Decyzja 790/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży

DECYZJA NR 790/2004/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawia obywatelstwo Unii i stanowi, że działania Wspólnoty w dziedzinie edukacji, kształcenia zawodowego i młodzieży są skierowane między innymi na sprzyjanie rozwojowi wymiany młodzieży i wymianę instruktorów społeczno-oświatowych.

(2) Deklaracja z Laeken załączona do konkluzji Rady Europejskiej z 14 i 15 grudnia 2001 r. zaznacza, że jednym z głównych wyzwań, które powinny zostać rozwiązane przez Unię Europejską, jest sposób zbliżenia obywateli, a głównie ludzi młodych do projektu europejskiego i instytucji europejskich. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe umożliwiają ludziom młodym stanie się aktywnymi obywatelami, rozwijanie poczucia obowiązku, wyrażania ich opinii i wartości oraz uczestniczenie w wymianach poprzez granice narodowe; poprzez taką działalność organizacje te pomagają w zbliżeniu Europy do młodych obywateli.

(3) Przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. Biała Księga Komisji zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej" stanowi, że należy wspierać uczestnictwo młodych ludzi i zaleca wzmocnienie organizacji, poprzez które młodzi ludzie mogą zostać wysłuchani; podkreśla również, że informacja jest niezbędna dla rozwoju aktywnych postaw obywatelskich. W swojej rezolucji(3) w sprawie Białej Księgi Parlament podkreślił również ważną rolę odgrywaną przez międzynarodowe organizacje młodzieżowe w zakresie umożliwiania młodym ludziom długoterminowego uczestnictwa w życiu demokratycznym Europy.

(4) W Białej Księdze na temat rządów europejskich(4) Komisja wzywa do ogólnej otwartości oraz do konsultowania się z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i włączanie ich do tworzenia polityki UE. Uznaje ona rolę organizacji pozarządowych w przedstawianiu uwag obywateli.

(5) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w ramach Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży(5) zawiera aprobatę priorytetów tematycznych zaproponowanych w Białej Księdze Młodzieży Europejskiej, przede wszystkim dotyczących uczestnictwa i informacji szczególnie w celu zachęcania ludzi młodych do wykazywania aktywnych postaw obywatelskich i proponuje mechanizmy realizacji otwartych metod koordynacji poprzez konsultacje z młodymi ludźmi w drodze szczególnych uzgodnień na poziomie krajowym oraz konsultacje z Europejskim Forum Młodzieży na poziomie europejskim.

(6) Europejskie Forum Młodzieży reprezentuje młodych ludzi przed Unią Europejską i innymi międzynarodowymi instytucjami. Jego działalność jest niezbędna w celu koordynacji i przekazywania instytucjom europejskim poglądów pozarządowych organizacji młodzieżowych oraz przekazywania tym organizacjom informacji o dotyczących ich kwestiach europejskich. Międzynarodowe Pozarządowe Organizacje Młodzieżowe zapewniają młodym ludziom nauczanie szkolne i pozaszkolne, szkolenia i informacje; tworzą one sieci reprezentujące organizacje o celu niezarobkowym działające w Państwach Członkowskich i w innych państwach europejskich.

(7) Pozycje A-3023 i A-3029 budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata budżetowe zapewniają wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży i międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych.

(8) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym" wymaga ustanowienia podstawowego aktu w celu objęcia takich istniejących działań pomocowych.

(9) Parlament Europejski, Rada i Komisja w chwili przyjmowania rozporządzenia finansowego powzięły za cel zapewnienie, aby ten akt podstawowy wszedł w życie od roku budżetowego 2004.

(10) Należy ustanowić przepisy w celu rozszerzenia zakresu geograficznego programu na państwa przystępujące oraz w przypadku niektórych działań, także możliwie na wszystkie państwa europejskie mając na względzie wagę umocnienia powiązań między poszerzoną Unią i jej sąsiadami na kontynencie europejskim.

