uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) Nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 29 września 2003 r. Komisja przyjęła rozporządzenie (WE) Nr 1725/2003(2) zatwierdzające interpretacje przyjęte przez Stały Komitet ds. Interpretacji (SKI). Jedną z tych interpretacji jest SKI-8 "Zastosowanie po raz pierwszy MSR jako podstawy rachunkowości". Zgodnie z tą interpretacją, przy pełnym zastosowaniu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) po raz pierwszy jako podstawy rachunkowości, sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa należy sporządzić i zaprezentować tak, jak gdyby sprawozdanie finansowe zawsze było sporządzane zgodnie ze standardami i interpretacjami obowiązującymi na dzień ich pierwszego zastosowania. Zatem w odniesieniu do większości obszarów rachunkowości zapisy standardów i interpretacji należy stosować retrospektywnie.
(2) Dla ułatwienia przejścia na międzynarodowe standardy rachunkowości oraz międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSR/MSSF) Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB) postanowiła w dniu 19 czerwca 2003 r. zastąpić SKI-8 standardem MSSF 1 "Zastosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej po raz pierwszy". Zgodnie z MSSF 1 przedsiębiorstwo stosujące MSR po raz pierwszy musi spełnić wymogi każdego MSR i każdej interpretacji obowiązujących na dzień ich pierwszego zastosowania. Zatem MSSF 1 tak jak SKI-8 wymaga retrospektywnego zastosowania [standardów i interpretacji] w odniesieniu do większości obszarów rachunkowości. Tym niemniej MSSF 1 wprowadza ograniczone zwolnienia z przestrzegania tego wymogu w przypadku określonych zagadnień ze względów praktycznych lub, gdy jest wysoce prawdopodobne, że koszty przestrzegania [standardów i interpretacji] przez przedsiębiorstwo przewyższałyby korzyści, jakie mogliby odnieść użytkownicy sprawozdań finansowych.
(3) MSSF 1 powinien umożliwić zapewnienie porównywalności w czasie zarówno sprawozdań finansowych sporządzonych zgodnie z MSSF jednostki stosującej MSSF po raz pierwszy, jak również pomiędzy sprawozdaniami finansowymi różnych przedsiębiorstw stosujących MSSF po raz pierwszy na dany dzień, ponieważ zarówno dane za okresy bieżące jak i dane porównawcze opierają się na tym samym zestawie standardów istniejących na dzień zastosowania MSR po raz pierwszy. Zapewnienie porównywalności między sprawozdaniami finansowymi jednostek stosujących MSSF po raz pierwszy, jak również między sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstw już wcześniej stosujących MSSF jest jednakże celem drugorzędnym, zważywszy na fakt, że liczba jednostek stosujących MSSF po raz pierwszy znacznie przewyższy w roku 2005 obecną liczbę 200-300 unijnych przedsiębiorstw już stosujących MSR/MSSF.
(4) Konsultacje prowadzone w tej dziedzinie z ekspertami technicznymi potwierdzają, że międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej spełniają kryteria ich przyjęcia określone w artykule 3 rozporządzenia (WE) Nr 1606/2002, w szczególności wymóg sprzyjania europejskiemu dobru publicznemu.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione.
(6) Środki przyjęte w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 243, 11.9.2002, str. 1.
(2) Dz.U. L 261, 13,10,2003, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.111.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 707/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące niektóre międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 06/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 17/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2004 |