uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), a w szczególności jego art. 40 ust. 5 akapit drugi, 42 ust. 4 i 9, 46 ust. 3, 52 ust. 2, 54 ust. 5, 145 lit. c) i d) oraz 155,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy ustanowić szczegółowe zasady w celu wykonania tytułu III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego system płatności jednolitych dla rolników.
(2) W celu uzyskania przejrzystości, należy wprowadzić określone definicje. W przypadku gdy jest to stosowne, należy zastosować definicje, które są już stosowane w podobnych sytuacjach i/lub, które są już stosowane od lat.
(3) W celu ułatwienia obliczania wartości jednostkowej uprawnień do płatności, należy wprowadzić jasno określone reguły zaokrąglania liczb, a także zapewnić możliwość podziału istniejących uprawnień do płatności w przypadku gdy wielkość działki, która została zgłoszona lub, do której prawa zostały przeniesione wraz z uprawnieniami do płatności wynosi jedynie ułamek hektara.
(4) Należy zarówno ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące tworzenia rezerwy krajowej, a w szczególności obliczania zmniejszeń kwot referencyjnych lub uprawnień do płatności jak i zapewnić możliwość stosowania zmniejszeń w przypadku pełnego lub częściowego rozdzielenia od produkcji premii mlecznych i możliwość wdrożenia systemu płatności dodatkowych, o którym mowa w art. 95 i 96 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(5) Artykuł 42 ust. 3 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 określa przypadki fakultatywnego przyznawania uprawnień do płatności z rezerwy krajowej. Należy ustanowić zasady obliczania liczby i wartości uprawnień do płatności, które mają zostać przyznane w ten sposób. W celu umożliwienia Państwom Członkowskim będącym w lepszej pozycji, aby dokonać oceny sytuacji każdego rolnika ubiegającego się o przyznanie takich środków pewnej elastyczności, maksymalna liczba uprawnień, które mają zostać przyznane nie powinna być większa niż liczba zgłoszonych hektarów, a ich wartość nie powinna być większa niż kwota, która ma zostać określona przez Państwo Członkowskie zgodnie z obiektywnymi kryteriami. Zgodnie z art. 42 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, w przypadku zwiększenia wartości jednostkowej istniejących uprawnień do płatności, należy przestrzegać średniej krajowej. Państwom Członkowskim należy zezwolić na określanie tej wartości regionalnej na odpowiednim poziomie terytorialnym. Jednakże w żadnym razie, ze względu na rodzaj pomocy oddzielonej od produkcji, dana kwota nie może być różnicowana lub obliczana według wielkości produkcji w poszczególnych sektorach.
(6) W określonych okolicznościach, rolnicy mogliby znaleźć się w sytuacji, w której mają więcej uprawnień niż gruntów, dla których mogliby te uprawnienia wykorzystać, na przykład w przypadku wspólnego wykorzystywania pastwisk, ze względu na wygaśnięcie dzierżawy, przystąpienie do programu zalesiania lub nabycie, zgodnie z przepisami prawa krajowego, ilości referencyjnych dla mleka, które w okresie referencyjnym dzierżawione były wraz z gruntami. A zatem, należy wprowadzić mechanizm, który winien gwarantować rolnikowi wsparcie poprzez koncentrację tego wsparcia na pozostałych dostępnych hektarach. Jednakże w celu uniknięcia nadużywania tego mechanizmu, należy określić określone warunki dostępu do tego mechanizmu.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003, rezerwa krajowa jest uzupełniania niewykorzystanymi uprawnieniami lub fakultatywnie, poprzez zatrzymanie w odniesieniu do sprzedaży uprawnień do płatności lub sprzedaży, które miały miejsce przed określoną datą. A zatem, należy wyznaczyć datę, po której niewykorzystane uprawnienia wracają do rezerwy krajowej. Ze względów administracyjnych, należy również postanowić, aby uprawnienia do płatności związane z zezwoleniem na uprawę owoców i warzyw lub ziemniaków konsumpcyjnych lub uprawnienia z tytułu odłogowania, traciły związany z nimi obowiązek lub zezwolenie z chwilą ponownego włączenia ich do rezerwy krajowej. Co więcej, jest to uzasadnione również ze względu na fakt, że takie obowiązki lub zezwolenia określane są na podstawie historycznych danych referencyjnych, a kiedy system płatności jednolitych zostanie już wdrożony, określenie, kto winien otrzymać z rezerwy uprawnienia z tytułu odłogowania związane z zezwoleniami nie będzie już możliwe, ponieważ wsparcie będzie już wtedy oddzielone od produkcji.