(11) Wszelkie niewspólnotowe finansowanie pochodzące ze środków państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.

(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe dotyczące programu na cały okres jego trwania, które stanowią główne odniesienie dla władzy budżetowej w czasie corocznej procedury budżetowej w rozumieniu pkt 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy dyscypliny budżetowej(7).

(13) Wszelkie wsparcie udzielone w ramach niniejszej decyzji powinno rygorystycznie spełniać zasady pomocniczości i proporcjonalności,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cele i działania programu

1.
Niniejsza decyzja ustanawia wspólnotowy program działania w celu wspierania organizacji prowadzących na poziomie europejskim działalność związaną z młodzieżą (zwany dalej "programem").
2.
Ogólnym celem programu jest wspieranie działalności tych organizacji. Działalność taka obejmuje trwające programy pracy organizacji realizujących cele o charakterze ogólnoeuropejskim w dziedzinie młodzieży lub cele stanowiące część polityki Unii Europejskiej w tej dziedzinie. W szczególności, działania te muszą przyczyniać się lub być zdolnymi do przyczyniania się do aktywnego uczestnictwa młodych obywateli w życiu publicznym i społeczeństwie oraz do opracowania i realizacji wspólnotowych działań współpracy w dziedzinie młodzieży w szerokim rozumieniu. Współpraca z Europejskim Forum Młodzieży przyczynia się do tego ogólnego celu w taki sposób, że Europejskie Forum Młodzieży reprezentuje i koordynuje pozarządowe organizacje młodzieżowe i przekazuje instytucjom europejskim informacje dotyczące młodzieży.
3.
Program rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2004 r. i zakończy się dnia 31 grudnia 2006 r.
Artykuł  2

Dostęp do programu

Aby kwalifikować się do uzyskania dotacji na pokrycie kosztów operacyjnych, organizacja musi spełnić wymogi określone w załączniku i posiadać następujące cechy:

a) jej działalność musi być zgodna z zasadami stanowiącymi podstawę działań wspólnotowych w dziedzinie młodzieży i musi uwzględniać priorytety ustalone w załączniku;

b) musi być założona zgodnie z przepisami prawa i działać przez okres dłuższy niż jeden rok;

c) musi prowadzić działalność na poziomie europejskim, albo samodzielnie, albo w formie różnych skoordynowanych stowarzyszeń, a jej struktura i działalność muszą mieć potencjalny wpływ na całą Unię lub obejmować co najmniej osiem państw określonych w art. 3, włączając Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Uczestnictwo państw trzecich

1.
Uczestnictwo w działaniach objętych programem może być otwarte dla organów mających siedzibę w:

a) państwach przystępujących, które podpisały Traktat o Przystąpieniu z dnia 16 kwietnia 2003 r.;

b) krajach EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG;

c) Rumunii i Bułgarii; warunki uczestnictwa zostaną ustanowione zgodnie z przepisami Układów Europejskich, ich protokołami dodatkowymi i decyzjami odpowiednich Rad Stowarzyszenia;

d) Turcji; warunki uczestnictwa zostaną ustanowione zgodnie z Umową ramową między Wspólnotą Europejską a Republiką Turcji w sprawie ogólnych zasad udziału Republiki Turcji w programach wspólnotowych(8).

2.
Uczestnictwo w programie może być również otwarte dla organizacji mających siedzibę w państwach bałkańskich włączonych w proces stabilizacji i stowarzyszenia krajów Europy Południowo-Wschodniej(9) oraz dla niektórych państw Wspólnoty Niepodległych Państw, zgodnie z warunkami i procedurami, które maja zostać uzgodnione z tymi państwami(10).
Artykuł  4

Wybór beneficjentów

Program obejmuje dwa rodzaje beneficjentów

a) grupa 1: dotacje na pokrycie kosztów operacyjnych są bezpośrednio przyznawane beneficjentom, o których mowa w pkt 2 załącznika.

b) grupa 2: dotacje na pokrycie kosztów operacyjnych są przyznawane zgodnie z ogólnymi kryteriami ustanowionymi w załączniku, w drodze zaproszenia do składania wniosków dotyczących stałych działań prowadzonych przez organizację realizującą cel o charakterze ogólnoeuropejskim w dziedzinie młodzieży.

