dla celów Systemu Płatności Jednolitych i zakwalifikować jako obszar nieustalony. Natomiast uprawnienia dotyczące obszarów z tytułu odłogowania nie zostaną zastosowane jeśli w tym samym czasie zastosowane zostaną inne uprawnienia dotyczące tego samego obszaru.
(60) Należy uwzględnić specjalne warunki, aby wziąć pod uwagę szczegóły dotyczące wniosków pomocowych w ramach programów pomocy dla skrobiowej odmiany ziemniaka oraz nasion. W przypadku gdy Państwo Członkowskie zdecyduje się na zastosowanie różnych programów pomocy dla inwentarza żywego, a rolnicy ubiegający się o pomoc dla inwentarza żywego zgłoszą do tego celu uprawę paszową i jeśli przekroczenie powierzchni wnioskowanej nie powoduje wyższych dopłat dla inwentarza żywego, nie przewiduje się żadnych kar.
(61) W odniesieniu do wniosków pomocowych dla inwentarza żywego, nieprawidłowości będą prowadzić do niekwalifikowalności rozpatrywanego zwierzęcia. Przewiduje się zmniejszenia płatności od momentu znalezienia pierwszego zwierzęcia, u którego wykryto nieprawidłowości, lecz bez względu na poziom zmniejszenia powinny istnieć mniej surowe sankcje w przypadku gdy wykryje się nieprawidłowości u trzech lub mniej zwierząt. W każdych innych przypadkach surowość sankcji powinna zależeć od procentu zwierząt, u których wykryto nieprawidłowości.
(62) Rolnicy powinni mieć możliwość zamiany bydła oraz owiec i kóz w ramach limitów dozwolonych w stosownych zasadach sektorowych. Jeśli z przyczyn naturalnych rolnik nie jest w stanie dotrzymać zobowiązań dotyczących okresu przetrzymywania w ramach zasad sektorowych, zmniejszenia płatności oraz wykluczenia z płatności nie będą stosowane.
(63) W przypadku gdy Państwo Członkowskie zadecyduje o zastosowaniu premii ubojowej, ze względu na znaczenie rzeźni dla celów prawidłowego funkcjonowania niektórych programów pomocy dla bydła, należy uwzględnić przypadki, w których rzeźnie z powodu rażącego zaniedbania lub celowych działań wydają fałszywe certyfikaty lub oświadczenia.
(64) Jeśli chodzi o nieprawidłowości w zakresie płatności dodatkowych przewidzianych w art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, Państwa Członkowskie powinny ustalić sankcje odpowiadające sankcjom przewidzianym w stosunku do programów pomocy obszarowej oraz programów pomocowych dla żywego inwentarza chyba że jest to niestosowne. W ostatnim przypadku Państwa Członkowskie powinny zapewnić odpowiednio równoważne sankcje.
(65) Zmniejszenia płatności oraz sankcje powinny być ustalone odnośnie do premii mlecznych oraz płatności dodatkowych w przypadku gdy rolnik ubiegający się o przyznanie pomocy nie spełnia wymogów dotyczących produkcji mleka.
(66) Jeśli chodzi o obowiązki wzajemnej zgodności, poza zmniejszeniem płatności oraz wykluczeń z płatności w celu stosowania zasad proporcjonalności, należy ustalić, że od pewnego momentu powtarzalne naruszenia tych samych zobowiązań wzajemnej zgodności powinny być traktowane bez uprzedniego ostrzeżenia rolnika jako celowa niezgodność.
(67) Zmniejszenia płatności oraz wykluczenia z płatności odnoszące się do kryteriów kwalifikowalności powinny z zasady nie być stosowane w przypadku gdy rolnik dostarczył zgodne z faktami informacje lub jeśli może udowodnić, że wina nie leży po jego stronie.
(68) Rolnicy, którzy w jakimkolwiek momencie powiadomią właściwe władze krajowe o nieprawidłowościach występujących we wnioskach pomocowych, nie powinni podlegać zmniejszeniom płatności lub wykluczeniom bez względu na powód nieprawidłowości pod warunkiem że rolnik nie został powiadomiony przez właściwe władze o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu, i że władze nie poinformowały go wcześniej o wykrytych we wniosku nieprawidłowościach. Ta sama zasada powinna odnosić się do nieprawidłowych danych zawartych w skomputeryzowanej bazie danych zarówno w odniesieniu do zadeklarowanego bydła, w przypadku którego takie nieprawidłowości stanowią nie tylko nieprzestrzeganie obowiązku wzajemnej zgodności, ale także stanowią naruszenie kryterium kwalifikowalności, oraz przypadku bydła niezadeklarowanego, gdzie takie nieprawidłowości mają znaczenie wyłącznie w warunkach wzajemnej zgodności.
(69) Zarządzanie małymi kwotami jest zajęciem żmudnym dla właściwych władz Państw Członkowskich. Dlatego stosowne jest upoważnienie Państw Członkowskich do nie wypłacania kwot, które są poniżej pewnego minimalnego limitu oraz do nie wymagania zwrotu nienależnie wypłaconych kwot jeśli ich sumy są niewielkie.
(70) Należy określić szczegółowe warunki w celu zapewnienia równego zastosowania różnych potrąceń w odniesieniu do jednego lub więcej niż jednego wniosku pomocowego złożonego przez tego samego rolnika. Zmniejszenia płatności oraz wykluczenia z płatności przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane z zastrzeżeniem dodatkowych sankcji w ramach innych przepisów prawa wspólnotowego lub krajowego.