(8) W przypadku wdrożenia systemu zatrzymania w odniesieniu do sprzedaży uprawnień do płatności, maksymalne wartości procentowe i kryteria wdrażania winny być określane i różnicowane biorąc pod uwagę rodzaj przeniesień i uprawnień do płatności, które mają zostać przeniesione. W przypadku wystąpienia ryzyka spekulacji w pierwszych latach wdrażania systemu płatności jednolitych, Państwu Członkowskiemu można zezwolić na zwiększenie wartości procentowej zatrzymań w odniesieniu do sprzedaży bez gruntów. W żadnym razie, stosowanie takich zatrzymań nie może skutkować występowaniem poważnych przeszkód lub zakazem przenoszenia uprawnień do płatności.
(9) W celu ułatwienia zarządzania rezerwą krajową, należy zapewnić możliwość zarządzania rezerwą krajową na poziomie regionalnym z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, w przypadku gdy jest to odpowiednie, oraz art. 42 ust. 4 tego rozporządzenia w przypadku gdy Państwa Członkowskie zobowiązane są do przyznawania uprawnień do płatności.
(10) W celu ułatwienia wdrożenia systemu płatności jednolitych, należy zezwolić Państwom Członkowskim na przystąpienie, już w roku poprzedzającym pierwszy rok wdrażania systemu, w szczególności do identyfikacji potencjalnych beneficjentów systemu w przypadku zmian w gospodarstwie ze względu na dziedziczenie lub zmiany prawne, oraz do wstępnego określenia uprawnień do płatności.
(11) Artykuł 33 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zezwala rolnikom na przystępowanie do systemu płatności jednolitych w określonych okolicznościach. W celu uniknięcia sytuacji, w których takie okoliczności mogą być wykorzystywane w celu uniknięcia stosowania zasad dotyczących zwykłych przeniesień praw do gospodarstw wraz ze związanymi z nimi kwotami referencyjnymi, należy określić określone warunki i ustanowić określone definicje, niezbędne do zastosowania takich okoliczności.
(12) Artykuł 46 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że rolnik może przenieść swoje uprawnienia do płatności bez gruntów dopiero po wykorzystaniu przez siebie, w rozumieniu art. 44 tego rozporządzenia, co najmniej 80 % swoich uprawnień do płatności w trakcie, co najmniej jednego roku kalendarzowego. W celu wzięcia pod uwagę przeniesień praw do gruntów, które miały miejsce w okresie poprzedzającym wdrożenie systemu płatności jednolitych, uzasadnionym jest uznawać przeniesienia praw do gospodarstw lub ich części, wraz z przyszłymi uprawnieniami do płatności, za ważne przeniesienia uprawnień do płatności wraz z gruntami w rozumieniu art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, z zachowaniem określonych warunków, a w szczególności faktu, że zbywający winien ubiegać się o określenie uprawnień do płatności w zakresie, w jakim to rozporządzenie stanowi wyraźnie, że tylko osoby, które otrzymały płatności bezpośrednie w okresie referencyjnym mają dostęp do systemu.
(13) Artykuł 42 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zezwala Komisji na zdefiniowanie specyficznych sytuacji, w których dopuszczalne jest określanie kwot referencyjnych dla określonych rolników, którzy znaleźli się w sytuacjach, które uniemożliwiły im, w całości lub w części otrzymanie płatności bezpośrednich w okresie referencyjnym. A zatem, należy wymienić takie specyficzne sytuacje poprzez ustanowienie zasad w celu uniknięcia kumulacji korzyści z innego przyznania temu samemu rolnikowi uprawnień do płatności, pozostawiając Komisji możliwość dodawania kolejnych przypadków, stosownie do przypadku. Ponadto, Państwom Członkowskim należy zapewnić elastyczność w określaniu kwoty referencyjnej, która ma być przyznawana.
(14) W przypadku gdy dane Państwo Członkowskie, działając zgodnie z przepisami swojego prawa krajowego lub zgodnie z w pełni utrwaloną zwykłą praktyką włącza do definicji dzierżawy długoterminowej również dzierżawę na okres pięciu lat, należy zezwolić temu Państwu Członkowskie na stosowanie tego krótszego okresu, stosownie do przypadku.