Artykuł  5

Przyznawanie dotacji

Dotacje przeznaczone na różne działania w ramach programu przyznawane są zgodnie z przepisami ustanowionymi w odpowiednich częściach załącznika.

Artykuł  6

Przepisy finansowe

1.
Ramy finansowe dla wprowadzenia programu w życie w okresie wyszczególnionym w art. 1 ust. 3 niniejszym ustala się na 13 milionów EUR
2.
Roczne środki zatwierdzane są przez władzę finansową w ramach ograniczeń perspektywy finansowej.
Artykuł  7

Wprowadzenie w życie

Komisja jest odpowiedzialna za wprowadzenie w życie niniejszego programu zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 1 i załączniku, a także regularnie informuje o jego realizacji Parlament Europejski, Radę i Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Monitorowanie i ocena

Nie później niż do dnia 31 grudnia 2007 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące osiągnięcia celów programu. Sprawozdanie to jest oparte między innymi na zewnętrznym sprawozdaniu pokontrolnym, które musi być dostępne najpóźniej do końca 2006 r. i które obejmuje co najmniej ocenę ogólnej przydatności i spójności programu, skuteczności jego realizacji (przygotowane, wybór, realizacja działań) oraz ogólnej i indywidualnej skuteczności poszczególnych działań pod względem osiągania celów ustanowionych w art. 1 i załączniku.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 10 z 14.1.2004, str. 18.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 72 E z 23.3.2004, str. 10), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.

(3) Dz.U. C 180 E z 31.7.2003, str. 145.

(4) Dz.U. C 287 z 12.10.2001, str. 1.

(5) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(7) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).

(8) Dz.U. L 61 z 2.3.2002, str. 29.

(9) Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Albania, Serbia i Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja.

(10) Białoruś, Mołdowa, Federacja Rosyjska, Ukraina.

ZAŁĄCZNIK 

1. DZIAŁANIA OBJĘTE WSPARCIEM

Ogólnym celem określonym w art. 1 jest wzmocnienie działania wspólnotowego w dziedzinie młodzieży i zwiększenie jego skuteczności poprzez wspieranie organizacji zajmujących się tą dziedziną.

1.1. Organizacje młodzieżowe mogą przyczynić się do wzmocnienia i zwiększenia działania wspólnotowego, głównie poprzez następujące działania:

- reprezentowanie różnorodnych postaw i interesów ludzi młodych na poziomie wspólnotowym,

- wymiany młodzieży i wolontariat,

- programy dotyczące pracy oraz edukacji szkolnej i pozaszkolnej,

- szerzenie wiedzy i zrozumienia międzykulturowego,

- debata na temat zagadnień europejskich oraz polityk UE, lub polityki dotyczącej młodzieży,

- rozpowszechnianie informacji na temat działania Wspólnoty,

- działania na rzecz zwiększenia udziału i inicjatywy młodych obywateli.

1.2. Główne działania Europejskiego Forum Młodzieży są następujące:

- reprezentowanie ludzi młodych wobec Unii Europejskiej,

- koordynowanie stanowisk jego członków wobec Unii Europejskiej,

- przekazywanie instytucjom europejskim informacji dotyczących młodzieży,

- przekazywanie informacji z Unii Europejskiej krajowym radom młodzieżowym i organizacjom pozarządowym,

- promowanie i torowanie drogi młodym ludziom do uczestnictwa w życiu demokratycznym,

- przyczynianie się do opracowywania nowych ram współpracy w dziedzinie młodzieży, które postanowiono utworzyć na poziomie Unii Europejskiej,

- przyczynienie się do rozwoju polityk dotyczących młodzieży, do zwiększania szans zatrudnienia i edukacji dla ludzi młodych, do procesu przekazywania informacji dotyczących ludzi młodych oraz do tworzenia struktur reprezentujących ludzi młodych w całej Europie,

- udział w debacie i refleksji dotyczącej młodzieży w Europie i w innych częściach świata oraz działania Unii Europejskiej wspierającego ludzi młodych.

