uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004(2), (rozporządzenie podstawowe), w szczególności jego art. 13 ust. 3 oraz art. 14 ust. 3 i 5,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
Na podstawie art. 13 ust. 3 podstawowego rozporządzenia Komisja z własnej inicjatywy zdecydowała o wszczęciu dochodzenia dotyczącego zarzucanego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na przywóz niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chin.
A. PRODUKT
Produkt, w odniesieniu do którego zarzuca się obejście środków antydumpingowych, to niektóre kołowe mechanizmy segregatorowe pochodzące z Chin (rozważane produkty), zwykle przy zgłoszeniu celnym objęte kodem CN ex 8305 10 00. Kody CN podane są wyłącznie w celu informacyjnym.
Produktem objętym dochodzeniem są niektóre kołowe mechanizmy segregatorowe wysyłane z Wietnamu (produkt objęty dochodzeniem), zwykle przy zgłoszeniu celnym objęte tym samym kodem, co rozważany produkt pochodzący z Chin.
B. ISTNIEJĄCE ŚRODKI
Środki obecnie obowiązujące oraz w odniesieniu do których zarzuca się obejście, to środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 119/97(3) ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2100/2000(4).
C. PODSTAWY
Komisja jest w posiadaniu wystarczających dowodów, że środki antydumpingowe obowiązujące w przywozie niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chin są obchodzone w drodze przeładunku niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych w Tajlandii.
Dostępne są nastepujące dowody:
Istotna zmiana zaszła w strukturze handlu obejmującego wywóz z Chin i Tajlandii do Wspólnoty po nałożeniu środków na rozważany produkt. Przywóz produktu objętego dochodzeniem znacząco się zwiększył, podczas gdy przywóz niektórych mechanizmów kołowych pochodzących z Chin zmalał w następstwie nałożenia środków, oraz że nie ma innego wystarczającego powodu lub uzasadnienia tej zmiany, niż nałożenie cła. Wydaje się, że ta zmiana w strukturze handlu powstaje na skutek przeładunku w Tajlandii niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chin.
Ponadto dowody wskazują, że skutki naprawcze środków antydumpingowych obowiązujących w odniesieniu do niektórych mechanizmów kołowych pochodzących z Chin są osłabiane w zakresie jakości. Wydaje się, że znaczącej wielkości przywóz rozważanego produktu z Tajlandii zastąpił przywóz kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chin.
Komisja jest w posiadaniu wystarczających dowodów na to produkt objęty dochodzeniem przywożony jest po cenach dumpingowych w stosunku do normalnej wartości wcześniej ustalonej dla kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chin.
Jeżeli w trakcie dochodzenie zostaną stwierdzone praktyki obchodzenia, inne niż przeładunek, objęte zakresem art. 13 rozporządzenia podstawowego, dochodzenie może objąć także te praktyki.
D. PROCEDURA
W świetle powyższego Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie dochodzenia na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego oraz poddanie wymogowi rejestracji przywozu kołowych mechanizmów segregatorowych wysłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii, zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.
a) Kwestionariusze
W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne dla dochodzenia Komisja prześle kwestionariusze eksporterom/producentom i stowarzyszeniom eksporterów/producentów z Tajlandii, eksporterom/producentom i stowarzyszeniom eksporterów/producentów z Chin oraz importerom wspólnotowym i stowarzyszeniom importerów wspólnotowych znanym Komisji, którzy współpracowali podczas dochodzenia, które doprowadziło do ustanowienia obowiązujących środków oraz organom Chin i Tajlandii. Informacje, odpowiednio, mogą także pochodzić od przemysłu wspólnotowego.
W każdym przypadku wszystkie zainteresowane strony powinny skontaktować się z Komisją niezwłocznie, a najpóźniej w terminie określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia, w celu ustalenia, czy są one wymienione we wniosku oraz, w razie potrzeby, zażądać kwestionariusza w terminie określonym w art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, biorąc pod uwagę fakt, że termin określony w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie do wszystkich zainteresowanych stron.
Organy Chin i Tajlandii są powiadamiane o wszczęciu dochodzenia.
b) Zbieranie informacji i przeprowadzanie przesłuchań
Wszystkie zainteresowane strony zostają niniejszym poproszone o przedstawienie swych stanowisk na piśmie i dostarczenie dowodów na ich poparcie. Ponadto Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że zwrócą się one z pisemnym wnioskiem wykazującym, że istnieją szczególne powody dla ich przesłuchania.
c) Zwolnienie z wymogu rejestracji przywozów lub nałożenia środków
Zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, zarzucane obchodzenie ma miejsce poza obszarem Wspólnoty, zwolnienie może zostać przyznać producentom produktu rozważanego w Tajlandii, którzy potrafią wykazać, że nie są powiązani z żadnym producentem objętym środkami, oraz że nie biorą udziału w praktykach obchodzenia określonych w art. 13 ust. 1 i art. 13 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. utrzymywać, że nie biorą udziału w praktykach obchodzenia. Producenci pragnący uzyskać zwolnienie powinni przedstawić wniosek należycie poparty dowodami w terminie wskazanym w art. 13 ust. 3 podstawowego rozporządzenia.
E. REJESTRACJA
Na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego, przywóz produktu objętego dochodzeniem powinien podlegać rejestracji w celu zapewnienia, aby, o ile w wyniku dochodzenia zostanie stwierdzone obchodzenie, cło antydumpingowe mogło być pobierane we właściwej wysokości z mocą wsteczną od dnia rejestracji przywozu wysyłanego z Tajlandii.
F. TERMINY
W interesie należytego zarządzania, należy określić terminy, w których:
- zainteresowane strony mogą zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje stanowiska na piśmie i przedłożyć odpowiedzi na kwestionariusze lub wszelkie inne informacje, które mają zostać uwzględnione podczas dochodzenia,
- producenci z Tajlandii mogą złożyć wniosek o zwolnienie z wymogu rejestracji przywozów lub nałożenia środków
- zainteresowane strony mogą złożyć pisemny wniosek o przesłuchanie przez Komisję.
Zwraca się uwagę na fakt, że wykonanie większości praw proceduralnych wymienionych w rozporządzeniu podstawowym zależy od zgłoszenia się przez stronę w terminie wymienionym w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
G. BRAK WSPÓŁPRACY
W przypadkach, gdy zainteresowana strona odmawia dostępu lub w inny sposób nie zapewnia niezbędnych informacji w terminach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu albo znacznie utrudnia dochodzenie, ustalenia tymczasowe lub ostateczne, pozytywne bądź negatywne, mogą zostać dokonane zgodnie z art. 18 rozporządzenia podstawowego w oparciu o dostępne fakty. W przypadku gdy ustalono, że którakolwiek ze stron dostarczyła fałszywe lub błędne informacje, nie będą one brane pod uwagę i, zgodnie z art. 18 rozporządzenia podstawowego, korzystać można tylko z dostępnych informacji. Jeśli zainteresowana strona nie współpracuje, lub współpracuje tylko częściowo, ustalenia oparte są na dostępnych informacjach zgodnie z art. 18 może, wynik może być mniej korzystnych dla danej strony niż w przypadku gdyby strona ta podjęła współpracę,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Pascal LAMY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 22 z 24.1.1997, str. 1.
(4) Dz.U. L 250 z 5.10.2000, str. 1.
(5)
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.127.67 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 844/2004 wszczynające dochodzenie dotyczące zarzucanego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 119/97 w sprawie przywozu niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych kołowych mechanizmów segregatorowych przywożonych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii, i poddające ten przywóz wymogowi rejestracji |
Data aktu: | 28/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2004 |