(15) Ze względu na fakt, że premie mleczne i płatności dodatkowe zostaną włączone do systemu płatności jednolitych na podstawie innego okresu referencyjnego niż ten, o którym mowa w art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do celów określenia kwoty referencyjnej, należy wziąć pod uwagę rolników prowadzących gospodarstwa mleczarskie, którzy znajdują się w sytuacji, o której mowa w art. 40 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i ze względu na tą sytuację, dzierżawią swoją indywidualną ilość referencyjną lub jej część, zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, w trakcie okresu dwunastu miesięcy, upływającego z dniem 31 marca pierwszego roku wdrażania systemu płatności jednolitych.
(16) W przypadku gdy rolnik przechodzi na emeryturę lub umiera, przewidując możliwość przeniesienia prawa do swojego gospodarstwa lub jego części na członka rodziny lub spadkobiercę, którzy zamierza kontynuować działalność rolniczą w tym gospodarstwie, należy zapewnić, aby przeniesienie prawa do gospodarstwa lub jego części w rodzinie mogło łatwo zostać dokonane w szczególności w przypadku gdy grunty, do których prawa zostały przeniesione były w trakcie okresu referencyjnego wydzierżawiane osobie trzeciej nie przesądzając o możliwości kontynuacji przez spadkobiercę działalności rolniczej.
(17) Rolnicy, którzy dokonali inwestycji skutkujących potencjalnym wzrostem kwoty płatności bezpośrednich, które winny zostać im przyznane jeżeliby system płatności jednolitych nie został wprowadzony, winni również korzystać z przyznawania uprawnień. Należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania uprawnień do płatności w przypadku rolników mających już uprawnienia do płatności lub rolników nie mających żadnych gruntów. W takich samych okolicznościach, rolnicy, którzy nabyli lub dzierżawili grunty lub uczestniczyli w krajowych programach konwersji produkcji, dla których w okresie referencyjnym mogła zostać przyznana płatność bezpośrednia w ramach systemu płatności jednolitych, znaleźliby się w sytuacji bez uprawnień do płatności, podczas gdy nabyli grunty lub uczestniczyli w takich programach w celu wykonywania działalności rolniczej, która w przyszłości mogłaby nadal korzystać z określonych płatności bezpośrednich. A zatem, należy również zapewnić możliwość przyznawania uprawnień do płatności w takich przypadkach.
(18) W celu zapewnienia dobrego zarządzania systemem, należy ustanowić zasady w przypadku przeniesień uprawnień do płatności.
(19) Artykuł 46 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że Państwo Członkowskie może postanowić, że uprawnienia do płatności mogą być przenoszone lub wykorzystywane wyłącznie w jednym i tym samym regionie. W celu uniknięcia problemów praktycznych, należy ustanowić szczegółowe zasady dla gospodarstw usytuowanych jednocześnie w dwóch lub większej liczbie regionów.
(20) Artykuł 43 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że wszystkie powierzchnie pastwiskowe, wykorzystywane w okresie referencyjnym winny być brane pod uwagę przy obliczaniu uprawnień do płatności. W celu ułatwienia organom administracji krajowej ustalania liczby hektarów pastwisk, należy zapewnić tym organom możliwość brania pod uwagę wielkości powierzchni pastwiskowych zgłoszonych we wniosku o pomoc obszarową przed wprowadzeniem systemu płatności jednolitych, jednocześnie pozostawiając rolnikowi możliwość wykazania, że w okresie referencyjnym, jego powierzchnia pastwiskowa była mniejsza.
(21) Artykuł 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 dopuszcza produkcję konopi na określonych warunkach. Należy ustanowić zarówno listę kwalifikujących się odmian jak i system ich kwalifikacji.
(22) Należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania jednostek żywego inwentarza w przypadku określania uprawnień podlegających specjalnym warunkom poprzez odniesienie do istniejącej tabeli przeliczeniowej, ustanowionej dla sektora wołowiny.
(23) Niezbędne są również szczegółowe zasady w celu ułatwienia określania uprawnień do płatności w przypadku planowanego oddzielenia od produkcji płatności w sektorze mleczarskim.
(24) Zgodnie z art. 54 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, każde uprawnienie z tytułu odłogowania, związane z hektarem kwalifikującym do uprawnienia z tytułu odłogowania daje prawo do płatności kwoty określonej uprawnieniem z tytułu odłogowania. Minimalny okres, przez jaki grunty muszą być odłogowane winien obejmować, co najmniej cykl uprawy roślin uprawnych. Jednakże aby wziąć pod uwagę określone specjalne warunki, należy umożliwić wykorzystywanie gruntów przeznaczonych do odłogowania przed upływem minimalnego okresu odłogowania. Należy również ustanowić przepisy dotyczące ochrony środowiska oraz utrzymywania i wykorzystywania powierzchni odłogowanych.