2. WPROWADZANIE W ŻYCIE DZIAŁAŃ OBJĘTYCH WSPARCIEM

Działania prowadzone przez organizacje kwalifikujące się do finansowania ze środków wspólnotowych na podstawie programu należą do jednej z następujących kategorii:

2.1. Część 1: Wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży

2.1.1. W ramach tej części dotacje przyznaje się w celu wspierania stałych działań Europejskiego Forum Młodzieży

- organizacji realizującej cele o znaczeniu ogólnoeuropejskim, której członkami są krajowe rady młodzieżowe i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe - zgodnie z następującymi zasadami:

- niezależność Europejskiego Forum Młodzieży w wybieraniu swoich członków z zapewnieniem jak najszerszej reprezentacji różnych rodzajów organizacji młodzieżowych,

- niezależność Europejskiego Forum Młodzieży w szczegółowym określaniu zakresu własnej działalności, zgodnie z przepisami sekcji 1.2,

- jak najszerszy udział w działalności Europejskiego Forum Młodzieży niezrzeszonych z nim organizacji młodzieżowych oraz ludzi młodych, którzy nie należą do żadnych organizacji,

- aktywny wkład Europejskiego Forum Młodzieży w procesy polityczne związane z młodzieżą na poziomie europejskim, w szczególności poprzez występowanie w imieniu społeczeństwa obywatelskiego w dialogu z instytucjami europejskimi, oraz objaśnianie własnym członkom stanowisk zajmowanych przez te instytucje,

- zasięg geograficzny członkostwa obejmujący kraje wymienione w art. 3.

2.1.2. W ramach części 1 wydatki Europejskiego Forum Młodzieży kwalifikujące się do finansowania obejmują koszty operacyjne oraz wydatki na prowadzenie działalności.

2.1.3. Dotacja dla Europejskiego Forum Młodzieży nie pokrywa wszystkich kwalifikujących się kosztów w roku kalendarzowym, na który została przyznana. Co najmniej 20 % budżetu Forum musi być współfinansowane ze środków niewspólnotowych. Takie współfinansowanie może częściowo lub w całości stanowić wkład w naturze, pod warunkiem że wartość tego wkładu nie przekracza rzeczywistych kosztów poniesionych i potwierdzonych dokumentacją księgową lub kosztów zwykle występujących na danym rynku.

2.1.4. Na mocy art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego zasada stopniowej redukcji nie stosuje się do dotacji na pokrycie kosztów operacyjnych przyznawanych Europejskiemu Forum Młodzieży, ponieważ jest to organizacja realizująca cele o znaczeniu ogólnoeuropejskim.

2.1.5. Ze względu na potrzebę zapewnienia ciągłości działalności Europejskiego Forum Młodzieży, środki w ramach programu zostają przydzielone zgodnie z następującą wytyczną: środki przydzielone w ramach części 1 nie mogą wynosić mniej niż 2 miliony EUR

2.1.6. Dotacje można przyznawać Forum Młodzieży po otrzymaniu odpowiedniego planu prac oraz budżetu. Dotacje można przyznawać corocznie na podstawie ramowej umowy o współpracy z Komisją.

2.2. Część 2: Wspieranie stałej działalności organizacji realizujących cel o znaczeniu ogólnoeuropejskim związany z młodzieżą lub cel wchodzący w zakres polityki Unii Europejskiej w tej dziedzinie.

