Rozporządzenie 683/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 683/2004
z dnia 13 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych, w tym żywności dla niemowląt i małych dzieci objętej dyrektywą Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych(3) oraz dyrektywą Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci(4).

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 466/2001 szczególne najwyższe dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci należy ustalić najpóźniej do dnia 5 kwietnia 2004 r.

(3) Niektóre Państwa Członkowskie przyjęły najwyższe poziomy alfatoksyny B1, alfatoksyny M1 i ochratoksyny A w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci. Ze względu na rozbieżności między przepisami Państw Członkowskich oraz wynikające stąd ryzyko zakłócenia konkurencji, niezbędne są środki wspólnotowe w celu zapewnienia jednolitości rynku przy jednoczesnym poszanowaniu dla zasady proporcjonalności.

(4) Dla ochrony zdrowia niemowląt i małych dzieci, wrażliwej grupy populacji, właściwe jest określenie możliwie najniższego dopuszczalnego poziomu, jaki jest osiągalny w drodze ścisłej selekcji surowców stosowanych w wytwarzaniu preparatów dla niemowląt, preparatów pochodnych, przetworzonej żywności na bazie zbóż i żywności dla małych dzieci. Konieczne jest, aby istniała potwierdzona metoda analityczna dla egzekwowania dopuszczalnych poziomów. W przypadku aflatoksyny M1, Komisja zorganizuje badanie laboratoryjne na poziomie międzynarodowym w celu sprawdzenia, czy można niezawodnie ustalić poziom 0,01 μg/kg aflatoksyny M1, mając na uwadze obniżenie dopuszczalnego poziomu do 0,01 μg/kg aflatoksyny M1.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 należy zatem odpowiednio zmienić.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 466/2001 otrzymuje brzmienie:

"2. Dopuszczalne poziomy określone w załączniku I stosuje się również do żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, objętej dyrektywą 91/321/EWG oraz dyrektywą 96/5/WE, przy odpowiednim uwzględnieniu zmian stężenia zanieczyszczeń wynikających z suszenia, rozcieńczania lub przetwarzania oraz z odpowiednich stężeń składników w produkcie. Nie ma to zastosowania w przypadku zanieczyszczeń, w odniesieniu do których zostały ustalone specjalne wspólnotowe poziomy dopuszczalne dotyczące określonych środków spożywczych, lub w przypadkach gdy wobec braku dopuszczalnych poziomów wspólnotowych zostały ustalone bardziej surowe wymagania dotyczące poziomów zanieczyszczeń przez ustawodawstwo krajowe dotyczące określonych środków spożywczych."

Artykuł  2

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu przez dniem 1 listopada 2004 r. zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ciężar dowodu co do terminu wprowadzenia produktów do obrotu spoczywa na podmiocie gospodarczym w sektorze żywności.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 455/2004 (Dz.U. L 74 z 12.3.2004, str. 11).

(3) Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/14/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 37).

(4) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. W sekcji 2. Mikotoksyny, 2.1. Aflatoksyny, dodaje się ppkt 2.1.5, 2.1.6 i 2.1.7 w brzmieniu:

Produkty Najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg lub ppb) Referencyjna metoda Metoda pobierania
B1 B1 + B2 + G1 + G2 M1 analityczna próbek
"2.1.5. Żywność dla

dzieci i

przetworzona

żywność na bazie

zbóż dla

niemowląt i

małych dzieci(1)

0,10 - - dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
2.1.6 Preparaty dla

niemowląt i

preparaty

pochodne, w tym

mleko dla

niemowląt i

mleko

pochodne(2)

- - 0,025 dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
2.1.7 Dietetyczna

środki spożywcze

specjalnego

przeznaczenia

medycznego,

zwłaszcza

przeznaczona dla

niemowląt(3)

0,10 - 0,025 dyrektywa 1998/53/WE dyrektywa 1998/53/WE
(1) Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych

dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia

16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności

dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17), ostatnio

zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku żywności dla dzieci i przetworzonej

żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi się do suchej

masy. Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE.

(2) Preparaty dla niemowląt i preparaty pochodne, zgodnie z definicją zawartą w

art. 1 dyrektywy Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie

preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych (Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str.

35), ostatnio zmienionej dyrektywą 2003/14/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str.

37).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku preparatów dla niemowląt i

preparatów pochodnych odnosi się do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta).

(3) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego, zwłaszcza

przeznaczone dla niemowląt, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 2

dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie dietetycznych

środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego (Dz.U. L 91 z

7.4.1999, str. 29).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku dietetycznych środków spożywczych

specjalnego przeznaczenia medycznego, przeznaczonych w szczególności dla

niemowląt, odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych - do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne - do suchej masy.

Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE."

2. W sekcji 2. Mikotoksyny, 2.2. Ochratoksyna A, dodaje się ppkt 2.2.4 i 2.2.5 w brzmieniu:

Produkty Najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg lub ppb) Metoda pobierania próbek Referencyjna metoda analityczna
"2.2.4 Żywność dla dzieci

i przetworzona

żywność na bazie

zbóż dla niemowląt

i małych dzieci(1)

0,50 dyrektywa 2002/26/WE dyrektywa 2002/26/WE
"2.2.5 Dietetyczne środki

spożywcze

specjalnego

przeznaczenia

medycznego

przeznaczone w

szczególności dla

niemowląt(2)

0,50 dyrektywa 2002/26/WE dyrektywa 2002/26/WE
(1) Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych

dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia

16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności

dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17), ostatnio

zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku żywności dla dzieci i przetworzonej

żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi się do suchej

masy. Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE.

(2) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego,

przeznaczone w szczególności dla niemowląt, zgodnie z definicją zawartą w art.

1 ust. 2 dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie

dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego (Dz.U.

L 91 z 7.4.1999, str. 29). Najwyższy dopuszczalny poziom w przypadku

dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego,

przeznaczonych w szczególności dla niemowląt odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych - do produktów gotowych do użycia

(wprowadzanych w tym stanie do obrotu lub po przygotowaniu zgodnie z

instrukcją producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne - do suchej masy.

Suchą masę ustala się zgodnie z przepisami dyrektyw Komisji 98/53/WE i

2002/26/WE."

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.106.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 683/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w zakresie dotyczącym aflatoksyn i ochratoksyny A w żywności dla niemowląt i małych dzieci
Data aktu: 13/04/2004
Data ogłoszenia: 15/04/2004
Data wejścia w życie: 05/05/2004, 01/11/2004