uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 3 ,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanawia przepisy ogólne mające zastosowanie do wszystkich środków spożywczych, a rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ustanawia szczególne przepisy w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego.
(2) Szczególne przepisy w sprawie urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego są konieczne w celu uwzględnienia specjalnych aspektów związanych z tego rodzaju produktami.
(3) Zakres szczególnych przepisów dotyczących urzędowych kontroli powinien odzwierciedlać zakres szczególnych przepisów w odniesieniu do podmiotów działających na rynku spożywczym, ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004. Jednakże Państwa Członkowskie powinny również przeprowadzać odpowiednie urzędowe kontrole, aby zapewnić przestrzeganie reguł krajowych zgodnie z art. 1 ust. 4 wymienionego rozporządzenia. Mogą to czynić poprzez rozszerzenie zasad niniejszego rozporządzenia na tego rodzaju reguły krajowe.
(4) Urzędowe kontrole w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego powinny obejmować wszystkie aspekty istotne z punktu widzenia ochrony zdrowia publicznego oraz, tam gdzie jest to stosowne, zdrowia i dobrostanu zwierząt. Kontrole te powinny być oparte na najbardziej aktualnych dostępnych informacjach i dlatego powinna istnieć możliwość ich dostosowywania w miarę, jak nowe istotne informacje stają się dostępne.
(5) Prawodawstwo wspólnotowe w zakresie bezpieczeństwa żywności powinno mieć solidne podstawy naukowe. W tym celu powinien być konsultowany Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, ilekroć jest to konieczne.
(6) Rodzaj i nasilenie urzędowych kontroli powinny zależeć od oceny zagrożenia dla zdrowia publicznego, od oceny zdrowia i dobrostanu zwierząt, tam, gdzie jest to stosowne, rodzaju i wydajności wykorzystywanej technologii oraz od danego podmiotu działającego na rynku spożywczym.
(7) 6 Właściwe jest stworzenie możliwości dostosowania niektórych szczególnych przepisów, poprzez wprowadzenie przejrzystej procedury przewidzianej w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 853/2004, zapewnienie elastyczności w celu uwzględnienia specjalnych potrzeb zakładów stosujących metody tradycyjne, które mają niewielki przerób, czy też znajdują się w regionach o szczególnych ograniczeniach geograficznych. Procedura powinna także dopuszczać realizację projektów pilotażowych w celu wypróbowania nowych metod kontroli mięsa. Tego rodzaju elastyczność nie powinna jednak naruszać celów w zakresie higieny żywności.
(8) Urzędowe kontrole w odniesieniu do produkcji mięsa są konieczne w celu sprawdzenia, że podmioty działające na rynku spożywczym stosują się do przepisów w zakresie higieny oraz przestrzegają kryteriów i celów ustanowionych w prawodawstwie wspólnotowym. Urzędowe kontrole powinny obejmować audyty dotyczące działalności podmiotów działających na rynku spożywczym oraz inspekcje, w tym sprawdzenie kontroli wewnętrznej podmiotów działających na rynku spożywczym.
(9) 7 Ze względu na ich szczególną wiedzę fachową, właściwe jest przeprowadzanie przez urzędowych lekarzy weterynarii audytów i inspekcji w rzeźniach, w zakładach obróbki dziczyzny oraz w niektórych zakładach rozbioru mięsa. Państwa Członkowskie powinny posiadać możliwość swobodnego decydowania o wyborze najwłaściwszego personelu do prowadzenia audytu i inspekcji w pozostałych rodzajach zakładów.
(10) Urzędowe kontrole w odniesieniu do produkcji żywych małży oraz produktów rybołówstwa są konieczne w celu zbadania zgodności z kryteriami i celami ustanowionymi w prawodawstwie wspólnotowym. Urzędowe kontrole w odniesieniu do produkcji żywych małży powinny w szczególności być ukierunkowane na strefy sanitarne i obszary produkcyjne w przypadku małży i produktu końcowego.
(11) Urzędowe kontrole w odniesieniu do produkcji mleka surowego są konieczne w celu zbadania zgodności z kryteriami i celami ustanowionymi w prawodawstwie wspólnotowym. Tego rodzaju urzędowe kontrole powinny być w szczególności ukierunkowane na gospodarstwa produkujące mleko oraz na mleko surowe po udoju.
(12) Wymogi wynikające z niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania do czasu wejścia w życie wszystkich części nowego prawodawstwa w zakresie żywności. Właściwe jest również uwzględnienie okresu co najmniej 18 miesięcy, jaki powinien upłynąć pomiędzy wejściem w życie i stosowaniem nowych przepisów w celu umożliwienia dostosowania się do nich przez właściwe władze oraz branże objęte tymi zmianami.
(13) Środki konieczne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 8 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | M. MC DOWELL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez art. 1 sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez pkt 1, 3 i 4 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez pkt 8 sprostowania z dnia 12 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.160.24).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez pkt 1-3 i 7-24 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez pkt 1-6 i 9-26 sprostowania z dnia 12 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.160.24).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.279.65).
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia Komisji nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.338.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 14-16 rozporządzenia Komisji nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.2005.338.83) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 21 rozporządzenia Komisji nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.2005.338.83) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1663/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1021/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.277.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 151/2011 z dnia 18 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.46.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 739/2011 z dnia 27 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.196.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Komisji nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 633/2014 z dnia 13 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.175.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 218/2014 z dnia 7 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.69.95) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 219/2014 z dnia 7 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.69.99) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2014 r. Zmiana została naniesiona na tekst, gdyż zdaniem Redakcji SIP LEX dyspozycja zawarta w przepisie zmieniającym, pomimo że literalnie nie wskazuje załacznika I nin. rozporządzenia, w rzeczywistości odnosi się do tegoż przepisu, co znajduje potwierdzenie w niemieckiej i francuskiej wersji tekstu rozporządzenia zmieniającego.
- zmieniony przez art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 218/2014 z dnia 7 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.69.95) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez pkt 1 i 27 sprostowania z dnia 12 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.160.24).
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia Komisji nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.338.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 17a rozporządzenia Komisji nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.2005.338.83) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 25 listopada 2006 r. Ostępstwo zostało uchylone z dniem 28 października 2008 r. rozporządzeniem nr 1021/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.2008.277.15).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1021/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.277.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 505/2010 z dnia 14 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 219/2014 z dnia 7 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.69.99) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2014 r. Zmiany wynikające z art. 1 nie zostały naniesione na tekst, gdyż zdaniem Redakcji SIP LEX dyspozycja zawarta w przepisie zmieniającym, pomimo że literalnie dotyczy załącznika II, w rzeczywistości odnosi się do załącznika I nin. rozporządzenia, co znajduje potwierdzenie w angielskiej, niemieckiej i francuskiej wersji tekstu rozporządzenia zmieniającego.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/2285 z dnia 8 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.323.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1979 z dnia 31 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.285.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez pkt 12 i 28 sprostowania z dnia 12 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.160.24).
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia Komisji nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.338.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1021/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.277.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 12 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.160.24).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1663/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez pkt 25 i 26 sprostowania z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.178.22).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1663/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.139.206 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 854/2004 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 20/05/2004, 01/01/2006 |