2.2.1. W ramach tej części dotacje można przyznawać w celu pokrycia administracyjnych i operacyjnych kosztów działalności wyżej wymienionych organizacji. Może to dotyczyć:

a) organizacji o celu niezarobkowym, która prowadzi działalność wyłącznie na rzecz ludzi młodych lub organizacji o szerszych celach, która prowadzi część swojej działalności wyłącznie na rzecz ludzi młodych; w obu przypadkach organizacja musi zapewniać udział ludzi młodych w zarządzaniu działaniami prowadzonymi na ich rzecz;

b) europejskiej sieci reprezentującej organizacje o celach niezarobkowych działających na rzecz ludzi młodych i zapewniających udział ludzi młodych w swoich działalności.

Takiej organizacji może zostać przyznana roczna dotacja na pokrycie kosztów operacyjnych w celu wsparcia realizacji jej stałego programu.

2.2.2. W ramach części 2, jedynymi kosztami uwzględnianymi przy ustalaniu wysokości dotacji na pokrycie kosztów operacyjnych będą wydatki niezbędne w celu właściwego prowadzenia zwykłej działalności wybranej organizacji, w szczególności koszty osobowe, koszty ogólne (opłaty za wynajem i własnościowe, wydatki na sprzęt, materiały biurowe, telekomunikację, opłaty pocztowe itp.), koszty organizacji posiedzeń wewnętrznych oraz koszty związane z działalnością publikacyjną, informacyjną i promocyjną.

2.2.3. Dotacja na pokrycie kosztów operacyjnych przyznana w ramach części 2 nie pokrywa wszystkich kwalifikujących się kosztów poniesionych przez wybraną organizację w roku kalendarzowym, na który została przyznana. Co najmniej 20 % budżetów organizacji objętych tą częścią musi być współfinansowane ze środków niewspólnotowych. Poziom współfinansowania ustalany jest co roku w drodze zaproszenia do składania wniosków. Takie współfinansowanie może częściowo lub w całości stanowić wkład w naturze, pod warunkiem że wartość tego wkładu nie przekracza rzeczywistych kosztów poniesionych i potwierdzonych dokumentacją księgową lub kosztów zwykle występujących na danym rynku.

2.2.4. Na mocy art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego, wysokość przyznanych w ten sposób dotacji na pokrycie kosztów operacyjnych, w przypadku przedłużenia ich udzielania, stopniowo obniża się. Tę redukcję stosuje się począwszy od trzeciego roku udzielania dotacji, w wysokości 2,5 % rocznie. W celu przestrzegania tej zasady, która obowiązuje bez uszczerbku dla wyżej wymienionego współfinansowania, procentowy udział współfinansowania wspólnotowego, odpowiadający dotacji przyznanej na dany rok budżetowy, wynosi co najmniej 2,5 punktu procentowego poniżej procentowego udziału współfinansowania wspólnotowego odpowiadającego dotacji przyznanej na poprzedni rok budżetowy.

2.2.5. Organizacje, które otrzymają dotacje na pokrycie kosztów operacyjnych w ramach części 2, są wyłaniane w drodze zaproszenia do składania wniosków.

W przypadku wyłonionych w ten sposób organizacji można zawierać umowy ramowe o współpracy na okres trwania programu. Konkretne dotacje wynikające z umów ramowych będą przyznawane zgodnie z procedurami określonymi w tych umowach.

Jednakże zawarcie umów ramowych nie wyklucza organizacji zaproszeń do składania wniosków dla dodatkowych beneficjentów.

2.3. Przepisy przejściowe

2.3.1. W odniesieniu do dotacji przyznanych w 2004 r., możliwe jest, by okres kwalifikacji kosztów rozpoczynał się dnia 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że koszty te nie zostały poniesione przed datą złożenia wniosku o dotację lub przez datą rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta.

2.3.2. W ciągu 2004 r., w przypadku beneficjentów, których rok budżetowy rozpoczyna się dnia 1 marca, można dopuścić wyjątek od obowiązku zawarcia umowy o dotację przed upływem czterech pierwszych miesięcy od rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta, jak określa art. 112 akapit 2 rozporządzenia finansowego. W tym przypadku umowę o dotację należy podpisać najpóźniej do dnia 30 czerwca 2004 r.

3. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

3.1. Wnioski o finansowanie będą oceniane pod względem:

- zgodności z celami programu,

- jakości planowanych działań,

- prawdopodobieństwa powstania efektu mnożnikowego tych działań w odniesieniu do ludzi młodych,

- geograficznego zasięgu prowadzonych działań,

- udziału ludzi młodych w strukturze danych organizacji.

3.2. Komisja daje wnioskodawcom możliwość poprawienia błędów formalnych w określonym terminie po złożeniu wniosków.

4. PRZEJRZYSTOŚĆ

Każdy beneficjent dotacji przyznanej w ramach jakiegokolwiek działania objętego programem informuje w widocznym miejscu, takim jak główna strona internetowa lub roczne sprawozdanie, że otrzymał finansowanie z budżetu Unii Europejskiej.

5. ZARZĄDZANIE PROGRAMEM

W świetle analizy kosztów i korzyści, Komisja może zadecydować o powierzeniu agencji wykonawczej całości lub części zadań związanych z zarządzaniem programem, zgodnie z art. 55 rozporządzenia finansowego; może ona również skorzystać z pomocy ekspertów i ponieść wszelkie inne koszty związane z pomocą techniczną lub administracyjną, niezwiązane z wykonywaniem uprawnień władzy publicznej, zlecać usługi na zewnątrz na podstawie jednorazowych umów. Komisja może również finansować badania i organizować spotkania ekspertów, które mogą ułatwić wprowadzenie w życie programu oraz podejmować działania informacyjne, publikacyjne i promocyjne bezpośrednio związane z osiągnięciem celów programu.

6. KONTROLE I AUDYTY

6.1. Beneficjent dotacji na pokrycie kosztów operacyjnych, przez okres pięciu lat od ostatniej wpłaty, udostępnia Komisji wszystkie dokumenty dodatkowe, w tym sprawozdanie finansowe, które zostało poddane audytowi, dotyczące kosztów poniesionych w roku objętym dotacją. Beneficjent dotacji zapewnia, aby, w stosownych przypadkach, dokumenty dodatkowe będące w posiadaniu partnerów lub członków organizacji, również zostały udostępnione Komisji.

6.2. Komisja może zlecić wykonanie audytu wykorzystania dotacji bezpośrednio swojemu personelowi lub jakiemukolwiek wybranemu przez siebie wykwalifikowanemu podmiotowi. Takie audyty można przeprowadzać przez cały czas obowiązywania umowy i przez okres pięciu lat od daty wypłacenia ostatniej części. W stosownych przypadkach, wynik audytu może spowodować wydanie przez Komisję decyzji o odzyskaniu środków.

6.3. Personel Komisji oraz upoważniony przez Komisję personel zewnętrzny otrzymuje odpowiednie prawo dostępu, w szczególności do biur beneficjenta oraz do wszystkich informacji, w tym informacji w formacie elektronicznym, niezbędnych w celu przeprowadzenia takich audytów.

6.4. Trybunał Obrachunkowy i Europejskie Biuro ds. Walki z Przestępstwami Finansowymi (OLAF) posiadają te same prawa, szczególnie prawo dostępu, co Komisja.

6.5. W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich w walce z oszustwami i innymi nadużyciami, w ramach programu Komisja może przeprowadzać kontrole na miejscu, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2185/96(1). W stosownym przypadku, kontrole będzie prowadziło Europejskie Biuro ds. Walki z Przestępstwami Finansowymi (OLAF), na mocy rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(2).

6.6. W przypadkach gdy niniejszy akt podstawowy nie podaje żadnych rozporządzeń, zastosowanie ma rozporządzenie finansowe i jego przepisy wykonawcze.

______

(1) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(2) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.138.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 790/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004