uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat ustanawia obywatelstwo Unii i stanowi, że działania Wspólnoty w dziedzinie edukacji, kształcenia zawodowego i młodzieży są skierowane między innymi na sprzyjanie rozwojowi wymiany młodzieży i wymianę instruktorów społeczno-oświatowych.
(2) Deklaracja z Laeken załączona do konkluzji Rady Europejskiej z 14 i 15 grudnia 2001 r. zaznacza, że jednym z głównych wyzwań, które powinny zostać rozwiązane przez Unię Europejską, jest sposób zbliżenia obywateli, a głównie ludzi młodych do projektu europejskiego i instytucji europejskich. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe umożliwiają ludziom młodym stanie się aktywnymi obywatelami, rozwijanie poczucia obowiązku, wyrażania ich opinii i wartości oraz uczestniczenie w wymianach poprzez granice narodowe; poprzez taką działalność organizacje te pomagają w zbliżeniu Europy do młodych obywateli.
(3) Przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. Biała Księga Komisji zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej" stanowi, że należy wspierać uczestnictwo młodych ludzi i zaleca wzmocnienie organizacji, poprzez które młodzi ludzie mogą zostać wysłuchani; podkreśla również, że informacja jest niezbędna dla rozwoju aktywnych postaw obywatelskich. W swojej rezolucji(3) w sprawie Białej Księgi Parlament podkreślił również ważną rolę odgrywaną przez międzynarodowe organizacje młodzieżowe w zakresie umożliwiania młodym ludziom długoterminowego uczestnictwa w życiu demokratycznym Europy.
(4) W Białej Księdze na temat rządów europejskich(4) Komisja wzywa do ogólnej otwartości oraz do konsultowania się z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i włączanie ich do tworzenia polityki UE. Uznaje ona rolę organizacji pozarządowych w przedstawianiu uwag obywateli.
(5) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w ramach Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży(5) zawiera aprobatę priorytetów tematycznych zaproponowanych w Białej Księdze Młodzieży Europejskiej, przede wszystkim dotyczących uczestnictwa i informacji szczególnie w celu zachęcania ludzi młodych do wykazywania aktywnych postaw obywatelskich i proponuje mechanizmy realizacji otwartych metod koordynacji poprzez konsultacje z młodymi ludźmi w drodze szczególnych uzgodnień na poziomie krajowym oraz konsultacje z Europejskim Forum Młodzieży na poziomie europejskim.
(6) Europejskie Forum Młodzieży reprezentuje młodych ludzi przed Unią Europejską i innymi międzynarodowymi instytucjami. Jego działalność jest niezbędna w celu koordynacji i przekazywania instytucjom europejskim poglądów pozarządowych organizacji młodzieżowych oraz przekazywania tym organizacjom informacji o dotyczących ich kwestiach europejskich. Międzynarodowe Pozarządowe Organizacje Młodzieżowe zapewniają młodym ludziom nauczanie szkolne i pozaszkolne, szkolenia i informacje; tworzą one sieci reprezentujące organizacje o celu niezarobkowym działające w Państwach Członkowskich i w innych państwach europejskich.
(7) Pozycje A-3023 i A-3029 budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata budżetowe zapewniają wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży i międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych.
(8) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym" wymaga ustanowienia podstawowego aktu w celu objęcia takich istniejących działań pomocowych.
(9) Parlament Europejski, Rada i Komisja w chwili przyjmowania rozporządzenia finansowego powzięły za cel zapewnienie, aby ten akt podstawowy wszedł w życie od roku budżetowego 2004.
(10) Należy ustanowić przepisy w celu rozszerzenia zakresu geograficznego programu na państwa przystępujące oraz w przypadku niektórych działań, także możliwie na wszystkie państwa europejskie mając na względzie wagę umocnienia powiązań między poszerzoną Unią i jej sąsiadami na kontynencie europejskim.
(11) Wszelkie niewspólnotowe finansowanie pochodzące ze środków państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.
(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe dotyczące programu na cały okres jego trwania, które stanowią główne odniesienie dla władzy budżetowej w czasie corocznej procedury budżetowej w rozumieniu pkt 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy dyscypliny budżetowej(7).
(13) Wszelkie wsparcie udzielone w ramach niniejszej decyzji powinno rygorystycznie spełniać zasady pomocniczości i proporcjonalności,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 10 z 14.1.2004, str. 18.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 72 E z 23.3.2004, str. 10), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.
(3) Dz.U. C 180 E z 31.7.2003, str. 145.
(4) Dz.U. C 287 z 12.10.2001, str. 1.
(5) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(7) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(8) Dz.U. L 61 z 2.3.2002, str. 29.
(9) Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Albania, Serbia i Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja.
(10) Białoruś, Mołdowa, Federacja Rosyjska, Ukraina.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.138.24 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 790/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2004 |