(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 245 akapit drugi,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 160 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 lutego 2003 r.,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2004 r.,
uwzględniając opinię Komisji z dnia 10 listopada 2003 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 pkt 31 Trakatatu z Nicei zastępuje art. 225 Traktatu WE nowym postanowieniem, którego ust. 1 akapit pierwszy stanowi, że:
"Sąd Pierwszej Instancji jest właściwy do rozpoznawania w pierwszej instancji skarg określonych w artykułach 230, 232, 235, 236 i 238, z wyjątkiem skarg powierzonych izbom sądowym lub skarg zastrzeżonych na mocy Statutu dla Trybunału Sprawiedliwości. Statut może przyznać Sądowi Pierwszej Instancji właściwość w innych kategoriach skarg."
(2) Artykuł 3 pkt 13 Traktatu z Nicei wprowadza podobną zmianę do Traktatu EWEA.
(3) Tę zmianę uwzględniono w przejściowym projekcie art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym "Na zasadzie wyjątku od zasady ustanowionej w art. 225 ust. 1 Traktatu WE oraz art. 140a ust. 1 Traktatu EWEA, Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy do orzekania w sprawach skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie, instytucje Wspólnot i Europejski Bank Centralny."
(4) Zgodnie z treścią i ogólnym schematem nowego art. 225 Traktatu WE oraz nowego art. 140A Traktatu EWEA, należy przeredagować art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości w celu dokładnego określenia właściwości odpowiednio Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji ponieważ przekazanie Sądowi właściwości pierwszej instancji musi być znaczące a kryteria podziału właściwości wystarczająco jasne, aby były jednoznacznie rozumiane przez instytucje i Państwa Członkowskie.
(5) Sąd Pierwszej Instancji powinien być właściwy do orzekania w sprawie skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie skierowanych przeciwko aktom prawnym Rady, przez które wykonuje ona swoje uprawnienia wykonawcze zgodnie z zasadą określoną w art. 202 tiret trzecie Traktatu WE. Odnosi się to do przypadków, w których Rada zastrzegła dla siebie prawo wykonywania uprawnień wykonawczych lub uzyskała prawo wykonywania takich uprawnień w ramach "procedury komitetu".
(6) Przepisy art. 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości dotyczące okoliczności, w których Sąd Pierwszej Instancji może odmówić właściwości na rzecz Trybunału należy zmienić, aby pozostawały w zgodzie z nowymi uprawnieniami Sądu Pierwszej Instancji. Niezbędne jest dopuścić odmowę właściwości w przypadku gdy do Trybunału Sprawiedliwości i do Sądu Pierwszej Instancji zostały wniesione sprawy powiązane, gdy rozstrzygnięcie jednej z nich może być zależne od rozstrzygnięcia drugiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady | |
B. COWEN | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.51.28).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.74.7/1).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.132.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/407/WE,Euratom zmieniająca art. 51 i 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości |
Data aktu: | 26/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2004 |