uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego akapit pierwszy art. 41,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 odnośnie do warunków uznawania organizacji producentów i wstępnego uznawania grup producentów(1) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1433/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(2) ustalają daty i warunki wymagane do uznania grup producentów oraz do przyznawania im pomocy. Należy przyjąć środki przejściowe w celu umożliwienia organizacjom producentów i grupom producentów w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji, (dalej zwanymi "nowymi Państwami Członkowskimi") wnioskowanie o pomoc przewidzianą w tych rozporządzeniach przed dniem 1 stycznia 2005 r.
(2) W kilku nowych Państwach Członkowskich, gdzie istnieją już organizacje producentów i grup producentów, przyjęto przepisy krajowe dotyczące uznawania tych jednostek i przyznawania im pomocy.
(3) Nowe Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość tymczasowego traktowania organizacji producentów i grup producentów uznawanych zgodnie z przepisami ich odpowiednich ustawodawstw krajowych jako organizacje producentów uznawanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), co pozwoli im na złożenie wniosku o pomoc wspólnotową. Nowe Państwa Członkowskie powinny przed końcem 2005 r. skontrolować, czy organizacje producentów i grupy producentów w istocie spełniają wymagania ustalone w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96. Odpowiedzialność finansowa za pomoc tym organizacjom producentów i grupom producentów spoczywa na odnośnym nowym Państwie Członkowskim.
(4) Niektóre nowe Państwa Członkowskie nie wprowadziły do swojego ustawodawstwa krajowego uznawania organizacji producentów i grup producentów według kategorii produktów, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) pkt ii)-vii) rozporządzenia (WE) nr 2200/96. W trosce o jasność organizacje producentów lub grupy producentów, które zostały uznane przed dniem 1 maja 2004 r., zgodnie z ustawodawstwem krajowym, powinny być traktowane jako należące do kategorii "owoców i warzyw", o której mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) pkt i) rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(5) Aby przyspieszyć ten proces, organizacje producentów i grupy producentów, które zostały uznane przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach ustawodawstwa krajowego, nie powinny przedkładać nowego wniosku. Nowe Państwa Członkowskie powinny powiadomić organizacje producentów i grupy producentów, czy na rok 2004 są one uznane czy nie z tytułu rozporządzenia (WE) nr 1432/2003.
(6) Ani organizacje producentów, ani nowe Państwa Członkowskie nie mają doświadczenia w zakresie programów operacyjnych. Organizacje producentów z nowych Państw Członkowskich powinny tymczasowo mieć możliwość przedstawienia programu operacyjnego na maksymalny okres półtora roku. Jeśli organizacje producentów opracują krótkie i proste programy, pozwoli to skrócić okres konieczny do ich przygotowania, jak też i termin ich oceny przez władze krajowe. Opracowanie, ocena, wprowadzenie i kontrola tych programów powinny pomóc zarówno organizacjom producentów, jak i władzom krajowym w zajęciu się tymi programami operacyjnymi w normalnym terminie po upłynięciu okresu przejściowego.
(7) Należy traktować datę 1 maja 2004 r. jako datę rozpoczęcia planów uznawania zatwierdzonych przez nowe Państwa Członkowskie przed tą datą w ramach ustawodawstwa krajowego.
(8) Nowe Państwa Członkowskie zobowiązane są do corocznego kontrolowania pewnej części organizacji producentów i grup producentów, aby mieć nadzór nad przestrzeganiem kryteriów uznawania oraz warunków przyznawania pomocy. Mając na uwadze odpowiedzialność, jaka spoczywa w tym względzie na administracjach nowych Państw Członkowskich, należy upoważnić je do zmniejszenia o połowę liczby kontroli organizacji producentów i grup producentów w roku 2005, zważywszy, że mogąc odwołać się do tej możliwości, powinny one zwiększyć kontrole w roku 2006 w takich samych proporcjach, aby osiągnąć normalny poziom biorąc pod uwagę średnią z dwóch lat.
(9) Podmioty gospodarcze w nowych Państwach Członkowskich mogą nie robić użytku z tych środków tymczasowych i zastosować normalne zasady ustanowione w rozporządzeniach (WE) nr 1432/2003 i (WE) nr 1433/2003 oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1943/2003 z dnia 3 listopada 2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym wstępnie udzielono uznania(4), jak też i w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 103/2004 z dnia 21 stycznia 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych oraz wycofywania ich z rynku w sektorze owoców i warzyw(5).
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, 14 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.
(2) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1582/2003 (Dz.U. L 227 z 11.9.2003, str. 3).
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 286 z 4.11.2003, str. 5.
(5) Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 3.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.106.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 686/2004 ustanawiające środki przejściowe mające zastosowanie do organizacji producentów świeżych owoców i warzyw ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii, i Słowacji do Unii Europejskiej |
Data aktu: | 14/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 15/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |