(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/357/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 października 1996 r. ustanawiającego wspólnotową procedurę dla substancji aromatycznych używanych lub przeznaczonych do użycia w lub na środkach spożywczych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2232/96 ustala procedurę dla ustanowienia zasad w odniesieniu do substancji aromatycznych używanych lub przeznaczonych do użycia w środkach spożywczych. Rozporządzenie to przewiduje przyjęcie rejestru substancji aromatycznych ("rejestr") po notyfikacji przez Państwa Członkowskie listy substancji aromatycznych, które mogą być używane w lub na środkach spożywczych, sprzedawanych na ich terytorium i na podstawie dokładnej analizy przez Komisję tej notyfikacji.
(2) Dodatkowo, rozporządzenie (WE) nr 2232/96 przewiduje program oceny substancji aromatycznych zawartych w rejestrze ("program oceny") w celu sprawdzenia czy substancje te spełniają ogólne kryteria ich użycia przedstawione w Załączniku do tego rozporządzenia. Rozporządzenie (WE) nr 2232/96 przewiduje, że osoby odpowiedzialne za wprowadzenie substancji aromatycznych na rynek przedłożą Komisji wszelkie dane konieczne do ich oceny. Rozporządzenie to przewiduje również, że w następstwie zakończenia programu oceny, ma zostać przyjęta lista substancji aromatycznych, których użycie ma być zatwierdzone przy wyłączeniu innych substancji.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2232/96, Komisja decyzją 1999/217/WE z dnia 23 lutego 1999 r. przyjmującą rejestr substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych sporządzonego w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 października 1996 r.(3), ostatnio zmieniona decyzją 2002/113/WE(4), przyjęła rejestr substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1565/2000 z dnia 18 lipca 2000 r. ustanawiające środki konieczne dla przyjęcia programu oceny w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady(5), przewiduje przedłożenie pewnych informacji przez osobę odpowiedzialną za wprowadzenie na rynek pewnych substancji aromatycznych, zawartych w rejestrze, w celu umożliwienia przeprowadzenia oceny tych substancji.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 622/2002 z dnia 11 kwietnia 2002 r. ustanawiające ostateczne terminy przedstawienia informacji dla oceny zdefiniowanych chemicznie substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych(6), ustanowiło granice czasowe dla przedstawienia informacji dla oceny substancji aromatycznych wymaganych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1565/2000. Jednakże dla pewnej liczby substancji, dla których ustalono ostateczny termin dnia 31 grudnia 2002 r., nie dostarczono informacji, ani nie poinformowano Komisji o jakimkolwiek zamiarze ich dalszego dostarczenia. W związku z tym substancje te nie mogą być ocenione w odniesieniu do ich zgodności z kryteriami ogólnymi użycia substancji aromatycznych przedstawionymi w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96 przed zakończeniem programu oceny. W związku z tym właściwe jest skreślenie tych substancji z rejestru.
(6) Dokładna analiza substancji aromatycznych przedstawionych w rejestrze ujawniła niespójności dotyczące nazw niektórych substancji (FL nr 06 100, i FL nr 06 131) jak również dotyczących pewnych numerów chemicznych (FL nr 02 027, FL nr 07 033, FL nr 07 153, i FL nr 09 578). Dodatkowo zidentyfikowano przypadki pojawiania się tej samej substancji pod różnymi nazwami chemicznymi w rejestrze (FL nr 02 228 i FL nr 02 027; FL nr 07 221 i FL nr 07 033). Niespójności te powinny zostać skorygowane.
(7) Dokładna analiza dokonana przez Komisję ujawniła również, że wśród różnych postaci chininy tylko chlorowodorek chininy (FL nr 14 011), diwodzian monochlorowodorku chininy (FL nr 14 155) i siarczan chininy (FL nr 14 152) są używane jako substancje aromatyczne. Inne postacie chininy (FL rr 14 146 i FL rr 14 154) powinny być zatem wykreślone z rejestru.
(8) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził w swojej opinii z dnia 26 lutego 2002 r., że N-(4-hydroksy-3- metoksybenzylo)-8-metylonon-6-enamid (kapsaicyna, FL nr 16 014) jest genotoksyczny. Kapsaicyna występuje w stanie naturalnym w gatunkach Capsicum (na przykład chilli, pieprz kajeński, pieprz czerwony). Wysokie spożycie chilli przedstawiono jako będące czynnikiem ryzyka dla raka. Chociaż maksymalna dzienna dawka w Unii Europejskiej jest dużo mniejsza od poziomów dawki związanej z rakiem, należy unikać dodawania kapsaicyny jako takiej do żywności, ponieważ nie jest to zgodne z kryteriami ogólnymi użycia substancji aromatycznych zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 2232/96. W związku z tym substancja ta powinna zostać wykreślona z rejestru.
(9) Dla dwóch substancji przedstawionych w rejestrze (CN060 i CN061), notyfikujące Państwo Członkowskie wycofało swoje notyfikacje. Substancje te powinny dlatego zostać wykreślone z rejestru.
(10) Nie jest właściwe utrzymywanie poufnego kodu substancji, które poza tym zostały notyfikowane przy pomocy pełnej nazwy i były na rynku w momencie utworzenia rejestru.
(11) Przemysł dostarczył obecnie informacji dotyczących niektórych substancji, które są oznaczone numerem 4 w kolumnie "Uwagi" części A Załącznika do decyzji 1999/217/WE i dla których, zgodnie z tą decyzją, były wymagane dodatkowe informacje. W szczególności przedstawiono dowody, że substancje te są substancjami aromatycznymi. W związku z tym załącznik ten powinien zostać zmieniony w celu skreślenia odniesienia do numeru 4.
(12) Właściwe jest dokonanie poprawki w rejestrze przez nadanie numeru Flavis niektórym substancjom, które były na rynku w momencie utworzenia rejestru, w celu zapewnienia, że zostaną one prawidłowo uwzględnione w programie oceny.
(13) Państwa Członkowskie notyfikowały nowe substancje aromatyczne w celu włączenia ich do programu oceny, w związku z tym powinny one być włączone do rejestru.
(14) Dla niektórych ostatnio notyfikowanych substancji, w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96 i zalecenia Komisji 98/282/WE z dnia 21 kwietnia 1998 r. w sprawie sposobów, przy pomocy których Państwa Członkowskie i sygnatariusze państw Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, powinny chronić własność intelektualną w powiązaniu z rozwojem i produkcją substancji aromatycznych, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady(7), notyfikujące Państwo Członkowskie zażądało wyznaczenia takiego sposobu, który by chronił prawa własności intelektualnej ich producenta. Substancje te powinny być dlatego umieszczone w części B Załącznika do decyzji 1999/217/WE.
(15) Decyzja 1999/217/WE powinna dlatego zostać odpowiednio zmieniona.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 299 z 23.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 84 z 27.3.1999, str. 1.
(4) Dz.U. L 49 z 20.2.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 180 z 19.7.2000, str. 8.
(6) Dz.U. L 95 z 12.4.2002, str. 10.
(7) Dz.U. L 127 z 29.4.1998, str. 32.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.113.28 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/357/WE zmieniająca decyzję 1999/217/WE odnośnie do rejestru substancji aromatycznych |
Data aktu: | 07/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 20/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/04/2004 |