PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat ustanawia obywatelstwo Unii i stanowi, że działania Wspólnoty w dziedzinie edukacji, kształcenia zawodowego i młodzieży są skierowane między innymi na sprzyjanie rozwojowi wymiany młodzieży i wymianę instruktorów społeczno-oświatowych.
(2) Deklaracja z Laeken załączona do konkluzji Rady Europejskiej z 14 i 15 grudnia 2001 r. zaznacza, że jednym z głównych wyzwań, które powinny zostać rozwiązane przez Unię Europejską, jest sposób zbliżenia obywateli, a głównie ludzi młodych do projektu europejskiego i instytucji europejskich. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe umożliwiają ludziom młodym stanie się aktywnymi obywatelami, rozwijanie poczucia obowiązku, wyrażania ich opinii i wartości oraz uczestniczenie w wymianach poprzez granice narodowe; poprzez taką działalność organizacje te pomagają w zbliżeniu Europy do młodych obywateli.
(3) Przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. Biała Księga Komisji zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej" stanowi, że należy wspierać uczestnictwo młodych ludzi i zaleca wzmocnienie organizacji, poprzez które młodzi ludzie mogą zostać wysłuchani; podkreśla również, że informacja jest niezbędna dla rozwoju aktywnych postaw obywatelskich. W swojej rezolucji(3) w sprawie Białej Księgi Parlament podkreślił również ważną rolę odgrywaną przez międzynarodowe organizacje młodzieżowe w zakresie umożliwiania młodym ludziom długoterminowego uczestnictwa w życiu demokratycznym Europy.
(4) W Białej Księdze na temat rządów europejskich(4) Komisja wzywa do ogólnej otwartości oraz do konsultowania się z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i włączanie ich do tworzenia polityki UE. Uznaje ona rolę organizacji pozarządowych w przedstawianiu uwag obywateli.
(5) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w ramach Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży(5) zawiera aprobatę priorytetów tematycznych zaproponowanych w Białej Księdze Młodzieży Europejskiej, przede wszystkim dotyczących uczestnictwa i informacji szczególnie w celu zachęcania ludzi młodych do wykazywania aktywnych postaw obywatelskich i proponuje mechanizmy realizacji otwartych metod koordynacji poprzez konsultacje z młodymi ludźmi w drodze szczególnych uzgodnień na poziomie krajowym oraz konsultacje z Europejskim Forum Młodzieży na poziomie europejskim.
(6) Europejskie Forum Młodzieży reprezentuje młodych ludzi przed Unią Europejską i innymi międzynarodowymi instytucjami. Jego działalność jest niezbędna w celu koordynacji i przekazywania instytucjom europejskim poglądów pozarządowych organizacji młodzieżowych oraz przekazywania tym organizacjom informacji o dotyczących ich kwestiach europejskich. Międzynarodowe Pozarządowe Organizacje Młodzieżowe zapewniają młodym ludziom nauczanie szkolne i pozaszkolne, szkolenia i informacje; tworzą one sieci reprezentujące organizacje o celu niezarobkowym działające w Państwach Członkowskich i w innych państwach europejskich.
(7) Pozycje A-3023 i A-3029 budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata budżetowe zapewniają wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży i międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych.
(8) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym" wymaga ustanowienia podstawowego aktu w celu objęcia takich istniejących działań pomocowych.
(9) Parlament Europejski, Rada i Komisja w chwili przyjmowania rozporządzenia finansowego powzięły za cel zapewnienie, aby ten akt podstawowy wszedł w życie od roku budżetowego 2004.
(10) Należy ustanowić przepisy w celu rozszerzenia zakresu geograficznego programu na państwa przystępujące oraz w przypadku niektórych działań, także możliwie na wszystkie państwa europejskie mając na względzie wagę umocnienia powiązań między poszerzoną Unią i jej sąsiadami na kontynencie europejskim.
(11) Wszelkie niewspólnotowe finansowanie pochodzące ze środków państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.
(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe dotyczące programu na cały okres jego trwania, które stanowią główne odniesienie dla władzy budżetowej w czasie corocznej procedury budżetowej w rozumieniu pkt 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy dyscypliny budżetowej(7).
(13) Wszelkie wsparcie udzielone w ramach niniejszej decyzji powinno rygorystycznie spełniać zasady pomocniczości i proporcjonalności,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
D. ROCHE |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 10 z 14.1.2004, str. 18.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 72 E z 23.3.2004, str. 10), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.
(3) Dz.U. C 180 E z 31.7.2003, str. 145.
(4) Dz.U. C 287 z 12.10.2001, str. 1.
(5) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(7) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(8) Dz.U. L 61 z 2.3.2002, str. 29.
(9) Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Albania, Serbia i Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja.
(10) Białoruś, Mołdowa, Federacja Rosyjska, Ukraina.