(25) W przypadku gdy Państwo Członkowskie postanawia skorzystać z możliwości regionalizacji systemu płatności jednolitych, należy ustanowić szczególne przepisy zarówno w celu ułatwienia obliczenia regionalnej kwoty referencyjnej dla gospodarstw usytuowanych jednocześnie w dwóch lub większej liczbie regionów, jak i zagwarantowania przyznania całej kwoty regionalnej w pierwszym roku wdrażania systemu. Niektóre przepisy zawarte w tym rozporządzeniu, mianowicie te dotyczące tworzenia rezerwy krajowej, wstępnego przyznawania uprawnień do płatności i przenoszenia uprawnień do płatności należy dostosować, aby umożliwić stosowanie tych przepisów w ramach modelu regionalnego.
(26) Artykuł 69 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zezwala Państwom Członkowskim, w ramach limitu budżetowego, na wprowadzanie systemu płatności dodatkowych dla określonych rodzajów gospodarowania o istotnym znaczeniu dla ochrony lub poprawy środowiska naturalnego, lub dla poprawy jakości i sprzedaży produktów rolnych. A zatem, należy określić, którzy rolnicy winni zostać objęci, jak takie płatności winny być zgodne ze środkami stosowanymi w kontekście rozwoju obszarów wiejskich oraz jakie rodzaje gospodarowania winny zostać objęte takim środkiem.
(27) Artykuł 58 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że Państwa Członkowskie zdefiniują regiony zgodnie z obiektywnymi kryteriami, a art. 59 tego rozporządzenia stanowi, że Państwa Członkowskie mogą przystąpić do regionalizacji systemu płatności jednolitych w należycie uzasadnionych przypadkach i zgodnie z obiektywnymi kryteriami. A zatem należy wprowadzić wymóg przekazywania wszelkich danych i informacji niezbędnych do przystąpienia do oceny takich kryteriów.
(28) W celu oceny wdrażania systemu płatności jednolitych, należy określić procedury i wyznaczyć ostateczne terminy wymiany informacji między Komisją i Państwami Członkowskimi oraz podawania do wiadomości Komisji powierzchni, dla których pomoc została wypłacona na poziomie krajowym, i stosownie do przypadku, na poziomie regionalnym.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270, z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 21/2004 (Dz.U. L 5, z 9.1.2004, str. 8).
(2) Dz.U. L 141, z 30.4.2004, str. 18.
(3) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(4) Dz.U. L 38 z 12.2.2000, str. 1.
(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(6) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 74.
(7) Dz.U. L 345, z 20.11.2004, str. 1.
(8) Dz.U. L 355, z 5.12.1992, str. 32.
(9) Dz.U. L 204, z 11.8.2000, str. 1.
(10) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.
(11) Dz.U. L 157 z 30.5.1998, str. 7.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 394/2005 z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1701/2005 z dnia 18 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.273.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1522/2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.335.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 394/2005 z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1701/2005 z dnia 18 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.273.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 373/2007 z dnia 2 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.92.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- skreślona przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1291/2006 z dnia 30 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.236.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2006 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1701/2005 z dnia 18 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.273.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1291/2006 z dnia 30 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.236.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 394/2005 z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2183/2005 z dnia 22 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1522/2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.335.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2183/2005 z dnia 22 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1522/2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.335.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 394/2005 z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 1522/2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.335.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- dodany przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1291/2006 z dnia 30 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.236.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1291/2006 z dnia 30 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.236.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 606/2005 z dnia 19 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.100.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1085/2005 z dnia 8 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.177.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 373/2007 z dnia 2 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.92.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1124/2008 z dnia 12 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.303.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
-dodany przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 1974/2004 z dnia 29 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.345.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. c) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. d) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 2183/2005 z dnia 22 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 411/2007 z dnia 17 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.101.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr 2183/2005 z dnia 22 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.347.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
-dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 606/2005 z dnia 19 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.100.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1085/2005 z dnia 8 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.177.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 658/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.116.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1134/2006 z dnia 25 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.203.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 608/2007 z dnia 1 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.141.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 370/2009 z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
-dodanyprzez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1085/2005 z dnia 8 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.177.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 373/2007 z dnia 2 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.92.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.141.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2005, 07/05/2004, 01/01/2004 |