Decyzja 2004/407/WE,Euratom zmieniająca art. 51 i 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości

DECYZJA RADY
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
zmieniająca art. 51 i 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości

(2004/407/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 245 akapit drugi,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 160 akapit drugi,

uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 lutego 2003 r.,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2004 r.,

uwzględniając opinię Komisji z dnia 10 listopada 2003 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 2 pkt 31 Trakatatu z Nicei zastępuje art. 225 Traktatu WE nowym postanowieniem, którego ust. 1 akapit pierwszy stanowi, że:

"Sąd Pierwszej Instancji jest właściwy do rozpoznawania w pierwszej instancji skarg określonych w artykułach 230, 232, 235, 236 i 238, z wyjątkiem skarg powierzonych izbom sądowym lub skarg zastrzeżonych na mocy Statutu dla Trybunału Sprawiedliwości. Statut może przyznać Sądowi Pierwszej Instancji właściwość w innych kategoriach skarg."

(2) Artykuł 3 pkt 13 Traktatu z Nicei wprowadza podobną zmianę do Traktatu EWEA.

(3) Tę zmianę uwzględniono w przejściowym projekcie art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym "Na zasadzie wyjątku od zasady ustanowionej w art. 225 ust. 1 Traktatu WE oraz art. 140a ust. 1 Traktatu EWEA, Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy do orzekania w sprawach skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie, instytucje Wspólnot i Europejski Bank Centralny."

(4) Zgodnie z treścią i ogólnym schematem nowego art. 225 Traktatu WE oraz nowego art. 140A Traktatu EWEA, należy przeredagować art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości w celu dokładnego określenia właściwości odpowiednio Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji ponieważ przekazanie Sądowi właściwości pierwszej instancji musi być znaczące a kryteria podziału właściwości wystarczająco jasne, aby były jednoznacznie rozumiane przez instytucje i Państwa Członkowskie.

(5) Sąd Pierwszej Instancji powinien być właściwy do orzekania w sprawie skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie skierowanych przeciwko aktom prawnym Rady, przez które wykonuje ona swoje uprawnienia wykonawcze zgodnie z zasadą określoną w art. 202 tiret trzecie Traktatu WE. Odnosi się to do przypadków, w których Rada zastrzegła dla siebie prawo wykonywania uprawnień wykonawczych lub uzyskała prawo wykonywania takich uprawnień w ramach "procedury komitetu".

(6) Przepisy art. 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości dotyczące okoliczności, w których Sąd Pierwszej Instancji może odmówić właściwości na rzecz Trybunału należy zmienić, aby pozostawały w zgodzie z nowymi uprawnieniami Sądu Pierwszej Instancji. Niezbędne jest dopuścić odmowę właściwości w przypadku gdy do Trybunału Sprawiedliwości i do Sądu Pierwszej Instancji zostały wniesione sprawy powiązane, gdy rozstrzygnięcie jednej z nich może być zależne od rozstrzygnięcia drugiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

1. Artykuł 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 51

Na zasadzie odstępstwa od zasady określonej w artykule 225 ustęp 1 Traktatu WE oraz artykułu 140a ustęp 1 Traktatu EWEA, Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy do orzekania w zakresie skarg o których mowa w artykułach 230 i 232 Traktatu WE oraz artykułach 146 i 148 EWEA, które zostały wniesione przez Państwo Członkowskie, kierowanych:

a) przeciwko aktowi lub zaniechaniu Parlamentu Europejskiego lub Rady lub obu tych instytucji stanowiących wspólnie, z wyjątkiem:

- decyzji przyjętych przez Radę na podstawie artykułu 88 ustęp 2 akapit trzeci Traktatu WE;

- aktów Rady przyjętych zgodnie z rozporządzeniem Rady dotyczącym handlowych środków ochronnych w rozumieniu artykułu 133 Traktatu WE;

- aktów Rady, poprzez które Rada wykonuje uprawnienia wykonawcze zgodnie z artykułem 202 tiret trzecie Traktatu WE;

b) przeciwko aktowi lub zaniechaniu Komisji na podstawie art. 11a Traktatu WE.

Trybunał Sprawiedliwości jest również właściwy do orzekania w zakresie skarg określonych w tych samych artykułach, wniesionych przez jedną z instytucji Wspólnot lub przez Europejski Bank Centralny przeciwko aktowi lub zaniechaniu Parlamentu Europejskiego, Rady, obu tych instytucji stanowiących wspólnie lub Komisji, jak również w przypadkach skarg jednej z instytucji Wspólnoty przeciwko aktowi lub zaniechaniu Europejskiego Banku Centralnego."

2) 1 Artykuł 54 akapit trzeci Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości otrzymuje następujące brzmienie:

"Jeżeli w Trybunale Sprawiedliwości i Sądzie Pierwszej Instancji są zawisłe sprawy mające ten sam przedmiot, dotyczące tej samej kwestii wykładni lub dotyczące ważności tego samego aktu, Sąd Pierwszej Instancji po wysłuchaniu stron może zawiesić toczące się przed nim postępowanie do czasu wydania wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości lub w przypadku skarg na podstawie artykułu 230 Traktatu WE lub artykułu 146 Traktatu EWEA Sąd Pierwszej Instancji może stwierdzić brak swojej właściwości, tak aby Trybunał Sprawiedliwości mógł rozstrzygnąć takie skargi. Na takich samych warunkach Trybunał Sprawiedliwości może również zadecydować o zawieszeniu toczącego się przed nim postępowania; w takim przypadku kontynuowane jest postępowanie przed Sądem Pierwszej Instancji."

3) 2 w art. 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości dodaje się nowy akapit w następującym brzmieniu:

"Jeżeli Państwo Członkowskie i instytucja Wspólnot podważają ten sam akt, Sąd Pierwszej Instancji stwierdza brak swojej właściwości w celu umożliwienia Trybunałowi Sprawiedliwości wydania orzeczenia w sprawie tych skarg."

Artykuł  2

Sprawy, które na mocy niniejszej decyzji należą do właściwości Sądu Pierwszej Instancji, a które są zawisłe przed Trybunałem Sprawiedliwości w dniu wejścia w życie tej decyzji,

lecz

a) w których postępowanie na ten dzień jest zawieszone zgodnie z artykułem 54 akapit trzeci ostatnie zdanie Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości;

lub

b) w których postępowanie na ten dzień nie doszło jeszcze do końca procedury pisemnej, zgodnie z art. 44 Regulaminu Trybunału Sprawiedliwości

są przekazywane do Sądu Pierwszej Instancji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja staje się skuteczna pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
B. COWEN
Przewodniczący
1 Art. 1 ust. 2:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.51.28).

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.74.7/1).

2 Art. 1 pkt 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.74.7/1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.132.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/407/WE,Euratom zmieniająca art. 51 i 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 29/04/2004
Data wejścia w życie: 01/06/2004