(71) Jeśli w wyniku działania siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności rolnik nie jest w stanie spełnić wymagań przewidzianych w zasadach sektorowych nie powinien on tracić prawa do dopłat. Należy określić, które okoliczności mogą być uznawane przez właściwe władze za okoliczności wyjątkowe.
(72) Aby zapewnić jednolite zastosowanie zasady dobrej wiary na terenie Wspólnoty w przypadku gdy zostaną odzyskane nienależnie wypłacone kwoty, należy określić warunki, na których można powołać się na te zasady z zastrzeżeniem wydatków związanych rozliczaniem kont zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(5).
(73) Należy określić zasady ustanawiające konsekwencje przekazania całych gospodarstw, które na pewnych warunkach zgodnie z programami płatności bezpośrednich podlegają zintegrowanemu systemowi.
(74) Z zasady Państwa Członkowskie powinny podjąć wszelkie dalsze kroki niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania niniejszego rozporządzenia. Państwa Członkowskie w stosownym zakresie powinny udzielać sobie wzajemnej pomocy.
(75) Komisja powinna, w odpowiednich przypadkach, być informowana o wszelkich środkach podejmowanych przez Państwo Członkowskie w celu wprowadzenia zmian do stosowanego zintegrowanego systemu. Aby umożliwić Komisji skuteczne monitorowanie zintegrowanego systemu, Państwa Członkowskie powinny przesyłać Komisji coroczne statystyki kontroli. Ponadto Państwa Członkowskie powinny informować Komisję o wszelkich środkach podejmowanych w celu użytkowania ziemi pod stałe pastwisko.
(76) Należy określić zasady odnośnie do podstawy obliczania zmniejszenia płatności nakładanego w ramach modulacji zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, klucz przydziału środków finansowych udostępnionych z tego tytułu, a także podstawę obliczania dodatkowej kwoty pomocy przewidzianej w art. 12 niniejszego rozporządzenia w celu ustalenia zasad do określenia, czy osiągnięty został próg 5.000 EUR, o którym mowa w niniejszym artykule.
(77) Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. W tym samym dniu rozporządzenie (WE) nr 2419/2001 powinno utracić moc. Jednak w odniesieniu do wniosków pomocowych odnoszących się do roku gospodarczego lub okresów premiowych, które rozpoczynają się z dniem 1 stycznia 2005 r., wyżej wymienione rozporządzenie powinno nadal obowiązywać. Konieczne są przepisy szczególne zapewniające, że potrącenia stosowane na podstawie zasad ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 2419/2001 nie zostaną w całości wykorzystane z powodu przejścia do nowego systemu.
(78) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komisji Zarządzającej Płatnościami Bezpośrednimi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 21/2004 (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8).
(2) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 118/2004 (Dz.U. L 17 z 24.1.2004, str. 7).
(3) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczpospolitej Polskiej, Republiki Słowenii oraz Republiki Słowackiej oraz dostosowania do Traktatów ustanawiających Unię Europejską - Załącznik II: Lista, o której mowa w art. 20 Aktu Przystąpienia - 6. Rolnictwo - B. Prawo weterynaryjne oraz fitosanitarne - I. Prawo weterynaryjne (Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 381).
(4) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 9.
(5) Dz. U. L 160, z 26.6.1999, str. 103.
(6) Dz.U L 148 z 6.6.2008, s. 1.
(7) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(8) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1.
(9) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, s. 85.
(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80.
(11) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(12) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, str. 1.
(13) Dz.U. L 5 z 5.12.1992, str. 32.
(14) Dz.U. L 5 z 9.12.2004, str. 8.
(15) Dz. U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(16) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(17) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85.
(18) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(19) Dz.U. L 112 z 3.5.1994, str. 2.
(20) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(21) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 74
(22) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1.
(23) Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1.
(24) Dz.U. L 177 z 4.8.1972, str. 1.
(25) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenia ostatnio zmieniane rozporządzeniem (WE) nr 1783/2003 (Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 70).
(26) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1. Rozporządzenia ostatnio zmieniane rozporządzeniem (WE) nr 963/2003 (Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 32).
(27) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 9.
(28) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(29) Dz.U. L 95 z 5.4.2007, s. 1.
(30) Dz.U. L 56 z 2.3.1988, str. 1.
(31) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1266/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.338.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1266/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.338.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1550/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.337.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1266/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.338.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 381/2007 z dnia 4 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.95.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. c) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1266/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.338.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1754/2005 z dnia 26 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.284.5). wprowadzającej odstępstwo od jego stosowania z dniem 28 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1187/2006 z dnia 3 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.214.14) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 25/2010 z dnia 13 stycznia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.9.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2009 r. Odstępstwo wygasa z dniem 16 lutego 2010 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) i b) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- dodana przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b) ppkt ii) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 1550/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.337.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 319/2008 z dnia 7 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.95.63) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. b) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. b) rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2025/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia nr 239/2005 z dnia 11 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.42.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1550/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.337.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1954/2005 z dnia 29 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.314.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 28 lit. a) rozporządzenia nr 380/2009 z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.116.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 2009 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 1550/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.337.79) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 2184/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 659/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 26 rozporządzenia nr 972/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.141.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1782/2003 i (WE) nr 73/2009, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2004 |